Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Ik spaar voor mijn studie, aangezien ik die volledig zelf mag gaan betalen van de overheid!
Ik zit nu in VWO6, en ben van plan diergeneeskunde te gaan studeren.
Lijstje van wat ik verdien:
-Bediening in restaurant: ongeveer 220 per maand + 3 euro fooi per gewerkt uur
-bijles: 120 euro per maand
-Gratis geld van DUO: 113 per maand.
Stroomt dus op zich wel lekker binnen.Het zou gewoon fijn zijn als ik dat eerste jaar nog niet hoef te lenen.
Emmaa_ schreef:Resistance schreef:Ik spaar voor mijn studie, aangezien ik die volledig zelf mag gaan betalen van de overheid!
Ik zit nu in VWO6, en ben van plan diergeneeskunde te gaan studeren.
Lijstje van wat ik verdien:
-Bediening in restaurant: ongeveer 220 per maand + 3 euro fooi per gewerkt uur
-bijles: 120 euro per maand
-Gratis geld van DUO: 113 per maand.
Stroomt dus op zich wel lekker binnen.Het zou gewoon fijn zijn als ik dat eerste jaar nog niet hoef te lenen.
Nobel strevenBereid je er wel op voor dat op jezelf wonen zonder te lenen praktisch onmogelijk is, tenzij je een heel goed verdienende bijbaan op de kop weet te tikken. Ik ken mensen die het geprobeerd hebben (mensen die een grote bijdrage van hun ouders krijgen daargelaten) en het is bij allen niet gelukt jammer genoeg.
Varekaj schreef:Ik blijf het zo raar vinden dat jullie in NL moeten gaan lenen om te kunnen studeren. Mijn studiegeld was elk academiejaar €500 inschrijving en dan €100-€400 voor de boeken. Al heb ik wel een hoop kunnen besparen door veel dingen tweedehands aan te kopen. Cursussen werden op school zelf gedrukt aan goedkoper tarief. Voor dat bedrag kon je ze niet eens kopiëren, dan was je nog duurder uit.
Varekaj schreef:Ik blijf het zo raar vinden dat jullie in NL moeten gaan lenen om te kunnen studeren. Mijn studiegeld was elk academiejaar €500 inschrijving en dan €100-€400 voor de boeken. Al heb ik wel een hoop kunnen besparen door veel dingen tweedehands aan te kopen. Cursussen werden op school zelf gedrukt aan goedkoper tarief. Voor dat bedrag kon je ze niet eens kopiëren, dan was je nog duurder uit.
eenitraM schreef:Varekaj schreef:Ik blijf het zo raar vinden dat jullie in NL moeten gaan lenen om te kunnen studeren. Mijn studiegeld was elk academiejaar €500 inschrijving en dan €100-€400 voor de boeken. Al heb ik wel een hoop kunnen besparen door veel dingen tweedehands aan te kopen. Cursussen werden op school zelf gedrukt aan goedkoper tarief. Voor dat bedrag kon je ze niet eens kopiëren, dan was je nog duurder uit.
Daar staat wel tegenover dat Nederland beter onderwijs heeft dan België