Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:00

Het verschil is wel dat iedereen gezondheidsklachten door het roken van anderen ondervindt en dat is bij stinken naar paard of iets dergelijks natuurlijk niet zo (op degenen met een allergie na dan).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:01

Dus dan is het minder erg dat ik een levensbedreigende aanval kan krijgen doordat er een paard naast mijn deur staat of omdat ik naast iemand sta die de moeite niet heeft genomen om zich te verkleden voor hij naar de winkel gaat?

Is dat niet een beetje veel met 2 maten en gewichten oordelen?

Als je geen gezondheidsproblemen hebt, ga je dat ook niet krijgen door naast iemand te staan in de winkel die er voor buiten een sigaret heeft gerookt.

Esplendido

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:02

Ik zeg nergens dat het voor de mensen die er last van hebben minder erg is. Ik zeg alleen dat er veel minder mensen gezondheidsklachten ondervinden van naar paard ruiken dan van rook.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:05

Van iemand die naar rook ruikt krijg je ook geen gezondheidsklachten hoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:07

Ik wil er nog in meegaan dat iemand die zware copd heeft, en daarmee bedoel ik in de laatste 2 fases of in een hoge graad longproblemen hebben dat die misschien er al wel last van kunnen hebben van de geur in kleren.
Maar dat is dan ook een minderheid van de bevolking, even zeer als mensen met allergie voor paarden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:41

Huh wat een gekke vergelijkingen... of begrijp ik het nou verkeerd? :?

De stank van een paard is net zo erg als (en te vergelijken met) rook? Want iemand die zwaar allergisch is voor paarden kan daar een levensbedreigende aanval van krijgen? (wat ik ook niet echt geloof, ik heb nog nooit gehoord dat iemand dood zou kunnen gaan van de geur van een paard, maargoed...).

Rook van een sigaret is niet alleen geur die je ruikt, het is een een hele slechte stof die je binnenkrijgt en waar je heel ziek van kan worden. De geur van een paard niet, dat is alleen een vieze geur. Ben je allergisch voor een paard, is dat (even heel cru gezegd) jouw probleem (waar anderen ook rekening mee kunnen houden natuurlijk). De rook die je binnenkrijgt van een sigaret is (bewezen) heel erg slecht voor de gezondheid en je zorgt er dus voor dat je ander minder gezond wordt, om het zo maar even te zeggen. Dan dien jij (degene die de sigaret opsteekt) er dus eigenlijk voor te zorgen dat jij de ander daar niet mee lastig valt.

Zo en dit is het niet meer niet minder in mijn ogen. Totaal niet te vergelijken met de geur van een paard :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:47

Ik bedoel dat een gezond mens geen gezondheidsproblemen krijgt als je in de winkel naast een persoon staat die op dat moment niet aan het roken is maar wel rookt.
Last hebben van de geur is dan iets anders dan er gezondheidsproblemen van krijgen.

Net zoals als je niet allergisch bent aan paarden, je geen gezondheidsproblemen krijgt als je in de winkel naast iemand staat die duidelijk juist van zijn/haar paard komt.

Die vergelijk maak ik. Als iemand bv naast mij staat aan de kassa en heeft last van mij omdat ik er voor buiten een sigaret heb gerookt, omdat zij bijvoorbeeld zware copd heeft dan is dat ook eigenlijk haar probleem.

Net als het mijn probleem is dat ik een zware allergieaanval krijg, door naast een persoon te staan waar de haren van het paard aan die haar trui hangt, want dat is voor mij al genoeg om een aanval te krijgen.
Dat is mijn probleem, miet ik aan een andere kassa gaan staan of mijn medicatie innemen.

Zo, zie ik het en zo bedoel ik het :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:49

Dan is het inderdaad allebei het probleem van degene die last heeft van de geur, maar dat lijkt me niet echt relevant voor dit topic. Denk ook dat weinig mensen daarover van mening verschillen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:52

Voila, dank u wel _/-\o_

Toch is iemand die dat kan toegeven, want er zijn wel degelijk mensen die daar over vallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:36

Over rookplaatsen aanbieden: waar moet ik dan, als damper, gaan staan? Bij een vorige baas mocht niet buiten op de lunchplaats (soort terras) gerookt worden. Wel waren in het gebouw twee "rookhokken" (lees: hokjes van 4x5 met ramen die niet open konden, overvolle asbakken en matige afzuiging).
Ik moest maar in het rookhok gaan staan... :r

Nouja, het werd dus niet dampen, of een blokje om wandelen (meestal het laatste)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:53

snuffie123 schreef:
Dan is het inderdaad allebei het probleem van degene die last heeft van de geur, maar dat lijkt me niet echt relevant voor dit topic. Denk ook dat weinig mensen daarover van mening verschillen.

Ik zie de relevantie wel omdat de 'overlast' van de daadwerkelijke rook en de hinder van de geur van rook in dit topic soms door elkaar heenlopen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:13

Moderatoropmerking:
Beste allemaal,

Zojuist heb ik flink wat post hier moeten verwijderen en/of aanpassen.

In de laatste 5 pagina's waren er ontzettend veel aanvallen op gebruikers met daarnaast nog heel veel off topic berichten die onnodig zijn. Een flink aantal gebruikers zijn aangesproken op dit gedrag.

Ik wil jullie met dit bericht dringend verzoeken om de discussie hier netjes te houden en niemand persoonlijk aan te vallen. Een discussie voeren mag prima ook als het een iets wat pittige discussie is maar hou het netjes tegen elkaar.

Verder wens ik jullie een fijne voorgang in dit topic.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:26

Mijn moeder haar buren hebben sinds een tijdje een hond, en laten dat beest in de tuin poepen. Ze scheppen het op, en smijten het dan achteraan in de tuin. De geur is niet te harden, om van de vliegen nog maar te zwijgen.
Mams is daar een tijdje geleden gaan bellen, en nu ruimen ze het gewoon op. Mams heeft zelf trouwens ook 2 honden, en ruimt ook altijd alles meteen netjes op als die in de tuin poepen.

Maar da's iets anders dan sigaretten.
Ik moet eerlijk zijn, als mijn buren zouden komen bellen omdat zij last hebben van mijn sigaretten.. Nah sorry, wat wil je dan dat ik doe? Dat ik telkens maar een eindje ga lopen om een sigaret op te steken? Gaat dus echt niet gebeuren... Ik wil best een citronella-kaars aansteken, maar... verder kan ik niet echt iets bedenken. Toch niet iets wat ik zou doen.

Weet je wat het is, als roker mag je steeds minder en minder. Ik ga enkel in de zomer nog uit eten/wat drinken, want dan kan ik op het terras zitten. Een verwarmd terras vind ik ook nog wel oké als het kouder is, maar als ik buiten in de kou moet gaan staan, eet ik wel gewoon thuis. En als ik binnenkort in de dierentuin niet meer mag roken, hoeft dat voor mij ook niet meer.

We zijn jarenlang doodgeslagen met reclame om te roken. Nu zijn we verslaafd, en kost het ons ondertussen stukken meer dan toen. En dan zou ik mij nog in bochten moeten wringen, omdat een ander zich daar aan stoort? In de winter smijten ze ons buiten, en in de zomer krijg je weer een hoop gezeik omdat je in "hun" lucht rookt, op het terras. Ja hallo...

Kijk, ik snap best dat de geur voor een niet-roker niet aangenaam is. Ik heb ex-collega's gehad die echt uren in de wind naar de rook stonken, dat vond ik ook niet aangenaam, en daar probeer ik zelf dus ook echt op te letten. Maar bij mij thuis, rook ik waar en zoveel ik maar wil. En ik zou het echt jammer vinden voor niet-rokende buren, moesten zij daar geurhinder van ondervinden, maar, ik ga daarom niet stoppen met roken, of enkel nog onder de dampkap, of een eindje gaan wandelen o.i.d.

Denk niet dat hier heel veel aan te doen valt, zelfs al zouden ze het willen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:58

Het is niet alleen de rook. Als mensen zich ergens aan ergeren, krijg je vaak stress en dat is altijd ongezond. Dat kan door allerlei irritaties komen. Dus overlast van geluid, geur kan sowieso slecht zijn voor de gezondheid.
De een kan meer hebben, dan de ander. Dat kun je niet voor elkaar bepalen.

Bij ons is het wat opgelopen met buren, omdat zij zeurden om ''normale'' dingen en niet alleen bij ons. Dan ga je toch wat ongemakkelijk wonen en je sneller weer aan hun ergeren. Dat gaf behoorlijke irritaties.

De rook is al zo verdund, dat de schade beperkt is, maar als je het vies vindt en het irriteert je, is dat een probleem. Dat kan net zo goed bij een ander een harde stereo, jankende kinderen of wat dan ook zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:20

Maar hoe ver kan die irritatie gaan? De één irriteert zich zo snel aan iets, dat die bv al zich irriteert omdat de buur iets luider ademt ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:55

Ja, daar kun je niks aan doen. Mensen zijn verschillend.
Als ik ziek ben bijv of laatst na een onderzoek onder narcose, wil ik bijv even uitrusten. Daar houdt niemand rekening mee, maar voor mij is het lawaai buiten even irritant.

Zo kan ik me voorstellen dat het voor mensen met wisseldiensten soms moeilijk is om aan hun rust te komen, wonend in een woonwijk bijvoorbeeld. Je kan er geen rekening mee gaan houden, maar ik kan het me wel voorstellen voor diegene.

Ooit lang geleden hebben wij iets naars meegemaakt als jongelui. Mensen hadden overlast van jongelui met muziek, brommers etc. Iets wat een fase kan zijn bij een bepaalde leeftijd natuurlijk.
Daarop is een buurtbewoner doorgedraaid en heeft met een geweer geschoten met dodelijke afloop voor 1 van de jongens daar en een ander geraakt.
Dat soort dingen zijn extremen, maar het gebeurt wel door geen communicatie, geen wederzijds begrip etc etc.

Zodra je voor een ander gaat bepalen waar hij of zij zich wel of niet aan mag ergeren, negeer je iets wat er toch zit. Dat is echt niet goed. Mensen moeten zich vrij kunnen uitten en het gevoel hebben gehoord te worden. Dat is al een deel van je oplossing.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:33

JunkDeLuxe schreef:
Mijn moeder haar buren hebben sinds een tijdje een hond, en laten dat beest in de tuin poepen. Ze scheppen het op, en smijten het dan achteraan in de tuin. De geur is niet te harden, om van de vliegen nog maar te zwijgen.
Mams is daar een tijdje geleden gaan bellen, en nu ruimen ze het gewoon op. Mams heeft zelf trouwens ook 2 honden, en ruimt ook altijd alles meteen netjes op als die in de tuin poepen.

Maar da's iets anders dan sigaretten.
Ik moet eerlijk zijn, als mijn buren zouden komen bellen omdat zij last hebben van mijn sigaretten.. Nah sorry, wat wil je dan dat ik doe? Dat ik telkens maar een eindje ga lopen om een sigaret op te steken? Gaat dus echt niet gebeuren... Ik wil best een citronella-kaars aansteken, maar... verder kan ik niet echt iets bedenken. Toch niet iets wat ik zou doen.

Weet je wat het is, als roker mag je steeds minder en minder. Ik ga enkel in de zomer nog uit eten/wat drinken, want dan kan ik op het terras zitten. Een verwarmd terras vind ik ook nog wel oké als het kouder is, maar als ik buiten in de kou moet gaan staan, eet ik wel gewoon thuis. En als ik binnenkort in de dierentuin niet meer mag roken, hoeft dat voor mij ook niet meer.

We zijn jarenlang doodgeslagen met reclame om te roken. Nu zijn we verslaafd, en kost het ons ondertussen stukken meer dan toen. En dan zou ik mij nog in bochten moeten wringen, omdat een ander zich daar aan stoort? In de winter smijten ze ons buiten, en in de zomer krijg je weer een hoop gezeik omdat je in "hun" lucht rookt, op het terras. Ja hallo...

Kijk, ik snap best dat de geur voor een niet-roker niet aangenaam is. Ik heb ex-collega's gehad die echt uren in de wind naar de rook stonken, dat vond ik ook niet aangenaam, en daar probeer ik zelf dus ook echt op te letten. Maar bij mij thuis, rook ik waar en zoveel ik maar wil. En ik zou het echt jammer vinden voor niet-rokende buren, moesten zij daar geurhinder van ondervinden, maar, ik ga daarom niet stoppen met roken, of enkel nog onder de dampkap, of een eindje gaan wandelen o.i.d.

Denk niet dat hier heel veel aan te doen valt, zelfs al zouden ze het willen...

Ik vind dit wel een beetje overkomen als een slachtofferrol hoor. Wtf heeft de reclame er mee te maken? Het is al zolang duidelijk dat het kankerverwekkend is.....
En het nu niet meer binnen mogen roken, Tja ik ga vaak in de zomer niet meer op het terras eten omdat er zoveel mensen daar roken.....
Daarmee wil ik zeggen, dat je echt niet zielig bent als roker. Al is het moeilijk, jij hebt wel de keuze om te stoppen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:36

sneeuwpop maar ze heeft wél gelijk w.b.t. dat rokers steeds minder mogen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:50

gohya schreef:

Maar dat is toch ook logisch? Het is iets wat andere mensen beperkt, ongezond is en overlast kan geven. Prima dat je jezelf dat aan doet, maar zadel andere mensen daar ongevraagd niet mee op. (ik ben overigens een 'gelegenheidsroker hoor, dus zeer zeker niet een fanatieke antiroker)

Voor het rookverbod in de horeca konden wij echt nooit uit eten met onze dochter omdat zij ontzettend benauwd raakte door de sigarettenrook. Rokers zijn door hun verslaving nogal snel geneigd te bagitaliseren wat die rook met andere mensen hun gezondheid kan doen.

Overigens ben ik het helemaal mee eens dat je in je eigen huis en tuin gewoon een sigaretje op moeten kunnen steken hoor!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:51

En dat is het veel vervelend voor de rokers, maar ik vind het wel goed dat dat gebeurd. Waarom moet een ander (die misschien hee erg op zijn gezondheid let) last hebben van de ongezonde rook van een ander. Je moet als roker nou eenmaal rekening houden met de niet roker en dus binnen in café, restaurant etc niet gaan roken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:54

gohya schreef:

Dat vind ik een hele rare uitspraak. Rokers mogen toch net zoveel en zo weinig als gelijk wie? Er staat toch nergens dat rokers niet toegelaten zouden worden? Een bepaalde handeling, nl het roken is op bepaalde plaatsen verboden omdat het hinderlijk/schadelijk is voor anderen.
Er zijn massa's handelingen die op bepaalde plaatsen verboden zijn en waar niemand zich vragen bij stelt. Bv. fietsen mag niet op de autosnelweg, in veel winkels mag je geen ijsje eten, plassen mag niet tegen de gevel van de buren, etc. Over dat alles heb ik nog nooit iemand horen over klagen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:11

Maar als rokers dan roken op een plaats dat het wel mag, legaal is bv op een buitenterras krijgen ze ook bakken kritiek?
Terwijl ze op dat moment niets verkeerd doen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:18

chanel1985 schreef:
Maar als rokers dan roken op een plaats dat het wel mag, legaal is bv op een buitenterras krijgen ze ook bakken kritiek?

Als je gewoon buiten wandeld of fietst en je rookt,krijg je al commentaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:18

chanel1985 schreef:

Is dat werkelijk zo? Ik ervaar dat echt niet zo als ik op een terrasje zit.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:55

chanel1985 schreef:

Ik zit toch echt heel vaak op een terras maar heb het nog nooit gemerkt dat dat gebeurd. Ze doen volgens de wet inderdaad niets verkeerd. Ik zeg er daarom ook niets van, maar vervelend vind ik het wel. Het mag op een terras van mij dan ook verboden worden. Kijk buiten op straat ofzo kan ik nog ergens anders gaan staan/zitten of heen lopen. Maar als ik op een terras zit is het gewoon niet te ontwijken zegmaar.