Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:13

Sizzle schreef:
Nu doe je net alsof iedereen die niet een woest leven wil het helemaal verkeerd doet. Er is echter niets mis met mensen die garaniums en kleinkinderen willen. Wat Gothica gevoeld (waarschijnlijk geen garaniums) is gewoon legitiem en eerlijk om dat samen te erkennen.

Mijn hemel, je hoéft niet ALES verkeerd op te vatten hoor; is niet verplicht ook al is het cultuur op Bokt :P

anjali

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:21

Echte liefde is iets van alle tijden. Een wereldberoemd monument daarvoor is de Taj Mahal in India.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:32

present schreef:
Huertecilla schreef:
Zou tot mijn vijfde grote liefde kunnen ontwikkelen <3

Wat een rijkdom. Vraag me wel af hoe je het verdelen van je aandacht ervaart. Ik vind dat eerlijk gezegd met twee al lastig. Heb je nooit het gevoel dat je iemand tekort doet? Denk je dat er een (puur praktische) grens is aan het aantal personen waarmee je een betekenisvolle liefdesrelatie kunt hebben?

Niet TEGELIJK :)*

Twee grote liefdes parallel is mijn maximum (tot nu toe). Eigenlijk drie, door stop - start parallel, maar dat is lastig uit te leggen.
´Meerliefde´ vier tegelijk het max. (tot nu toe).

´Betekenisvolle relatie´ is trouwens een stuk breder. Onderhoud naast de huidige actuale liefdes, waarvan één grote en de andere potentieel groot, twee relaties met ´ex´-liefdes. Daarvan één grote en de ander niet zo.
´Ex´ tussen haakjes want zoals ik eerder aangegeven heb, is die liefde voor/met hen gezamelijke geschiedenis; voor altijd.

Tot nu toe nog nooit ervaren dat liefde beperkt voorradig is en ook niet dat de ene liefde de andere in de weg staat omdat de liefde voor een andere persoon per definitie uniek is.
Persoonlijk begrijp ik niet zo goed hoe het algemeen geaccepteerd is dat je wel evenveel van meer, verschillende kinderen houdt maar niet van meer, verschillende partners.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:56

Het gebeurd helaas wel, ouders die een kind een voorkeursbehandeling geven, in mijn ogen dan ook meer houden van die dan van die, voor kinderen die die liefde mislopen vind ik dat onverteerbaar. Je wordt volwassen en leert er mee leven hoop ik, maar het lijkt me tijdens het opgroeien een groot gemis als je ziet bij een broer of zus dat het wel kan. Maar goed ander onderwerp.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:06

@Huertecilla,liefde voor kinderen is weer heel iets anders dan liefde voor een partner,omdat je daarmee ook sex hebt en met je kinderen niet (hopenlijk tenminste...)Er zijn dus meerdere soorten van liefde en sommige soorten zijn gemakkelijker te delen dan andere.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:07

Huertecilla schreef:
Tot nu toe nog nooit ervaren dat liefde beperkt voorradig is en ook niet dat de ene liefde de andere in de weg staat omdat de liefde voor een andere persoon per definitie uniek is.
Persoonlijk begrijp ik niet zo goed hoe het algemeen geaccepteerd is dat je wel evenveel van meer, verschillende kinderen houdt maar niet van meer, verschillende partners.

Dankjewel voor het verduidelijken. Ik denk ook niet dat de liefde beperkt is, maar aandacht en tijd zijn dat natuurlijk wel. Iedereen die wel eens verliefd geweest is weet dat je daar totaal door in beslag genomen kunt worden. Wat ik nu merk is dat er relatief gezien veel aandacht naar de 'verse' liefde uitgaat. Wat in mijn geval niets te maken heeft met gras dat groener is aan de andere kant, want ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik geen behoefte heb om te ruilen. Wil slechts van beide nog meer maken, binnen ieders grenzen. Maar dát vroeg ik mij dus af, hoe je omgaat met die veranderingen in 'automatische' aandacht en hoe je geliefden daar op reageren.

Het verschil tussen meerdere kinderen of meerdere partners om van te houden is denk ik ook een heel praktische. Een huishouden voeren met meerdere kinderen is geen probleem, waar dat met meerdere partners vrij snel ingewikkeld wordt. Ik denk dat veel mensen het ook slecht verdragen om op 'de tweede plaats' te staan, zelfs als die tweede plaats net zo goed en mooi is als elke andere plaats. Waarschijnlijk willen veel mensen het ook gewoon niet ingewikkelder maken dan nodig is. En daar kun je van alles van vinden, maar als je ziet hoe vaak mensen er met hun tweetjes al een rommeltje van maken is het misschien helemaal niet zo verkeerd om niet al te ambitieus te zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:17

Ik vind eigenlijk het hebben van meerdere sexpartners tegelijk niets alleen al wegens het verhoogde besmettingsrisico op allerlei ziektes.Weliswaar kan men bescherming daartegen gebruiken maar helemaal veilig wordt het nooit.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:23

anjali schreef:
@Huertecilla,liefde voor kinderen is weer heel iets anders dan liefde voor een partner,omdat je daarmee ook sex hebt en met je kinderen niet (hopenlijk tenminste...)Er zijn dus meerdere soorten van liefde en sommige soorten zijn gemakkelijker te delen dan andere.

Volgens jou zijn er dus meerdere potten met snoepjes en sommige soorten snoepjes kun je maar met één persoon delen omdat je daar seks mee hebt? Zodra je een relatie hebt worden die snoepjes oneetbaar voor anderen, of ze worden oneetbaar voor de persoon met wie je ze gedeeld hebt zodra er iemand anders van snoept?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:26

anjali schreef:
Ik vind eigenlijk het hebben van meerdere sexpartners tegelijk niets alleen al wegens het verhoogde besmettingsrisico op allerlei ziektes.Weliswaar kan men bescherming daartegen gebruiken maar helemaal veilig wordt het nooit.

Geheel ander punt wat níets met liefde of sex en de chemie ervan van doen heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:39

anjali schreef:

En die verschillende soorten liefde met of zonder sex kunnen voor verschillende partners zijn.
Wat ik ervaar is dat liefde geen dimensies heeft en je ´volwassen´ liefde kán delen met verschillende personen omdat die personen andere individuen zijn.

In míjn ervaring is het geheel van ´liefde´ en de chemie ervan geen keuze. De ínvulling echter, hoe je er gehoor aan geeft wel; de ratio welke ons Homo sapiens maakt.

Heb je er om wat voor redenen geen behoefte aan of kom het je om wat voor redenen ook beter uit om je liefde (s)exclusief te houden dan is dat net zo goed als om het even welke andere invulling van partnerrelatie mits écht vrijwillig is en niet omdat het nu eenmaal gebruikelijk is.

Er is geen beter of best in samenlevingskeuzes, alleen cultuur en een niet-goed indien niet vrijwillig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:49

anjali schreef:

Maar dat geldt dan ook voor singles die geen vaste partner hebben?

Ik vind het delen van liefde een mooi iets.. maar ik denk wel dat er inderdaad verschillende vormen van liefde zijn voor verschillende mensen (richting ouders, kinderen, familie, vrienden etc)
Het delen van liefde voor verschillende partners is bij ons niet aan de orde, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen..
het time management is in ons geval een issue :') vandaar dat wij daar nu niet aan willen..

Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor anderen wel te doen is, en dat zal dan zichzelf gaan uitwijzen, hoe mensen dat invullen..

En er bestaat sex zonder liefde en er bestaat liefde zonder sex.. (en natuurlijk liefde met sex)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:23

Cer schreef:
anjali schreef:

Maar dat geldt dan ook voor singles die geen vaste partner hebben?

Sex met wie dan ook heeft altijd een risico. Ook met de sexclusieve partner als je niet na éérst een test begonnen bent.

Het verkeer in heeft ook altijd een risco ;)

644 nieuwe HIV infecties in NL in 2018.
21.700 ernstige verkeersgewonden in hetzelfde jaar.

Ja maar,... verkeer is ... anders.
Ok, noem sex dan geslachtsverkeer ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:59

Cer schreef:
maar ik denk wel dat er inderdaad verschillende vormen van liefde zijn voor verschillende mensen (richting ouders, kinderen, familie, vrienden etc)

Mijn punt is dat ´iedereen´ het als vanzelfsprekend ziet dat verschillende vormen van liefde meer personen kunnen betreffen. Behalve als het een partner betreft. Dán is het ineens anders; (s)exclusief. Imo is liefde voor een partner in deze, in de exclusiviteit, niet ineens per definitie anders.
Dat van iemand houden niet ineens uitsluit dat je van een ander houdt. In welke vorm, op welke manier ook.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-11-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:07

Nee hoor HC, niet iedereen ziet dat zo in alle gevallen behalve bij een partner :)
Ik denk dat dat af en toe een beetje lastig is in je berichtgeving.. je nuanceert niet..

Dus op zich hebben we een soort van hetzelfde punt denk ik..
hoewel jouw liefde voor je partner niet anders is dan die voor iemand waar je liefde voor voelt die niet je partner is, denk ik dat er voor mij in ieder geval wel verschillende vormen van liefde zijn. Maar omdat ik het begrip 'liefde' niet te definieren vind voor mezelf, kan ik dat niet heel goed onderbouwen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:19

present schreef:
superpony schreef:
Present, hoezo is dat raar? Je kan en mag trouwen wanneer je wilt. Het is niet dat mijn man er zoveel meer waarde aan hecht. Ik had alleen altijd gezegd dat ik geen bruiloft wilde. Had dus wel gezegd; als jij ooit wil trouwen, geen probleem. Toen hij het vroeg, reageerde ik alleen niet zo leuk. Tja......Kwam echt heel onverwacht.
Wat ik tegen de trouwvrouw zei en zij ook herhaalde tijdens de ceremonie; Ik had geen zin om te trouwen, maar vind het prima om met mijn man ( deze man ) getrouwd te zijn.

Ik heb niet geschreven dat ik het raar vind (dat vind ik ook niet), alleen dat je het niet zo vaak hoort. Ik kan me jouw gebrek aan enthousiasme over het huwelijk heel goed voorstellen, maar de teleurstelling van je man ook. Dat hij het na al die tijd en ondanks jouw weerzin toch heeft gevraagd laat misschien wel zien dat het voor hem toch belangrijker is dan hij wilde toegeven. Waar je schrijft over wat je tijdens de ceremonie gezegd hebt moest ik eerlijk gezegd even plaatsvervangend slikken.

Wat een normaal leven is weet ik ook niet en wat mij betreft is dat niet het doel. Je bent er in elk geval wel altijd zelf bij. Als het je niet bevalt is dat niet alleen 'hoe het leven is', maar ook aan jezelf om er iets aan te veranderen. Dat kan des te lastiger zijn als je allebei een andere kant op wilt. Trouwen is dan nog maar een 'klein' ding, maar als de één bijvoorbeeld kinderen wil en de ander niet heb je wel iets te overwinnen.

superpony schreef:
Helaas beseffen we dat heel goed en proberen echt nu wel te leven.

Dat is dan toch juist heel goed om te beseffen?

Hoe slikken? Van oeps of emotie?

Het gekke is dat als je na zoveel jaren pas gaat trouwen, juist dan al die verhaken hoort van anderen die ook pas na 10-20jr gingen trouwen. Maar dat is met meer dingen.

Mn man heeft zijn gevoelens niet verborgen. Hij het begon bij hem te spelen en omdat hij me wilde verrassen, heeft hij het vrij snel gevraagd. Hij wist wel ongeveer hoe ik zou reageren, maar hij wist ook dat het verder niks zou veranderen.
Hij weet dat ik 0,0 romantiek bezit en daar mn gevoelens niet anders door zijn. Hij weet dat ik altijd eerlijk ben en had ook niet verwacht dat ik een emotioneel toneel stuk zou spelen.

En we zijn verder allebei wat lomp. Gingen in ondertrouw en daarna gewoon weer ons ding doen. Toen was mijn moeder een beetje teleurgesteld en of verbaasd dat we niks deden, geen etentje, gebakje of iets.
En wij vergeten onze trouwdag altijd, ik vergeet het jaar weleens en boven alles zijn wij op vrijdag de 13e getrouwd, expres, dus tja.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:24

Cer schreef:
Nee hoor HC, niet iedereen ziet dat zo in alle gevallen behalve bij een partner :)
Ik denk dat dat af en toe een beetje lastig is in je berichtgeving.. je nuanceert niet.

Aangepast ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:27

Jis_ schreef:
Het gebeurd helaas wel, ouders die een kind een voorkeursbehandeling geven, in mijn ogen dan ook meer houden van die dan van die, voor kinderen die die liefde mislopen vind ik dat onverteerbaar. Je wordt volwassen en leert er mee leven hoop ik, maar het lijkt me tijdens het opgroeien een groot gemis als je ziet bij een broer of zus dat het wel kan. Maar goed ander onderwerp.

Helaas helemaal waar! Inderdaad een ander onderwerp, maar na de eerste dacht ik ook gelijk; dit kan ik nooit meer voelen. Misschien verkeerde voorbeeld gehad, maar is dus maar bij 1 gebleven ook. Ook andere redenen.

Ik kan ook helemaal niet echt vrienden hebben of van vrienden houden, dus dat ik exclusief van mijn man hou, is wat dat betreft waarschijnlijk niet zo vreemd.

Sex zou kunnen, want sex is maar sex, maar ik kom echt nooit mensen tegen waar mn hart harder van gaat kloppen en al helemaal niet wie ik wil aanraken etc.

Mijn hart is wel groot genoeg om van alle dieren hier te houden. Allemaal op een andere manier en geen voorkeuren, maar het is dus anders. Ik zou niet weten welke als eerste weg zou moeten als ik het mes op mijn keel krijg.
Dat is uiteraard geen relatie en al helemaal geen sex, maar ik haal daar wel genoeg liefde en voldoening uit en heb wel een enorm sterke band met de meesten.

Mensen zijn vrij egoistisch en toch lukt het haast niet om met mensen om te gaan en altijd eerlijk te zijn, nooit een meningsverschil te hebben etc. Ik kan mn hart niet geven als ik mensen niet volledig vertrouw.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:43

present schreef:
Mooi zoals je er liefdevol over schrijft Gothico. Natuurlijk wil je het beste voor de mensen waarvan je houdt, maar als je iemand waarmee je een toekomst voor je zag gelukkig ziet met iemand anders, terwijl je zelf naar liefde hunkert is het niet gek dat je meer voelt dan alleen hoe fijn het voor die ander is. Je komt op me over als een heel fijn mens.

Dank je wel. Mijn ex heeft mij ook uit haar hart gezegd dat met wie ik ook een relatie zou krijgen, dat die persoon heel erg blij en dankbaar moet zijn.

En ja ik ben blij dat we vrienden kunnen blijven. Maar we moesten elkaar even opnieuw uitvinden hoe het nu is. Maar dat zit al wel goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:53

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Nu doe je net alsof iedereen die niet een woest leven wil het helemaal verkeerd doet. Er is echter niets mis met mensen die garaniums en kleinkinderen willen. Wat Gothica gevoeld (waarschijnlijk geen garaniums) is gewoon legitiem en eerlijk om dat samen te erkennen.

Mijn hemel, je hoéft niet ALES verkeerd op te vatten hoor; is niet verplicht ook al is het cultuur op Bokt :P

Wellicht hand in eigen boezem steken?

Ik vind het top voor je dat je een fantastisch leven hebt. Maar jouw berichten zijn vrijwel standaard veroordelend naar mensen die in jouw ogen ‚burgerlijk‘ zijn, alsof ze oogkleppen ophebben.
Misschien is het onbewust?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-11-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:55

superpony schreef:
Jis_ schreef:

Helaas helemaal waar! Inderdaad een ander onderwerp, maar na de eerste dacht ik ook gelijk; dit kan ik nooit meer voelen. Misschien verkeerde voorbeeld gehad, maar is dus maar bij 1 gebleven ook. Ook andere redenen.

Ik kan ook helemaal niet echt vrienden hebben of van vrienden houden, dus dat ik exclusief van mijn man hou, is wat dat betreft waarschijnlijk niet zo vreemd.

Sex zou kunnen, want sex is maar sex, maar ik kom echt nooit mensen tegen waar mn hart harder van gaat kloppen en al helemaal niet wie ik wil aanraken etc.

Mijn hart is wel groot genoeg om van alle dieren hier te houden. Allemaal op een andere manier en geen voorkeuren, maar het is dus anders. Ik zou niet weten welke als eerste weg zou moeten als ik het mes op mijn keel krijg.
Dat is uiteraard geen relatie en al helemaal geen sex, maar ik haal daar wel genoeg liefde en voldoening uit en heb wel een enorm sterke band met de meesten.

Mensen zijn vrij egoistisch en toch lukt het haast niet om met mensen om te gaan en altijd eerlijk te zijn, nooit een meningsverschil te hebben etc. Ik kan mn hart niet geven als ik mensen niet volledig vertrouw.

3 bijzonder leuke kinderen hier, met allemaal hun vooral leuke kanten. :D

Bij dieren kan ik ook niet zeggen die vind/vond ik leuker dan die, de één zo ontzettend leuk en lief met kinderen, de ander heerlijk stabiel of een lekkere knuffelkont, als in in je kruipen, enz. Nu onder andere een ADHDer, om af en toe knetter van te worden, maar zo'n leuke 'clown'. Weg gaat er geen één, ook mijn paard niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:00

Sizzle schreef:
[

Ik vind het top voor je dat je een fantastisch leven hebt. Maar jouw berichten zijn vrijwel standaard veroordelend naar mensen die in jouw ogen ‚burgerlijk‘ zijn, alsof ze oogkleppen ophebben.
Misschien is het onbewust?

´Zíjn´? Ik denk dat jij dat zo léést. Wellicht vind je het zélf onbewust.

Ik schrijf nota bene letterlijk dat niets beter of best is :)*

Wat wil je nog meer :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:48

Ik viel er gewoon over dat Gothico een ervaring deelde en jouw reactie zo geschreven leek alsof hij gewoon nog niet zo ver ontwikkeld is al jij (vanwege het leeftijdsverschil). Dat vond ik een beetje jammer. Niets meer, niets minder. No hard feelings.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:57

Sizzle schreef:
Ik viel er gewoon over dat Gothico een ervaring deelde en jouw reactie zo geschreven leek alsof hij gewoon nog niet zo ver ontwikkeld is al jij (vanwege het leeftijdsverschil). Dat vond ik een beetje jammer. Niets meer, niets minder. No hard feelings.

Wederom ´leek´. Weer negatief opgevat.

Ik geef hem nota bene gelijk! Haak er juist op in :)*

Steek ook nog de draak met mijn leeftijd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:01

Nou dan kwam dat gewoon even niet zo over, punt.
Dat is het rusico van geschreven communicatie.
Zoals ik al zei: no hard feelings.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:10

Het is goed zo.

Ik ben bijna 30 gewoon ter info. Haar nieuw vriend is net 19.
Maar dat moet ze zelf weten. Ik gun het haar. En ik zie wel of ik iemand tegen kom.