Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robert45 schreef:8nnemiek schreef:Nee, zeker niet waar. Naarmate een bedrijf groeit en meer winst maakt stijgt de waarde van het bedrijf en daarmee stijgt de waarde van een aandeel.
De aandelenprijs komt tot stand door vraag en aanbod.
Grote partijen manipuleren de markt door grote hoeveelheden aandelen te kopen of te verkopen. Zo werkt het al tijden. Hoeveel bedrijven zitten er niets op de beurs waarvan de verwachting is dat ze ooit winst gaan maken.. althans dat hopen ze.
Mooi voorbeeld is gamestop. De koers stijgt van 20.- tot 400.- puur en alleen omdat iedereen het koopt. Het bedrijf heeft immers geen euro meer of minder winstgemaakt.
Doubtless schreef:Hier ben ik het echt niet mee eensje kan echt wel e.e.a. leren door te lezen en te luisteren. Het behoed je voor beginnersfouten, helpt je op weg en zorgt ervoor dat je keuzes beter onderlegd zijn. Ik ben van mening dat je gevoel opzij zetten juist een onderdeel is van goed beleggen.
tita schreef:Alle tips hier niet naar luisteren
Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico
tita schreef:Alle tips hier niet naar luisteren
Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico
robert45 schreef:Ik beleg inderdaad zelf ook. Heb zo’n beetje de halve AEX wel gehad. Je ziet de manipulatie altijd en overal. Vooral op de dagen dat opties verlopen is er vaak veel koersdruk om te zorgen dat bepaalde opties waardeloos verlopen.
De grote jongens laten de aandelen stijgen maar ook dalen. Dit gebeurd bij Shell,Postnl noem ze maar op.
Je kan meeliften op hun grillen maar je kan het niet van ze winnen. De grote fondsen bepalen de koers. Dumpen soms grote pakketten en pikken dan de stukjes weer goedkoper op.
Een heleboel koersen bestaan uit verwachtingswaarde. Daar valt niets aan te berekenen.
Je kan nog zoveel boeken lezen of berekeningen uitvoeren. De grote jongens bepalen de richting en je kan alleen volgen/op het juiste moment instappen.
Ze kunnen de stoploss punten inzien en kunnen daar dan ook prima naar handelen. Ze roken/shorten de kleintjes gewoon uit.
Badeendje schreef:Ik begrijp robert wel. Bij Gamestop kan je de manipulatie ook heel goed zien.
Ik loop al een tijdje rond met de vraag of beleggen een zero-sum game is? Kan er geen eenduidig antwoord op vinden.
Statistisch gezien wint een passieve indexbelegger van een actieve stockpicker, daarom is mijn portfolio 90% ETF’s. De rest is voor de fun, zoals een paar gamestop aandelen waar ik lekker mee verdiend heb. Mijn probleem met individuele aandelen is vooral dat ik ze weer moet verkopen, en daar ben ik niet goed in.
Soepblik schreef:Hoe kiezen jullie eigenlijk je beleggingsdoelen uit en de beleggingen die daarbij passen? Kijken jullie naar rendement, of doen jullie een rekensom ivm over hoelang je het doel wil bereiken?