Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:49

A3a1 schreef:
Brainless schreef:
Moreel "gedwongen" is iets waar je toch tegen aan gaat lopen in het leven.
Als je vader/moeder zwaar aan het dementeren is en je een dagje er heen gaat om te helpen doe je dat ook omdat je je moreel verplicht voelt (het is en blijft toch je va/moe).
Je ouder merkt er zelf toch niets van of je nu wel of niet komt.

Nou HC hadden het over het Spaanse platteland waar hij woont. Waar de weduwen de rest van hun leven weduwe blijven.
Dus morele dwang van waar uit dat gebeurd.

Niet alleen; ook naar de man die 3 1/2 jaar + van zijn leven stil "moet" zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:53

pmarena schreef:
Maar deze man die zoals het klinkt al 3 jaar trouw voor zijn zieke partner zorgt en erg terughoudend is om ook een stukje eigen geluk toe te staan in zijn ellendige situatie

TS vermoedt dat zijn vrouw al drie jaar ziek is.. Gelezen op FB. Maar ALS begint langszaam. Je wordt zelden op een ochtend wakker waarin je niks kan. De bekendste ALS patient heeft er sinds 1962 al last van. En pas sinds de laatste 12 jaar 24/7 zorg nodig.

Verder 'ellendige situatie'... Dat is wel iets te stellig gezegd.. Dat iemand ziek is maakt niet gelijk de hele situatie of je leven ellendig of ondraagelijk. Evenals dat hij drie jaar 'trouw' is. Dat kan.. hij kan ook al tien jaar naast de pot pissen. Dat het hele verhaal overdreven of gelogen is is ook nog mogelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:00

....tsonge, ik wens de azijnpissers nog veel plezier in de school of life.
Over 25 jaar spreek ik jullie graag nog eens.
Voor nu laat ik het topic voor wat het is.

TS Ik hoop dat je dit allemaal niet meer leest...
Veel sterkte en ik wens je veel liefde.
Als je nog wel leest stop er dan maar mee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:04

Huertecilla schreef:
Die afspraken kan je op het moment volstrekt oprecht met intentie voor de toekomst maken.
Het perspectief is dat verandering een zekerheid is. Je weet alleen niet wat/hoe/wanneer.

Gedurende drie jaar voortschrijdend zelforganiseren op de rand van chaos kan heel veel veranderen.

Neem drie jaar voor je partner zorgen met als uitzicht doorgaan tot die sterft. Dat is een nogal ingrijpende veranderende omstandigheid. De partner zelf is ook niet meer degene waar de afspraken mee gemaakt zijn.

Imo een zwaarwegende reden om op een afspraak terug te komen. Wanneer dat door de omstandigheden niet besproken kan worden is er een dilemma.
In dit geval staat invoelend bedrog in de weg van meer geluk.

Nóg maar een keer dan. Dit is dus niet gebeurd. Dáár ligt voor mij de moeilijkheid.

A3a1 je blijft maar doorgaan met je nare benamingen voor mensen die het niet met je eens zijn. Echt erg jammer en zó ontzettend onnodig.
Laatst bijgewerkt door Sees op 28-04-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:04

Sammie: TS heeft het over een situatie die zo is dat ze rekening houden met een aantal maanden tot het einde daar is...dan zal ze vast niet alleen last van zweetvoeten hebben :(:)

Ik zou een situatie wel als ellendig mogen bestempelen volgens mij, als je al 3 jaar leeft met een doodvonnis boven je hoofd. En man speciaal thuis is gaan werken om vrouw goed te kunnen verzorgen.

Natuurlijk kan het anders zijn dan TS zegt, maar als we nu ook al aan haar woorden moeten gaan twijfelen dan schiet dat natuurlijk helemaal niet op in zo'n topic :=

Maargoed vandaar ook het stukje "zoals het klinkt" in mijn reactie die je quote hè :)*

Anoniem

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:17

Ik blijf erbij dat het alleen maar een eerlijke situatie is, als alle partijen ingestemd hebben met hoe het gaat... en dat is nu niet zo. Daarom is het eerlijk dat TS deze relatie op een laag pitje gezet heeft. En nogmaals: iemand is niet waardeloos als hij/zij ziek is, de relatie kan zelfs op een andere manier heel waardevol zijn. Azijnpissen? Volgens mij niet. Wil je niet exclusief met iemand samen zijn, dan bespreek je dat van te voren... Prima imo, maar wel als iedereen het daarmee eens is, niet als het stiekem moet. Natuurlijk veranderen situaties, levens, mensen.... Mij heeft dit topic de ogen geopend in de zin dat ik dit nu wil gaan bespreken met mijn partner. Wat als.... etc. Ik wens TS nogmaals veel sterkte toe en hoop voor haar dat er straks een toekomst is met deze man. Time will tell.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:20

Van te voren bespreken is niet altijd een optie... hetzij omdat je daarmee je wederhelft alleen maar onnodig leed aan doet, hetzij omdat je ook groot gelijk hebt als je iemand met al genoeg aan haar hoofd niet gaat vertellen dat je iemand hebt ontmoet waar je wel mee verder wilt...als je dat zelf nog niet eens zeker weet :(:)

Wel mooi dat mensen door dit topic zaken gaan bespreken met hun partner +:)+

Zelf voel ik die behoefte niet zo eigenlijk... het lijkt mij juist fijn als mijn man niet alleen achter blijft en niet alleen maar dag en nacht in mijn leed hoeft te delen als ik de zieke ben...zou me zó schuldig voelen :=

En als mijn man de zieke is....tja in eerste instantie is het dan toch echt mijn eigen beslissing over wat ik doe met mijn leven... dat is onder geen enkele omstandigheid aan hem om dat voor mij te bepalen :(:)
Net zoals het niet aan mij is om dat voor hem te bepalen als ik de zieke ben :)

Zorg je goed voor de zieke partner en ben je er echt voor diegene, dan doe je het goed volgens mij :j
Dat je dan daarnaast nog je eigen leven dat wèl verder moet niet helemaal los laat lijkt me alleen maar goed voor alle partijen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-04-16 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:21

TS heeft niets van het contact verbroken, want heeft hem voordat ze naar haar werk ging nog gemailed.
"Ik mis je nu al"
"Ik jou ook"
Zo schrijft zij zelf, en daarna ik heb hem verder niet "echt" meer gesproken. Dus wel een soort van een beetje gesproken?
Dat is absoluut niet het "verbreken van het contact", want aangezien er geen seks was en
alleen gesprekken, al dan niet via de app/mail , behalve dat ze nu gen directe ontmoetingen meer met de man in kwestie heeft draait zichzelf nu echt een rad voor ogen.
Dat is geen afstand nemen. Dat is niet het contact voor nu verbreken Dat is weinig anders dan ze daarvoor ook al deden.
Zo gaat het contact gewoon voort, en zet TS de deur open naar de volgende fysieke ontmoeting, waar zij door de inhoud van de mails/apps vanzelf weer ingezogen zal worden. Als je in zo'n explosieve aantrekkingssituatie afstand wil inbouwen, moet je met ieder contact stoppen. Per mail, telefoon, app, brief, op welke manier dan ook.
Als jullie het beiden niet kunnen opbrengen om écht die werkelijke contactstop te zetten, zou ik zeggen: Go Ahead . Maar dan ook niet zaniken over schuldgevoelens of moeilijke situaties.
Wel zeuren? Over de moeilijkheid van het geheel?
Kap er dan nu eens eçht mee, voor nu, niet tussendoor nog eens elkaar toch zogenaamd onschuldige mailtjes sturen of wat ook. Neem eens een drie-zes maanden échte time out, met echt helemaal NIKS.
Of laat je gaan, als je dat echt niet kunt opbrengen, en ga er voor... en deal.with the rest of the consequenties.

Als die man echt gek van je is, is-ie dat ook nog over drie of zes maanden zónder enig onderling contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:24

pmarena schreef:
Van te voren bespreken is niet altijd een optie... hetzij omdat je daarmee je wederhelft alleen maar onnodig leed aan doet, hetzij omdat je ook groot gelijk hebt als je iemand met al genoeg aan haar hoofd niet gaat vertellen dat je iemand hebt ontmoet waar je wel mee verder wilt...als je dat zelf nog niet eens zeker weet :(:)

Hoe kan je iemand leed aan doen als je in een relatie stapt en eerlijk bent over het feit of je exclusief verbonden wilt zijn of niet, aan die persoon? Als er verder geen vuiltje aan de lucht is nog, dan is dat toch bespreekbaar? Of mis ik nu wat je bedoelt?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:32

Hc,
En ben je meegegaan in die norm? Van het Spaanse plattenland? Trouw gebleven aan je partner na overlijden?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:54

Vumana89 schreef:
Hc,
En ben je meegegaan in die norm? Van het Spaanse plattenland? Trouw gebleven aan je partner na overlijden?

nee, dat schrijft hij wel vaker!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:59

Vumana89 schreef:
Hc,

Trouw aan de gemaakte afspraken ja.

Wij hadden over trouw en morele trouw als jongeliefden al bevrijdende afspraken gemaakt. Vooral om situaties zoals die in deze draad te voorkomen.

Wanneer ze met bv een dwarsleasie het ongeluk had overleefd zou ik haar de rest van haar leven voorgeduwd hebben. Hoogstwaarschijnlijk, zoals gesproken/afgesproken met een lief erbij samenwonend.

Pas later uit NL geemigreerd trouwens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:02

pmarena schreef:
Sammie: TS heeft het over een situatie die zo is dat ze rekening houden met een aantal maanden tot het einde daar is...dan zal ze vast niet alleen last van zweetvoeten hebben :(:)

Ik zou een situatie wel als ellendig mogen bestempelen volgens mij, als je al 3 jaar leeft met een doodvonnis boven je hoofd. En man speciaal thuis is gaan werken om vrouw goed te kunnen verzorgen.

Natuurlijk kan het anders zijn dan TS zegt, maar als we nu ook al aan haar woorden moeten gaan twijfelen dan schiet dat natuurlijk helemaal niet op in zo'n topic :=

Maargoed vandaar ook het stukje "zoals het klinkt" in mijn reactie die je quote hè :)*

Ik twijfel niet aan de woorden van ts, als ik zou twijfelen is het aan het verhaal van die man :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:31

Ik heb vanmorgen niet echt iets met mijn vent besproken hoor, heb gewoon even over dit topic gesproken en hem vervolgens gezegd dat ik hem persoonlijk met 2 straatstenen zou castreren als hij mij nu zou bedriegen (yep, ben mega jaloers en bezitterig), maar dat ik hem wel een nieuwe liefde zou gunnen, moest deze zijn pad kruisen als ik ongeneeslijk ziek zou worden. Waarop mijn vent me dus zijn mening gaf, die blijkbaar hetzelfde is.

Maar wil dit nu zeggen dat wij ooit daadwerkelijk voor een nieuwe liefde zouden kiezen op zo'n zwaar moment in ons leven? Of dat we, als we dan de zieke zijn, nog zo open zouden zijn? Echt, dat kan je nu toch niet weten. Er is geen handboek over hoe je moet omgaan met een terminale/chronisch zieke partner, wie gezond is weet niet hoe ie gaat reageren bij ziekte of bijstaan van een zieke. Hoe we daar als mens mee omgaan, dat weten we pas de dag dat we in dat schuitje belanden. Sommige gezonde mensen gaan lopen van hun partner, de ene bij de diagnose, de andere als het wat moeilijker wordt. En nee, die mensen zijn niet laf of harteloos, je hebt nu eenmaal mensen die niet met lijden om kunnen. Koppels die wel samen blijven, kunnen heel close zijn en over alles praten, of ze kunnen zich elk in hun eigen wereldje terug trekken en dan heb je nog alles wat daar tussenin zweeft. Maar hoe je ook met de ziekte van een partner in je relatie omgaat, je blijft maar een mens en mensen hebben gevoelens. Niemand kan voorspellen of je wel of niet verliefd kan worden in zo'n geval en/of je op dat moment daar wel/niet aan zal toegeven. Pas als je daar voor staat en je echt middenin die nachtmerrie zit, ga je weten hoe je zal reageren. En dan heb je koppels die zo opgaan in mekaar dat er geen ruimte meer is voor iets anders, zoals een bokker hier zegt. Maar je hebt ook koppels waar de gezonde partner, ondanks de liefde voor de zieke, toch nood heeft aan genegenheid van een gezonde partner. Is dat nu echt zo erg dat er mensen zijn die zo in mekaar zitten? Naar mijn mening niet.

Een aantal pag terug las ik dat mijn mening als verpleegkundige en de mening van de andere vpk in dit topic niet relevant zou zijn, omdat wij geen betrokken partij zouden zijn. Jammer dat er hier mensen zijn die zo denken, want wij zorgverleners staan vaak zeer dicht bij zieke en mantelzorgens. Zorgkundigen, verpleegkundigen, poetsvrouwen, artsen etc, wij zijn vaak de moderne biechtvaders. Je kan je niet voorstellen wat mensen ons toe vertrouwen en hoe groot onze rol soms wel is. Wij zijn degenen die samen met hen huilen om de diagnose, hen bij staan op de moeilijke momenten en vooral een luisterend oor zijn of een troostende schouder aanbieden. Dus hoezo, wij hebben niet het recht om onze ervaringen te delen en vanuit onze ervaringen begrip te hebben voor TS, de man en de zieke vrouw?

Verder stoot het mij ook enorm tegen de borst dat in onze maatschappij een zieke zich alles mag en kan permiteren en de mantelzorger het maar moet ondergaan. Ik herinner mij het verhaal van een jonge vrouw in de media. Haar vriend had kanker, niets was nog bespreekbaar, vriend ging aan de drank en werd agressief, zij zette de relatie stop en weigerde vervolgens ook nog enige vorm van contact, maar kwam wel als de grote egoïst uit het verhaal. Oh wat was ze slecht, hoe durfde ze een stervende in de steek laten? En dan denk ik, waar zijn we mee bezig? Ziek zijn geeft je het recht om het moeilijk te hebben met je lot, niet het recht om je geliefden of je zorgverleners te terroriseren. Waarom zou je in hemelsnaam van een zieke moeten pikken wat je van een gezonde persoon niet doet?

Niemand van ons kent de man en zijn zieke vrouw, noch de situatie bij deze mensen thuis, maar omdat zijn vrouw stervende is, is de man al bij voorbaat slecht. Het is net met die visie, dat ik het heel moeilijk heb.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 18:34

Ik lees nog zeker wel mee, ik vind het bijzonder hoe er vanuit verschillende invalshoeken gereageerd wordt. Nogmaals, ik had kunnen verwachten hoe bokt zou reageren en ik heb de keus gemaakt toch hier eea neer te pennen. De reden dat ik onder een SA schrijf is inderdaad niet zo zeer om mezelf te beschermen.

Iemand vroeg of dit topic heeft geholpen met het maken van een beslissing. De weloverwogen en vriendelijk gebrachte antwoorden die ik heb gekregen hebben zeker meegespeeld. Die hebben me aan het denken gezet en heb ik zeker als waardevol beschouwd.

Ik vind het mooi dat ik ook dmv dit topic mensen aan het denken heb kunnen zetten over hoe ze dit zelf zouden willen in hun relatie. Heeft het iig wat positiefs opgeleverd :) Al weet je het toch pas als je daadwerkelijk in de situatie zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:53

SandraVerl schreef:
Verder stoot het mij ook enorm tegen de borst dat in onze maatschappij een zieke zich alles mag en kan permiteren en de mantelzorger het maar moet ondergaan. Ik herinner mij het verhaal van een jonge vrouw in de media. Haar vriend had kanker, niets was nog bespreekbaar, vriend ging aan de drank en werd agressief, zij zette de relatie stop en weigerde vervolgens ook nog enige vorm van contact, maar kwam wel als de grote egoïst uit het verhaal. Oh wat was ze slecht, hoe durfde ze een stervende in de steek laten? En dan denk ik, waar zijn we mee bezig? Ziek zijn geeft je het recht om het moeilijk te hebben met je lot, niet het recht om je geliefden of je zorgverleners te terroriseren. Waarom zou je in hemelsnaam van een zieke moeten pikken wat je van een gezonde persoon niet doet?

Niemand van ons kent de man en zijn zieke vrouw, noch de situatie bij deze mensen thuis, maar omdat zijn vrouw stervende is, is de man al bij voorbaat slecht. Het is net met die visie, dat ik het heel moeilijk heb.

Dit dus, goed verwoord +:)+

TS, je lijkt me een fijne meid, ik hoop dat je linksom of rechtsom over niet al te lange tijd mag genieten van een heerlijke romance waarin jij op handen gedragen wordt door een kerel die helemaal voor JOU gaat, want dat verdien je vast :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:00

Nee ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar dan in alle openheid... niet in het geniep, niet als één van de partijen niet op de hoogte is. Maar of dat in dit geval nog wel verstandig is, lijkt me niet... En inderdaad het liefst van te voren dit soort scenario's doorspreken. Weten kan je niet alles van te voren, maar het is wel iets om over na te denken. Heb gezien (was weliswaar nog jong) wat het kan doen met een relatie als je er bovenop zit. Er zullen heus een hoop zieken zijn die enorm egoïstisch en vervelende patiënten zijn en imo is er ook nog een verschil tussen iets als dementie/hersenbeschadiging dan iemand die nog bij zijn/haar volle verstand is. Daarnaast nogmaals: een zieke is niet meteen waardeloos, zo'n periode kan ook nog heel waardevol zijn in een relatie. Natuurlijk trekt het een wissel op een relatie, zeker als iemand gaat sterven. En natuurlijk wil een partner zijn ei kwijt, maar vrienden, familie, sport, supportgroepen zijn ook een uitlaatklep. Ik kan me voorstellen dat het voor een patiënt moeilijk is als die uitlaatklep een andere liefde is. En nogmaals: als dat in alle openheid (liefst van te voren) is besproken, dan is er ook nog niks aan de hand... Iemand voor een voldongen feit stellen als hij ziek is, is vervelender. Ik vind het lastig, leer veel in dit topic, maar heb er nog steeds moeite mee. En laat me dan inderdaad maar een moraalridder zijn in dit geval, ik zou het moeilijk vinden om verliefd te worden als mijn partner ziek zou zijn. Mijn vader kon en wilde dit ook niet toen mijn moeder ziek was. Zou het ook moeilijk vinden als mijn partner ervoor zou kiezen om tijdens mijn ziekte er een liefdesrelatie naast te hebben. Verbieden kan je niemand iets, maar zou het heel moeilijk vinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:45

Picasso schreef:
Nee ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar dan in alle openheid... niet in het geniep, niet als één van de partijen niet op de hoogte is. Maar of dat in dit geval nog wel verstandig is, lijkt me niet... En inderdaad het liefst van te voren dit soort scenario's doorspreken. Weten kan je niet alles van te voren, maar het is wel iets om over na te denken. Heb gezien (was weliswaar nog jong) wat het kan doen met een relatie als je er bovenop zit. Er zullen heus een hoop zieken zijn die enorm egoïstisch en vervelende patiënten zijn en imo is er ook nog een verschil tussen iets als dementie/hersenbeschadiging dan iemand die nog bij zijn/haar volle verstand is. Daarnaast nogmaals: een zieke is niet meteen waardeloos, zo'n periode kan ook nog heel waardevol zijn in een relatie. Natuurlijk trekt het een wissel op een relatie, zeker als iemand gaat sterven. En natuurlijk wil een partner zijn ei kwijt, maar vrienden, familie, sport, supportgroepen zijn ook een uitlaatklep. Ik kan me voorstellen dat het voor een patiënt moeilijk is als die uitlaatklep een andere liefde is. En nogmaals: als dat in alle openheid (liefst van te voren) is besproken, dan is er ook nog niks aan de hand... Iemand voor een voldongen feit stellen als hij ziek is, is vervelender. Ik vind het lastig, leer veel in dit topic, maar heb er nog steeds moeite mee. En laat me dan inderdaad maar een moraalridder zijn in dit geval, ik zou het moeilijk vinden om verliefd te worden als mijn partner ziek zou zijn. Mijn vader kon en wilde dit ook niet toen mijn moeder ziek was. Zou het ook moeilijk vinden als mijn partner ervoor zou kiezen om tijdens mijn ziekte er een liefdesrelatie naast te hebben. Verbieden kan je niemand iets, maar zou het heel moeilijk vinden.

Goed verwoord Picasso _/-\o_

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:28

De buitenwereld veroordeeld meestal heel snel omdat er even alleen een klein gedeelte te zien/horen is. Ik heb het 2 keer mogen meemaken. Toen ik 9 was is mijn moeder aan Leukämie overleden. Mijn pa heeft 24/7 voor haar gezorgd, is niet van haar zijde. Uitlaatklep was het bouwen van vliegtuigjes. Toen hij 3 jaar naar het overlijden van mams een relatie kreeg ( ok, niet helemaal slim, die meid was net 18) heeft ie de gehele familie over zich heen gekregen... 10 jaar hebben zij het volgehouden. Dan later, pa was voor de derde keer getrouwd, kreeg hij COPD . Binnen 5 jaar veranderte hij van een sterke beer naar kaasplantje. Mijn (ook zeer jonge stiefmoeder) heeft hem verzorgd. Op een dag heeft zij hem verlaten. Toen kon hij al niet eens meer alleen op bed komen. Wat was ik woest op haar. .. .... alleen kon ik natuurlijk 550 km verderop de situatie absoluut niet beoordelen,want met haar had ik nauwelijks contact en van hem hoorde ik alleen negatief.
Tot ik er naar toe ben.... en ik schrok me wild, wat een terminale ziekte geestelijk met een mens kan doen.mijn vader is letterlijk tot tyrann verander. Niets maar ook werkelijk niets kon je goed maken , so gefrustreerd, bang en boos was hij omdat zijn lichaam niet meer mee werkte en het einde toch heftig in zicht kwam.
Alle verpleegkundigen heeft ie het huis uit gejaagd en toen als laatste optie hospiz was, kwam mijn stiefmoeder weer terug.Ze hield van hem en heeft hem tot het laatste moment verzorgd.
Anderen waren niet in het spel en ik wil met dit verhaal alleen maar duidelijk maken dat een zieke partner jou deftig aan jou grenzen kan brengen en dat situaties vaak heel anders zijn als men vermoed

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:56

Bedankt Sasja, voor dit intense ervaringsverhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:08

Picasso, ik denk dat de meeste mensen die in de situatie zitten dat ze voor een zeer veel verzorging nodig hebbende partner "moeten" zorgen, het moeilijk vinden om verliefd te worden en dit niet kunnen of willen. Normaal gesproken komen de meeste mensen al niet snel iemand tegen waar ze zo'n klik mee hebben, en al helemaal niet als ze er op dat moment niet voor open staan / niet naar op zoek zijn.

Maar bij de "vriend" van de TS is het stom toevallig wel gebeurd.... die was zoals het klinkt vorig jaar ook nog gewoon iemand die er niet naar op zoek was. Maar sommige dingen rollen je leven in.... bij je vader is dat (toevallig?) niet gebeurd, bij deze man toevallig wel....

Sasje, erg voor je vader en zijn omgeving zeg hoe dat gelopen is, zo zonde ook dat de familie zo over zo'n man en zijn nieuwe vriendin heen mekkert...láát die man lekker, het is toch verdorie een grote jongen die zijn eigen keuzes mag maken... dan heb je het al zwaar zat en probeer je weer overeind te krabbelen en dan zal je eigen familie je wel weer even naar beneden trappen -O-

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:16

sasja0705 schreef:
De buitenwereld veroordeeld meestal heel snel omdat er even alleen een klein gedeelte te zien/horen is. Ik heb het 2 keer mogen meemaken. Toen ik 9 was is mijn moeder aan Leukämie overleden. Mijn pa heeft 24/7 voor haar gezorgd, is niet van haar zijde. Uitlaatklep was het bouwen van vliegtuigjes. Toen hij 3 jaar naar het overlijden van mams een relatie kreeg ( ok, niet helemaal slim, die meid was net 18) heeft ie de gehele familie over zich heen gekregen... 10 jaar hebben zij het volgehouden. Dan later, pa was voor de derde keer getrouwd, kreeg hij COPD . Binnen 5 jaar veranderte hij van een sterke beer naar kaasplantje. Mijn (ook zeer jonge stiefmoeder) heeft hem verzorgd. Op een dag heeft zij hem verlaten. Toen kon hij al niet eens meer alleen op bed komen. Wat was ik woest op haar. .. .... alleen kon ik natuurlijk 550 km verderop de situatie absoluut niet beoordelen,want met haar had ik nauwelijks contact en van hem hoorde ik alleen negatief.
Tot ik er naar toe ben.... en ik schrok me wild, wat een terminale ziekte geestelijk met een mens kan doen.mijn vader is letterlijk tot tyrann verander. Niets maar ook werkelijk niets kon je goed maken , so gefrustreerd, bang en boos was hij omdat zijn lichaam niet meer mee werkte en het einde toch heftig in zicht kwam.
Alle verpleegkundigen heeft ie het huis uit gejaagd en toen als laatste optie hospiz was, kwam mijn stiefmoeder weer terug.Ze hield van hem en heeft hem tot het laatste moment verzorgd.
Anderen waren niet in het spel en ik wil met dit verhaal alleen maar duidelijk maken dat een zieke partner jou deftig aan jou grenzen kan brengen en dat situaties vaak heel anders zijn als men vermoed

Ik weet er alles van. Maar dat betekent niet dat je tijd en zin hebt om een nieuwe vriendschap of andersoortige relatie aan te gaan.
Dat jouw stiefmoeder wegging en later terugkwam wijst erop dat zij ook even rust moest hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:21

Ik kan heel goed begrijpen dat het voor diegene die moet zorgen ook heel moeilijk is. Ga ik ook niet anders beweren.
Maar dan nog is eerlijkheid het minste wat je kan doen, dus ofwel blijf je erbij en zorgt men voor je partner, ofwel ben je zo eerlijk en ga je weg of je bespreekt het en vertel je over je gevoelens.

Respect hebben voor de moeilijke situatie geld voor beide kanten, bedrog is bedrog hoe mooi je het ook verpakt en welk excuus je ook hebt.
Zeggen dat iemand er toch niets van meekrijgt is een hele grote aanname, het is niet omdat iemand bv niet meer kan reageren of praten dat die niets meer mee krijgt. Hoe erg is het niet dat je weet dat je bedrogen wordt en je niets kan zeggen of doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:26

leestmee schreef:
Ik weet er alles van.

Je weet niet wat je niet weet.

Citaat:
Maar dat betekent niet dat je tijd en zin hebt om een nieuwe vriendschap of andersoortige relatie aan te gaan.

Betekent ook niet dat je geen erg lief persoon kan tegenkomen welke je de steun, aandacht en liefde geeft welke je op dat moment HARD kan gebruiken. Je helpt bij het dragen van het kruis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:32

chanel1985 schreef:
Maar dan nog is eerlijkheid het minste wat je kan doen, dus ofwel blijf je erbij en zorgt men voor je partner, ofwel ben je zo eerlijk en ga je weg of je bespreekt het en vertel je over je gevoelens.

Je gaat hierbij wederom volstrekt voorbij aan wat hier toch echt helder onderbouwd uitgelegd is. Het belang van de terminaal zieke bij de waarheid.

Ook negeer je een tussenmogelijkheid; dat je door de steun van de liefde van een derde de liefdevolle verzorging beter kan voortzetten.

Er zijn daarbij ontelbare variaties en gradaties omdat alle betrokkenen individueel verschillen net als alle situaties.