Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:03

bigone schreef:
Amerika heeft gruwelijk veel armoede en voor veel mensen is zorg onbetaalbaar dus mensen met klachten, ook jongeren, lopen gewoon door. En wanneer die corona krijgen is de weerstand minimaal door slechte leefomstandigheden . Aantal doden onder afro amerikaanse burgers is ook veel hoger dan onder blanken.

Interessant, waar vind je dat terug?

RianneH

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:13

Daar speelt ongetwijfeld co-morbidity mee, ik meen dat het hartproblemen bij Afro-Amerikaanse mannen ook veel hoger is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:19

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:05

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:38

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:24

Klinkt aannemelijk, ergens ook logisch dat onderzoeker naar het eerdere SARS virus voorlopen.
Aan de andere kant bewijst dit nog niets, enkel dat het op dezelfde locatie zou binden als het virus, de combinatie hebben ze nog niet getest. In welk land zit deze onderzoeker? Vind het gek om te lezen dat hij het zal geven aan het leger om verder te onderzoeken. Maar dat is misschien meer mijn Nederlandse beeld die ik heb bij een leger :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:26

Volgens mij heb ik daar al iets over gelezen en dat kwam zeer hoopvol over. Iets met antilichamen die zich meteen binden aan het virus en het zo uitschakelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:28

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:38

bigone schreef:
Volgens mij heb ik daar al iets over gelezen en dat kwam zeer hoopvol over. Iets met antilichamen die zich meteen binden aan het virus en het zo uitschakelen.

Nee, wat je hier zegt klopt niet. Hij zegt namelijk:

Citaat:
"So now we know they bind on the same spot as the new virus, Covid-19.

"It binds the spot that the virus uses to gain entry into your cells. It blocks that.

"At this point we know it binds the same spot extremely tightly with high affinity.

Oftewel, de antilichamen hechten zich heel sterk op de plaats waar ook het virus zich wil binden om de cel binnen te komen. Het bindt zich niet aan het virus.
Als je maar voldoende antilichamen hebt toegediend dan kan het virus niet de cel binnen komen. Of met het oog op mogelijke eigen immuniteit, maar zeer beperkt waardoor het lichaam zelf meer tijd heeft te reageren.

Belgische artikel is eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan in het Nederland geschreven. Plus dat daar een fout is staat want ze beweren dat hij klinische testen over kan slaan door het eerdere onderzoek maar dat klopt natuurlijk niet. Hij is sneller bij de potentiële antilichamen gekomen omdat zijn lab een voorraad heeft van vergelijkbare antilichamen die ze direct konden onderzoeken en muteren, in plaats van het moeten wachten op materiaal van mensen die de ziekte hebben doorlopen. Daar is nog geen klinische trail aan te pas gekomen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:53

Ik heb me aangemeld voor het onderzoek bij Sanquin. Het gaat om 4x plasmafarese.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:09

RianneH schreef:
Klinkt aannemelijk, ergens ook logisch dat onderzoeker naar het eerdere SARS virus voorlopen.
Aan de andere kant bewijst dit nog niets, enkel dat het op dezelfde locatie zou binden als het virus, de combinatie hebben ze nog niet getest. In welk land zit deze onderzoeker? Vind het gek om te lezen dat hij het zal geven aan het leger om verder te onderzoeken. Maar dat is misschien meer mijn Nederlandse beeld die ik heb bij een leger :)

Hij zit in Amerika, dus wellicht dat het daar net ietsjes anders gaat?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:50

RianneH schreef:
bigone schreef:

Nee, wat je hier zegt klopt niet. Hij zegt namelijk:

Citaat:
"So now we know they bind on the same spot as the new virus, Covid-19.

"It binds the spot that the virus uses to gain entry into your cells. It blocks that.

"At this point we know it binds the same spot extremely tightly with high affinity.

Oftewel, de antilichamen hechten zich heel sterk op de plaats waar ook het virus zich wil binden om de cel binnen te komen. Het bindt zich niet aan het virus.
Als je maar voldoende antilichamen hebt toegediend dan kan het virus niet de cel binnen komen. Of met het oog op mogelijke eigen immuniteit, maar zeer beperkt waardoor het lichaam zelf meer tijd heeft te reageren.

Belgische artikel is eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan in het Nederland geschreven. Plus dat daar een fout is staat want ze beweren dat hij klinische testen over kan slaan door het eerdere onderzoek maar dat klopt natuurlijk niet. Hij is sneller bij de potentiële antilichamen gekomen omdat zijn lab een voorraad heeft van vergelijkbare antilichamen die ze direct konden onderzoeken en muteren, in plaats van het moeten wachten op materiaal van mensen die de ziekte hebben doorlopen. Daar is nog geen klinische trail aan te pas gekomen.

Nee, het bind aan het virus op de plek waarmee hij aan de cel bind.

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:07

Ha, bedankt! Dat is niet wat ik uit het artikel begreep, maar inderdaad wel wat er uit het plaatje komt. Lijkt me ook efficiënter dan de locatie blokkeren.
Ik ben heel benieuwd of het ook gaat werken zodra ze werkelijk het virus gaan testen, zij hebben het virus niet in hun lab, enkel het ‘viral Spike domain’. (Als ik het nu wel goed begrijpe :=)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:11

Vraag: iemand die verstand heeft van immunologie hier toevallig in dit topic aanwezig en die mij kan helpen met de volgende gedachtengang. (helaas liggen mijn immunologieboeken nog op kot, en heb ik niet voldoende parate kennis meer hierover).

Normale gang van zaken: virus --> innate immune respons --> adaptive immune respons --> clearance (heel kort door de bocht).

Na infectie blijven IgA en IgG tijdelijk aanwezig. Deze antistoffen zouden dan middels een vorm van passieve immunisatie werken. Dat wil zeggen zodra er infectie plaats vindt voorkomen IgA's dat er kolonisatie in de neusholte plaatsvind, en zorgen IgG's in het bloed dat het virus snel gecapteerd wordt.

Probleem bij covid 19: antistoffen respons is heel wisselend.
Nu de vraag: als er wel ooit antistoffen zijn gemaakt, dan zijn er in het lichaam toch ook memory T-cellen aangemaakt? Die zijn er voor verantwoordelijk dat de secundaire adaptieve immuun respons veel vlotter en heftiger optreedt dan de eerste.

Bij COVID19 zou dan niet het volgende gelden: na infectie ben je ofwel immuun, ofwel dood (heel kort door de bocht, en minus dat kleine aantal mensen dat geen immuunrespons heeft). De antistoffentiter is sterk afhankelik van de hoeveelheid virus, en afhankelijk van de titer ben je voor een bepaalde tijd passief beschermd (e.g. er kan gen kolonisatie plaats vinden). Na deze tijd kan je dus wel weer opnieuw besmet raken voor COVID19. Maar in plats van de 7 dagen die voor de primaire adaptieve immuun respons nodig is, is er nu 2-3 dagen nodig voor de secundaire adaptieve immuun respons.

Dus naar immuniteit en vaccinatie: antistoffen zijn belangrijk voor de tijdelijke passieve immunisatie. Gedurende deze tijd kan er geen infectie plaats vinden. Daarna kan men wel weer geïnfecteerd worden, maar door sneller opkomen van de secundaire immuun respons wordt men minster ernstig ziek.

Omdat er nu meermaals gespeculeerd wordt of het herd-immunity effect wel werkt: op basis van dit wel toch? Alleen heb je na verloop van tijd geen passieve immuniteit meer, maar moet de immuniteit opnieuw actief opgewekt worden. Echter wordt je minder erg ziek, en ga je minder veel virus uitscheiden (wat finaal weer leidt tot een daling van infectiedruk). Ik zie nu vooral in de berichten enkel zaken over het wel of niet aanwezig zijn van antistoffen, maar het wel of niet aanmaken van memory T-cellen zou toch ook essentieel zijn in dit concept?

Graag hoor ik van iemand of de gedachtengang klopt, en zo niet waar de fouten zitten :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:23

Volgens mij zit je op de goede weg. De kracht rond herd-immunity zit vooral in de vraag of er wel of geen memory wordt aangemaakt. En uiteraard of het virus niet te snel en te complex muteert zodat het niet langer herkenbaar wordt.

Is het niet ook zo dat als er geen antigen presentation is er geen memory wordt aangemaakt? Dus het kan zijn dat de eerste immuunrespons in sommige gevallen voldoende is om een licht verloop te hebben, Waarbij de immuuncellen die als eerste reageren voldoende zijn om het af te weren, maar niets presenteren.

Welke cellen zijn dat ook alweer? *het is voor mij even gelden en niet mijn vakgebied*

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:29

@rianne: dat zou idd kunnen, als slechts de innate (aangeboren?) immuunrespons voldoende is dan zou de adaptieve IR niet op gang komen, en dus geen antistoffen worden aangemaakt.

Volgens mij: als er antistoffen aangemaakt worden, wordt er ook automatisch memory aangemaakt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:31

Is het niet het probleem dat er verschillende varianten van het virus bestaan?
En dat je afweer perfect klaarstaat om het virus dat je 'kent' uit te schakelen, maar niet werkt tegen een virus dat er een beetje anders uitziet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:32

Shiloh schreef:
Mijn oud-professor Huub Savelkoul legt prachtig uit waarom je zo ziek kan worden en waarom het schade aanricht in een heel mooi filmpje.

Van hem heb ik het gros van mijn kennis over het immuun systeem geleerd tijdens mijn studie in Wageningen en hij kon toen ook al zo simpel uitleggen!

https://www.facebook.com/49881239681111 ... =n&sfns=mo

Geeft duidelijke uitleg op je vraag RianneH

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:38

@pien_2010: ik heb het filmpje gezien, maar hij heeft het over de immuniteit die 6 maanden tot een jaar aanwezig is door mutatie van het virus. Maar als je het vanuit dat standpunt bekijkt dan zou vaccineren toch helemaal geen zin hebben? Tenzij het een jaarlijks vaccin wordt vergelijkbaar met het griepvirus, waarbij ze elk jaar andere stammen erin stoppen.?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:42

Het is sowieso ontzettend moeilijk om tegen corona virussen (niet specifiek covid) een vaccin te maken dat over langere tijd werkt. Zelf zie ik het nog niet snel gebeuren dat er wat op de markt komt, maar ik laat me verrassen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:45

Bedankt! Ik bedoelde idd de NK Cellen! Maar heb ook weer andere dingen bijgeleerd, goed filmpje!

Ik denk inderdaad dat, of, maar weet daar de details niet van, een vaccin die niet het RNA herkent maar juist het eiwitomhulsel, of de viral spike protein zoals in het plaatje hierboven. Iets dat in elk geval weinig variatie heeft. Al is een succesvol virus natuurlijk iets wat gemakkelijk variatie geeft, anders wordt het niet succesvol.

Waren er niet ook signalen dat personen die SARS doorlopen hebben minder heftig reageren op Covid?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:58

Citaat:
Waren er niet ook signalen dat personen die SARS doorlopen hebben minder heftig reageren op Covid?

Klopt en dat zou te maken hebben met het feit dat het immuunsysteem de corona variant herkent en eerder aanwezig is om te bestrijden. Dus je staat niet gelijk zoals Huib S uitlegt 1-0 achter.
Gelezen cq viroloog op TV maar weet echt niet meer waar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:06

Sizzle schreef:
Het is sowieso ontzettend moeilijk om tegen corona virussen (niet specifiek covid) een vaccin te maken dat over langere tijd werkt. Zelf zie ik het nog niet snel gebeuren dat er wat op de markt komt, maar ik laat me verrassen.

...het schijnt (sorry, mondelinge bron)
dat een afdeling van de WHO al een tijd terug heeft besloten 'dat de farmaceutische industrie om haar moverende redenen geen sars vaccin gaat maken'
en dat er een geldstroom gecreëerd is om het buiten 'de markt' om te kunnen ontwikkelen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:01

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:04

Mariska_28 schreef:
https://www.thesun.co.uk/news/11352531/ ... harebarweb

Was dit hier al gedeeld? Landen waar gevaccineerd wordt met met het bcg vaccine hebben schijnbaar lagere dodentallen.

Zag ik gisteren ook langskomen. Portugal geeft nog standaard dat vaccin en heeft nog maar ~200 (sinds ik voor het laatst keek) doden, vergeleken met het dodenaantal in buurtland Spanje waar dat vaccin niet gegeven wordt...

Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.