Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:11

ruitje schreef:
Ik las op nos.nl dat er wat frictie is binnen de EU omdat NL en DLD niet zomaar voor een onbeperkt steunpakket aan It/Sp/Fr willen geven.

Ik denk enerzijds: EU zijn we met zijn allen, zorgen voor elkaar in tijden van crisis.

Anderzijds: wij hebben goed ons best gedaan de staatsschuld naar beneden te brengen. Andere landen niet. Dus makkelijk om dan nu je hand op te houden.

Jullie mening?
ik las ook ergens dat italie geld heeft voor de sport. Dan vind ik dat meten met 2 maten als dat waar is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:15

ruitje schreef:
Ik las op nos.nl dat er wat frictie is binnen de EU omdat NL en DLD niet zomaar voor een onbeperkt steunpakket aan It/Sp/Fr willen geven.

Ik denk enerzijds: EU zijn we met zijn allen, zorgen voor elkaar in tijden van crisis.

Anderzijds: wij hebben goed ons best gedaan de staatsschuld naar beneden te brengen. Andere landen niet. Dus makkelijk om dan nu je hand op te houden.

Jullie mening?

Ik zou het heel vervelend vinden wanneer onze regering een onbeperkt steunpakket aan It/Sp/Fr gaat geven. Steunen, ja, maar niet onbeperkt. Wij hebben met zijn allen hard gewerkt, ingeleverd, gespaard, ik vind niet dat dat zomaar naar andere landen moet vloeien.

cobiie

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:25

We zijn nooit een echte eenheid geweest als EU. Alle landen doen lekker hun eigen ding en Nederland speelt graag het braafste jongetje van de klas.

Wij weten nog niet eens met hoeveel kleerscheuren wij uit de strijd gaan komen, geld kunnen wij helaas ook maar 1 keer uitgeven.

Tuurlijk zal er vanuit Nederland redelijke steun gegeven gaan worden, maar een cart blanc zal echt niet gaan nu.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:28

Ik vind het echt behoorlijk asociaal dat die landen wéér om geld vragen.

We zitten met zn alle in hetzelfde schuitje en er is al zo veel geld die kant op gegaan.

Wij bezuinigen bezuinigen en nog meer bezuinigen en oa Spanje, Italië en Frankrijk doen niets aan bezuinigingen en krijgen de pensioen leeftijd daar niet eens omhoog van 60 naar 65! Kom op hé, ik moet tot mn 73e....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:28

cobiie schreef:
We zijn nooit een echte eenheid geweest als EU. Alle landen doen lekker hun eigen ding en Nederland speelt graag het braafste jongetje van de klas.

Wij weten nog niet eens met hoeveel kleerscheuren wij uit de strijd gaan komen, geld kunnen wij helaas ook maar 1 keer uitgeven.

Tuurlijk zal er vanuit Nederland redelijke steun gegeven gaan worden, maar een cart blanc zal echt niet gaan nu.

Dat kun je als land ook gewoon niet beloven. Er moet ook aan de eigen mensen gedacht worden, die mensen die het land draaiende houden, zeg maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:32

Alsof een land als NL een 3x zo groot land met 30% jeugdwerkeloosheid kan ‚redden‘ met een koffertje geld 8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:39

Even wat ik een dag geleden al plaatste in het algemene topic.

Wat betreft het vingertje wijzen van de zuidelijke landen naar bvb Nederland : hier hebben ze zwaar bezuinigd zodat er wat spek op de botten zit, waarschijnlijk genoeg om de economische crisis op te vangen. En het begrotingsoverschot ruim onder de gestelde norm te brengen. De landen die nu zo hard over de noordelijke landen spreken bleven zwaar in gebreke doordat ze niet voldoende door pakten maar de binnenlandse tevredenheid belangrijker vonden dan het voldoen aan de EU normen. Daarvoor werden ze ‘ gestraft ‘ met een hogere rente . Natuurlijk vind ik dat in tijden van crisis mensen en landen geholpen moeten worden , echter Portugal Italië en meerdere zuidelijke landen hebben al meer dan tien jaar het vertikt om ook maar ergens iets te doen aan hun verplichtingen om hun begrotingstekort eindelijk eens te veranderen in een overschot . En wanneer deze crisis achter de rug is gaan ze weer op dezelfde voet verder. Alleen Griekenland , waar nu regelmatig aflossingen vandaan komen op de extra miljardensteun die het land overeind heeft gehouden heeft veel gedaan om aan de voorwaarden te voldoen .
En daar komt nog bij dat de eu nu 37 miljard verdeelt onder de landen maar wel volgens een volkomen irrationele verdeelsleutel , Hongarije krijgt ruim 4 miljard en Nederland 25 miljoen . Ook Italië krijgt een paar miljard . Is natuurlijk lang niet genoeg maar het gescheld op de noordelijke landen is achterlijk. Vooral Portugal , die hebben alleen gaten gestopt met zoals Italië ipv streng te zijn. Nu willen ze dat de bonds en de speciale pot gaan gelden, door met die bonds te werken gaat hun rente omlaag en van de “ goede “ landen omhoog. Logisch dat we tegen zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:45

germie schreef:
Citaat:
,,Met alle maatregelen houden we maar een beperkt aantal mensen in leven, en vaak ook maar een jaar langer. Terwijl je er een veelvoud aan levensjaren voor ‘weggooit'.’’

https://www.ad.nl/binnenland/coronamaat ... DYv_udsiTE

Hij gaat uit van de sterfgevallen, niet van de leeftijden die op de ic belanden.

https://www.stichting-nice.nl/

Onderaan staat de een grafiek met ic- leeftijden. En hoewel ook hier de oudere mens een groot deel is, is dat zeker niet zo overtuigend veel als bij de sterfgevallen. Door niet de ic te vergroten en niet deze remmende maatregelen te nemen, zouden vrijwel al deze gevallen overlijden. Dan zou de gemiddelde sterfleeftijd dus veel lager liggen.

Interessant is trouwens om new york state in de gaten te houden. Daarvan is het oppervlakte ongeveer 2x zo groot als Nederland en bevat ongeveer evenveel inwoners (net geen 17 miljoen). Dus de helft van onze bevolkingsdichtheid.
New York City bevat 8 miljoen inwoners (gelijk aan de randstad) met 10.000 inwoners per km2 (rotterdam stad en Amsterdam stad zitten op 3.000 inwoners/km2), het is dus extreem dichtbevolkt.

Op 12 maart, de datum dat Nederland al flink stil kwam te liggen, hadden zij 325 geteste gevallen en nog geen dodelijke slachtoffers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:03

bigone schreef:
Even wat ik een dag geleden al plaatste in het algemene topic.

Wat betreft het vingertje wijzen van de zuidelijke landen naar bvb Nederland : hier hebben ze zwaar bezuinigd zodat er wat spek op de botten zit, waarschijnlijk genoeg om de economische crisis op te vangen. En het begrotingsoverschot ruim onder de gestelde norm te brengen. De landen die nu zo hard over de noordelijke landen spreken bleven zwaar in gebreke doordat ze niet voldoende door pakten maar de binnenlandse tevredenheid belangrijker vonden dan het voldoen aan de EU normen. Daarvoor werden ze ‘ gestraft ‘ met een hogere rente . Natuurlijk vind ik dat in tijden van crisis mensen en landen geholpen moeten worden , echter Portugal Italië en meerdere zuidelijke landen hebben al meer dan tien jaar het vertikt om ook maar ergens iets te doen aan hun verplichtingen om hun begrotingstekort eindelijk eens te veranderen in een overschot . En wanneer deze crisis achter de rug is gaan ze weer op dezelfde voet verder. Alleen Griekenland , waar nu regelmatig aflossingen vandaan komen op de extra miljardensteun die het land overeind heeft gehouden heeft veel gedaan om aan de voorwaarden te voldoen .
En daar komt nog bij dat de eu nu 37 miljard verdeelt onder de landen maar wel volgens een volkomen irrationele verdeelsleutel , Hongarije krijgt ruim 4 miljard en Nederland 25 miljoen . Ook Italië krijgt een paar miljard . Is natuurlijk lang niet genoeg maar het gescheld op de noordelijke landen is achterlijk. Vooral Portugal , die hebben alleen gaten gestopt met zoals Italië ipv streng te zijn. Nu willen ze dat de bonds en de speciale pot gaan gelden, door met die bonds te werken gaat hun rente omlaag en van de “ goede “ landen omhoog. Logisch dat we tegen zijn.

Ik kan het niet beter zeggen, precies dat _/-\o_

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:25

De EU heeft een solidariteitsfonds van 800 miljoen Euro, dat nu ingezet gaat worden: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... teitsfonds

Er is dus zeker wel solidariteit in de EU.

Het invoeren van de EU bonds is een ander verhaal, dat willen de zuidelijke staten al heel lang en wordt nu met behulp van de coronacrisis weer op tafel gegooid. Alleen solidariteit heb je niet alleen als het slecht gaat, solidariteit hoort er ook te zijn als het goed gaat. En daar loopt het bij de zuidelijke landen mank. Waar veel van de noordelijke landen de afgelopen jaren, mee economische meewind, de hand op de knip hebben gehouden, om hun huishoudboekje weer op orde te krijgen. Daar hebben de zuidelijke landen de economische meewind gebruikt om extra geld uit te geven, tegen de afspraken in. En als je als zuidelijke landen niet solidair bent om volgens afspraak het huishoudboekje op orde te brengen. Met als gevolg dat je goedkoper geld kan lenen. Dan moet je niet gek opkijken als de noordelijke landen er niet om staan te springen om solidair te zijn in een moeilijke tijd en een deel van de rentelasten overnemen. Want dat is namelijk wat er eigenlijk gebeurt. De noordelijke landen gaan meer rente betalen, zodat de zuidelijke landen minder rente hoeven te betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:39

Karl66 schreef:
De EU heeft een solidariteitsfonds van 800 miljoen Euro, dat nu ingezet gaat worden: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... teitsfonds

Er is dus zeker wel solidariteit in de EU.

Het invoeren van de EU bonds is een ander verhaal, dat willen de zuidelijke staten al heel lang en wordt nu met behulp van de coronacrisis weer op tafel gegooid. Alleen solidariteit heb je niet alleen als het slecht gaat, solidariteit hoort er ook te zijn als het goed gaat. En daar loopt het bij de zuidelijke landen mank. Waar veel van de noordelijke landen de afgelopen jaren, mee economische meewind, de hand op de knip hebben gehouden, om hun huishoudboekje weer op orde te krijgen. Daar hebben de zuidelijke landen de economische meewind gebruikt om extra geld uit te geven, tegen de afspraken in. En als je als zuidelijke landen niet solidair bent om volgens afspraak het huishoudboekje op orde te brengen. Met als gevolg dat je goedkoper geld kan lenen. Dan moet je niet gek opkijken als de noordelijke landen er niet om staan te springen om solidair te zijn in een moeilijke tijd en een deel van de rentelasten overnemen. Want dat is namelijk wat er eigenlijk gebeurt. De noordelijke landen gaan meer rente betalen, zodat de zuidelijke landen minder rente hoeven te betalen.

Ja, en gelukkig zijn we in het Noorden niet compleet achterlijk.

Bizar, eigenlijk. Dat ze in het Zuiden verwachten dat het Noorden ze wel helpt wanneer ze zich duidelijk niet aan de afspraken houden :).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:44

Natuurlijk moeten we helpen en dat doen we ook. Als netto betaler sturen we jaarlijks miljarden naar de netto ontvangers. Als sterke economie zullen we in verhouding minder uit het solidariteitsfonds krijgen dan de zwakke landen. En op het moment dat het nodig is om nog verdere maatregelen te nemen, dan zal dat zeker gebeuren. Maar de klacht dat de noordelijke landen niet solidair zijn, omdat ze niet al buigend de sleutels van hun schatkisten overhandigen, is gewoon onzin en dat mogen de zuidelijke landen ook best wel te horen krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:47

Karl66 schreef:
Natuurlijk moeten we helpen en dat doen we ook. Als netto betaler sturen we jaarlijks miljarden naar de netto ontvangers. Als sterke economie zullen we in verhouding minder uit het solidariteitsfonds krijgen dan de zwakke landen. En op het moment dat het nodig is om nog verdere maatregelen te nemen, dan zal dat zeker gebeuren. Maar de klacht dat de noordelijke landen niet solidair zijn, omdat ze niet al buigend de sleutels van hun schatkisten overhandigen, is gewoon onzin en dat mogen de zuidelijke landen ook best wel te horen krijgen.

Ik doelde op de EU bonds. Je kan met enig goed fatsoen niet verwachten dat het noorden daarmee akkoord gaat wanneer je als zuidelijk land geen afspraken nakomt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:48

Wat ik vandaag hoorde was ook te gek voor woorden.... Bij veel restaurants kun je tegenwoordig de maaltijden afhalen. Dan zou je denken: dat is dan iets goedkoper, dan wanneer je het bij hun in het restaurant eet, waar je toch bediend wordt, zelf geen omkijken ernaar hebt, geen afwas etc. etc.
Een vriend van ons had dus bij een Italiaans restaurant 4 lasagna's en 4 toetjes besteld. Mocht hij € 95 !! voor afrekenen! Zelf gehaald, niet bezorgd. En net zo duur als wanneer je het bij hun in het restaurant zou nuttigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:53

Isabonny schreef:
Wat ik vandaag hoorde was ook te gek voor woorden.... Bij veel restaurants kun je tegenwoordig de maaltijden afhalen. Dan zou je denken: dat is dan iets goedkoper, dan wanneer je het bij hun in het restaurant eet, waar je toch bediend wordt, zelf geen omkijken ernaar hebt, geen afwas etc. etc.
Een vriend van ons had dus bij een Italiaans restaurant 4 lasagna's en 4 toetjes besteld. Mocht hij € 95 !! voor afrekenen! Zelf gehaald, niet bezorgd. En net zo duur als wanneer je het bij hun in het restaurant zou nuttigen.

Dat is 23,75 per persoon. Vrij normale prijs voor een lasagna en een toetje dat je afhaalt, imo.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 00:05

Maar wist je niet de prijs van tevoren dan of? Lijkt me toch wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 00:12

Lijkt me een normale prijs hoor. Hier betaal je ook 12.50 tot 15.00 voor een gerecht dat je afhaalt bij een restaurant waar je normaal gaat eten. Had je even op de kaart moeten kijken voor de prijs

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:25

Karl66 schreef:

Precies dat. Jullie hebben geen hart zeggen ze dan. Nee, jullie kunnen geen 6 dagen vooruit kijken en nu willen ze (weer) geld als ze (again) in de problemen zitten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:01

Isabonny schreef:
Wat ik vandaag hoorde was ook te gek voor woorden.......
..... Zelf gehaald, niet bezorgd. En net zo duur als wanneer je het bij hun in het restaurant zou nuttigen.

De huur van het pand loopt gewoon door, ondanks dat er niemand binnen zit. De afwasser wil ook graag zijn salaris als hij niet al thuis zit zonder baantje.

Dat geld gaat gewoon naar de lasten die het restaurant nu eenmaal heeft. Dat je daar ter plaatse niet kan eten vind iedereen verdrietig en dan klagen over de 'prijs' is zout in de wonde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:38

Kelly_ann schreef:
Dat geld gaat gewoon naar de lasten die het restaurant nu eenmaal heeft. Dat je daar ter plaatse niet kan eten vind iedereen verdrietig en dan klagen over de 'prijs' is zout in de wonde....

En daarom klagen de meeste ook niet en gaan ze gewoon niet uit eten.

In een restaurant betaal je voor gehele ervaring, als je afhaaleten even duur is dan zou ik het ook laten zitten.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:43

Dan moet je niet achteraf klagen dat het eten even duur was, had je ook van te voren even kunnen checken wat de prijzen waren.

Wij hebben afgelopen weken ook eten besteld bij een restaurant, waren ook gewoon dezelfde prijzen als normaal.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:48

Hier is alles net iets goedkoper dan wanneer je in een restaurant zou gaan eten.
Ik doe het vooral om de lokale horeca te ondersteunen, dus vind het de prijs wel waard. En ik kan het op dit moment missen, want alle horeca dicht, dus geld over.
Als ik in een restaurant zou zitten zou ik naast mijn eten ook nog een fles wijn en koffie/ander drankje erbij afrekenen, dus al met al toch een stuk goedkoper uit dan.
Ik vind 25 euro pp voor Lasange en een toetje evengoed wel vrij fors trouwens. Dan moet het wel heel goddelijke lasagne zijn :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:51

hier doen veel restaurants ipv de hele kaart gewoon wat afhaalmenu's met een prijs daarop afgestemd.
Daarbij, als je gaat afhalen dan weet je dat dmv social media of hun site, dan staan daar ook die prijzen op. Dan weet je wat het kost, en kies je er zelf voor of ga je gewoon zelf koken...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:00

Even van te voren op de kaart kijken wat het kost is inderdaad wel verstandig.

Maar ik ben het wel eens met het feit dat sommige ondernemers wel een belachelijk hoge prijs vragen voor hun "goederen/diensten"

Zo las ik gisteren een stukje over een fabrikant van verse Appelsap en Sinaasappelsap dat ze iets van 800.000 flessen vers sap "over" hadden.

Vraagprijs is gewoon €2 per fles, ik betaal hier in het dorp €2,50 per fles voor echt vers sap uit eigen boomgaard....

Dan vind ik €2 per fles nog behoorlijk aan de prijs, zeker omdat je verplicht bent minimaal 1 tray van 6 flessen af te nemen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:59

Maar dan doe je het gewoon niet toch ?
En als je deze ondernemers wat "gunt" doe je het wel.
Ik heb gewoon meestal eenvoudig geen geld extra over om dit te doen, en kook zelf.

Maar ik heb laatst juist wel een pizza gehaald bij de pizzeria hier, puur om ze een keer "te helpen" ( al is het ws een druppel op de bekende gloeiende plaat) terwijl ik ook diepvries pizza kan halen bij de supermarkt. Denk dat iedereen dat wel een beetje heeft....