Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:48

Ik heb t zelf gezien, dat ging echt niet prettig..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:49

Er valt gewoon geen enkele discussie met jullie te voeren en ik heb daar ook helemaal geen zin in.
De kalfjes zijn vreselijk zielig en hebben een bar slecht leven. Wij zijn dierenbeulen. :r Schei toch uit alsjeblieft. Er wordt al meerdere keren aangeboden om te komen kijken op een melkveehouderij, maar niemand die daar op ingaat. Nee want we blijven liever hangen in het sielugh.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:49

Mallow schreef:
Ik heb t zelf gezien, dat ging echt niet prettig..

Ik ook, heel vaak al ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:50

Broccoli schreef:
Er valt gewoon geen enkele discussie met jullie te voeren en ik heb daar ook helemaal geen zin in.
De kalfjes zijn vreselijk zielig en hebben een bar slecht leven. Wij zijn dierenbeulen. :r Schei toch uit alsjeblieft. Er wordt al meerdere keren aangeboden om te komen kijken op een melkveehouderij, maar niemand die daar op ingaat. Nee want we blijven liever hangen in het sielugh.

En waarom blijven de boeren hangen in het op de man spelen en lezen wat er helemaal niet gezegd wordt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:51

evelienn28 schreef:
Kan me wel voorstellen dat idealen niet financieel haalbaar zijn, alles kost natuurlijk geld.
Ik ben wel echt voorstander dat dieren naar buiten kunnen, heel af en toe zie ik hier wel eens varkens buiten dat vind ik zo mooi, maar je ziet het bijna nooit helaas.

Als ik die fotos van die kuikens zie krijg ik echt rillingen.
Heb wel eens gezien dat ze echt op de lopenband selecteren en dat de haantjes dan in zo'n versnipperaar gingen .. weet niet of dat eigenlijk nog steeds gebeurt?
Ze gaan ermee om alsof ze al dood zijn...

Jup, versnipperen is dagelijkse praktijk. Al is er nu in Duitsland een motie door dat het niet meer is toegestaan :) Hoe ze dan nog wel eieren willen produceren is maar de vraag, maar goed. Ik heb al gelezen over technologie waarmee je alleen vrouwtjes kunt kweken, zodat de "ongewenste mannetjes" niet geboren hoeven te worden. Alsnog best cru maar goed, beter dan kuikentjes in een versnippermachine.

@Broccoli: sorry, maar er zijn hier een hoop mensen die niet lezen :\
Ik ga niet spontaan wel zuivel eten als ik heb gezien dat een koe niet in de stress schiet van het weghalen van haar kalfje. Ik vind het hele idee van een kalfje weghalen omdat de melk "voor de mens" is weerzinwekkend, zeker als zowel moeder als kind uiteindelijk op de slachtbank eindigen omdat ze verder niet nuttig zijn. Daar hoef ik oprecht niet met mijn neus bovenop gedrukt te worden bij een melkveehouder.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:55

Broccoli schreef:
Ik wil je dan wel eens een filmpje laten zien als wij een kalfje weghalen bij de moeder. Zo sneu is het allemaal niet. Het probleem is dat 'jullie' vermenselijken.

Er zit daar geen vermenselijking in, die band tussen moeder en jong is gewoon iets wat bij die diersoort hoort.
Er zit eerder een "ontdierlijking" in het idee dat het niets uitmaakt, die dieren er niets om geven.

Het ergste ervan vind ik nog dat er net wordt gedaan alsof het voor het welzijn van die dieren is. Dat is gewoonweg niet waar. Als men nu zou zeggen, de schade is beperkt, goed te overzien, maar we doen het omdat het voor ons (mensen) gunstiger is zou ik het al anders vinden. Dat is dan gewoon eerlijk.
De schade daarvan is dan ook beperkt en te overzien, maar ontkennen dat dat zo is vind ik niet zo goed.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:55

En wat krijgt een kalf te drinken denk je? Cola?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:57

Broccoli schreef:

Oh, dus alle melk die een koe produceert voor haar kind gaat naar haar kind? :)* Dat brengt een ander licht op de zaak.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:57

Mallow schreef:
Broccoli schreef:

En waarom blijven de boeren hangen in het op de man spelen en lezen wat er helemaal niet gezegd wordt?

Omdat 'wij' er onderhand schijtziek van worden ons te moeten verdedigen naar burgers toe.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:58

Magrathea schreef:
Broccoli schreef:

Oh, dus alle melk die een koe produceert voor haar kind gaat naar haar kind? :)* Dat brengt een ander licht op de zaak.

Dat kalf heeft ook geen 30 liter nodig, of denk jij van wel?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:58

Broccoli schreef:

Daar worden ze zo mooi zwart-wit van, toch :)).

Ik zou graag weer eens langsgaan bij een melkveehouder. Binnenkort hier om de hoek eens vragen of ik mag komen kijken. Vind het fascinerend.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:59

Broccoli schreef:

Pop, ik heb er gewerkt, wat moet ik dan nog zien wat zo anders is?
Melkvee valt mee, dat wil ik je wel geven, maar dat is maar zo'n klein deel van de veestapel hier.

Nadine_S

Nee voor de mooie zwart witte moet je chocomel of fristi geven ;)

Magrathea

Broccoli schreef:
Omdat 'wij' er onderhand schijtziek van worden ons te moeten verdedigen naar burgers toe.

Volgens mij generaliseer je nu een beetje. Je hebt de mensen die roepen dat het allemaal zo slecht is en vervolgens wel goedkope kaas willen eten, en je hebt de mensen die het geheel niet eens zijn met de vee-industrie (niet hoe dieren behandeld worden, niet of er wel of niet halal geslacht wordt: puur het feit dat dieren als een product worden gezien) en hem daarom vermijden. De laatste groep vind je hier in dit topic. De eerste (denk ik) niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:00

Bowen schreef:
Broccoli schreef:

Pop, ik heb er gewerkt, wat moet ik dan nog zien wat zo anders is?
Melkvee valt mee, dat wil ik je wel geven, maar dat is maar zo'n klein deel van de veestapel hier.

Pop? Ik word 30...
We hebben het nu toch over melkvee? Ik kan niet over andere sectoren praten want daar heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:00

TS vroeg wat de realiteit was op een boerderij met slachtdieren, ze vraagt dus puur objectieve verhalen en niet wat jullie mening is over veeboeren, noch een mening over de vleesconsumptie. Iederren is hier ondertussen zo off-topic.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:02

Ik kwam vroeger vaak op de boerderijen, schapenhouders en melkveebedrijven. Altijd leuk op een school zitten waar ook veel boerenkinderen komen. Moet zeggen dat het mij altijd enorm is mee gevallen. Met name de melkveehouderij van mijn vriendin (ben ik 2 jaar geleden nog geweest): de koeien staan daar luxer dan mijn paard haha. Frisse, lichte en zeer grote loopstal, waterbedden, borstels. Jaloersmakend :')
Gingen ook veel dieren naar de slacht, streng fokbeleid om de veestapel en inkomsten gezond te houden.

De buren van haar hadden wel echt koeien voor de slacht, maar stonden er ook fijn bij :) frisse loopstal, met veel stro.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-02-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Broccoli schreef:

Geen moedermelk in ieder geval. Synthetische melk.
De biest krijgen ze wel, daarna kunstmelk.

Er zijn trouwens wel bedrijven die het overschot van melk gebruiken voor de kalveren, maar dan vraag ik me weer af, als je zoveel overschot hebt dat je die melk aan de kalveren voert, waarom dan met zo'n omweg voeren ipv direct van de moeder?

Nadine_S

Dat heb je wel vaker met een discussie. En aangezien een deel van het slachtvee bij melkvee vandaan komt lijkt me de discussie prima passen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:03

Bowen schreef:
Broccoli schreef:

Geen moedermelk in ieder geval. Synthetische melk.
De biest krijgen ze wel, daarna kunstmelk.

Er zijn trouwens wel bedrijven die het overschot van melk gebruiken voor de kalveren, maar dan vraag ik me weer af, als je zoveel overschot hebt dat je die melk aan de kalveren voert, waarom dan met zo'n omweg voeren ipv direct van de moeder?

Hier krijgen de vaarzen kunstmelk, de stieren niet. Maar dat is weer een andere discussie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:03

Broccoli schreef:
Dat kalf heeft ook geen 30 liter nodig, of denk jij van wel?

Die koe is ook niet uit zichzelf 30 liter gaan produceren, of wel?
Melk wordt toch geproduceerd door zoogdieren voor hun baby's, naar vraag en aanbod, normaal gesproken? Dat bepaalde rassen melkkoeien tegenwoordig zo doorgefokt zijn dat ze veel te veel produceren is niet de fout van het kalfje dat zonder moeder komt te zitten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:04

Broccoli schreef:

Je bent nu een beetje in het wildeweg om je heen aan het slaan.

De mensen hier hebben het volste recht om bepaalde dingen hier aan de orde te stellen. Dat gaat niet persé gepaard met verwijten naar het adres van boeren.
En boer zijn is tegenwoordig ook niet half meer zo leuk als vroeger toch? Heel veel administratie per dier, mestwet, sjitwet, milieuwet, bemoeieniswet etc . en dan nog je dieren eigenlijk niet naar behoren kunnen houden omdat je anders geen droog brood meer te vreten hebt. En die huidige melkprijs maakt het er bepaald niet gemakkelijker op.... Je kúnt als boer ook niet anders.
Maar maakt het dat dan juist?

SandraVerl schreef:
TS vroeg wat de realiteit was op een boerderij met slachtdieren, ze vraagt dus puur objectieve verhalen en niet wat jullie mening is over veeboeren, noch een mening over de vleesconsumptie. Iederren is hier ondertussen zo off-topic.

Maar er wordt toch ook niet zozeer mening gegeven over boeren?
Maar puur over de manier waarop het vee gehouden wordt. En dat is ook wat gevraagd werd.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:06

De koeien die wij hebben geven 30 liter melk uit zichzelf ja. En ja, dat is doorgefokt, maar ik geloof niet dat de koeien daar erg last van hebben. Mits je ze maar op tijd melkt. En of dat nu door een melkmachine gebeurt of door een kalf dat interesseert ze geen zier.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:07

Broccoli schreef:
Pop? Ik word 30...
We hebben het nu toch over melkvee? Ik kan niet over andere sectoren praten want daar heb ik geen ervaring mee.

Pop was vriendelijk bedoeld...

En ja, het gaat steeds over melkvee, maar de topic gaat niet zozeer over melkvee, meer over slachtvee. Het zijn de melkvee boeren hier die het naar het melkvee toe trekken en daarbij blijven.

Vind ik persoonlijk een beetje jammer, je pakt daarmee namelijk een tak in deze industrie die er positief tussen uit valt, zo zou je het ook over schapen kunnen hebben bv om een onterecht positief beeld van de hele industrie te geven.
Kippen en varkens zijn het gros van deze industrie hier en daar zit dan ook het grote leed. Melkvee wordt al met jaar en dag de koninginnen van de veestapel genoemd. Ondanks dat is er ook op die tak wel het een en ander aan te merken afhankelijk van manier van doen.

Nadine_S

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:08

Daar ben ik het met je eens. :)