Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:18

Hier na inleiden, wegvallende hartslag en weeenstorm een keizersnede. Maar goed ook want normale bevalling had ze niet overleefd vanwege een zodanige omstrengeling.

Ik heb er 2 lactatiekundigen bij gehad. Mijn probleem was mijn huid. Ik heb nauwelijks pigment en is heel teer. Dat in combi met een krachtig zuigend kind was rosbief.

Kaka

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:21

That sucks Lautje, zowel je bevalling als gedoe met borstvoeding. Het is sowieso best veel gedoe, die guppen. Maar ze zijn wel lief <3 Meestal >;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:32

De eerste ging rustig. Kwam in het zh met 5cm ontsluiting. Ruggeprik gekregen en heerlijk zen kunnen wachten op de 10cm en rustig zonder pijn kind eruit gewerkt. Alles bij elkaar duurde het zo'n 12 uur.
Bij de tweede kreeg ik rond middernacht wat kramp en dacht het rustig aan te kijken hoe het zich zou ontwikkelen dus tegen mijn man gezegd dat hij maar lekker moest gaan slapen. Rond 3 uur wist ik zeker dat het weeën waren al waren ze naar mijn idee nog niet heel regelmatig maar toch besloten mijn man z'n bed uit te halen en mijn moeder te bellen om op de oudste te passen. Kwart over 3 vertrokken we van huis, kwart voor 4 waren we bij het het ziekenhuis en tegen de tijd dat ik in een onderzoekskamer lag om m'n ontsluiting te checken begonnen de verloskundigen te rennen en kon ik gelijk gaan persen. Aurelie is om kwart over 4 geboren. Bij haar dus geen tijd meer voor een ruggeprik. Ze hebben m'n vochtinfuus geprikt terwijl ik lag te persen :')

Op de afdeling werd al geroepen dat bij een eventuele derde ik maar beter gelijk bij de eerste wee kon komen := :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:43

Mijn vliezen braken 's middags, om 3 uur 's nachts kwamen de weeën, ben om 5 uur in het bevalbad gaan zitten maar de persweeën namen af omdat ik zo lekker ontspannen lag te drijven dus om 8 uur uit het bad getrokken en om half 9 was mijn aapje er.

Maar dat persen in bad doe ik niet nog eens, ik kon heel moeilijk focussen. Dus Ootje kwam ter wereld met etherische muziek en een moeder die 'paasei, paasei' fluisterde.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:44

hahah, is toch wat!

Ik was van plan naar stal te gaan en eerst even de hond uitlaten en dat was toch wel lastig met die buikkrampjes. Dacht dat ik last had van mijn darmen, haha.

Op aandringen van VL verloskundige gebeld en toen zij kwam had ik al 5 cm ontsluiting. Ik zei nog dat het niet zo goed uit kwam.

Het begon rond 9u in de ochtend en om kwart voor 1 was de VK er. Om 19:31 is B geboren (na 2u persen, uiteindelijk infuus voor sterkere weeën en een knip :( )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:53

Ik ben ivm langdurig (72uur) gebroken vliezen ingeleid. Had al een week 3 cm ontsluiting.
Weeenstorm was niet op te vangen dus een infuus met knopje gekregen zodat ik zelf kon doseren.
Kreeg hem ivm hoofdomvang moeilijk het bochtje om. Maar na 40 min er toch uit gekregen. 3 kleine hechtinkjes.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:46

Hier vier keer een ks. Eerste lag dwars, tweede bleef te hoog hangen en er dreigde een bm ruptuur dus spoedks. Nummer 3 en 4 werden dus ook met ks geboren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:58

Ik denk dat het met de ontwerpfout van bevallen wel meevalt, maar dat we gewoon als mensheid het natuurlijke verloop teveel in de weg zitten.

Alleen al vanwege het simpele feit dat de meeste vrouwen rommelen met hun hormoonhuishouding door de pil te nemen (en wie weet wat we nog meer voor troep binnen krijgen die de boel beïnvloed), hun dochters doen hetzelfde en inmiddels zijn die zwanger of zelfs hun dochters alweer.... en lijkt het wel de normaalste zaak van de wereld dat zoveel vrouwen hulp nodig hebben om hun kind er uit te krijgen.
(Of om überhaupt zwanger te worden)

Daarbij dan ook nog het spektakel dat er van gemaakt wordt waardoor menigeen bang is voor de bevalling of er door jan en allemaal tegenaan bemoeid wordt en het maar vast medisch gemaakt wordt voor het gemak van moeder of VK / gyn zodat ze de bevalling fijn kunnen plannen en sturen...

En de stijgende leeftijd van de moeders zal ook wel meetellen wellicht :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:33

Vroeger stierven de vrouwen tijdens zulke problematische bevallingen. Die cijfers waren echt schrikbarend hoog. Bevallen is altijd een risicovolle onderneming geweest en dat is het in veel landen nog.

Ontspanning en angst zullen zeker een rol spelen, maar er zullen vroeger ook genoeg vrouwen zijn geweest met die gevoelens. De leeftijd waarop moeders hun eerste kind krijgen zal inderdaad wel een rol spelen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:39

De verloskundige in het ziekenhuis vertelde mij dat het juist jonge vrouwen zijn waarbij de bevalling moeizaam verloopt omdat de spieren en banden nog zo strak zijn. Ik heb geen cijfers om het te onderbouwen, maar van haar begreep ik dat leeftijd niet zoveel invloed heeft op het verloop van de bevalling.

Dat grote hoofd van ons en het feit dat we rechtop lopen maakt helaas dat de bevalling bij mensen regelmatig moeizaam verloopt. Dat noem ik een ontwerpfout.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:43

Onze baby's zijn de afgelopen jaren ook nog eens steeds groter geworden he. Waar vroeger 5-6 pond heel normaal was, is nu 7-8 pond gemiddeld. Daar wordt een bevalling ook niet eenvoudiger van natuurlijk.

En problematische bevallingen waren idd funest vroeger, en nog, op een hoop plaatsen in de wereld. Mijn kleine Uk kwam als superman ter wereld, met zijn armpje langs zijn hoofd. Hier kunnen ze een totaalruptuur netjes fixen en in principe heb ik nergens last meer van. Als ik in een dorpje in Afrika bevallen was, had ik nu veel meer ellende gehad..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:43

Mwoah, je hoort toch ook wel heel erg vaak dat de bevalling niet goed op gang komt en daar heeft het hoofd van de baby nog niet zoveel mee te maken volgens mij :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:55

Maar de ligging van de baby en de druk die de baby uitoefent op de baarmoedermond wel.

Mijn eerste lag dwars dan is er gewoon geen andere optie dan een ks. Draaien was geen mogelijkheid helaas. Zonder die eerste ks waren kind en ik overleden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:24

Esplendido schreef:
Vroeger stierven de vrouwen tijdens zulke problematische bevallingen. Die cijfers waren echt schrikbarend hoog. Bevallen is altijd een risicovolle onderneming geweest en dat is het in veel landen nog.

Mijn verloskundige zei al dat vrouwen in het kraambed vroeger meer risico liepen als mannen die naar het strijdtoneel moesten.

Kind1 ziekenhuis→ kindje was niet levensvatbaar en dat was bekend. Dus gelijk overleden en die bevalling kon niet thuis vanwege stuit en risico voor mij.
Kind2 ziekenhuis→ anders verloor ik mijn medische indicatie en ik had wat schrik na nr 1. Helaas vacuüm, maar zonder knip (zeer uitzonderlijk) bij een chinese dokter die het geheel heel goed begeleidde. Hij deed alleen de inwendige spildraai met de vacuüm want hij gaf aan dat dochter zich terugtrok en moest leren toch zelf de stap te zetten :+ . Mijn persen was het probleem niet en na de inwendige spildraai zouden we het samen verder kunnen, was zijn terechte conclusie. Vond ik zo apart en verstandig van die man.
Zijn conclusie, volgende thuis blijven want binnen 5 minuten zouden we in het ziekenhuis zijn.
Kind3→ Thuis en een heuse worp, gemakkelijke zeer snelle bevalling met weënstorm. Verloskundige kon baby aanpakken terwijl ze de jas nog aan had. :D
Kind4 → Thuis en normale bevalling.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:36

Kaka schreef:
Dat grote hoofd van ons en het feit dat we rechtop lopen maakt helaas dat de bevalling bij mensen regelmatig moeizaam verloopt. Dat noem ik een ontwerpfout.

Dit inderdaad. En dan ook nog zoveel situaties waarin de barende vrouw op de rug komt te liggen, waardoor de weg naar buiten ook minder makkelijk wordt.

Hier thuis bevallen op de baarkruk, enige ingrijpen van de VK was het breken van de vliezen. Daarna één uur heftige weeën en zeven minuten persen. Geen oxytocine spuit, knip of hechtingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:41

pmarena schreef:
Mwoah, je hoort toch ook wel heel erg vaak dat de bevalling niet goed op gang komt en daar heeft het hoofd van de baby nog niet zoveel mee te maken volgens mij :)

Vroeger ging het kind gewoon dood als het niet ideaal ging.

Mensen lopen rechtop en dat is gewoon niet goed verenigbaar met de omvang van het hoofd en de vorm van het bekken.
Daarom komen mensenbabies ook als totaal onderontwikkelde ongecontrolleerde wormen met krampgevoeligheid eruit.
In het ideale geval bleven ze gewoon nog 3 maanden zitten, maar dan past het gewoon niet meer }:0

Hier ook KS, navelstreng te kort om goed te kunnen draaien in combinatie van termijn verstreken, geen enkele wee en zeer sterk afnemende hoeveelheid vruchtwater.
Dat was niet 'natuurlijk' goed gekomen :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:47

Sizzle schreef:
Vroeger ging het kind gewoon dood als het niet ideaal ging.
Klopt Sizzle. De eerste zou ik waarschijnlijk al niet overleefd hebben.

Kaka schreef:
@ Britt: ik heb mijn bevalling echt in een roes beleefd, alleen de laatste uren voordat de beslissing tot een spoedkeizersnede genomen werd, heb ik bewust meegemaakt. Maar vriendje heeft er 2 dagen naast gezeten en gezien dat ik nergens op reageerde, mijn hartslag tussen de weeën in kelderde, emmers onder me gehouden tijdens het overgeven. Ik heb de pijn gevoeld, maar hij de emotie.
Dit vind ik zo erg dat je dat hebt mee moeten maken. Al die pijn en dan nog een spoedkeizersnede. Ik merk dat dit verhaal me echt raakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:55

Ik heb me ook al eens afgevraagd of het slecht opgang komen ook niet gewoon te maken heeft met het feit dat we gewoon te onderontwikkeld op de wereld komen.
Mijn dochter was ook echt nog niet van plan te komen en had ook duidelijk tekenen van prematuur zijn op 40 weken (niet wakker worden bij honger e.d) maar domweg laten zitten totdat ik ooit wellicht eens een wee zou krijgen was echt geen veilige optie meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:58

'natuurlijk' is een beetje een verkeerde term geworden. Natuur is helaas voornamelijk honger, dood en verderf. Natuur is niet schattig, natuur is keihard, survival of de fittest, het individu doet er niet toe, alleen voorplanting telt, oud worden telt ook niet. Vergiftigingen, ziektes, hongersnood, akelige wonden etc.

Tot 1930 leefden mensen 'natuurlijk', de gemiddelde leeftijd lag een stuk lager en de max. te behalen leeftijd lag ook een stuk lager.

Weet niet of dat soort 'natuurlijk' nou echt iets is wat je moet willen. Omdat het al zo lang geleden is, zijn we verwend geraakt en zijn we het beeld van natuurlijk gaan romantiseren. Denk dat veel mensen van voor 1930 een moord hadden gepleegd voor onze geneeskunde en moderne inzichten.

Ik kan er echt niet bij dat er ouders zijn die een vaccinatie tegen polio weigeren, misschien eens opzoeken hoe polio eruit ziet.......

Het ironische is dat je so called natuurlijk kunt leven nu, niet inenten, omdát de geneeskunde zo ver is en veel behandeld kan worden, niet omdat de natuur nou zo'n vrolijk uitgangspunt is. Natuurlijk leven is iets wat je je in de verwende westerse wereld kunt veroorloven, daarbuiten beslist niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:59

Arabesk, we zijn het zowaar eens :D

Er zijn in het verleden grote koningen en filosofen op jonge leeftijd gestorven aan een onstoken wondje.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:29

Interessant om al die bevallingsverhalen te lezen.

Ik vond het ook echt geen piece of cake. Voorheen toen ik van die bevallingsprogramma's op tv zag met al die schreeuwende vrouwen dacht ik doe eens even normaal. Nou, ik weet nu wel beter :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:34

Hier ook hoor, ondanks dat ik niet mag klagen vond ik het heel heftig en ontzettend pijnlijk. Heb niet voor niks extra gas gegeven bij het persen, tegen de hypnobirthing leer in. Maar ik wilde er snel vanaf zijn :P.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:57

veerledec schreef:
Hier ook hoor, ondanks dat ik niet mag klagen vond ik het heel heftig en ontzettend pijnlijk. Heb niet voor niks extra gas gegeven bij het persen, tegen de hypnobirthing leer in. Maar ik wilde er snel vanaf zijn :P.

Zelfde! Pokkecursus. Kindje naar beneden ademen, de groeten. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:00

En je vergeet ook alles niet als je kind er eenmaal is :z

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:05

Hier de eerste een ks vanwege dwarsligging, tweede spoedks na twee uur persweeën en een dreigende bm ruptuur, derde werd onverwacht geboren met 31 weken en weer een ks bij 10 cm ontsluiting en persweeen, vierde weer met 31 weken geboren en weer een ks deze keer met acht cm ontsluiting. En toch zou ik het ondanks al deze ellende zo weer doen.