Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:24

Na heel lang wikken en wegen en vastzitten ga ik het hier maar vragen. :')

Ik schrijf dus ook een verhaal. Het verhaal begint met dat mijn hoofdpersonage iemand die ze niet kent als het ware herkent op straat, wanneer ze onderweg is naar huis. Ze weet niet waarom ze diegene herkent, en twijfelt ook of het zo is omdat het echt zo is, of omdat het een waanidee is. Ze heeft namelijk in een inrichting gezeten, waar ze al haar herinneringen over wie ze is enzo is verloren.

Echter weet ik niet waar ik dit gegeven moet introduceren, en hoe. Het staat nu als het ware in hoofdstuk 1 zo geschreven zoals ik net schreef maar dan uitgebreid, maar ik merk dat ik enorm "vastzit" op dat gegeven van het gekkenhuis. Ook vraag ik me af of ik dat al zo vroeg moet introduceren aangezien je ook iets te raden kan overlaten, maar ik wil ook weer geen onduidelijkheid scheppen. Zoals het nu is zou ik na dat gegeven weer doorgaan met het verhaal zoals het in het "nu" is, en later in het verhaal, op het moment dat ze haar geheugen weer terugkrijgt, nog een bepaald soort "flashback" geven naar vroeger.

Maar ik merk dus dat ik enorm struikel over het gekkenhuis gegeven en de manier waarop, en vraag me af of het niet ergens anders moet worden verteld. Zou ik er eventueel mee moeten beginnen ik de trand van "op die en die datum werd ........ vrijgelaten uit het gekkenhuis etc" als een soort van introductie, en daarna het verhaal in het nu starten?

Ik zit even (als in al een paar maanden) vast. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:44

Je zou het kunnen insturen met heftige flashbacks, waarom is ze alles kwijt? Een lobotomie? Flashback naar die naald etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:45

Ja of als een nachtmerrie?
Zo heb ik een traumatische gebeurtenis uit het verleden (die wel enigszins belangrijk is voor het verhaal) ook in het verhaal gebracht.

Had afgelopen weekend willen schrijven maar kwam er weer niet van. Nu even douchen en dan hopen dat ik daarna nog even kan schrijven. Krijg vaak onder het douchen ook wel goeie ideeën :')

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:20

Ik denk dat het heel mooi kan werken als je de onthulling over haar verleden in stukjes loslaat, dus kleine beetjes laten vallen die maken dat de lezer zich af gaat vragen wat er in het leven van de hoofdpersoon is gebeurd. Hoe ver je dat uitrekt en op welk punt in het verhaal ligt er dan aan hoe belangrijk die kennis is voor de rest van het verhaal, en hoe je de rest van het boek gepland hebt.
Ik loop ook wel tegen dat soort dingen aan. Heb net een paar weken zo goed als stil gelegen met mijn verhaal omdat ik merkte dat ik dingen om moest wisselen, en het duurde een tijdje voordat ik dat had uitgevogeld en er weer in zat. Nu mede danzij Camp NaNoWriMo weer lekker op gang :) .
Even iets heel anders, weet je zeker dat je het een gekkenhuis wilt noemen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:39

Wellicht een goed om te vertellen waarom ze ooit naar het "gekkenhuis" gegaan is (ik gebruik die naam omdat haar omgeving het zo noemt).

Mijn hoofdpersonage, P, kan vliegen. Als kind, toen ze 6 was, had ze één vriendje wat dat wist, die dat helemaal geweldig vond. Op een dag vroeg dat vriendje of ze het hem ook kon leren, dus P in al haar onschuld en onwetendheid, zei dat je gewoon een aanloopje moest nemen, heel hard moest geloven dat je kon vliegen en van de afgrond af moest springen. Vriendje deed wat ze zei, die uiteraard niet zoals P was, storte zo de afgrond in. Dood.

Er was in het dorp nog één iets ouder kind wat er ook van wist, die altijd in de struikjes zat te loeren. Die was ook jaloers op het feit dat P kon vliegen, en die heeft het ongeluk zien gebeuren. Hij heeft iedereen verteld dat P het jongetje naar beneden heeft geduwd, waarna P naar "het gekkenhuis" werd afgevoerd. Ik wil het in het verhaal dan zo maken dat ze P daar zo hebben bewerkt voor 13 jaar lang dat ze niets meer weet van vroeger, en ook niets meer weet van haar krachten.

Het enige wat ze nog "weet" maar waar ze haar vinger niet op kan leggen is dat ze haar eigen soort herkent, maar geen idee heeft dat het haar soort is, wat ze zijn, en waarom ze ze herkent. Alles wat opvallend is maar wat ze niet snapt houdt ze bij, en daar droomt ze ook over.

De echte daadwerkelijke onthulling wil ik later in het boek doen wanneer P wordt meegenomen naar dat dorpje, maar hoe ik dus verwerk dat ze in het gekkenhuis heeft gezeten en wanneer en hoe ze daarna haar leven is begonnen, daar loop ik tegenaan. Inmiddels spreekt het idee van een proloog me wel het meest aan, maar dat zou ook kunnen omdat ik al zo lang bezig ben met dit obstacel dat ik er gewoon vanaf wil zijn. :')

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:44

Heeey, ik ben Marije Bruggeman en ik ben 15 jaar. Ik heb op 6 februari een boek uitgegeven, Vertrouw me. Dit boek is op www.beokscout.nl te bestellen.

Het is mijn aller eerste boek dat ik gepubliceerd heb, maar niet de eerste die ik helemaal af heb geschreven. Op Wattpad staan er ook nog gepubliceerd die iedereen kan lezen die de app heeft.

Hoe ging het bij de mensen die hun boeken hebben gepubliceerd? Was de controle erg streng en hebben jullie het manuscript naar meerdere uitgevers gestuurd, of maar naar één waarbij het meteen aangenomen werd?

Bij mij is het maar naar één verstuurd en zij wilden een contract met mij <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:16

@Resistance: Ik zou gaan voor flashbacks/dromen denk ik. En dan subtiel doen, niet de 'Gooi er nog maar een vrachtwagenlading aan hints en woorden tegenaan' die je vaak ziet. :') Een aversie tegen ziekenhuizen/grote gebouwen met veel kamertjes? Aversie tegen mensen met naamkaartjes of een bepaalde naam? Bepaalde haardracht?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:26

Dan zou ik zeker voor de korte flashbacks gaan. Van die korte flitsen die P niet kan plaatsen, maar wel gaan knagen zegmaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:36

MarijeSonja schreef:
Heeey, ik ben Marije Bruggeman en ik ben 15 jaar. Ik heb op 6 februari een boek uitgegeven, Vertrouw me. Dit boek is op http://www.beokscout.nl te bestellen.

Het is mijn aller eerste boek dat ik gepubliceerd heb, maar niet de eerste die ik helemaal af heb geschreven. Op Wattpad staan er ook nog gepubliceerd die iedereen kan lezen die de app heeft.

Hoe ging het bij de mensen die hun boeken hebben gepubliceerd? Was de controle erg streng en hebben jullie het manuscript naar meerdere uitgevers gestuurd, of maar naar één waarbij het meteen aangenomen werd?

Bij mij is het maar naar één verstuurd en zij wilden een contract met mij <3

Hartstikke leuk Marije, gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:53

Wat leuk Marije, gefeliciteerd!
Kun je zelf ook zien hoeveel boeken er inmiddels al verkocht zijn?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:57

Gefeliciteerd Marije!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:41

@ Resistance: Boeiend verhaalgegeven! Hoe lang gaat het in totaal worden? Dat heeft namelijk ook invloed op waar je informatie wilt droppen. Als je 80.000 woorden de tijd hebt dan kan het best spannend zijn als de lezer de eerste hoofdstukken nog helemaal niet weet dat de HP uit een gesticht komt, en krijg je juist de spanning van dat de HP duidelijk afwijkend op dingen reageert (bijvoorbeeld dat verkeerslawaai te indringend is, angst voor politie/ambulancesirenes, niet in ruimtes zonder raam durven te zijn enz) maar je nog niet precies weet waarom.
Als het een korter verhaal wordt dan wordt dat natuurlijk lastiger en zul je zo'n cruciaal stukje informatie verder naar voren moeten halen. Dan zou je er ook zelfs mee kunnen beginnen. Misschien zelfs beginnen op de dag dat ze met haar koffer in de hand de deur van het gesticht uit wordt geschoven, in zichzelf hardop alle levenslessen die ze geleerd heeft opsomt als mantra van dat ze nu genezen is en daar ook zelfs bijna in begint te geloven, tot er dan ineens iemand langskomt die alles overhoop haalt.
Dan weet je als lezer weliswaar vanaf minuut 1 dat ze uit het gesticht komt, maar doordat ze daar zo vreemd en krampachtig 'normaal' uit komt ga je je meteen afvragen wat ze dan voor iets vreselijks is/was dat ze dat zo krampachtig weg moet denken...

@ Prulletje: wat is CampNaNoWriMo? Ik ken wel de maand november als schrijfmaand, maar wist niet dat ze ook dingen in april deden?

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:10

Myrthe3 schreef:

Ja! Op boekscout heb je je eigen account en daarop zie je dan of je boeken door een boekhandel zijn gekocht of gewoon één persoon zeg maar :D

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:46

MarijeSonja schreef:
Myrthe3 schreef:

Ja! Op boekscout heb je je eigen account en daarop zie je dan of je boeken door een boekhandel zijn gekocht of gewoon één persoon zeg maar :D

Knap hoor op zo’n jonge leeftijd! :j
Hoe heet je op Wattpad?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:37

Pfft, had ik eindelijk weer de moed opgevat om aan mijn boek verder te gaan (of eigenlijk naar aanleiding van feedback er weer een herschrijfronde overheen te gooien), en daar ook echt zin in, komt er gedoe van werk tussendoor zetten. Nu en geen tijd en geen zin meer om er mee bezig te gaan. Morgen nieuwe poging maar.

Ik ben in januari dus van baan gewisseld, en heb eindelijk weer genoeg rust in mijn donder om er mee aan de gang te gaan. Drakenboek geen inspiratie voor, dus die heb ik even aan de kant geschoven. Eind van het jaar ga ik het van het huidige locatiehoofd overnemen, en tot die tijd worden er al steeds meer taken aan mij overgedragen. Nu is ze een paar dagen afwezig, dus mag ik het vast waarnemen. Ik werk op een (sport) BSO, dus alleen in de middagen. We halen zo'n 50 kinderen op, van 9 verschillende scholen, met 5 medewerkers, sommige scholen gaat 2 man heen. We hebben 2 busjes (8 plaatsen) en 2 elektrische bakfietsen (8 plaatsen) ter beschikking. Normaal gesproken. Dinsdag is er een fiets stukgegaan en de monteur heeft nog niets laten weten wanneer ze kunnen komen, ook voor een eventuele leenfiets niet. Vorige keer duurde dat ook bijna een week trouwens. Komt daar bovenop dat we vandaag het 2e busje ook niet hebben. Dus in plaats van wat dingen herschrijven en uitbreiden, heb ik zitten puzzelen hoe we het vervoer vandaag gaan doen met 2 vervoersmiddelen minder. Ik krijg wel net een appje van onze manager terug dat ik het zo top geregeld heb. Dat is tenminste fijn om terug te horen.

@Resistance, heb je inmiddels al een idee hoe je het er in gaat verwerken? Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:57

Voor degenen die nog willen weten hoe mijn 'sloop een shady bedrijf' eruit is komen te zien:

Citaat:
Hardison explains with a sunny grin: ‘Liam Leeman (de evil CEO in kwestie), lady and gentleman, is an aspiring writer. Very much aspiring and also very very bad at it. Here, look at this.’

The text is displayed loud and on the screen, but of course Hardison has to do a dramatic reading, complete with voices and arm gestures:

Mr. Fitzpatrick had fiery dark blue eyes, as deep as a summer’s lake. His hair was black as a raven’s wing and cut perfectly. He was tall, dark, handsome, rich and the CEO of a multi million dollar company. In short: he was every girl’s dream guy and he was pretty sure even some guys were in love with him. Not that he would ever sleep with a guy, because that was just gross. He liked girls.

He walked into the office and greeted his secretary, Helma. She was Swedish and hot. ‘Hello,’ he said.’

‘Hello,’ Helma greeted back. Fitzpatrick would probably sleep with her tonight, he thought. She was really into him, he could tell.

‘And he hasn’t managed to publish this?’ Eliot asks, shaking his head. ‘That’s… yeah, alright, it’s bad. But he’s a CEO, he could’ve easily paid his way to publishing, right?’

‘Yeah, but he doesn’t want to,’ Parker says before Hardison can get there. ‘I think? He doesn’t want to make people publish his book, he just wants them to publish it because they actually think it’s good.’

Hardison nods. ‘Exactly. Which is why he’s been sending it to publishers over and over and over, all under different pseudonyms in the hope that one of them will say yes eventually. I mean,’ he shakes his head. ‘You gotta admit, the guy’s persistent.’

‘Yeah, and he’s also hurting kids while waxing poetic about cerulean orbs,’ Eliot points out. ‘Let’s take this wannabe Hemingway down.’

Hardison blinks. ‘Hemingway? Really? That’s who you’re going with?’

‘Shut up.’

‘Just saying man.’

‘Shut. Up.’

---

‘Mr. Leeman? Your three o’clock is here.’

‘I don’t have a three o’clock.’

‘Mr. Leeman, good afternoon. My name is Leopold Penn and I represent Olsson and Penn Book Publishers.’

‘Oh, that three o’clock. Stacey, could you please call off my other meetings this afternoon? Just tell them that something’s come up and I have to reschedule, terribly sorry, can’t be helped, hello, Mr. Penn. Please, do sit down. Would you like some tea? Coffee? Something stronger? Stacey! Get Mr. Penn something to drink, now!’

‘Don’t worry about that, please, Mr. Leeman.’ A slow, reassuring smile and a pair of twinkling blue eyes behind some wire-framed glasses. The man looks a bit scruffy for a literary agent, that’s true; his hair is a bit longer than Mr. Leeman usually approved of and his complexion is a bit more rugged than that of the dozens or so publishing agents he had seen to date. But all that is disregarded and forgotten completely when the man continues in that same southern drawl: ‘I’m here to talk about your book and to ask you: do you have any plans for a sequel yet?’

---

Mr. Leeman did not have any plans for a sequel yet. Which was great, because it meant that Eliot/Leopold Penn could really drag this meeting out: discussing the ‘first draft’ so far, heaping praise on to the plot (‘I’ve never seen such twists and turns in my life. The way Fitz rescues his secretary Helma from those thugs? I cried. Real ters man, I’m tellin’ ya), the characters (‘Just how did you come up with the character of Fitzpatrick, man. He’s… he’s a dream guy. That’s what he is), and the prose (Scintillating dialogue, honestly. Sparkling. Just. Sizzling on the page right there) until the haples Mr. Leeman was so thoroughly flustered that he could barely utter more than two words at once, both of those words being ‘Mr.Penn.’ When Eliot finally left his office again, shaking his head and swallowing a satisfied snigger, it had long gone dark and Hardison and Parker were waiting for him outside with Pippa Pig’s safety test results. The real test results.

---

A week later, the news breaks that Oink Oink Inc. CEO Liam Leeman has been arrested on counts of fraud, embezzlemend, racketeering and money laundering. Quite the catch for the FBI, as special agent McSweeten is only too happy to tell his drinking buddy, Agent Hagen, when he meets her at the bar later that night.

‘It was the strangest thing,’ McSweeten says. ‘We got an invite to a private reading of this man’s debut novel. An hour later, we received a tip that that reading it might be of particular interest to us. And so me and my partner, we weren’t sure what to make of it but we had nothing better to do, so we went ahead. Figured it couldn’t hurt, at least and you know. Perhaps we’d get some literary scoop or something.’

‘That sounds weird,’ Agent Hagen says, sipping her mocktail. ‘But what happened next?’

McSweeten pauses. Lifts his glass, puts it down again and grins. ‘He just… I don’t think he was reading his novel, because I don’t think his novel is about safety reports. Or how to move money you’re your company around, or how to set up multiple shell companies in the Cayman Islands.’

Agent Hagen’s eyes go wide. ‘He just told you? Like that?’

‘I don’t think he planned to,’ McSweeten says. ‘I think someone tricked him. Or something. Or made a mistake and gave him the wrong papers to read. But it still counts as a confession, so we took him in, along with pretty much everything we could find on his company’s servers. And…’ he whistled. ‘Ho boy. Turned out Mr. Leeman has been very, very naughty.’

Agent Hagen nods sagely. ‘It’s a good thing you caught him, then.’

McSweeten smiles and raises his glass before finally taking a sip. ‘Cheers to that.’

Het is iets korter door de bocht dan ik van tevoren gepland had, maar toch ben ik er best blij mee :D (En nee, dit is niet het hele verhaal. Mocht je dat willen lezen, en het niet erg vinden dat het fanfic is voor een show die niemand kent, pb me dan even :) )

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:04

Haha, leuk gedaan!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:15

Gaaf!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:45

Dat heb je leuk en origineel gedaan! En wat heb je een heerlijke schrijfstijl :D

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:50

Kennen jullie dat, dat je aan een bijschrijf/herschrijf ronde bezig bent, en net langer doorgaat dan je gewild had, omdat je helemaal je eigen verhaal ingezogen wordt? Mijn lunch viel vandaag wat later dan gepland :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:04

Oh ja. OM 9 uur 's avonds 'nog even een beginnetje op papier zetten' en opeens is het 2 uur geweest en moet je morgen om 7 uur weer op. Oeps :')

Deze prompt wordt mijn volgende project btw, geen fanfiction maar original m/m fairytale romance:

Citaat:
Story idea: The most wanted man in town has announced that he’ll only marry the one who can open his front door with the key around his cat’s neck. Many people try to hunt the cat down, chase and trap it, but to no avail, the cat is simply too quick, smart and clever, and always finds a way to evade and avoid them.
 You are the first one to figure out the obvious: Do not chase the cat. The cat is befriendable. Get the cat to trust you, to genuinely enjoy your company, and you can hang out with the cat. You may eventually be allowed to touch the cat. The cat will freely let you take the key.
 Secondary plot twist: The man is a shapeshifter. He is the cat.

Ben alleen een beetje aan het zoeken, want de cat guy in mijn verhaal is van adel. Ik wilde hem eerst een baron maken (minor gentry, een duke is leuk maar wel erg hoog gegrepen), maar daar krijg ik Bassie en Adriaan-associaties bij :+

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:49

Dat klinkt als een leuk verhaal! En zolang je de baron niet dezelfde eigenschappen meegeeft als de baron uit Bassie en Adriaan moet het kunnen, toch? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:52

Ooooh dat klinkt als iets wat ik heeel graag wil lezen tegen de tijd dat het af is!!! :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:36

Thanks Resistance, in m'n hoofd is het alvast helemaal geweldig. Nu het nog net zo op papier krijgen :')

Hoe gaat het met de rest? Nog leuke projecten lopen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:12

Dat klinkt super tof!