Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:21

Dammie schreef:
Hoe wassen jullie de herbruikbare katoenen mondkapjes. Ik heb er twee, want heb ze alleen voor OV en als ik met een ander in de auto zit. En om daar nu apart een was op 60 graden voor te wassen vind ik niet energiezuinig.

Pannetje met kokend water

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:32

Het worden bij mij van die verfrommelde vodjes als ik ze met de was meedoe in de machine.
Ik was ze met een handwasje, als ze droog zijn kan je ze desinfecteren door bijvoorbeeld strijken of even in de oven leggen op 130 graden.
Of inderdaad in een pannetje heet water leggen.
Als je ze een aantal dagen niet nodig hebt kan je ze gewoon laten liggen, dan is het virus ook niet meer actief.

SinneJ

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:36

Ik heb een waterkoker die ik op 60 graden kan zetten, heel handig! Dus ik doe ze gewoon in een kommetje met wat handwasmiddel, was het een beetje, laat het nog even trekken en spoel daarna grondig uit. Als het een lange dag was, herhaal ik dat nog eens. Om de zoveel tijd gooi ik het ook eens bij een koudere machine (40 graden) voor een wat langere reiniging, maar 60 graden in de machine durf ik ook niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:55

Waarom niet? Katoen kan gewoon op 90 zelfs :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:58

Ja dat zeker, maar de elastiekjes aan de oren gaan dat niet trekken vrees ik. Ik woon in Antwerpen, dus ze gaan heeeel veel in de was helaas :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:40

SinneJ schreef:
Ja dat zeker, maar de elastiekjes aan de oren gaan dat niet trekken vrees ik. Ik woon in Antwerpen, dus ze gaan heeeel veel in de was helaas :+

Er gebeurt niets met de elastiekjes hoor. Ik heb ook elastiek en dat gaat prima in de wasmachine.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:49

Bedankt, ik ga ze uitkoken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 19:36

Met heet water even in een kommetje of een schone pan oid, beetje afwasmiddel en daarna goed uitspoelen. Drogen aan de waslijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 01:06

Weet iemand toevallig waar je herbruikbare katoenen mondkapjes met zo’n rond filter kan kopen? Ik heb een bril en las dat zo’n kapje beter hielp tegen de brilglazen die beslaan (heb er nu een met metalen balkje maar dat helpt niet super veel). Zie er wel op bol staan maar weet niet of het dan wat is, kwalitatief gezien..

Edit: zo eentje

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:03

Die zijn niet zo geschikt nu.
Het gaat er juist om dat je uitgeademde lucht gefilterd wordt door het mondkapje.
Bij zo’n filtertje in het mondkapje komt je adem zo goed als ongefilterd in de omgeving, die houdt niets tegen. Ze zijn meer bedoeld voor als je bijvoorbeeld geen stof wilt inademen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:04

Kanzi schreef:
Het gaat er juist om dat je uitgeademde lucht gefilterd wordt door het mondkapje.
Bij zo’n filtertje in het mondkapje komt je adem zo goed als ongefilterd in de omgeving, die houdt niets tegen. Ze zijn meer bedoeld voor als je bijvoorbeeld geen stof wilt inademen.

Hmm, dus die filters die erin zitten werken niet?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:05

Nee, het zijn uitademingsklepjes.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 08:20

IMANDRA schreef:
Kanzi schreef:

Hmm, dus die filters die erin zitten werken niet?

Die klepjes werken toch niet. Ik krijg er geen adem door heen. Of ik doe iets fout?

Heb nu 2 kapjes van de jumbo/ coop die zijn zo dun dat je er nog bijna een kaars mee kan uitblazen.

Niet helemaal wat de bedoeling is, maar wel zo comfortabel als het warm is. (Gekocht voor in België waar je overal ook op straat een mondkapje op moet, ook met 36°c)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:10

mvdende schreef:
Die klepjes werken toch niet. Ik krijg er geen adem door heen. Of ik doe iets fout?

Die klepjes zijn om het uitademen makkelijker te maken.
Bij inademen zuigen ze dicht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 09:19

Kanzi schreef:
mvdende schreef:

Die klepjes zijn om het uitademen makkelijker te maken.
Bij inademen zuigen ze dicht.

Dat zouden ze moeten doen ja. Bij de mijne werken die klepjes niet. Ik voel er geen lucht uit komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:22

Ja ik zoek gewoon iets wat comfortabel is met mijn bril. Als klepje niet kan dan moet ik denk ik op zoek naar een goed aansluitend mondkapje wat genoeg open ruimte heeft tussen mijn neus en mond denk ik? Dus misschien wat 'stijvere' stof? Maar ook weer niet bij mijn neus/wangen qua aansluiting. Lastig! Nog een beetje zoekende :))

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:40

Ik heb kapjes van River Island (gekocht bij de bij...) en die gaan met zonnebril in ieder geval helemaal prima, misschien wat voor jou Imandra? :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:06

Ik ga even kijken! Als iemand anders nog goede tips heeft dan zijn die welkom uiteraard ^^

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:28

Bovenkant vasttapen met medische tape.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:12

Imandra, degene die ik maak zijn aan de buitenkant van wat dikkere stuggere stof, aan de binnenkant zacht katoen, en hebben een neusijzertje over de hele breedte.
Je kan ook proberen je bril iets meer naar voren te zetten, of je glazen wassen met handzeep.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:23

Kanzi schreef:
Imandra, degene die ik maak zijn aan de buitenkant van wat dikkere stuggere stof, aan de binnenkant zacht katoen, en hebben een neusijzertje over de hele breedte.
Je kan ook proberen je bril iets meer naar voren te zetten, of je glazen wassen met handzeep.

En ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ze prima werken met een bril!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:31

Ik ook, heb ze getest. Had al een stuggere uit vietnam die vrij goed werkte maar zonder neusijzertje. Die met beslaan nog minder dan die uit vietnam. Alleen nog niet kunnen testen met kouder weer, de momenten dat mijn bril toch al sneller beslaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:41

Ik kwam net het Haagse woord voor mondkapje tegen: lipslip.... :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:26

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik zie de plastic mondkapjes populair worden, maar vraag mij af hoe effectief deze zijn in het voorkomen dat je vochtdeeltjes (zo heten ze toch?) om je heen vliegen.
Ik kon online niks vinden over hoe effectief deze maskers zijn, iemand die een fijne bron heeft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:29

Geen bron maar kan me niet voorstellen dat het goed werkt :=