De "Weigeraars"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:12

janderegelaa schreef:
Waarom is er dan een FB groep waar nu al 22.000 jonge mensen zitten met ernstige schade van long-covid?

En ik heb geen woede en haat hoor dit is gewoon mijn mening.

Het is net als met bijvoorbeeld kanker, je kunt pech hebben en het op deze manier krijgen. Ik ken maar 1 iemand die het gehad heeft, die is 3 dagen minnetjes geweest, 1 dag op de bank, geen restgevolgen, wel risicogroep. Ze moeten uitzoeken waarom het immuunsysteem van deze jonge mensen zo op hol slaat dat het op hun longen slaat. Denk dat je daar een stuk verder mee komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:14

superpony schreef:
En met jouw manier van oordelen en communiceren bereik je helemaal niemand. Je wekt eerder nog meer weerstand op.
Maar je luistert niet naar andere mensen, hebt een oordeel klaar en dat is het.

Ik luister prima. Alleen je hoort dezelfde onzin al maanden. Deze mensen zijn ook niet meer te overtuigen. Die moeten het gewoon ervaren denk ik.

Waar ze alleen aan voorbij gaan is dat hoe minder mensen zich laten vaccineren des te meer mutaties een kans krijgen en dat moeten we met zn allen niet willen. En dat is niet mijn wijsheid dat is gewoon wetenschap.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:15

janderegelaa schreef:
Omdat de gezondheidszorg het niet trekt en daardoor meer mensen overlijden aan andere aandoeningen omdat ze niet behandeld kunnen worden omdat de IC's vol liggen met Covid patiënten. Als we nu geen lock down hadden gehad dan was het leed niet te overzien geweest.

Precies wat ik zeg dus. En daarom moet ik rommel in mijn lijf laten spuiten ? Nee bedankt.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 02-06-21 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:15

CharleyT schreef:
Je bedoelt natuurlijk: maar zo komt het op mij wel over. Een woordje maakt het verschil.

Je hebt gelijk.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:16

En toch... Ik ben blij in Nederland geboren te zijn, juist door de vrijheid die we hier hebben.

Maar toch voel ik ook de druk sinds corona van de buitenwereld: Om toch maar vooral je mondkapje op te doen als je naar de winkels gaat bv. En ik doe dat als ik eerlijk ben alleen maar om geen gezeur te moeten krijgen of geweigerd te worden. Ik heb gewoon "frisse" lucht nodig om het zo maar te zeggen en het voor een groot deel je eigen uitstoot weer inademen, daar wordt ik snel draaierig van.

Ook voel ik de hele druk en vooral ook stress en angst bij de mensen wat het vaccineren betreft. Nepnieuws of niet (ik volg zo wie zo het allemaal niet op de voet), ook bij mij bekruipt het gevoel van: Wat nu als het straks wel gewoon "verplicht" wordt? Dat je dus zonder vaccinatie niet meer aan dingen mee mag doen of uit eten, in bepaalde winkels niet meer mag komen en er dus een vaccinatiepaspoort komt. De nieuwe regels worden er veel te makkelijk door gestampt naar mijn gevoel en ja ik ben ook bang dat we dus nooit meer terug gaan naar het oude normaal. Dus ja ik voel zeker wel een soort van "verplichting" tot vaccineren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:17

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:
Omdat de gezondheidszorg het niet trekt en daardoor meer mensen overlijden aan andere aandoeningen omdat ze niet behandeld kunnen worden omdat de IC's vol liggen met Covid patiënten. Als we nu geen lock down hadden gehad dan was het leed niet te overzien geweest.

Precies wat ik zeg dus. En daarom moet in rommel in mijn lijf laten spuiten ? Nee bedankt.

Rommel in laten spuiten?? Ach gossie toch, zulk taalgebruik.............

janderegelaa

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:
Waarom is er dan een FB groep waar nu al 22.000 jonge mensen zitten met ernstige schade van long-covid?

En ik heb geen woede en haat hoor dit is gewoon mijn mening.

Het is net als met bijvoorbeeld kanker, je kunt pech hebben en het op deze manier krijgen. Ik ken maar 1 iemand die het gehad heeft, die is 3 dagen minnetjes geweest, 1 dag op de bank, geen restgevolgen, wel risicogroep. Ze moeten uitzoeken waarom het immuunsysteem van deze jonge mensen zo op hol slaat dat het op hun longen slaat. Denk dat je daar een stuk verder mee komt.

Het grote verschil is dat kanker niet besmettelijk is.

Het enige waar we verder mee komen is voorkomen dat het virus kan muteren. En dat kan maar op 1 manier. En als je niet wilt vaccineren dan ben je mede verantwoordelijk voor mutaties. Klinkt heel hard maar zo is het wel.

hahahatsjoe

janderegelaa schreef:
Ik luister prima. Alleen je hoort dezelfde onzin al maanden. Deze mensen zijn ook niet meer te overtuigen. Die moeten het gewoon ervaren denk ik.

Waar ze alleen aan voorbij gaan is dat hoe minder mensen zich laten vaccineren des te meer mutaties een kans krijgen en dat moeten we met zn allen niet willen. En dat is niet mijn wijsheid dat is gewoon wetenschap.

Hoor je wat jezelf zegt ? Mensen moeten zich naar jouw standpunt voegen want dat is blijkbaar het enige juiste.

Het is een virus en muteert, griep is een virus dat muteert. Corona blijft net als griep ook. Ga jij jaarlijks een vaccinatie nemen terwijl je gewoon gezond bent ? Zo ja, succes, ik niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:18

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:
Aaah komt de discussie toch nog terug :D
Sorry, ik heb wel je quote verpest.

Maar om op je vraag te antwoorden:

Verschillende redenen eigelijk. En misschien niet altijd helemaal logisch, want dat vaccin tegen baarmoederhalskanker is volgens mij ook nog helemaal niet zo oud. Ik heb dat denk ik gekregen toen het nog vrij nieuw was en er ook niet veel resultaten over waren bekend op lange termijn.
Ja precies, daarom vond ik het zo'n interessante parallel! Ik zat namelijk ook bij de eerste lichting dus heb alle hoaxes en misinformatie flink meegekregen, en moet bekennen dat dat me destijds als jong guppie ook aan het twijfelen heeft gebracht.

De eerste reden is de perceptie over de ziekte. Ja, ik zie argumenten dat het HPV maar in een klein % van de gevallen problemen veroorzaakt. dat is met bijna elke ziekte zo. Tetanus is ook veelvoorkomend in de grond bvb. Maar als je het krijgt, dan is het een verschrikkelijke ziekte met intensieve behandeling. Dus als in mijn kansen om dat te krijgen kan verlagen, dan doe ik dat. Dat zie ik met corona niet zo. Voor mij is corona vergelijkbaar met een griep / bronchitis / lichte longontsteking wanneer ik dit zou krijgen. Ik besef dat er mensen zijn die er wel ernstig ziek van waren, maar die kans in mijn leeftijdsgroep is gewoon klein. Ik ken ook iemand van 40 die stierf bij een stom regulier onderzoekje naar een darmpoliep of iemand die zijn nek brak op de trap tijdens een groepsreis. Het feit dat corona zo ernstig wordt aanzien is imo vooral omdat er zulke hoge besmettingsgraad is. Maar dat zegt alleen iets over hoe groot je kans statistisch gezien is om het te hebben, niet over ‘wat als’ eens je het hebt. Moest baarmoederhalskanker even besmettelijk zijn, zou dat pas een humanitaire ramp zijn ipv de oversterfte die we nu hebben.
Ik snap je gedachtegang, maar de kans voor jouw leeftijdsgroep bij baarmoederhalskanker is ook klein. Vandaar de vergelijking. Maar misschien zit 'm dat in de perceptie ervan, omdat baarmoederhalskanker niet per se gezien/geassocieerd word als zijnde een leeftijdsgebonden aandoening, maar in het ziekenhuis belanden met COVID wel?

De besmettingsgraad speelt inderdaad wel mee omdat daar nu zo'n focus op ligt (terwijl HPV volgens mij ook best besmettelijk is, maar pin me er niet op vast haha). Ik meen dat 'vroeger' vrijwel alle vrouwen wel het HPV virus bij zich droegen? Ik heb het inderdaad puur over de 'wat als' eens je het hebt. En daar lijken de percentages an sich niet eens zo te verschillen, maar blijkbaar de perceptie daarvan dus wel :j interessant.

Een tweede reden is mijn omgeving. Alle statistieken ten spijt, het is natuurlijk voor mensen om zich vooral te baseren op wat ze meemaken. Ik ken > 15 mensen die corona hebben gehad. Twee daarvan zijn in het ziekenhuis beland, beiden risico groepen (eentje 82 jaar, andere onderliggend lijden). Allen zijn volledig hersteld binnen de maand, alhoewel de 82 jarige qua conditie nog niet helemaal hetzelfde is. logisch ook, een maand met griep in bed zou hetzelfde effect geven op deze leeftijd denk ik. Buiten die twee risicogroepen is er niemand die echt zware klachten had, alleen ‘geen smaak’, ‘een verkoudheid-achtig’, en twee die net een goede griep hadden voor 2/3 dagen. Niets waar ik angst voor zou hebben. De gevaccineerden daarintegen waren wel heel goed ziek.
Zeker, je bubbel doet heel veel over hoe je denkt, gedraagt etc. Dat gezegd hebbende, ik probeer me net als anderen hier met name op het rationele te richten. Ik ken 2 mensen die COVID hebben gehad, beide jong, beide minimaal 2 weken uit de running maar nu wel weer goed hersteld. Toch zou ik voor het vaccin gaan, omdat de cijfers gewoon uitwijzen dat het toch venijniger is dan de algemene perceptie ervan soms doet denken. Ik heb inderdaad gehoord dat gevaccineerden er ook ziek van kunnen worden, maar dat heb ik in mijn omgeving nog niet zien gebeuren. Toch ben ik liever even goed ziek van de vaccinatie (een teken dat je lichaam eraan werkt) dan het risico lopen op COVID en wellicht tegen alle verwachtingen in toch een ernstig verloop krijgen óf een half jaar ontzettend vermoeid raken. Maar ik snap op zich de afweging dan wel die jij maakt.

Daarentegen had ik in de periode van het HPV vaccin van zeer dichtbij 2 kankerpatienten de wereld zien verlaten na een jarenlange lijdensweg. Eentje zelfs maar 47 jaar toen ze stierf. Die mensen hebben echt heel hard afgezien over een lange periode en dat boezemt angst in. Was borst- en darmkanker trouwens, niet 100% hetzelfde. Ook de personen die er wel door komen, houden nog heel lange nasleep van de chemobehandelingen.
Ja hier speelt dus die perceptie weer een rol, de combinatie van jong(ish) en flink ziek/lijden.

Een derde reden is de openheid van de geneeskunde. Over het HPV virus kon je een normaal gesprek hebben met je arts. Over het coronavaccin kan dat niet. Zoals ik zei, alle artsen in belgie moeten het 100% aanbevelen aan iedereen op straffe van schorsing. Hoe kan je dan nog op je arts vertrouwen? En op die epidemiologen?
Hmm ik vind wel dat er een nuance is / zou moeten zijn. Natuurlijk raad een arts het vaccin aan (de meeste experts zijn het er immers over eens dat dat de beste gang van zaken is met het minste risico) maar je zou wel een open en eerlijk gesprek moeten kunnen hebben als je twijfelt. Je kan het 100% moeten aanbevelen maar toch mensen kunnen uithoren over de twijfels en daar eerlijk over in gesprek gaan, die zijn niet mutually exclusive zeg maar. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je dan twijfels hebt over de eerlijkheid van de arts, maar dat is 'gewoon' vertrouwen hebben. Moet ook wel zeggen dat als een arts die twijfels heel ruw zou wegzwepen ik wel voor een 2nd opinion zou gaan, zo hoort een arts niet te handelen m.i.

En een vierde reden is dat de info over corona imo niet altijd helemaal correct is. Ik ben er zeker van dat veel info wordt achtergehouden. Bvb dat sterfgeval in de testgroep van AstraZeneca waarvoor alles even werd stilgelegd en daarna hervat want er was niets aan de hand... maar even daarna allemaal gevallen van bloedklonters. Of idd vele mensen die geregistreerd worden als corona doden (bvb in belgie iedereen die stierf in een rusthuis met longklachten zonder test op een bepaald moment) maar als je het vergelijkt met de werkelijke oversterfte klopt het eigelijk niet. Met HPV heb ik de indruk dat de informatie neutraler is.
Voordat mensen hierover vallen, ik beweer niet dat de overheid cijfers vervalst, wel dat ze vaak heel ruim genomen worden en de werkelijke oversterfte een betere graadmeter lijkt voor de ernst van de epidemie dan de coronabulletins zelf. Zijn ook gewoon online te raadplegen vanuit een algemene databank trouwens.
Hier gaan we denk ik meer richting complottheorieen. De registratie van coronadoden in Nederland is echt wel op orde (volgens mij heeft iemand ooit in het viruswaanzintopic een overlijdenscertificaat gedeeld of beschreven waaraan je precies kon zien hoe zoiets in zijn werk ging). Als daar twijfels over zijn is dat in mijn ogen met name door gebrek aan kennis (wat niet gek is, want welke algemene Nederlander weet nu hoe dat precies in zijn werk gaat haha). Wat betreft het sterfgeval: er is daar zo veel mediaaandacht voor dat ik niet geloof dat ze eenvoudig iets achter konden houden. Bovendien weet ik uit eigen ervaring dat de toetsingen bij wetenschappelijk onderzoek echt streng zijn dus je kan niet zomaar iets 'wegmoffelen' zonder dat iemand daar (op den duur) achterkomt :).
Het is ook weer de perceptie dat het bij HPV transparanter is, want in principe zou het (buiten de spoed die er nu is) niet uit moeten maken.

Heb ik je zo voldoende geantwoord?

Zeker! Ontzettend bedankt voor het delen van je kijk hierop :D. Waardeer ik :j

Ik ben niet zo handig met bokt op gsm, dus ga het gewoon even hieronder typen ipv in het bericht:

- ja het HPV virus komt veelvuldig voor en is voor veel vrouwen idd onschuldig. Net zoals tetanus. Als ik ergens een emmer natte grond ga halen, dan heb ik bijna 100% kans om daar wel een tetanusdeeltje in te vinden zeg maar. Maar we zijn het er allemaal over eens dat dit iets is waar je echt tegen ingeent wil zijn toch? voor HPV liggen de sterftecijfers wel heel wat hoger dan voor corona. Ik las hier 40%: https://www.kanker.nl/kankersoorten/baa ... halskanker
Voor corona gaat het om een totale mortaliteit van om en bij de 2% waarvan de overgrote meerderheid ouderen. Voor mij verschillen de cijfers wel degelijk dus. Alhoewel hier opnieuw het argument aangedragen kan worden dat de kans groter is dat je corona krijgt en statistisch gezien dus ook meer overlijdens door corona. (Statistisch gezien ook meer kans om corona te overleven dan BMHkanker, ‘t is hoe je het bekijkt)

Daarbij is het niet zo dat BMHkanker alleen bij ouderen voorkomt. In mijn eerder gedeelde link staat dat de grootste groep tussen 30 en 69 jaar is. Aangezien het een eenmalig vaccin is dat je levenslang beschermt... waarom wachten tot je in die groep zit? Corona wordt wss een jaarlijks vaccin als griep, alhoewel dat nog niet helemaal zeker is. Hier zit voor mij een groot verschil.

- eens

- niet eens. Hoe kan je een eerlijk gesprek hebben met iemand als je weet dat zijn standpunt op voorhand al gekleurd moet zijn? Kan jij een eerlijk gesprek hebben over voeding met een voedingsexpert van Pavo wetende dat hij ontslagen wordt als hij Pavo niet aanbeveelt? Luisteren naar de tegenargumenten is niet hetzelfde als open in een gesprek gaan. Mijn familielid (arts) wil zelf absoluut geen vaccin, maar is gedwongen tegen iedereen te liegen. Want wanneer er gevraagd zou worden waarom zij het niet neemt, mag ze haar argumenten niet geven. (No worries, ze heeft zichzelf laten testen op antistoffen en die zijn ruim aanwezig). Zij heeft het daar zelf moreel gezien ontzettend moeilijk mee.

- complottheories niet echt. De oversterfte is ook gewoon een algemene bepaling van een betrouwbare instantie, geen random ‘maanlander’. Waarom zou die minder betrouwbaar zijn dan de corona bulletins?

Het is in belgie het geval dat in de piekperiodes alle ouderen die stierven aan longklachten of corona-ish symptomen werden geregistreerd als coronadoden zonder test. Dat was zelfs op het nieuws.

Verder zijn er ook heel wat mensen die erg verzwakt waren en bijna sowieso zouden sterven bij de eerste griep / bronchitis / corona / ... die zullen zeker opgenomen worden in de coronacijfers maar gaan wss bij de oversterfte niet naar voren komen.

Corona heeft zeker voor extra sterfte gezorgd, dat betwist ik niet. Alleen komen de cijfers van beide bronnen niet helemaal overeen, om verschillende verklaarbare redenen. Maar dat er maatregelen nodig waren om de epidemie te beperken... eens hoor. Ik wuif het zeker niet weg.

Verder, wegmoffelen... goh. Niet alle info die we krijgen is juist, laat ik dat voorop stellen. In alle sectoren, niet alleen farma. Grootste voorbeeld is bvb die scheurtjes in de beton van de kerncentrale van doel 3... ik ben van zeer dichtbij betrokken geweest bij deze centrale en vind het uiterst merkwaardig hoe dat in de media naar voren is gebracht en welke conclusies mensen daar uit hebben getrokken. Compleet fout eigelijk, gewoon door de manier waardoor het werd naar buiten gebracht door de media. Een ander voorbeeld is aspartaam, de zoetstof. Hier zijn testen op geweest met labratten die bijna allen tumoren ontwikkelden. Ook verboden in sommige landen nu, en vervangen door stevia daar. Echter heeft Monsanto toen zulke geweldige lobby uitgeoefend met heel wat argumenten zodat dat onderzoek soort van teniet werd gedaan en aspartaam nog overal in zit. Is er effectief geen verband? Ik durf twijfelen...
Ander voorbeeld: ik heb samengewerkt met het MIT in australie. Antibacterieel onderzoek. Zeer gerenommeerde groep, heel mooie wetenschappelijke publicaties. Ik heb de samenwerking stopgezet en mijn naam laten verwijderen omdat er werd gesjoemeld met de resultaten. Die waren verkregen op reeds gebruikte samples die niet meer representatief waren (onze eigen samples, daarmee dat we het echt zeker wisten). Artikels zijn toch gepubliceerd in een journal met hoge impact factor als revolutionair anti-bacterieel oppervlak met medische toepassingen. Ook de voornaamste reden voor mij om volledig te stoppen met wetenschappelijk onderzoek na het afronden van mijn doctoraat trouwens.
Dus dat de info altijd 100% correct is, is net zo goed fake news als in volledige complottheories denken.
Laat ik zeggen dat juist door het vergaren van kennis mijn vertrouwen in de berichtgeving een beetje weg is.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 02-06-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:19

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:

Precies wat ik zeg dus. En daarom moet in rommel in mijn lijf laten spuiten ? Nee bedankt.

Rommel :') kom op zeg ik ben als één van de eerste gevaccineerd nou quess wat ik heb nog niks gehad en het zit al bijna 6 maanden in mijn lijf. Als je geen rommel in je lijf wilt , kun je ook beter stoppen met eten en buiten rond lopen. Eten wat in de supermarkt ligt , zit net zoveel troep in. Daarnaast als je buiten loopt adem je allemaal gassen in van auto's. Maar een vaccinatie is troep.

Ik loop dagelijks met angst om een ziekte te krijgen , en ik herken jullie angst als ook iets wat doorgeslagen gaat worden. En dat is absoluut ook niet gezond.

En je hoeft geen vaccin te nemen hoor daar is iedereen vrij in. Maar ga dan ook respectvol om met mensen die zich wel willen laten vaccineren. Ik vindt rommel bijv geen fijn woord om te horen. En opmerkingen je lange termijn ben ik ook een beetje allergisch voor. Ik kan over 10 jaar ook hartpatiënt zijn , daar maak ik mij ook nu nog niet druk om.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:19

janderegelaa schreef:
Het enige waar we verder mee komen is voorkomen dat het virus kan muteren. En dat kan maar op 1 manier. En als je niet wilt vaccineren dan ben je mede verantwoordelijk voor mutaties. Klinkt heel hard maar zo is het wel.

Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Virussen muteren, dat is wat ze doen, al honderden jaren. En dit virus blijft, of je je nu laat vaccineren of niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:21

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:

Precies wat ik zeg dus. En daarom moet ik rommel in mijn lijf laten spuiten ? Nee bedankt.

Nee, je moet je laten vaccineren zodat het virus niet kan muteren. Daarmee draag je bij aan het voorkomen van een vaccinresistente mutatie en daar zijn heel veel mensen je heel erg dankbaar voor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:23

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:

Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Virussen muteren, dat is wat ze doen, al honderden jaren. En dit virus blijft, of je je nu laat vaccineren of niet.

Dit heb ik niet opgezocht, dus excuses als ik fout zit.
Maar was het niet zo dat je nog steeds drager kon zijn als gevaccineerde zonder dus ziek te worden? Waarom zou het virus in dat geval ook niet kunnen muteren?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:25

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:

En hoe denk je dan dat we virussen zoals de pokken weggekregen hebben? Daar hoeven we nu niet meer tegen te vaccineren omdat we consequent iedereen gevaccineerd hebben. En dan kan met dit virus ook.

Poekkie

Re: De "Weigeraars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:28

Janderegelaa, waarom is tetanus dan nog niet weg?

Het is wel een beetje genuanceerder dan dat. Je krijgt een virus alleen weg als er geen natuurlijk reservoir voor bestaat. Hoe het met corona zit weet ik niet, maar je redenatie is wel erg kort door de bocht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:29

janderegelaa schreef:
hahahatsjoe schreef:

En hoe denk je dan dat we virussen zoals de pokken weggekregen hebben? Daar hoeven we nu niet meer tegen te vaccineren omdat we consequent iedereen gevaccineerd hebben. En dan kan met dit virus ook.

Houd er beide even rekening mee dat het allemaal niet zo zwart/wit ligt. Het virus kan ook best dusdanig muteren dat het niet meer zo'n druk op de samenleving heeft en dat we het jaarlijks terugzien in dezelfde vorm als de gewone griep (kijk naar de Mexicaanse griep).

Vaccineren geeft geen zekerheid dat het virus weggaat. Kijk naar het griepvirus: dat muteert eigenlijk elk jaar, daar kun je tegen vaccineren wat je wil maar dat zal niet snel verdwijnen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:29

Poekkie schreef:
Maar was het niet zo dat je nog steeds drager kon zijn als gevaccineerde zonder dus ziek te worden? Waarom zou het virus in dat geval ook niet kunnen muteren?

Dat is wel een hele goede en belangrijke vraag. In april is een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de vaccinatie ook beschermd tegen overdracht. Ontzettend goed nieuws want hierdoor draag je bij aan het voorkomen van een mutatie: https://www.parool.nl/wereld/nieuwe-stu ... gle.com%2F

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:32

Marjo schreef:
Vaccineren geeft geen zekerheid dat het virus weggaat. Kijk naar het griepvirus: dat muteert eigenlijk elk jaar, daar kun je tegen vaccineren wat je wil maar dat zal niet snel verdwijnen.

Een mooier voorbeeld kun je eigenlijk niet geven! Het griepvirus blijft muteren omdat we niet iedereen vaccineren. Net als straks met Corona.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:33

Poekkie schreef:

Het is wel een beetje genuanceerder dan dat. Je krijgt een virus alleen weg als er geen natuurlijk reservoir voor bestaat. Hoe het met corona zit weet ik niet, maar je redenatie is wel erg kort door de bocht.

Tetanus komt in Nederland niet veel meer voor door juist je raad het al vaccinaties. In arme landen waar dit nog veel voorkomt is heel triest vaak geen geld voor vaccinaties dus kan tetanus nog om zich heen slaan. Denk daarnaast aan slechte hygiëne waardoor tetanus gemakkelijker en sneller toe kan slaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:34

Poekkie schreef:

Misschien omdat Tetanus een bacterie is en zelfstandig kan leven terwijl een virus altijd een gastheer nodig heeft?

En dat natuurlijk reservoir is op dit moment de mens voor covid.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-06-21 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:35

hahahatsjoe schreef:
janderegelaa schreef:

Ja virussen muteren. Als er veel virus in omloop is zijn er veel mutaties, is er weinig virus in omloop zijn er weinig mutaties. Dus eigenlijk bewijs jij dat janderegelaar gelijk heeft :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:36

Sclimpre schreef:
hahahatsjoe schreef:

Ja virussen muteren. Als er veel virus in omloop is zijn er veel mutaties, is er weinig virus in omloop zijn er weinig mutaties. Dus eigenlijk bewijs jij dat janderegelaar gelijk heeft :)

Ik dank u _/-\o_

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:37

janderegelaa schreef:
Poekkie schreef:

Dat is wel een hele goede en belangrijke vraag. In april is een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de vaccinatie ook beschermd tegen overdracht. Ontzettend goed nieuws want hierdoor draag je bij aan het voorkomen van een mutatie: https://www.parool.nl/wereld/nieuwe-stu ... gle.com%2F

Ik mis de link naar dit onderzoek zelf in dat artikel?
Ze spreken elkaar ook constant tegen.
- kans om het door te geven is gedaald met 90%
- ze geven het nauwelijks nog door

==> ok, logisch want als je de symptomen onderdrukt zoals hoesten etc komen er sowieso minder virusdeeltjes in de lucht. MAAR: aangezien er nog steeds 10% kan is om het wel door te geven, dragen ze het dus wel bij me dunkt.

En dan zeggen ze ‘suggereert dat gevaccineerde personen het niet bij zich dragen’. Hoe dan? Dan zouden de cijfers 0% moeten zijn, geen 10%. En hoe is dit onderzocht?

Dit is nu zo’n typisch artikel die mensen in een richting stuurt zonder logica. Net zo’n top voorbeeld als die artikels over de kerncentrale in mijn eerdere voorbeeld.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:38

Poekkie schreef:

Tetanus is een bacterie die in de grond leeft, niet te vergelijken dus met bv corona.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:38

bigone schreef:
Poekkie schreef:

Misschien omdat Tetanus een bacterie is en zelfstandig kan leven terwijl een virus altijd een gastheer nodig heeft?

En dat natuurlijk reservoir is op dit moment de mens voor covid.

Als ik wat verder opzoek is de pokken ook de enige ziekte in de geschiedenis die ooit is verdwenen door vaccinatie.