Terroriserende schoonmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:51

Zullen kinderen die opgevoed worden met de instelling die jij hebt niet gewoon door oma heen prikken?

En denken oma heeft een bekrompen mening?

Ik ben bijvoorbeeld heel vrij opgevoed.
Mijn ouders zijn heel open en hebben eigenlijk geen mening over homoseksualiteit of racisme.
Dan bedoel ik dat ze geen verschil maken tussen homoseksualiteit en hetero. Of tussen Nederlanders en buitenlanders.

Ze zijn wel tegen homohaat en racisme natuurlijk.

Mijn oma was altijd heel ouderwets en gelovig. Sex voor het huwelijk? Samen wonen?
Echt niet, eerst trouwen.

Ik weet dat aan het tijdperk en het milieu waar ze in is opgegroeid.

Ze wist gewoon niet beter...
Maar ik heb daardoor alleen maar geleerd dat er mensen zijn die er anders in staan.

Mijn houding is er niet anders door geworden.

Amber_anne

Re: Terroriserende schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:57

Maar stel mijn kind blijkt homo te zijn dan wil ik wel dat hij daar open voor uit durft te komen en niet bang is omdat opa en oma dat altijd al hebben afgekeurd.

Verder vind ik het ook ontzettend vervelend dat ze er over door blijft gaan, alsof ze een discussie wilt uitlokken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 02:01

Amber_anne schreef:
Maar stel mijn kind blijkt homo te zijn dan wil ik wel dat hij daar open voor uit durft te komen en niet bang is omdat opa en oma dat altijd al hebben afgekeurd.

Verder vind ik het ook ontzettend vervelend dat ze er over door blijft gaan, alsof ze een discussie wilt uitlokken

Ja daar heb je wel een punt.

Maar aan de andere kant zal je kind als hij zij homoseksuel is altijd wel mensen tegenkomen die daar een bekrompen mening over hebben.

Misschien wel mensen die dan niet zo dichtbij staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 02:14

Lastig hoor. Mijn oma was best een oude oma en ik wist best dat ze diep in haar hart iets moeite had met dingen, maar ze was voor iemand uit 1912 toch vrij modern.

Ik was stapelgek op mn oma en probeerde gewoon wat rekening met haar te houden. Wij gingen samenwonen en kregen ook niet getrouwd een kind. Oma gaf ons wel mooie kado's voor het huis en de baby, maar vroeg ook wanneer we gingen trouwen.
Ze vond mn kleding keuzes niet altijd leuk en toen ik rookte vond ze het niks, maar maakte er geen ruzie om en ik deed mn best om haar er niet mee lastig te vallen.

Van de mensen om je heen krijg je altijd wel wat mee, maar hoe en hoeveel ligt aan heel veel dingen..

Wij hebben wat moeite met mn moeder en mn zoon ook, maar hij blijft wel trouw aan zijn oma, wat ze ook doet. Hij kan zich bij mij even uitten en we kunnen het samen relativeren. Je kan uitleggen waar dingen vandaan komen.

Stel dat je kind homo is of lesbi or whatever, zal het veel meer negativiteit tegenkomen in het leven en zich daar tegen moeten kunnen weren.
Aan de andere kant denk ik wel dat iemand zo dichtbij meer kwetsend is.

EN..........als een oma van het kleinkind houdt, vraag ik me af hoe stug ze blijft volhouden aan de anti homo gedachtes.

Mijn oom is van de katholieke kerk in Rome en liet zich ook weleens minder begripvol uit over 2 dames samen waar ze naast woonden en was dus fan van de paus die ook weleens wat heeft gezegd. Zijn dochter is bi en dat is wel min of meer wat minder uitgesproken en hij leek het een fase te vinden of gewoon niet te willen horen of zien. Nu zij al even samenwoont en een kind heeft met een vrouw, is alles goed. Of hij het echt snapt, weet ik niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 02:35

Ja die ervaring heb ik ook.

Mijn buurman (helaas plotseling overleden) was ook super gelovig. Nog meer dan mijn oma misschien wel.
Hij sprak zich nooit uit over homoseksualiteit maar het past niet in zijn geloof.

Zijn zoon heeft ook veel moeite gehad om uit de spreekwoordelijke kast te komen thuis.
Is pas op latere leeftijd bekend geworden. Maar mijn buurman ontving de vriend van zijn zoon met open armen.

Ik merkte wel dat hij toen hij het aan ons vertelde wat lastig vond. Maar toch stond hij er volledig open voor. En ik denk dat het zijn band met zijn zoon alleen maar heeft versterkt. Hij kreeg meer begrip voor zijn zoon.

Na een poosje wennen vertelde hij trots over zijn zoon en vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 03:19

Moesten er hier kleinkinderen komen die homo of lesbisch zijn, mijn schoonvader trapt ze verrot. En als hij dat niet doet zullen de opmerkingen wel vlijtig rondvliegen.
Zelfde moest een kleinkind van hem met een niet-Belg van oorsprong naar huis komen.
Mijn moeder en schoonmoeder zouden zich daar niet druk in maken. Als iedereen maar gelukkig is. Van mijn stiefpa weet ik het eigenlijk niet.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:43

Bwoah, dat beweerde mijn (intussen overleden) opa ook maar toen zijn favoriete nicht na veel vriendjes opeens met een vriendin naar huis kwam was ze net zo welkom

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:31

Je weet het natuurlijk pas als het zo ver is. Gelukkig staat mijn vriend achter mij en vindt niet dat een eventueel kind die ideeën hoeft te horen.
Als het zo ver is dan komt er een goed gesprek over

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:57

Een kind hoeft dat niet te horen, maar om hem anders daarvoor eventueel een verder heel lieve opa of oma te ontzeggen gaat wellicht ook wel weer wat ver denk ik :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:46

pmarena schreef:
Een kind hoeft dat niet te horen, maar om hem anders daarvoor eventueel een verder heel lieve opa of oma te ontzeggen gaat wellicht ook wel weer wat ver denk ik :)

Daar is niets liefs aan. Je ontkent en wijst de complete aard van een persoon af. Iets waar diegene niks aan kan doen. Nee zo iemand kwam er bij mij niet meer in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:50

speedfiets_2 schreef:
pmarena schreef:

Daar is niets liefs aan. Je ontkent en wijst de complete aard van een persoon af. Iets waar diegene niks aan kan doen. Nee zo iemand kwam er bij mij niet meer in.

Je hebt een woordje niet gelezen denk ik ;)

Andere mensen kunnen zoveel dingen zeggen die je liever niet wilt die je kind overneemt. Dat hoort er nou eenmaal bij, respect hebben voor andermans standpunten ook. Hoe rot en fout die ook zijn. Ieder mens is veel meer dan zijn gedachtengang op 1 puntje. En ieder mens kan nog een heel stuk zachter worden wat dit soort dingen betreft.

Als je iedereen rond je kind moet weren die wel eens een ding zegt / denkt / doet waar je niet achter staat, dan krijgt je kind maar een heel klein cirkeltje om zich heen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:36

Nee ik hoef niet iedereen te weren die anders denkt, maar ik vind grootouders niet iedereen. En als die mijn kind op een negatieve manier beïnvloeden dan mogen ze dus niet alleen zijn met hem. Dat weet mijn schoonvader. En als mijn schoonmoeder eerder overlijdt dan hij zullen we hem voor het laatst zien op haar begrafenis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:41

Het zal voor een ieder ook verschillen waar je vindt dat de invloed te slecht wordt, om je kind toch zijn grootouders te gunnen. (En vice versa)

Als een opa / oma wat bekrompen denkbeelden heeft die toch nauwelijks ter sprake komen, en voor de rest gewoon hartstikke fijn met het kind zelf om gaan... ik vind het wel erg lovenswaardig van de mensen die hier reageren die zelf een graftakkehekel aan hun schoon ouwelui hebben, maar omdat ze wel heel fijn met die kleine om gaan, ze toch over hun eigen ego heen stappen en toch de omgang plaats laten vinden +:)+

Uiteraard doe je dat niet meer als het echt te ver gaat wat voor fratsen ze in de buurt van je kind uithalen. Maar de 1 zal wel wat meer van zich af kunnen schudden dan de ander denk ik :)

Ik vind het iets dat je goed af moet wegen want in principe is familie erg waardevol, je weet nooit of je zelf nog eens wegvalt... hoe meer vertrouwde gezichten, hoe fijner denk ik dan maar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:01

Ik weet niet of het met ego te maken heeft. Als je even terug leest zie dat mijn schoonmoeder een hele lieve oma is. Dat ik niet met haar kan opschieten is niet het probleem van mijn kind. Bovendien is ze de moeder van mijn partner, de enige ouder die hij nog heeft, dat maakt het ook lastiger voor hem. (Schoonvader is haar nieuwe man. Die kreeg tijdens het oppassen op zijn kleindochter een boete voor wildplassen. Nou, laat ik mijn kind zo'n ervaring maar besparen. Bovendien speelt mijn zoon graag met poppen en hoeft hij niet te horen dat dat voor meisjes en homo's is. Dat heeft niks met ego te maken maar alles met een onveilige omgeving)

Verder vind ik dat je familie niet kiest en vrienden wel. Mijn zoon kent zijn (stief)ooms nauwelijks, dikke prima. Ik beschouw ze ook niet als familie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:15

Oh het zou gerust iets anders kunnen zijn dan ego, maar dat was het best passende woord dat me te binnen schoot :) Ik vind het gewoon heel sterk om te lezen dat iemand zegt zelf het liefste de kinderen bij oma vandaan te willen houden...maar dan toch over zichzelf heen stapt. Ik vind dat heel knap :j

Daarmee geef ik verder geen waarde-oordeel over jouw keuze. Bij een niet veilige omgeving is het logisch dat je het niet doet. Echter bij een omgeving die niet bij jouw stijl past...dan tòch afwegen en tot de conclusie komen dat die andere familie ook bij je kind hoort...ik vind het gewoon heel knap als mensen hun eigen behoeftes dan toch zo weg kunnen cijferen ten gunste van hun kind.

Je hoort zo vaak verhalen dat mensen over de rug van hun kind "de ander" proberen te straffen, van jij mag dit kind niet zien omdat ik jou niet mag. Dan vind ik het verfrissend dat er gelukkig ook nog mensen zijn die over hun eigen ego (noem ik het dan maar, heb geen beter woord voor handen) heen stappen +:)+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:54

Bij mij gaan de kids nog wel naar mijn schoonloeder, maar alleen onder toeziend oog van mijn man. Ik ga niet meer mee. Toch brak mijn hart toen mijn dochter vroeg of ik mee wilde naar haar oma omdat ze altijd zo lelijk deed tegen papa.... := Ik heb mijn man dan ook gedwongen eerst zijn moeder in het gareel te houden als hij er met de kids is, want dit vind ik absurd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:34

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:37

_-:( ik snap sommige echt niet..

Heb zelf trouwens ook nog een leuke.
Het was haar recht bij de bevalling te zijn want het was ook een beetje haar kind en dat kon haar niet ontnomen worden.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:40

Serieus?! Ik zou haar eigenhandig buiten mikken, al waren de persweeën al begonnen :=

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:43

Ik heb duidelijk gemaakt dat ik geen kijkdoos heb en toch echt geheel zelf bepaal wie daarbij aanwezig is. En dat als er een ander persoon bij mocht zijn dan mijn man, dit toch echt mijn eigen moeder is.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:27

Ik heb nu al aan vriendlief aangegeven dat niemand weet dat we gaan bevallen tot het kind er al is.
Dat heeft ln zus ook gedaan en ze vond dat de beste beslissing ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:28

Hey -O-
Ik heb die reistijd wel nodig om jou champieter te brengen hoor!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:31

Arethe schreef:

Het was haar recht bij de bevalling te zijn want het was ook een beetje haar kind en dat kon haar niet ontnomen worden.

Wat vreselijk, haar recht nog wel :')

Mijn schoonouders weten wel als ik ga bevallen, maar die passen op de andere kinderen dus zullen er niet bij zijn :P

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 07:57

Arethe schreef:

Dat is gewoon shocking dat iemand zo kan denken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:39

Arethe schreef:

Ik had geantwoord: Joh Ma, had dat eerder gezegd, dan had je de hele zwangerschap plus bevalling zó van me mogen overnemen als draagmoeder.