Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:27

Ik spaar op dit moment voor een buffer en wanneer ik die buffer weer heb wil ik iets gaan doen voor mn pensioen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:49

Ik wil gewoon algemeen een aardig bedrag achter de hand hebben, wat ik dan kan gebruiken voor onvoorziene grote onkosten (noodgevallen) of als ik iets groot wil aankopen. Denk wel dat ik terug ga proberen om zo'n blind potje op te starten, dat komt dan op het einde van het jaar bij de rest.

Voor gezamenlijke grote aankopen sparen vriend en ik samen van onze gemeenschappelijke rekening, al is die aardig gezakt na oa onze vakantie in Frankrijk dit jaar. Ik ben minder gaan verdienen (minder uren gaan werken) en goh, ik voel het toch wel. Dus ga toch kijken om af en toe zakcentje extra bij te verdienen, maar normaal kan mijn huidige job volgend jaar meer uren gaan draaien. Denk alleen dat ik geen voltijdse ga doen, maar 4/5.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:02

Al het kleingeld gaat hier in de spaarpotjes van de kinderen. Laatste keer zat daar toch meer dan €200,- in, dus dat spaart ook best lekker :j

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:51

Ik spaar ook best goed al zeg ik het zelf.

Ik heb 2 paarden, maar woon nog thuis en heb een fulltime baan in ploegen dus extra toeslag.

Deze maand heb ik 1200,- kunnen sparen omdat er een leuke bonus bij zat en nog wat andere meevallers. Normaal tussen de 500-700

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:57

Ik heb mijn blinde potje open gemaakt zodat ik het vd week naar de bank kan brengen. €252! Das toch een leuk extraatje :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:11

Zojuist zegelboekje vol. 52 euro

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:13

Lekkere bedragen SharonIndezz en Eleiononmae :D

Ik heb onverwachts nog een klein bedrag gekregen van mijn onregelmatig werken (wordt altijd maand later berekend) :):)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:37

Mijn vriend en ik gaan over anderhalve week naar Bali en die reis is met de dramatische stand van de pond op het moment duurder geworden dus... Dat is het einde van onze spaarrekening :') Ik heb zelf momenteel niet de ruimte om te sparen, m'n vriend wel. Heb alleen geen idee waarvoor, we hebben alles al :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:50

Sparen voor een volgende reis na deze?

Ben aan het twijfelen om op mijn werk te vragen of ze overuren niet willen uitbetalen ipv als extra vakantiedagen zetten. OK, dan verlies ik wel de helft van die gewerkte uren aan belasting die er overheen komt, maar eerlijk gezegd zou ik het bedragje dan wel mooi opzij kunnen zetten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:01

Hier ook wel spaarders hoor :j
Ik spaar sowieso standaard €200,- p.m. (maar het gebeurt ook wel dat ik het diezelfde maand weer terughaal :') ), maar ik heb ook pinsparen ingesteld; elke keer dat ik met de pin betaal, gaat er 10% extra naar mijn spaarrekening.
Verder betalen wij onze hypotheek bruto per maand, dus de teruggave van de belasting komt 1x per jaar en dat is ook een lekker zakcentje.

De kinderen (6 en 10) krijgen niet standaard/wekelijks zakgeld, maar regelmatig gaan de muntjes uit de portemonnee in hun spaarpotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:21

Ik spaar voor mijn studie, aangezien ik die volledig zelf mag gaan betalen van de overheid!

Ik zit nu in VWO6, en ben van plan diergeneeskunde te gaan studeren.

Lijstje van wat ik verdien:

-Bediening in restaurant: ongeveer 220 per maand + 3 euro fooi per gewerkt uur
-bijles: 120 euro per maand
-Gratis geld van DUO: 113 per maand.

Stroomt dus op zich wel lekker binnen. :D Het zou gewoon fijn zijn als ik dat eerste jaar nog niet hoef te lenen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 00:25

Wat sparen sommigen van jullie veel! Heerlijk zeg. Dat is echt een voorrecht.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 01:59

Ik ben nu bijna 29 en ik kan pas sinds een jaar sparen. Hiervoor is het mij nooit gelukt. Ik was al vroeg uit huis, in het buitenland gewoond etc. Wel heb ik een paard gehad, scooter en auto gekocht en mijn rijbewijs gehaald in de jaren dat ik niet kon sparen.

Maar sinds een jaar spaar ik en dat voelt zo vreemd haha. Wel hebben wij nu zo goed als een huis gekocht dus dat wordt weer overnieuw beginnen!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 02:14

Ik spaar voor verschillende dingen, sommigen met een deadline, sommigen voor "gewoon." Ik heb 1 spaarrekening maar ik hou alles bij in mijn Bullet Journal.

Ik spaar voor onder anderen het afbetalen van mijn credit card (oeps, is gelukkig niet heel veel maar moet wel asap gebeuren), mijn visa (ook niet erg veel, maar moet ook asap, word liever niet gedeporteerd :)) ), noodgevallen (mocht ik wegens omstandigheden per direct terug naar Nederland moeten) en onder anderen ook voor later (auto, verhuizing, etc. etc.)

Mijn vriend en ik hebben een gezamelijke spaarrekening voor vakanties, maar helaas staat die momenteel nog aardig leeg. :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:17

Ik spaar ook.
Mijn moeder heeft een aparte rekening waar spaargeld opstaat maar daar wil ik nu niks mee te maken hebben want dat is in mijn hoofd haar geld.
Ik heb zelf wel een spaarrekening waar ik ook zoveel mogelijk op weg zet voor als er wellicht iets gebeurt met m'n paard die dierenarts nodig heeft, of voor andere gevallen zoals dat we een maand geleden onze woning uit moesten en nu in een tijdelijke woning zitten. Mijn vriend is opzoek naar een nieuwe/andere baan en de huur voor onze tijdelijke woning is niet mals tja dan moeten er ook gewoon boodschappen komen en benzine betaald worden, zeker omdat ik ook werk met mijn auto.
Maar nu ik zelf ook een beter inkomen heb gaat dat wel prima en ben ik blij dat ik toch wat heb kunnen sparen afgelopen tijd.

Ik vul m'n spaarrekening steeds verder aan als dat kan.. En wie weet zit er volgend jaar wel een vakantie in ofzo of een andere (trailer)auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:32

Resistance schreef:
Ik spaar voor mijn studie, aangezien ik die volledig zelf mag gaan betalen van de overheid!

Stroomt dus op zich wel lekker binnen. :D Het zou gewoon fijn zijn als ik dat eerste jaar nog niet hoef te lenen.

Nobel streven :j Bereid je er wel op voor dat op jezelf wonen zonder te lenen praktisch onmogelijk is, tenzij je een heel goed verdienende bijbaan op de kop weet te tikken. Ik ken mensen die het geprobeerd hebben (mensen die een grote bijdrage van hun ouders krijgen daargelaten) en het is bij allen niet gelukt jammer genoeg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 18:43

Ik kreeg gisteren ook een flinke rekening van belastingdienst op de mat... En dat terwijl ik net een auto wou kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:41

Emmaa_ schreef:
Resistance schreef:

Nobel streven :j Bereid je er wel op voor dat op jezelf wonen zonder te lenen praktisch onmogelijk is, tenzij je een heel goed verdienende bijbaan op de kop weet te tikken. Ik ken mensen die het geprobeerd hebben (mensen die een grote bijdrage van hun ouders krijgen daargelaten) en het is bij allen niet gelukt jammer genoeg.

Dat weet ik inderdaad, ik ga dan ook lenen. Maar elke euro die ik niet hoef te lenen is er een die ik niet terug hoef te betalen. :) Al scheelt het me een paar duizend euro ben ik al heel blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:43

Ik blijf het zo raar vinden dat jullie in NL moeten gaan lenen om te kunnen studeren. Mijn studiegeld was elk academiejaar €500 inschrijving en dan €100-€400 voor de boeken. Al heb ik wel een hoop kunnen besparen door veel dingen tweedehands aan te kopen. Cursussen werden op school zelf gedrukt aan goedkoper tarief. Voor dat bedrag kon je ze niet eens kopiëren, dan was je nog duurder uit.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:55

Varekaj schreef:
Ik blijf het zo raar vinden dat jullie in NL moeten gaan lenen om te kunnen studeren. Mijn studiegeld was elk academiejaar €500 inschrijving en dan €100-€400 voor de boeken. Al heb ik wel een hoop kunnen besparen door veel dingen tweedehands aan te kopen. Cursussen werden op school zelf gedrukt aan goedkoper tarief. Voor dat bedrag kon je ze niet eens kopiëren, dan was je nog duurder uit.

Daar staat wel tegenover dat Nederland beter onderwijs heeft dan België

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:56

Ik ben aan het proberen te sparen, maar UWV laat me dit niet toe geloof ik!
Door een fout van hun in juni, waar ik vandaag pas brief over kreeg, (2,5 maand verder), moet ik een X bedrag terug betalen.

Vind dit niet erg fair, dus ga maandag eens even telefoneren.

Lijkt wel of iedereen langs alle kanten geld wilt hebben van me! :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:58

Varekaj schreef:

In Nederland is het gewoon veel duurder. Per jaar zo'n 2000 euro collegegeld, bijna 2000 euro voor boeken, dan moet je ook nog ergens wonen en leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:05

eenitraM schreef:
Varekaj schreef:

Daar staat wel tegenover dat Nederland beter onderwijs heeft dan België

Voor zover ik weet voldoen de opleidingen allemaal aan dezelfde strenge normen van de EU, kunnen we studenten uitwisselen en gaat dat prima. De indeling is vaak helemaal anders en wij hebben veel minder toelatingsexamens, maar dat wil niet zeggen dat het niveau lager ligt. Wie niet mee kan valt toch vroeg af.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Varekaj schreef:

Dat zijn niet de kosten van de studie, dat is de bijdrage van de student. De rest wordt door de overheid betaald. Feitelijk betaalt de belastingbetaler bij jullie dus een groter deel. In Nederland zijn de werkelijke kosten ook nog steeds veel hoger dan de bijdrage die van studenten wordt gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:25

Als ik al mijn schoolboeken elk jaar nieuw koop ben ik 600 euro kwijt, echt geen 2000 euro hoor. Daarnaast kan je in veel gevallen ook gewoon thuis blijven wonen..