Beschuldigd door buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:49

Shadow0 schreef:
Totdat iemand dus op de deur gaat slaan.

Zelfs dan betwijfel ik nog of het wel illegaal is? Aangezien de politie al tig keren is geweest en er dus niks aan doet.. Dus schijnbaar maken ze daar niet zoveel problemen om dan, helaas.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:51

Stroom op de voordeur zo dat je hem van binnen aan en uit kan zetten :')

Bordje er bij... is t zn eigen keus om aan de deur te komen _O-

purny

Re: Beschuldigd door buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:53

Op de deur slaan is nog steeds openbare ruimte. Met 1 voet binnen niet meer

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:54

ynskek schreef:

_/-\o_ _/-\o_

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:57

Shiloh schreef:
c_alsemgeest schreef:
Huisvredebreuk ed kan... maar heb je weinig aan want dat wordt een lang proces voordat je resultaat hebt.
(Preventie) GGZ heb je in deze gevallen meer aan dan de justitiële kant als je snel resultaat wil :)

Dat begrijp ik :) ... maar ik bedoelde vooral te zeggen. Wat hij doet is wél strafbaar. En met het bewijs dat toch nog toe verzameld is, zou toch op zijn mínst een contact verbod te regelen moeten zijn? En als hij die schendt, dan kom je ergens.

GGZ en zo, allemaal top. Maar dan. Dat wordt hij gedwongen opgenomen of zo. Dan ben je je huis nog niet kwijt? Een week later staat hij weer buiten... Verklaar mij gek, en ik heb geen ervaring met dit soort dingen hoor, maar ik heb bijzonder weinig vertrouwen in de psychologische zorg wat betreft effectiviteit.

Gemeente wellicht dan weer wel mischien.

Ik bedoel meer, blijven zeggen dat het niet strafbaar is, kom je ook nergens. Want dat is het wel.

Gedwongen opgenomen is denk ik geen indicatie voor hoor in dit verhaal :') en dat is gedwongen kader... dat is niet waar ik het eigenlijk over heb. Er is veel meer mogelijk vooraf die voor de man zelf maar ook voor zijn buren veel prettiger zijn. Anders krijg je inderdaad weer net als vroeger dat iemand weggeplukt wordt en na "behandeling" weer terug gestopt wordt in zijn huis en de ellende weer van voor af aan begint.
Dit stukje ggz is net wat anders. En valt onder gemeentelijke zorg.
Kan van beschermd wonen, tot ambulante inzet, tot verwijzing naar behandeling... maar bijvoorbeeld ook vrijwillige inzet van een mediator, (ggz) buddy, bemiddeling bij buren ruzies of zoals dit geval bemoeizorg.
Wat ik al zei is het per gemeente anders geregeld... dus dat jij er geen vertrouwen in hebt kan net zo goed liggen aan hoe het in je gemeente vormgegeven is, of in welk deel van de GGZ je ervaringen hebt opgedaan. (Prventie/0de lijns, 1e lijns, 2e lijns, gedwongen kader)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:57

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:30

purny schreef:

Ja, dat geloof ik dus niet zo, zeker niet in combinatie met punt 3... bedreigingen en intimidaties. Ja, het is openbare ruimte (dat is trouwens ook niet helemaal waar, het is eerder besloten dan openbaar), maar recht op jou deurmat? bonkend en kruisend tegen jou deur? ... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat lokaalvredebreuk dan niet telt. Uberhaubt stampij maken op de besloten ruimte van het portiek is dat in feite al. Of hij daar nu ook woont of niet.

Het is meer dat tegen de tijd dat de politie komt, dat hij weer weg is. Maar ik geloof gewoon niet dat als iemand dat herhaaldelijk blijft doen, en er zijn tig bewijzen, dat dat dan niet hard te maken is, puur op basis van de herhaling.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:49

Shiloh schreef:
purny schreef:

Ja, dat geloof ik dus niet zo, zeker niet in combinatie met punt 3... bedreigingen en intimidaties. Ja, het is openbare ruimte (dat is trouwens ook niet helemaal waar, het is eerder besloten dan openbaar), maar recht op jou deurmat? bonkend en kruisend tegen jou deur? ... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat lokaalvredebreuk dan niet telt. Uberhaubt stampij maken op de besloten ruimte van het portiek is dat in feite al. Of hij daar nu ook woont of niet.

Het is meer dat tegen de tijd dat de politie komt, dat hij weer weg is. Maar ik geloof gewoon niet dat als iemand dat herhaaldelijk blijft doen, en er zijn tig bewijzen, dat dat dan niet hard te maken is, puur op basis van de herhaling.

schijnbaar niet nee, anders was ze met de politie toch wel al verder gekomen ondertussen.. en ze zijn heel erg pietje precies met de regels, dus ik denk inderdaad dat tenzij de buurman echt een voet over de drempel zet, je niet veel kunt met het feit dat ie op die deur staat te bonken.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:38

M_i_R schreef:
Kaus: wat ontzettend vervelend. In dit geval gaat de politie echter op de plek van het OM zitten. Het is niet haar taak om te beoordelen of er wel of niet voldoende bewijs is voor één of meer strafbare feiten , dat bepaalt het OM. De politie is verplicht je aangifte op te nemen en een aangifte voor stalking cq bedreiging lijkt me hier helemaal niet gek. Zoals al eerder aangegeven in dit topic kunnen de grenzen voor bedreiging door de ogen van een leek soms wat vreemd liggen maar er zijn ook genoeg uitspraken waarin voor een dergelijke 'vage' uitlating dat iemand 'wat aangedaan werd' wel een veroordeling volgde, feiten en omstandigheden van het geval spelen altijd een rol, maar nogmaals: het is niet aan de politie om de haalbaarheid van je 'zaak' te beoordelen. Zij hebben daarin maar één taak: het opnemen van die aangifte (art. 163 strafvordering, meer specifiek lid 6). succes!

ik herhaal mezelf nog maar even, want ik heb het idee dat je er mogelijk overheen gelezen hebt? laat je niet zomaar afschepen door de politie!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:02

Heb ergens over onze problemen met buren gepost, maar wil even aanvullen dat ook bij ons de politie niks deed en eigenlijk niet wilde komen. Proces verbaal van mishandeling, vernieling en bedreiging opmaken vonden ze te veel werk, zo zeiden ze. Dat voelt heel bitter, want je zit er enorm mee en de enige die iets zou kunnen doen, doet niks.

DE woningbouwvereniging heeft wel een aantal gesprekken georganiseerd, maar ook dat hielp niet. Wij zijn dus halsoverkop (met drie kleuters) verhuisd. DE rust daarna was onbeschrijflijk.

Achteraf hebben wij gehoord dat ze aan de andere kant van hun tussenwoning maar liefst zeven gezinnen hadden weggepest in de 8 jaar dat zij daar woonden. In ons huis waren wij het derde gezin.
Zulke lui zou je toch als woningbouwvereniging gewoon uitzetten...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:10

HelmerG schreef:
schijnbaar niet nee, anders was ze met de politie toch wel al verder gekomen ondertussen.. en ze zijn heel erg pietje precies met de regels, dus ik denk inderdaad dat tenzij de buurman echt een voet over de drempel zet, je niet veel kunt met het feit dat ie op die deur staat te bonken.

Ja of het zijn gewoon luie agenten die niet dat extra beetje harder willen lopen. Agenten zijn ook maar mensen met een baan. Alsof die niet de kantjes eraf kunnen lopen.

Ik vind dat dus gewoon idioot. Ook wat Huerta verteld, geen proces verbaal willen opmaken.

Ik zou dan dus per direct een klacht over die agenten indienen. Zoals M_i_R ook zegt.

Maar goed, daarom vraag ik me dus af of TS inmiddels contact heeft gehad met een juridisch loket?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:22

Wij hebben in het verleden ook problemen met buren gehad toen wij nog in een appartement woonden. Politie doet niets. Het enige wat ze doen is alsof ze naar je luisteren, plichtmatig een formuliertje (aangifte) invullen en verder niets. Wij zijn daarom verhuisd, want je doet er niets tegen. Dit werd ons overigens ook geadviseerd door de buurtbemiddeling: de enige oplossing is zelf verhuizen. Ergens belachelijk, maar woongenot is een groot goed. In dit geval bij de gemeente het probleem voorleggen en vragen of je een andere urgentie-woning kunt krijgen. Tenslotte moet een andere bewoner met urgentie-verklaring ook ergens gehuisvest worden en dat kan dan mooi in jullie huidige woning. Misschien zit die persoon er wel helemaal op zijn/haar plek. En anders toch maar kijken of er een extra baantje aangenomen kan worden om de hogere huur te betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:37

Heb je een rustige dag gehad? Ik hoop het zo voor je!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:39

Shiloh schreef:
Ja of het zijn gewoon luie agenten die niet dat extra beetje harder willen lopen. Agenten zijn ook maar mensen met een baan. Alsof die niet de kantjes eraf kunnen lopen.

Ik vind dat dus gewoon idioot. Ook wat Huerta verteld, geen proces verbaal willen opmaken.

Ik zou dan dus per direct een klacht over die agenten indienen. Zoals M_i_R ook zegt.

Maar goed, daarom vraag ik me dus af of TS inmiddels contact heeft gehad met een juridisch loket?

met het aantal verschillende agenten wat al aan de deur is geweest, lijkt het me heel sterk dat elk van hun de kantjes eraf gelopen heeft. De politie is bijna dagelijks daar geweest als ik de berichten lees en dat zullen niet elke keer dezelfde agenten zijn geweest - er waren er bij die idd niet open stonden om naar filmmateriaal te kijken, maar er waren er ook die dat wel gedaan hebben bv. Ik vind het nogal makkelijk om maar te roepen dat de politie lamzakken zijn, zij horen zich gewoon aan de regels te houden en als ze volgens de wet niks kunnen doen, houdt het ook op. Dat betekent niet persé dat ze er de kantjes vanaf lopen. Ze gaven zelf al aan dat TS gewoon moest blijven bellen en alles moest bijhouden, dus het is niet zo dat ze zich er totaal niks van aantrekken, maar hun handen zijn gewoon wettelijk gezien gebonden, omdat het rechtssysteem en de wetten gewoon krom zijn. En er zitten zeker agenten tussen die de kantjes er vanaf lopen, maar gezien het aantal agenten die al langs geweest zijn en de hoeveelheid aan telefoontjes die TS met de politie gehad heeft, lijkt het me eerder een kwestie van niet kunnen als de kantjes eraf lopen in dit geval.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-04-18 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:41

HelmerG schreef:
en dat zullen niet elke keer dezelfde agenten zijn geweest.

Misschien is dat juist ook wel het probleem. Als je steeds dezelfde hebt, krijg je ook het idee dat iemand een beetje gevoel krijgt voor de situatie. Terwijl als je hetzelfde verhaal moet ophangen aan agent nr zoveel....

De wetten zijn niet krom. De wetten zijn heel duidelijk. Wat hij doet mag niet, het is een misdrijf. Het is niet aan de agent om te bepalen of vervolgen zin heeft. Dat doet het OM.

Iedereen roept “politie doet niets”, maar dan is toch juist dát het probleem en de wetten zelf niet?

Mjah. Ik kan daar heel recalcitrant gaan worden en officiële klachten gaan indienen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-04-18 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:44

Ik denk dat we gewoon de agenten even achterwege moeten laten en met ts moeten meedenken voor andere opties, want de politie doet gewoon niks omdat ze gewoon niks kunnen/mogen doen tenzij er idd sprake is van daadwerkelijk fysiek geweld, huis binnen treden etc. Zo is de wet, lekker krom ja, en dan heeft het niks meer te maken met agenten die wel/niet kantjes eraf lopen. En TS gaf al aan agenten te hebben gehad die niet wilden meewerken, dus dan lijkt het me juist wel fijner als er meerdere langskomen zodat ze misschien sneller eentje treft die zich misschien juist wel extra wil inzetten voor deze situatie. De politie gaf al aan dat TS gewoon moest blijven bellen en alles bij moest houden, zodat ze er misschien in de toekomst dan wel wat mee kan, maar wettelijk gezien denk ik gewoon niet dat de politie veel kan doen, anders hadden ze dat heus wel gedaan - op de agenten na die dan de kantjes eraf lopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:45

Shiloh schreef:
HelmerG schreef:
en dat zullen niet elke keer dezelfde agenten zijn geweest.

Misschien is dat juist ook wel het probleem. Als je steeds dezelfde hebt, krijg je ook het idee dat iemand een beetje gevoel krijgt voor de situatie. Terwijl als je hetzelfde verhaal moet ophangen aan agent nr zoveel....

De wetten zijn niet krom. De wetten zijn heel duidelijk. Wat hij doet mag niet. Het is niet aan de agent om te bepalen of vervolgen zin heeft. Dat doet het OM.

De wetten zijn wel krom in deze situatie want.. meneer dreigt en ze kunnen niks doen, tenzij meneer een voet over hun drempel zet- wat hij neit doet. Meneer doet poeslief in de gezichten van de agenten dus ze kunnen 'm niks maken, tenzij meneer TS daadwerkelijk neerslaat of steekt of wat dan ook waar hij haar mee bedreigt. En beeldmateriaal kunnen ze ook niks mee. Imo is de wet gewoon krom wat betreft het wel/niet ingrijpen van politie in situaties als deze. De politie doet niks, omdat meneer nog niet 'over de drempel' gegaan is en zijn dreigingen waargemaakt heeft. De politie mag dus niks doen (wat niet betekent dat er geen agenten zijn die niet zouden willen ingrijpen), tenzij meneer de grens zo extreem overschrijdt dat het voor TS compleet onhandelbaar is en ze misschien wel in het ziekenhuis beland bij wijze van spreken. De politie is echt niet de boeman hier, hoe kl*te het ook is dat ze niks kunnen doen, maar het feit dat iemand eerst extreem over de streep moet gaan wil TS wettelijk gezien hulp kunnen krijgen van politie. Dat staat los van het feit of de politie wel/niet WIL ingrijpen, maar hun handen zijn gebonden dankzij de wet die zegt dat er eerst fysiek geweld moet zijn gebruikt of huisvredebreuk moet zijn gepleegd bv - dus imo is de wet dan wel krom ja. TS zal gewoon moeten blijven rapporteren en buiten de politie om naar een oplossing moeten gaan zoeken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:50

Nee zo is de wet dus niet. Dat is mijn punt. De politie kan wél wat doen. Het is niet aan de politie om te bepalen of deze situatie wel of niet in het grijze gebied van huisvredebreuk/lokaalvredebreuk vallen. Dat is aan het OM. En ja. Dat duurt maanden. Maar je probeert dan toch ook gewoon alles? Wie zegt dat je binnen redelijke tijd andere woonruimte kan vinden?

Hoezo krijgt een tv programma als gestalkt het dan ineens wel voor elkaar dat mensen veroordeeld worden, zonder dat er ook maar ooit fysiek is geworden of werkelijk binnen wordt getreden. Dit is gewoon een misdrijf.

Hoe dan ook bewijzen blijven verzamelen. Juridisch advies blijven inwinnen. Bij elk incident de politie blijven bellen en de woningbouw blijven stalken. En ik zou serieus uitzoeken wat de eisen zijn om een contact verbod te krijgen.

Dan wordt je maar lastig....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:57

HelmerG schreef:
met het aantal verschillende agenten wat al aan de deur is geweest, lijkt het me heel sterk dat elk van hun de kantjes eraf gelopen heeft.

Dit is echt niet de eerste of enige keer dat blijkt dat organisaties, inclusief de politie, te makkelijk blijven hangen in niets doen en afhouden. Daar zijn veel oorzaken voor: de meeste hebben te maken met geld en een vrij hierarchische organisatie waarin mensen weinig mogelijkheden krijgen om van het spoor af te wijken.
Zo zijn het vaak mensen zijn die laag in de rangorde staan die dit soort dingen aannemen, die krijgen een paar vuistregels en standaardprocedures aangeleerd, maar mogen binnen hun organisatie niets beslissen. En iemand met meer ervaring en meer gezag die wel dingen kan doen is niet betrokken.

Maar dat is de inrichting van zo'n organisatie en dat is een keuze. Het betekent niet dat er geen wettelijke mogelijkheden zijn.

HelmerG schreef:
Ik denk dat we gewoon de agenten even achterwege moeten laten en met ts moeten meedenken voor andere opties, want de politie doet gewoon niks omdat ze gewoon niks kunnen/mogen doen tenzij er idd sprake is van daadwerkelijk fysiek geweld, huis binnen treden etc. Zo is de wet, lekker krom ja,

Zo is de wet dus niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:28

ynskek schreef:

Beetje extreem, maar ja er blijven niet echt veel opties over voor TS. Lijkt me best een goede optie, boontje komt om zijn loontje :Y) .

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:55

Pff TS, wat een ellende! Ik hoop dat er snel een oplossing komt, ik kan me voorstellen dat dit helemaal niet fijn is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:46

Dingen over gemeente en welke instanties precies in te schakelen kijk ik morgen even naar.

Vandaag een hele rustige dag gehad gelukkig! Hij heeft de hele dag niet aangebeld :D Wel heeft de buurman nu een nieuwe tactiek van zijn eigen voordeur heel hard dichtslaan en schreeuwen en miepen op de gang :') Ook loopt hij elke keer het balkon op wanneer wij dat doen om hardop te gaan lopen klagen hoe zielig onze honden zijn, dat we ze het hele balkon onder lagen schijten (is alleen voor puppyplasjes) en hoe luid we wel niet zijn.

Overigens ben ik wel praktisch de hele middag weggeweest en zit mijn vriend dan altijd boven te gamen. We hebben dus ook niet echt de normale hoeveelheid leefgeluiden geproduceerd als normaal gesproken. Alhoewel dingen als honden uitlaten enzo natuurlijk gewoon doorgaan.

Wij kijken nu ook wat rustiger rond naar nieuwe woningen. Ondanks dat de situatie zoals die vandaag is wel leefbaar is wonen we hier toch niet prettig meer.

Ik lees inderdaad wel eens over bepaalde adviezen heen, excuus! Vind het ook lastig om te filteren wat er precies mogelijk is in onze situatie en wat niet.

Tja, de politie is inderdaad laks. Het zal vast en zeker precies zo binnen hun regels en de wet vallen dat ze er inderdaad niks aan kunnen/hoeven doen maar daar hebben wij niks aan natuurlijk.

Vooral de woningbouw stelt me teleur. Die doen er al zeker een week over om mij terug te bellen. Die telefoniste van vanmorgen sloeg ook volledig de plank mis met haar antwoorden. Ga daar in elk geval nooit meer huren voor zover dat mogelijk is.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:19

TS, als de pup op het balkon plast, is dat dan op een kattenbak ofzo? Ik kan me er niet echt een voorstelling van maken. Irritant dat er de hele tijd commentaar op komt.

Mijn ervaring met buurtbemiddeling is dat deze vaak ingeschakeld wordt als de politie vaak gebeld wordt, tenzij er sprake is van een dossier bij de ggd of agressie (ivm mentale stoornis etc). Buurtbemiddeling zou ik altijd doen trouwens, want ze hebben eerst een gesprek met beide partijen individueel, en als jij daarna toch niet samen aan tafel wil dan hoeft dat totaal niet. Maar het kan wel e.e.a. duidelijk maken, en het kan ook komen tot duidelijke afspraken op papier zonder dat je perse aan tafel moet met hem. Misschien toch een idee om eens aan te kaarten? Is gratis overigens, vrijwilligers doen dat werk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 22:24

Als het goed is zouden we via de woningbouw buurtbemiddeling krijgen. Dus daar gaan we nog achteraan.

We hebben een stuk kunstgras over een stukje afvoer heen gelegd. Daar plast de pup dan op en dan gooien we er een emmer heen water overheen. Ik was er eerst geen fan van maar nu met de blaasontsteking is het niet te doen om 20 à 30 keer op een dag naar beneden te gaan. Nu met het warmere weer spuiten we het hele balkon elke dag even af met de brandslang.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:25

Ik heb even geskimt door alle reacties, maar ik moet helaas zeggen dat met dit soort situaties je weinig van de politie en woningbouw kan verwachten. Een vriendin van mij heeft een tijd lang een hele nare buurman gehad, waar de hele gallerij (stuk of 7 appartementen) meerdere keren over meerdere indicidenten en dergelijke klachten individueel over hebben gemaakt. Deze beste man was niet helemaal goed en het ging zover dat er menselijke uitwerpselen op de gallerij te vinden waren. Desondanks al dit drama en de bekendheid van de politie met hoe dit ging (ze zijn er ook eens binnen geweest) werd hier niks aan gedaan. Door de politie niet, woningbouw niet, niemand. Hoe vaak ze wel niet met die hele gallerij geprobeerd hebben die beste man ergens op te laten nemen om de situatie voor alle partijen beter te maken, je verbaast je er echt over. Bizar.