Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:21

Panda’s krijgen in het wild vaak een tweeling en vaak stoot de moeder dan direct het zwakste jong af. -O-

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:37

MarlindeRooz schreef:
Panda’s krijgen in het wild vaak een tweeling en vaak stoot de moeder dan direct het zwakste jong af. -O-

Dit is geen leuk weetje ;(

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:43

Dan zou ik niet opzoeken wat quokka's met hun baby's doen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:53

Qimm schreef:
Dan zou ik niet opzoeken wat quokka's met hun baby's doen

Je baby als 'afleiding' gebruiken is zo'n slecht idee nog niet. Zonder moeder gaat de baby uiteindelijk ook dood. Maar de meeste dieren beschermen hun jongen inderdaad iets meer. Bijzonder instinct dat deze kangoeroes hebben. :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:02

Over afleiding gesproken... Ik liet eens een groepje eenden schrikken (en mijzelf daardoor ook :+ ). Het waren vooral jonge eenden die nog niet konden vliegen. Alle eenden zwommen één kant op, met uitzondering van een volwassen eend. Die ging half flapperend met de vleugels door het water. Alsof hij gewond en zwak was... Perfecte afleidingsmanouvre voor als ik een roofdier was geweest. "Kom achter mij aan. Ik ben gewond en zwak." Reuze-interessant dat eenden op die manier hun kroost beschermen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:13

Over graffiti in de oudheid: Ik ben in de ruïne van het paleis van de jonge Caesar geweest waar dé raffaello eeuwen later zijn naam in het plafond gekrast heeft :D

Dikke aanrader: domus aurea naast het Colosseum in Rome.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:16

MarlindeRooz schreef:

Panda’s eten enkel bamboe. Een zeer gekke dwaling van de natuur: doordat ze dit eigenlijk niet goed verteren verkeren ze voortdurend in een energietekort. Hierdoor zijn panda’s zo tam en is hun paardrang ook simpelweg te klein voor de huidige leefgebieden die ze nog hebben.
Panda’s zijn dus zonder onze hulp (na vernietiging van hun habitat) ten dode opgeschreven.

Net zoals onze huidige bananen ook blijkbaar. Dat zou door een virus komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:17

Kookaburra schreef:
Over afleiding gesproken... Ik liet eens een groepje eenden schrikken (en mijzelf daardoor ook :+ ). Het waren vooral jonge eenden die nog niet konden vliegen. Alle eenden zwommen één kant op, met uitzondering van een volwassen eend. Die ging half flapperend met de vleugels door het water. Alsof hij gewond en zwak was... Perfecte afleidingsmanouvre voor als ik een roofdier was geweest. "Kom achter mij aan. Ik ben gewond en zwak." Reuze-interessant dat eenden op die manier hun kroost beschermen!

Vogels doen dit idd vaker!!! Heel bizar. Of dood spelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:34

Spelen dat ze dood zijn, doen geiten als ze schrikken of bedreigd worden. Ze laten zich gewoon vallen met de pootjes omhoog, heel bizar

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:40

O ja dat is dat flauw vallen toch?

Bruine hyena’s hebben een complex sociaal systeem. Op het eerste zicht lijken ze solitair maar een tijd na het werpen brengen ze hun jongen naar een gedeeld ‘nest’. Hier komt de familie oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:52

Hyena's zijn trouwens ook nauwer verwant aan katten dan aan honden. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:56

Cheetahs Dan weer nauwer aan honden dan katten dacht ik.

En alle cheetahs zijn herleidbaar tot een zeer beperkte genenpool. Hierdoor zijn ze extreem vatbaar voor ziektes.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 01:01

Morrie schreef:
Spelen dat ze dood zijn, doen geiten als ze schrikken of bedreigd worden. Ze laten zich gewoon vallen met de pootjes omhoog, heel bizar

Nee dat doen niet alle geiten. en het is geen overlevingsstrategie maar een defect. Het begint met de verstijvingsreactie die elk dier heeft als het schrikt. dan spannen alle spieren opeens aan. sommige geiten hebben een genetisch defect waardoor ze een paar seconden te lang in die staat blijven hangen en dus omvallen. Ik heb weleens gehoord dat herders er vroeger weleens zo'n geit op na hielden om roofdieren af te leiden. Alleen snap ik de logica daarvan niet helemaal want dan raakt de herder dus alsnog een beest kwijt.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 04-02-22 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 01:03

poes schreef:
Cheetahs Dan weer nauwer aan honden dan katten dacht ik.

En alle cheetahs zijn herleidbaar tot een zeer beperkte genenpool. Hierdoor zijn ze extreem vatbaar voor ziektes.

nee cheeta's zijn wel katten. maar van de grote katten gedragen zij zich het meest als honden. in dierentuinen worden weleens honden ingezet als gezelschap als een soortgenoot om de een of andere reden geen realistische optie is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 01:29

axel_1997 schreef:
nee cheeta's zijn wel katten. maar van de grote katten gedragen zij zich het meest als honden.

Het zijn dan ook geen grote katten (Pantherinae) maar groot uitgevallen kleine katten (Felinae).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 06:48

poes schreef:
Panda’s eten enkel bamboe. (...)

Ik lees dit elke keer zo :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 07:58

poes schreef:
MarlindeRooz schreef:

Panda’s eten enkel bamboe. Een zeer gekke dwaling van de natuur: doordat ze dit eigenlijk niet goed verteren verkeren ze voortdurend in een energietekort. Hierdoor zijn panda’s zo tam en is hun paardrang ook simpelweg te klein voor de huidige leefgebieden die ze nog hebben.
Panda’s zijn dus zonder onze hulp (na vernietiging van hun habitat) ten dode opgeschreven.

Door een schimmel :j
Op dit moment heerst er in Nederland (en heel veel andere landen) een tomatenvirus bij tomatenkwekers, wat enorme financiële gevolgen heeft voor het bedrijf.

Als een mens een virus krijgt, gaat het afweersysteem werken en wordt je uiteindelijk weer beter in de meeste gevallen. Als een plant een virusinfectie krijgt (en geen directe afweer heeft) komt deze er nooit meer van af. Hij blijft dan óf altijd leven met het virus, of de plant sterft af.

Oh nog een leuk feitje; tomaten planten worden in Nederland ook 'gevaccineerd'. Als jonge plant worden ze geïnfecteerd met een zwakke virus stam (van PepMV) om later ernstige schade door een sterkere stam te voorkomen. De meeste tomaten van Nederlandse afkomst die in de supermarkt liggen bevatten hierdoor ook dit virus.

Wij worden trouwens niet ziek van planten virussen en andersom ook niet. Een plant kan geen Corona krijgen en wij geen pepmv.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:04

Cheetah's zijn toch de enige katachtigen die hun nagels niet in kunnen trekken? In dat opzicht lijken ze wel meer op honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:10

Ibbel schreef:
Cheetah's zijn toch de enige katachtigen die hun nagels niet in kunnen trekken? In dat opzicht lijken ze wel meer op honden.
Ja, klopt. :j

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:39

oomens schreef:
axel_1997 schreef:
nee cheeta's zijn wel katten. maar van de grote katten gedragen zij zich het meest als honden.

Het zijn dan ook geen grote katten (Pantherinae) maar groot uitgevallen kleine katten (Felinae).

dat wist ik dan weer niet. :D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:05

Ik kwam net deze tegen:
Vrouwelijke pinguïns doen aan prostitutie;
Ja echt, die schattige waggelende diertjes. Onderzoekers observeerden hoe ze seks hadden met mannelijke pinguïns (die niet hun partner waren) in ruil voor steentjes die ze gebruikten om een nestje te bouwen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:22

Valerie93 schreef:
Ik kwam net deze tegen:
Ja echt, die schattige waggelende diertjes. Onderzoekers observeerden hoe ze seks hadden met mannelijke pinguïns (die niet hun partner waren) in ruil voor steentjes die ze gebruikten om een nestje te bouwen.

Je bedoelt dat die mannelijke pinguïns steentjes gaven aan de moeder van hun jong zodat dat een beetje in een fatsoenlijk nest zou opgroeien?
Is dat prostitutie of gewoon zorgen voor je nageslacht?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:26

oomens schreef:
Valerie93 schreef:
Ik kwam net deze tegen:

Je bedoelt dat die mannelijke pinguïns steentjes gaven aan de moeder van hun jong zodat dat een beetje in een fatsoenlijk nest zou opgroeien?
Is dat prostitutie of gewoon zorgen voor je nageslacht?

Gaven in ruil voor seks dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:27

Bij pinguins broeden de mannen het ei toch uit? En dat is niet in een nest, maar het ei ligt op de poten van pa (niet op de koude grond dus), en het 'buikvel' van pa eroverheen gedrapeerd bij wijze van donsdekbed. Ze leggen ook maar 1 ei.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:37

En ze stelen eieren als er wat mis gaat met hun eigen :=