Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:03

Dat weet jij toch helemaal niet, wat ik zeg als het fout gaat?

Ik vind je te kort door de bocht en weinig helpend voor nieuwe beleggers... je hebt recht op je eigen mening hoor, maar ik vind dit weinig overtuigend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:17

robert45 schreef:
8nnemiek schreef:
Nee, zeker niet waar. Naarmate een bedrijf groeit en meer winst maakt stijgt de waarde van het bedrijf en daarmee stijgt de waarde van een aandeel.

De aandelenprijs komt tot stand door vraag en aanbod.

Grote partijen manipuleren de markt door grote hoeveelheden aandelen te kopen of te verkopen. Zo werkt het al tijden. Hoeveel bedrijven zitten er niets op de beurs waarvan de verwachting is dat ze ooit winst gaan maken.. althans dat hopen ze.

Mooi voorbeeld is gamestop. De koers stijgt van 20.- tot 400.- puur en alleen omdat iedereen het koopt. Het bedrijf heeft immers geen euro meer of minder winstgemaakt.

Deels waar, de aandelenprijs wordt beïnvloed door vraag en aanbod inderdaad, maar het meeste van dat vraag en aanbod komt vanaf beleggers die weten waar ze mee bezig zijn en de bedrijven doorrekenen zodat de aandeelprijs altijd rond de werkelijke waarde van een bedrijf blijft hangen. En als dat bedrijf vervolgens goede cijfers heeft, en dus meer waard is geworden, dan is er meer vraag naar de aandelen en stijgt de prijs, zonder dat iemand daar op verliest.

Gamestop is een geval dat haast niet te vergelijken is met andere aandelen, dat is helemaal geen mooi voorbeeld want dat is juist hoe het normaal niet gaat. Dit zijn hypes, en het wordt door de meeste beleggers afgeraden om hierin mee te gaan.

Beleg jij zelf ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:25

Doubtless schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens :n je kan echt wel e.e.a. leren door te lezen en te luisteren. Het behoed je voor beginnersfouten, helpt je op weg en zorgt ervoor dat je keuzes beter onderlegd zijn. Ik ben van mening dat je gevoel opzij zetten juist een onderdeel is van goed beleggen.

Dat inderdaad :j
Alleen op je gevoel beleggen is erg risicovol. Je zal toch op z’n minst moeten kijken naar de historie en verwachtingen van een bedrijf en een beetje op de hoogte moeten zijn van wat er speelt binnen een bedrijf, en weten wanneer het slim is om te kopen en te verkopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:43

tita schreef:
Alle tips hier niet naar luisteren

Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico

tita schreef:
Alle tips hier niet naar luisteren

Je eigen gevoel en je kan nog zoveel podcast en boeken lezen en zogenaamd alles betekenen zoals 8nnemiek het zegt het is en blijft altijd een risico

Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Natuurlijk moet je niet iedereen klakkeloos opvolgen maar met het luisteren van podcasts, het lezen van boeken ga je wel begrijpen hoe aandelen werken, hoe de beurs werkt en kun je op basis daarvan je eigen plan/beleggingsplan maken. Het is uiteindelijk altijd een risico maar als je zelf genoeg informatie en kennis hebt opgedaan kun je vanuit daar zelf verder en keuzes maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:51

Ik luister naar geen enkel tips.... advies van ander opvolgen is de slechtste raadgever.

En al die podcast alsof je dan kunt beleggen, beleggen is en blijft risicovol waarvan je het verloopt niet zomaar kunt voorspellen en ja geld kan geld creëren

Maar goed ik lees mee en heb al bijzondere dingen gelezen hier :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:59

Ik bedoel ook niet dat je naar de tips moet luisteren van: ''Koop nu Shell, verkoop nu Ahold''. Maar ik bedoel meer dat je via podcasts en boeken wel jezelf kan inlezen over algemene kennis over beleggen. Zo blijft, wat is een ETF altijd hetzelfde antwoord en is dit geen tip van iemand. Begrijp je wat ik bedoel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:01

Dat moet je zelf weten, tita, maar waarom zou je beginners afraden om zich in te lezen? Er zijn zo veel goede tips om te voorkomen dat je geld kwijt raakt. Kennis is enorm belangrijk als het om beleggen gaat.

Tips als 'alleen beleggen met geld wat je kan missen', wat is daar mis mee?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:07

Ik beleg inderdaad zelf ook. Heb zo’n beetje de halve AEX wel gehad. Je ziet de manipulatie altijd en overal. Vooral op de dagen dat opties verlopen is er vaak veel koersdruk om te zorgen dat bepaalde opties waardeloos verlopen.

De grote jongens laten de aandelen stijgen maar ook dalen. Dit gebeurd bij Shell,Postnl noem ze maar op.

Je kan meeliften op hun grillen maar je kan het niet van ze winnen. De grote fondsen bepalen de koers. Dumpen soms grote pakketten en pikken dan de stukjes weer goedkoper op.

Een heleboel koersen bestaan uit verwachtingswaarde. Daar valt niets aan te berekenen.

Je kan nog zoveel boeken lezen of berekeningen uitvoeren. De grote jongens bepalen de richting en je kan alleen volgen/op het juiste moment instappen.

Ze kunnen de stoploss punten inzien en kunnen daar dan ook prima naar handelen. Ze roken/shorten de kleintjes gewoon uit.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:47

Ik wil zeker wel wat lezen en podcasts luisteren. Maar dat is meer om een algemeen begrip te krijgen om zelf (hopelijk betere) keuzes te maken en om te begrijpen wat ik doe.

Ik Beleg zelf met geld wat ik kan missen. Als ik nu mijn inleg volledig kwijt zou raken zou ik dat niet leuk vinden maar ik ga er niet failliet aan. Ik ben ook geen stress verkoper. Het is echt voor de lange lange termijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:50

Eens met Robert45, als de grote jongens wat willen ben je nergens. Behalve dan bij overshorting (zie Gamestop).

Veel lezen, luisteren en leren is juist essentieel imo, zo leer je je eigen beeld volgen en tactiek bepalen.

In 2020 was het makkelijk geld verdienen na de enorme dip in maart, als we weer een bearish markt krijgen ben ik heel benieuwd hoe de influx aan nieuwe beleggers daar mee om gaat. Steep learning curve denk ik :D

Mijn aandeel $VFF doet het goed, koop ik al maanden bij en 11% in de plus vandaag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:56

robert45 schreef:
Ik beleg inderdaad zelf ook. Heb zo’n beetje de halve AEX wel gehad. Je ziet de manipulatie altijd en overal. Vooral op de dagen dat opties verlopen is er vaak veel koersdruk om te zorgen dat bepaalde opties waardeloos verlopen.

De grote jongens laten de aandelen stijgen maar ook dalen. Dit gebeurd bij Shell,Postnl noem ze maar op.

Je kan meeliften op hun grillen maar je kan het niet van ze winnen. De grote fondsen bepalen de koers. Dumpen soms grote pakketten en pikken dan de stukjes weer goedkoper op.

Een heleboel koersen bestaan uit verwachtingswaarde. Daar valt niets aan te berekenen.

Je kan nog zoveel boeken lezen of berekeningen uitvoeren. De grote jongens bepalen de richting en je kan alleen volgen/op het juiste moment instappen.

Ze kunnen de stoploss punten inzien en kunnen daar dan ook prima naar handelen. Ze roken/shorten de kleintjes gewoon uit.

Dan heb je het vooral over daytraden denk ik? Wij doen niet echt aan korte termijn beleggen, dus daar weet ik ook niet enorm veel van.
Die 'grote jongens' hebben niet zó enorm veel invloed op grote bedrijven, dat valt echt wel mee. Zelfs als Warren Buffet enorme bedragen inlegt dan is dat vaak nauwelijks terug te zien in de koers. Dat wordt achteraf aan het eind van het kwartaal pas duidelijk, en dán zie je dat de koers stijgt of daalt omdat mensen de top-belegger willen volgen.. En dat wil je juist niet doen, die grote jongens volgen. Die goede beleggers werken nl ook door aandelen en bedrijven door te rekenen. Dus als je zelf ook die berekeningen doet dan kun je ze voor zijn en juist profiteren van de stijgende koers als een aandeel goedkoop wordt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:03

Ik begrijp robert wel. Bij Gamestop kan je de manipulatie ook heel goed zien.
Ik loop al een tijdje rond met de vraag of beleggen een zero-sum game is? Kan er geen eenduidig antwoord op vinden.

Statistisch gezien wint een passieve indexbelegger van een actieve stockpicker, daarom is mijn portfolio 90% ETF’s. De rest is voor de fun, zoals een paar gamestop aandelen waar ik lekker mee verdiend heb. Mijn probleem met individuele aandelen is vooral dat ik ze weer moet verkopen, en daar ben ik niet goed in :+.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:25

Badeendje schreef:
Ik begrijp robert wel. Bij Gamestop kan je de manipulatie ook heel goed zien.
Ik loop al een tijdje rond met de vraag of beleggen een zero-sum game is? Kan er geen eenduidig antwoord op vinden.

Statistisch gezien wint een passieve indexbelegger van een actieve stockpicker, daarom is mijn portfolio 90% ETF’s. De rest is voor de fun, zoals een paar gamestop aandelen waar ik lekker mee verdiend heb. Mijn probleem met individuele aandelen is vooral dat ik ze weer moet verkopen, en daar ben ik niet goed in :+.

Ik geloof dat die marktmanipulatie ook bestaat. Gamestop is een goed voorbeeld ja.

Ik heb zelf ook 90% in ETF's en ik heb wat betaalbare losse aandelen gekocht om eens te proberen of dat wat is. Ik heb bijvoorbeeld wat KLM gekocht, ben benieuwd of die na de corona crisis weer gaat stijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:37

Stoploss is niet van toepassing op de gewone aandeel.

Het maakt niet uit hoe iedereen het doet het belangrijkste vind ik dat je er plezier in moet beleven.
En je bent allemaal anders en je handelt ook allemaal uit een ander oogpunt.

Maar is echt niet zo zoals 8nnemiek zegt dat je met long positie goed zit want je kunt nu in de plus staan met je aandeel ,maar je hebt het gewoon niet.
Je hebt past geld als je daadwerkelijk laat uitkeren.
En als je met je winst weer gaat beleggen zit het weer in een niet tastbare portefeuille.

Heel simpel ik stond 10000€ winst in een aandeel hartstikke leuk maar daar is nu nog 3500€ van over.
Even was ik “rijk” en nu is het een winst geen idee waar die staat over 20 jaar hoger of lager enige wat ik ontvang is dividend en slotdividend en extra dividend.

En mocht ik,ineens geld nodig hebben ja dan moet ik het uitkeren ongeacht hoe hoog ie staat.

She’ll heeft echt een rotjaar gehad en in dit topic waren toch wel,paar mensen die niks meer met Shell hadden en er heilig van overtuigd was dat dat bedrijf op zijn retour was.
Ik stond in de diepste dal ruim 4300 in de min met mijn aandelen en nu in totaal dividenden erbij optellen nog maar 400
Dus advies......... mijn advies geloof in jezelf en vertrouw in jezelf en doe waar jij je goed bij voelt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:39

Toe 8nnemiek, die hedgefunds hebben precies zoveel invloed als ze zelf willen. Kijk, doorgaans zijn zij ook gebaat bij een stabiele markt en natuurlijk gebonden aan regels. Je kunt nu heel goed zien dat die algoritmes juist zeer veel invloed kunnen hebben.

Je moet uiteraard je eigen plan trekken Tita :j Maar veel leren en goed om je heen kijken is daarbij toch wel key.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:14

In een bedrijf dat miljarden waard is kunnen die hedgefunds niet eventjes de hele koers bepalen. Dat is dan ook waarom ik specifiek de grote bedrijven noemde. Bij kleinere bedrijven schijnt dat wel een probleem te zijn inderdaad. Ik heb me verder nooit zo verdiept in de regels waar ze aan gebonden zijn.

tita, zodra je een aandeel aanhoudt zal dat inderdaad continu omhoog en omlaag gaan. Maar als het om een groeibedrijf gaat dan zal die koers toch elk jaar gemiddeld een beetje stijgen. Het kopen en verkopen op de pieken en dalen is gewoon heel lastig al dan niet onmogelijk. Maar door een bedrijf door te rekenen kun je wel proberen te voorspellen tussen welke bedragen zo'n aandeel waarschijnlijk blijft hangen. En dan kun je wél regelmatig wat kopen en verkopen zonder dat je in het wilde weg hoeft te gokken of heel veel risico loopt.

Wij hebben dan wel geen tienduizenden euro's winst op korte tijd, maar wel een vrij gelijkmatig rendement en elk jaar eindigen we leuk in de plus. Nog niet genoeg om van rond te komen, maar met deze strategie hebben we over een tijdje wel een vrij gelijkmatig inkomen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:33

Tesla is toch ook best wat waard en lange tijd helemaal de grond in geshort. Dus ik ben het niet met je eens.

Even los van jullie strategie want die lijkt idd prima te werken :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:36

Hoe kiezen jullie eigenlijk je beleggingsdoelen uit en de beleggingen die daarbij passen? Kijken jullie naar rendement, of doen jullie een rekensom ivm over hoelang je het doel wil bereiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:08

Het is toch een tijdje geleden in het nieuws geweest dat er een aantal hedgefunds zo veel geld verloren hebben aan Tesla meen ik. Maar het is ze wel een tijdje lang gelukt inderdaad.
Ik heb me er nooit heel erg in verdiept, we werken zelf ook nooit met hefbomen enzo, maar vind het wel interessant om zo nu en dan te volgen.
Net zoals Gamestop, ik zou er nooit aan mee doen, maar vind het wel erg interessant hoe het werkt en hoe zo'n prijs door een hype ineens alle kanten op kan schieten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:20

Soepblik schreef:
Hoe kiezen jullie eigenlijk je beleggingsdoelen uit en de beleggingen die daarbij passen? Kijken jullie naar rendement, of doen jullie een rekensom ivm over hoelang je het doel wil bereiken?

Je beleggingsdoel hangt natuurlijk helemaal af van wat je met het geld wil en hoeveel risico je wil lopen. Wil je sparen voor je pensioen over 30 jaar, en in die tijd gegarandeerd een leuke cent hebben verdient.. of wil je gewoon gokken met de kans dat je volgend jaar een nieuwe auto ervan kan kopen of dat je de helft kwijt bent. Twee extreme voorbeelden natuurlijk :))
Ons doel is over 3 á 4 jaar stoppen met werken en rond komen van de beleggingen; dus een stabiel en realistisch rendement van gemiddeld zo'n 6% met zo min mogelijk risico. Daarbij kiezen we dus inderdaad aandelen die daarbij passen; grote, stabiele bedrijven die we goed kennen.
Daar zul je niet in korte tijd enorm rijk mee worden, maar het risico is een stuk lager.
Volgens de strategie die we volgen zouden we theoretisch zeker 15% rendement per jaar moeten kunnen halen. Maar we willen niet te hard van stapel lopen haha, alles wat we extra krijgen is mooi meegenomen.

En gewoon voor de leuk hebben we er een paar kleine bedrijven bij waar we wel in geloven dat ze gaan groeien zoals Alfen en Vestas.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:49

Vind nogal wat je bent 36 en je wilt met je 40 stoppen met werken?
Je inkomsten puur uit aandelen halen?

Je vaste lasten....... waar praten we over .
Je mag best doelen hebben maar dit klinkt heel erg als een mooi sprookje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:54

tita schreef:
Vind nogal wat je bent 36 en je wilt met je 40 stoppen met werken?
Je inkomsten puur uit aandelen halen?

Je vaste lasten....... waar praten we over .
Je mag best doelen hebben maar dit klinkt heel erg als een mooi sprookje.

Verdiep je eens in FIRE, het is best interessant hoor :j

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:55

Tita, daar is toch niets mis mee? 8nnemiek moet lekker zelf weten hoe of wat. Ik vind het een beetje vreemd dat je hier over oordeelt, aangezien je totaal in haar spaarboekje/op haar rekening kan kijken en totaal niet weet welke methodes ze gebruikt.
Ik vind het juist hartstikke leuk om van verschillende mensen te horen hoe ze het doen. In vergelijking met 8nnemiek ben ik veel meer een cowboy die korte termijn denkt, maar ik vind het leuk om te zien hoe zij dat juist tegenovergesteld doet. :D

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:06

Dat is toch heerlijk. Mijn doel is ook om met mijn beleggingen voor een flink vervroegd pensioen te gaan. Je weet ook helemaal niet hoe lang ze al beleggen en hoe of wat. Er zijn zat mensen die dit doen en waarbij het zeker lukt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:07

Mijn man werkt als zelfstandige en sinds enkele jaren beleggen wij. Als doel hebben wij ook dat we over een kleine 20 jaar (rond ons 55e) willen stoppen met werken. Nu heb ik nogal een gat in m'n hand, dus dat kan nog best een uitdaging worden.

Mijn man begon met crypto (we hebben wat bitcoins, binance en wat kleinere crypto's), daarna kwamen er grondstoffen bij oa zilver en uranium. En binnen 1 á 2 jaar willen we ook ETF's of losse aandelen. Maar mijn man verwacht nog een dip om te corrigeren dat er het afgelopen jaar toch behoorlijk wat geld bijgedrukt om faillissementen te voorkomen en dat zal toch nog tot een correctie moeten leiden.

Ik probeer me nu meer te verdiepen in hoe het werkt en dat doe ik vooral door podcast en online info te zoeken. Dit zodat ik in elk geval weet wat er gebeurt met ons geld en een beetje gevoel erbij heb.