bigone schreef:Even wat ik een dag geleden al plaatste in het algemene topic.
Wat betreft het vingertje wijzen van de zuidelijke landen naar bvb Nederland : hier hebben ze zwaar bezuinigd zodat er wat spek op de botten zit, waarschijnlijk genoeg om de economische crisis op te vangen. En het begrotingsoverschot ruim onder de gestelde norm te brengen. De landen die nu zo hard over de noordelijke landen spreken bleven zwaar in gebreke doordat ze niet voldoende door pakten maar de binnenlandse tevredenheid belangrijker vonden dan het voldoen aan de EU normen. Daarvoor werden ze ‘ gestraft ‘ met een hogere rente . Natuurlijk vind ik dat in tijden van crisis mensen en landen geholpen moeten worden , echter Portugal Italië en meerdere zuidelijke landen hebben al meer dan tien jaar het vertikt om ook maar ergens iets te doen aan hun verplichtingen om hun begrotingstekort eindelijk eens te veranderen in een overschot . En wanneer deze crisis achter de rug is gaan ze weer op dezelfde voet verder. Alleen Griekenland , waar nu regelmatig aflossingen vandaan komen op de extra miljardensteun die het land overeind heeft gehouden heeft veel gedaan om aan de voorwaarden te voldoen .
En daar komt nog bij dat de eu nu 37 miljard verdeelt onder de landen maar wel volgens een volkomen irrationele verdeelsleutel , Hongarije krijgt ruim 4 miljard en Nederland 25 miljoen . Ook Italië krijgt een paar miljard . Is natuurlijk lang niet genoeg maar het gescheld op de noordelijke landen is achterlijk. Vooral Portugal , die hebben alleen gaten gestopt met zoals Italië ipv streng te zijn. Nu willen ze dat de bonds en de speciale pot gaan gelden, door met die bonds te werken gaat hun rente omlaag en van de “ goede “ landen omhoog. Logisch dat we tegen zijn.
Ik kan het niet beter zeggen, precies dat