Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:54

pmarena schreef:
En voor jezelf ook, je wilt nu toch niet in het ZH terechtkomen als ongevaccineerde in deze situatie..... normaal is het al niet fijn om daar naartoe te moeten, laat staan wanneer er niet genoeg plekken zijn, en als je een plek hebt dat de mensen die je moeten verzorgen, eigenlijk al te moe zijn en je nog een kl**tviool vinden ook omdat je die prikken niet hebt gehaald -O-

Dat interesseert die mensen niks, want de salsaleraar heeft gezegd dat vaccinatie gif is en al die vermoeide verpleegkundigen spelen onder een hoedje met Big Pharma en de NWO.

Eretria

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:49

Ik kan er niet tegen dat gevaccineerden dan met de vinger wijzen naar de ongevaccineerden. Als gevaccineerde kan je het ook gewoon nog krijgen en doorgeven. De kans is alleen wat kleiner. Maar sommige doen alsof ze dan immuun zijn als ze die prik hebben gehad en geven de ongevaccineerden de schuld van alles. Terwijl er ook mensen zijn die dat vaccin niet kunnen krijgen vanwege medische risico’s door andere aandoeningen. En die krijgen dan ook de zwarte piet toegespeeld terwijl ze daar niks aan kunnen doen. :+ daarnaast bestaan er ook nog mensen die de prik niet nemen maar wel veel handen wassen, afstand houden, etc etc.
Ik ben niet voor of tegen vaccineren. Ik ben wel tegen het aandringen van dingen (in dit geval het vaccin en mondkapjes dragen) en verdeeldheid zaaien onder de mensen. Ik vind dat het verdomd veel op discriminatie gaat lijken.

(Ik ben overigens gevaccineerd puur vanwege het gezeik, anders had ik het ook niet genomen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:52

Wat een rare reden .. 'puur vanwege het gezeik'... maar, ieder zijn ding :j

Van wat ik hier op bokt lees zijn het juist de mensen die niet vaccineren vanwege dwang, gif of andere redenen die de zogenaamde zwarte piet toegespeeld krijgen, juíst omdat anderen die niet kunnen vaccineren dan een nog groter probleem hebben..
maar selectief lezen is ook een ding :j

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:53

Die groep die het vaccin niet mag nemen vanwege medische redenen is echt maar heel klein. Die groep wordt ook zeker niet bedoeld, zij hebben immers helemaal geen keuze en denk ook dat je wat selectief leest..

Je bent niet voor of tegen vaccineren, maar wel tegen maatregelen.. Hoe krijgen we de pandemie dan beheersbaar volgens jou? Discriminatie nogmaals, slaat totaal nergens op te benoemen. Je mag alles, maar er zijn wel maatregelen. Kan je tegen aan blijven schoppen, maar daar mag een ander dan ook wat van vinden. Je keuze op het gebied van vaccineren maken om gezeik te ontlopen, vind ik ook een hele sterke..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:56

Eretria schreef:
Als gevaccineerde kan je het ook gewoon nog krijgen en doorgeven. De kans is alleen wat kleiner.

Een heel stuk kleiner. In Amerika is 95% van de mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd. 98% op de IC.
Eretria schreef:
Terwijl er ook mensen zijn die dat vaccin niet kunnen krijgen vanwege medische risico’s door andere aandoeningen. En die krijgen dan ook de zwarte piet toegespeeld terwijl ze daar niks aan kunnen doen.

Daar zijn een aantal van. Maar er zijn ook een heleboel mensen die met allerlei smoesjes komen, terwijl ze het gewoon prima kunnen. En dat maakt me minder geneigd om de mensen die wel echt een probleem hebben, te geloven. Ik denk dat je daar de mensen de schuld van moet geven die met al die smoesjes komen.

Eretria schreef:
Ik vind dat het verdomd veel op discriminatie gaat lijken.

Discriminatie gaat over dingen waarin je geen keus hebt, zoals je geslacht, je seksualiteit, je huidskleur. Vaccineren is een keuze, en keuzes hebben consequenties.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:06

Dat bedoel ik daar niet mee.
Er moet gewoon geaccepteerd worden dat het er is. Mensen die willen vaccineren dat zij dat dan gewoon mogen. Mensen die dat niet willen in hun waarde laten. Een mondkapje gaat het echt niet indammen. 1,5 meter ook niet gezien een virus door de lucht gaat. Er zijn zelfs bewijzen dat er ook op meer dan 8 meter afstand ook besmettingen zijn.
Straks testen om naar je werk of de supermarkt te gaan. Het moet niet gekker worden. Een thuistest is niet voldoende. Dus moeten mensen maar tijd maken elke 2 dagen naar een testlocatie te vliegen. 8)7
En dan heb ik het over de mensen die dus niet mògen prikken. Die worden ontiegelijk benadeeld. Want voor hun is het niet dat ze niet willen maar niet mogen.

En ja, ik heb die prik genomen om van dat gedonder af te zijn. Dat gewijs met de vinger, en dat ik me anders moet testen om even snel wat te eten/drinken onderweg. Schei uit. En ja, wat het op langere termijn doet, niemand weet, maar uiteindelijk gaan we sowieso wel dood. Of dat nou over 10 jaar door de vaccin is of doordat je voor je sokken wordt gereden ofzo, maakt dan ook niet uit.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:12

Je blijft benoemen dat het zo vervelend is dat de mensen die niet mogen prikken, nu in deze situatie zitten. Dat is ook heel vervelend. Juist voor die kleine groep mensen zijn de maatregelen en een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad zo belangrijk om hieruit te komen. Voor mijn gevoel plak je dan 2 dingen aan elkaar, waarmee we het resultaat wat je bedoelt niet gaan bereiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:12

Eretria schreef:
. En ja, wat het op langere termijn doet, niemand weet, maar uiteindelijk gaan we sowieso wel dood. Of dat nou over 10 jaar door de vaccin is of doordat je voor je sokken wordt gereden ofzo, maakt dan ook niet uit.

dat vind ik dan wel weer een grappige benadering.. :D

ik heb niet gevaccineerd om van het gedoe af te zijn, maar omdat ik echt meen dat het helpt. maar inderdaad, dood gaan we toch, dus vort maar dan...

Ik denk ook dat testen wel handig is, want je kunt het echt hebben zonder dat je het weet... (guilty) en dus ook mensen besmetten.. met alle gevolgen van dien.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:16

Ja, en dan is er weer zoveel druk op testlocaties. Want dat was in het begin ook een flink probleem. Dus een echte optie is dat ook niet.
Ben het er wel mee eens dat het vreemd is, want als je corona hebt maar wel gevaccineerd bent en je hebt de kolder in je kop kun je alsnog overal binnenkomen. En je kunt het soms idd niet weten, ik was er vorig jaar ook per toeval achter gekomen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:38

Eretria schreef:
Ik kan er niet tegen dat gevaccineerden dan met de vinger wijzen naar de ongevaccineerden.
[...]
(Ik ben overigens gevaccineerd puur vanwege het gezeik, anders had ik het ook niet genomen)

Je maakt het te zwart-wit.
Mijn indruk is dat gevaccineerden, voorzover ze zich druk maken om mensen die zich niet laten vaccineren, vooral problemen hebben met diegenen die niks willen. Niet vaccineren, niet testen, geen mondkapje. Mensen met serieuze prikangst worden niet zo aangepakt, en voor mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren is volgens mij echt alle begrip.
Het moet alleen niet zo zijn dat de niet-willers zich achter die groep gaan verschuilen. Daar hebben sommigen wel een handje van, door alle niet-vaccineerders op één hoop te vegen.

Wat een merkwaardige reden overigens om je te laten vaccineren.
Maar alle beetjes helpen, denk ik dan maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:52

Mars schreef:
pmarena schreef:
En voor jezelf ook, je wilt nu toch niet in het ZH terechtkomen als ongevaccineerde in deze situatie..... normaal is het al niet fijn om daar naartoe te moeten, laat staan wanneer er niet genoeg plekken zijn, en als je een plek hebt dat de mensen die je moeten verzorgen, eigenlijk al te moe zijn en je nog een kl**tviool vinden ook omdat je die prikken niet hebt gehaald -O-

Dat interesseert die mensen niks, want de salsaleraar heeft gezegd dat vaccinatie gif is en al die vermoeide verpleegkundigen spelen onder een hoedje met Big Pharma en de NWO.

Ik denk dat dat maar om een kleine groep gaat.

En er best veel mensen zijn die nog niet overtuigd zijn van het nut voor henzelf / voor wie de balans nog doorslaat naar liever geen prik.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:01

Avalanche81 schreef:
Eretria schreef:
Als gevaccineerde kan je het ook gewoon nog krijgen en doorgeven. De kans is alleen wat kleiner.

Een heel stuk kleiner. In Amerika is 95% van de mensen in het ziekenhuis niet gevaccineerd. 98% op de IC.
Eretria schreef:
Terwijl er ook mensen zijn die dat vaccin niet kunnen krijgen vanwege medische risico’s door andere aandoeningen. En die krijgen dan ook de zwarte piet toegespeeld terwijl ze daar niks aan kunnen doen.

Daar zijn een aantal van. Maar er zijn ook een heleboel mensen die met allerlei smoesjes komen, terwijl ze het gewoon prima kunnen. En dat maakt me minder geneigd om de mensen die wel echt een probleem hebben, te geloven. Ik denk dat je daar de mensen de schuld van moet geven die met al die smoesjes komen.

Eretria schreef:
Ik vind dat het verdomd veel op discriminatie gaat lijken.

Discriminatie gaat over dingen waarin je geen keus hebt, zoals je geslacht, je seksualiteit, je huidskleur. Vaccineren is een keuze, en keuzes hebben consequenties.

En in Nederland is 44% in het ziekenhuis volledig gevaccineerd. Een groot deel van de besmette mensen is tevens gevaccineerd.

Leuk, cijfers uit Amerika maar die zijn niet heilig. Vaccineren is gewoon niet heilig tegen besmetting. Ik ken zelf ook meer besmette volledig gevaccineerden dan ongevaccineerden. En dat is niet omdat de laatste groep zich niet laat testen bij klachten. Het is wel toeval uiteraard qua verdeling, maar gevaccineerden zijn qua besmettingen totaal niet heilig.

Gelukkig werkt het wel redelijk tegen ziekenhuisopname en nog beter tegen IC opname.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Ik vind het overigens wel grappig dat zo gevallen wordt over de reden "om van het gezeik af te zijn"

Dat is momenteel toch precies hoe de overheid het aanpakt/motiveert?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:29

pien_2010 schreef:
Van de week waren cardiologen op TV die vertelden hoeveel operaties zijn uitgesteld. Ik vond het sneu. Totdat er mensen (ook jonge mensen) vertelden wat het voor hen betekende dat doordat de IC te vol zit, zij iedere keer hun open hart operatie uitgesteld kregen. Ik vond dit zo bizar en eigenlijk voor het eerst vanaf dat moment ben ik wat bozig op ongevaccineerde mensen die op de IC liggen met covid. Ik vind het ook raar, dat dan iedere keer de keuze gemaakt wordt, om die levensreddende operaties uit te stellen ten gunste van de covid gevallen→ net of die mensen belangrijker zijn als de mensen die deze operaties zo vreselijk hart nodig hebben |( . Een iemand gaf verdrietig en berustend aan, dat ze de hoop aan het opgeven was en zich voor aan het bereiden was op haar overlijden.
Dus in mijn privé kring is er niets veranderd jegens de mensen die ongevaccineerd zijn, ik heb de zelfde houding. Maar mijn opinie is minder verdraagzaam geworden algemeen gezien en ik voel boosheid, zeker als ik dan vaak de argumenten lees waarmee met het waarheidsgehalte met het grootste gemak gesjoemeld wordt om het niet vaccineren maar als beter weg te zetten. Dan denk ik, hou gewoon je mond en doe je eigen ding ipv al die onzin op het internet kwakken.

Ik snap je. Wat mij hier een soort boos van maakt is dat dit heel vaak vergeten lijkt te worden door de "weigeraars", even gechargeerd. Het zijn vaak hele individualistische redenen (ik vertrouw het niet, ik ben gezond, ik ben bang voor de lange termijn, ik geloof er niks van, vaccineren doe je voor jezelf). Heel veel ik, heel weinig begrip en empathie voor het zorgpersoneel en de mensen die keer op keer hun operatie uitgesteld zien worden. Het voelt voor mij als heel verwend. Wel vanalles willen en vinden dat je er recht op hebt, geen consequenties willen dragen voor keuzes en als een kleuter met je hakken in het zand. Ik vind het écht lastig om hier begripvol over te zijn. Ik merk wel dat ik online uitgesprokener ben, in de privésfeer ga ik echter niet anders om met mensen die niet gevaccineerd zijn en die hebben we best wat in de omgeving. Een gedeelte ervan test ook gewoon als we ergens heen gaan, dan kan ik er ook geen moeite mee hebben.

Over het belangrijker zijn van mensen met COVID - wat ik ervan begrepen heb is dat ze niet zozeer belangrijker zijn, maar de zorg die ze nodig hebben veel acuter. Een hartoperatie kan uitgesteld worden, een knie- of heupoperatie ook, iemand die met COVID binnenkomt heeft echt op dát moment zorg over. Voorrang krijgen gaat dus niet over hoe belangrijk het is maar hoe acuut de zorg nodig is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:38

@Douce, 85% van de bevolking is gevaccineerd en die zorgen voor 44% van de ziekenhuisopnames. 15% van de bevolking is niet gevaccineerd en die zorgen voor 56% van de ziekenhuisopnames. Zie je nou hoe verschrikkelijk effectief dat virus is? Zelfs nu er booster vaccinaties gegeven moeten worden om die effectiviteit op peil te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:47

Precies Karl dat zijn de feiten. Als je jezelf NIET vaccineert is dat geen vrijbrief om te ontkennen dat vaccineren helpt of nog erger desinformatie daarover te verspreiden. Daar zit bij mij DE irritatie. Niet vaccineren OK, maar hou je wel aan de feiten!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:58

Ik kan heel slecht tegen het gewijs naar ongevaccineerden, zeker nu de cijfers gewoon omslaan. Hoe moeilijk is het om te erkennen dat tegen besmetting de vaccins niet goed werken.

Hoe nodig is het dan om cijfers uit Amerika erbij te halen, die er gewoon anders uit zien dan hier.

Ik ben:

Voor booster vaccins (kijk maar naar percentage gevaccineerd in het ziekenhuis bij 70+)

Voor gerichte vaccinatie drang (vergelijk de cijfers 50+ ongevaccineerd in het ziekenhuis maar met ongevaccineerd tot de 30)

Tegen vaccinatie drang voor een 12 jarige die naar de McDonalds wil gaan

Tegen "pro-vaxxers" die ongevaccineerden over een kam scheren.

Let wel: ik ben gewoon gevaccineerd maar ik zou spontaan anti worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:20

Wie meent dan dat vaccins werken tegen ‘besmetting’ ?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:24

pien_2010 schreef:
Precies Karl dat zijn de feiten. Als je jezelf NIET vaccineert is dat geen vrijbrief om te ontkennen dat vaccineren helpt of nog erger desinformatie daarover te verspreiden. Daar zit bij mij DE irritatie. Niet vaccineren OK, maar hou je wel aan de feiten!
Dat is ook mijn grote ergernis inderdaad.
Eigen keuze als je niet vaccineert, en als je daar een goede reden voor hebt, heb ik respect voor die keuze. Niet als daar allerlei misinformatie bijgesleept wordt.

Waar ik ook slecht tegen kan, is als mensen met desinformatie en tendentieuze oneliners inzake vaccineren aankomen, en dan bij tegengas vervolgens direct het verwijt uiten dat ze voor antivaxxer of wappie uitgemaakt worden, niet zelden nog vóór die woorden ueberhaupt in hun richting gevallen zijn ('Ik zal wel weer voor wappie uitgemaakt worden, maar ...'). Om de critici alvast de wind uit de zeilen te nemen, of om zelf nadrukkelijk met de vinger te kunnen wijzen naar 'de' provaxxers?

Er bestaat geen homogene groep provaxxers en geen homogene groep antivaxxers. Maar dat maken bepaalde mensen er wel graag van, kennelijk biedt hen dat houvast.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:27

Douce schreef:
Ik ben:

Voor booster vaccins (kijk maar naar percentage gevaccineerd in het ziekenhuis bij 70+)

Voor gerichte vaccinatie drang (vergelijk de cijfers 50+ ongevaccineerd in het ziekenhuis maar met ongevaccineerd tot de 30)

Tot je laatste twee alinea's kan ik je hierin redelijk volgen. De laatste twee alinea's volg ik totaal niet. Want dat over 1 kam scheren gebeurt minstens zo hard de andere kant op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:31

Ik, namelijk wel voor een groot deel. Niet alles want in 5 % van de gevaccineerden werkt het minder of niet. Dat is dus bij alle vaccinaties zo.
Stel er liggen 1400 mensen in het ziekenhuis. 700 wel en 700 niet gevaccineerd.
Even de getallen erbij
11 miljoen en 700 maakt 1 op de 15.715
1.8 miljoen en 700 maakt 1 op de 2571
Het maakt me geen ruk uit tot welke groep je hoort of wil horen maar sluit je ogen niet voor iets wat zo overduidelijk is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:36

Op welke post reageer je Bigone? Is mij niet helemaal duidelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:37

Op de vraag wie denkt dat vaccineren helpt tegen besmettingen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:50

Cer schreef:
Wie meent dan dat vaccins werken tegen ‘besmetting’ ?
Waarom heb je besmetting tussen aanhalingstekens gezet?

Of bedoel je dat vaccins vooral helpen tegen ernstig ziek worden als gevolg van een besmetting, en dat ze niet 100% beschermen tegen besmetting op zich?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:00

Ja dat laatste inderdaad ..

En ik had t tussen aanhalingstekens gezet omdat ik misschien de opmerking niet goed begrepen had en er met besmetten eigenlijk iets anders bedoeld werd omdat volgens mij NIEMAND beweert dat vaccins werken tegen besmetting .. alleen dat t vermindert …

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:02

Askja schreef:
Douce schreef:
Ik ben:

Tot je laatste twee alinea's kan ik je hierin redelijk volgen. De laatste twee alinea's volg ik totaal niet. Want dat over 1 kam scheren gebeurt minstens zo hard de andere kant op.

Ik reageer op de laatste posts hier. Voor de volledigheid:

Ik ben ook tegen verspreiden van totale waanideeën en corona ontkenning.