Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:47

xNursiex schreef:
*

Daarnaast komt het inderdaad zo vaak voor dat er geen vegetarisch is. Bij mensen thuis vind ik dat helemaal geen probleem, ik ben anders .. ik pas me aan.

Maar als ik dik geld moet neerleggen vind ik het een heel ander verhaal! Er zijn mogelijkheden tot vegetarisch eten genoeg tegenwoordig (veel meer dan alleen dat stuk karton/vega burger van de appie 12 jaar terug). Als ik dan bijvoorbeeld 1000 euro betaal voor een vliegticket, duidelijk aangeef vegetarisch te zijn!, en vervolgens nog appels en twee koekjes zit te eten 24h lang .... sja dat vind ik wel een beetje triest.
Zelfde verhaal voor een restaurant waar ik 20 euro mocht neertellen voor het enige vegetarische gerecht wat bestond uit: witte rijst, gele curry saus, en een diepvriesgroentepakket. Nou .. dat vind ik echt niet kunnen sorry. Verder als ik in het buitenland uit eten ga ben ik allang blij als er iets zonder vlees tussen blijkt te zitten :) is vegetarisch vaak gewoon nog minder ingeburgerd. (of ik zou alleen naar indonesie op vakantie moeten gaan :D ).

Oftewel; leven en laten leven, erg fraai als je de mensen waar je te gast ben afstempelt als egoïsten..

Ik kan je alleen gelijk geven. Ook ik pas mij aan als ik ergens kom waar alles om vlees draait.(bv een BBQ feest) Ik ga niet mieren, maar eet gewoon stukje brood en geniet van de gezelligheid. Kwestie van respect hebben voor de gastvrouw/man.

Iets dat m.i. ook mag als de gastvrouw/man buitenlands is en dus buitenlands eten op het menu heeft of vanuit andere overtuiging iets serveert wat misschien niet helemaal mijn keuze zou zijn.
Ik ben immers gast. Het is toch al super als je ergens wordt uitgenodigd/als mensen laten weten dat ze het gezellig vinden als je komt

Dat je idd wel iets verwacht als je daar dik voor betaald, vind ik ook een andere zaak. Zoals de spagetti in een poel olie met 3 zure groentestukjes, waar ik op doelde. Mocht ik wel dik voor betalen en ook nog een boze serveerster omdat ik het niet te eten vond
(niemand trouwens, want de andere mensen aan tafel probeerden het ook en vonden het net zo smerig)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:50

BBQen is mijn favo bezigheid van de zomer :D
En als dat bij mij thuis is, of vrienden die ook vega voor me inslaan/ de kans geven het zelf mee te nemen, dan eet ik inderdaad vegetarische producenten. Maar ik heb ook weleens gehad dat mijn collega's vergeten waren iets vegetarisch te regelen .. nou dan eet ik stokbrood, ik vermaak me toch wel hoor :)
(en ja dan krijg je; je kan het zelf meenemen. Maar als ik van te voren doorgeef van 'he, vergeet niet iets vega te regelen' en het betaald word uit de teampot (waar ik zelf ook aan bijdraag), dan ga ik niet zelf ook nog mijn eigen eten meeslepen).

liljebo

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:52

Bij vrienden neem ik het idd ook zelf mee (vind het verder ook heel gezellig), maar ik pols wel eerst even of ze dat niet vervelend vinden. Ik wil niemand voor het hoofd stoten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:53

palousa_boy schreef:
Maar waarom zou je als wel vlees eter zo nodig respect moeten hebben voor de vega's en is dit nooit andersom?
Wij moeten wel vega koken, maar een vega zou nooit vlees bakken voor iemand die dat wel wil..

Genoeg kennissen van mij die prima bereid zijn vlees te bakken hoor. Ze garanderen alleen niet dat het lekker wordt omdat ze geen flauw idee hebben hoe het moet smaken of klaargemaakt moet worden. :')

Wat betreft het de hele dag achter het bruidspaar aanhobbelen: dat zou natuurlijk nooit zo'n opgave moeten zijn. Wordt het dat wel, ben je als het goed is niet verplicht. ;)
Zei degene die één hele bruiloft meegemaakt heeft en zelf waarschijnlijk nooit aan een kerel komt om te gaan trouwens, MAAR okee... _O-

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:03

Over 'achter het bruidspaar aanhobbelen' gesproken.
Toen mijn nicht een paar jaar geleden ging trouwen, was onze 88-jarige oma daar ook bij. Het was een bloedhete dag en het bruidspaar had een mooie plek uitgezocht om foto's te maken. Hiervoor moest je alleen nog wel zo'n 150 meter door de brandende zon lopen. Voor de rest geen probleem, maar dat ging mijn oma dus niet lukken. Daar werd dus wel even flink moeilijk over gedaan door het bruidspaar. Natuurlijk, het liefst wil je de foto's net op die ene mooie plek maken, maar oma moest zich maar aanpassen. En deed ze dat niet, dan hoefde ze ook niet op de foto.
Nu heeft dit niks met het eten te maken, maar het laat wel zien dat je voor de gasten (al is het er maar eentje) misschien toch even een kleine aanpassing moet doen zodat iedereen een mooi feest heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:09

Shadow0 schreef:
Daarnaast valt me op dat fanatieke 'ik heb recht op vlees'-aanhangers denken dat er veel rekening gehouden wordt met vegetariers, en dat ze daarom recht hebben dat er ook met hen rekening gehouden wordt. Maar eh... zolang vegetariers over het algemeen inderdaad een verlepte salade en wat frietjes krijgen, hebben ze natuurijk in principe ook het recht om dat hun gasten weer voor te zetten. (What goes around comes around :D )
Als je nou specifiek met je ‘ik heb recht op vlees’ aanhanger op mij doelt, zou ik je toch willen aanraden mijn reacties terug te lezen. :+ Verder staat jouw reactie dan weer haaks op mijn conclusie uit dit topic. En het laatste wat je zegt heb ik ook al weerlegt. Immers als je zo halsstarrig blijft volhouden dat de andere kant maar éérst moet veranderen en die andere kant roept dat ook.. Tja dan verandert er juist… niks! En ik merk hier juist meer dat vleeseters wél gewoon vega op hun bruiloft willen serveren en de vega’s vrijwel geen vlees. Verder beetje jammer dat de salade weer gelijk verlept moet zijn. Ookal zou een restaurant geen idee hebben wat ze neer moeten zetten voor een vega dan is de salade alsnog zelden verlept en als ie dat wel is is dat ook de vleeseter. (het is vaak helaas karig bij een vleesgerecht, maar ook bij vlees wordt meestal gewoon sla of salade geserveerd).

Verder heb ik van alles in restaurants voorbij zien komen qua vega gerechten. Van wat is de F is dit
tot prachtige maaltijden met ruimschoots keuze. Zo zijn er ook restaurants waarbij het hoofdgerecht een lap vlees is met een plakje tomaat, ei en komkommer. Als je dat niet aanstaat is het eens maar nooit weer. Ik heb al eens vis op dat werkelijk nergens naar smaakte. En dat was ook met de citroen niet op smaak te krijgen. Eens maar nooit meer dat ik ga eten.

Het idee van ik krijg alleen maar sla boehoe dus nu eet jij maar ook maar eens alleen maar sla vind ik werkelijk nergens over gaan. Het neigt zelf naar kinderachtig gedrag. Dus als gastheer(!) behoor je dus zoveel mogelijk aan al je gasten te denken. Zitten daar vegetariërs bij zorg je voor een fatsoenlijke maaltijd. Dat is imo niet patat met salade. Maar dat heb ik al eens aangehaald, maar daar wordt fantastisch overheen gelezen. Als je weet dat ze onder je gasten aanwezig zijn, houd je ook rekening met hen. Doe je dat niet, vind ik dat ook geen kies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:21

Sammie schreef:
Als je nou specifiek met je ‘ik heb recht op vlees’ aanhanger op mij doelt, zou ik je toch willen aanraden mijn reacties terug te lezen. :+

Nee hoor, daar doel ik niet op.

Citaat:
Immers als je zo halsstarrig blijft volhouden dat de andere kant maar éérst moet veranderen en die andere kant roept dat ook.. Tja dan verandert er juist… niks!

Ik roep anders vooral op tot creatieve vegamaaltijden, zodat mensen wel lekker eten, niets tekort komen en het bruidspaar ook niet tegen hun principes in hoeft te gaan. :)

Citaat:
En ik merk hier juist meer dat vleeseters wél gewoon vega op hun bruiloft willen serveren en de vega’s vrijwel geen vlees.

Ja, grappig is dat hoe mensen dezelfde realiteit zo enorm anders waarnemen :) Cognitieve dissonantie.

Citaat:
Verder beetje jammer dat de salade weer gelijk verlept moet zijn. Ookal zou een restaurant geen idee hebben wat ze neer moeten zetten voor een vega dan is de salade alsnog zelden verlept en als ie dat wel is is dat ook de vleeseter.

Hmm, mijn ervaring met catering is dat salades meestal verlept zijn. Maar ik ben dan ook verwend met een aantal erg goeie koks in de familie :j

Citaat:
Het idee van ik krijg alleen maar sla boehoe dus nu eet jij maar ook maar eens alleen maar sla vind ik werkelijk nergens over gaan.

Gaat het ook niet! :D Maar het is wel exact even sterk als 'wij zorgen voor de vega's dus dan moeten ze ook voor ons zorgen'. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:27

Als je naar een hindoestaanse bruilof ga eet hindoestaans en geen rundvlees, als je naar een joodse of moslim bruiloft ga geen varkensvlees etc. Ik mijn ogen betekend dat ook dat als je naar een vega-bruiloft ga je geen vlees krijgt. :)

Dat is wat anders dan niet zorgen voor goed en lekker eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:28

palousa_boy schreef:
Maar waarom zou je als wel vlees eter zo nodig respect moeten hebben voor de vega's en is dit nooit andersom?
Wij moeten wel vega koken, maar een vega zou nooit vlees bakken voor iemand die dat wel wil..

Zou een vega dat nooit doen? Wat raar, dan ben ik geen vega zeker. En dat ik laatst 2 dagen vlees gegeten heb omdat ik voor 10 man moest koken in 1 kookpot boven een kampvuurtje en ik het niet vond kunnen om iedereen mijn principes op te leggen op het moment dat ze een hele dag hard aan het werk waren was dan zeker ook een droom... vreemd...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:28

Kan mij ook goed voorstellen dat voor principieele vega's hun trouwdag een zwart randje krijgt als er vlees zou worden geserveerd. Dieren die vermoord zijn voor hun dag..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:31

Shadow0 schreef:
Gaat het ook niet! Maar het is wel exact even sterk als 'wij zorgen voor de vega's dus dan moeten ze ook voor ons zorgen'.
Dat klopt, maar dat laatste is het meest netjes lijkt mij. Overigens zou ik het alleen niet willen zien als die zorgt voor die en dus zorg je ook voor die. Ik vind het normaal dat je zoveel mogelijk iedereen probeert te 'verzorgen'. Daar zou ik mij het meest prettigst bij voelen. Dus ook de vega, ook de notenallergie en ook de moslim en noem maar op. Geef een keuzemenu en als er allergieen of speciale wensen zijn geef het door. Ik heb echt niks met die take it or leave it mentaliteit. Goed dure truffels uit diep donker Verweggistan lijkt mij niet echt nodig, maar iemand honger laten lijden omdat ie veganist is en alleen op een stuk wortel heeft kunnen kauwen zou ik ernstig faalwerk vinden. Gezelligheid moet er voor iedereen zijn.

@Vjestagirl.. de meeste reacties hier tonen imo aan (meningen zijn verdeeld :+ ) dat véél vega's dat niet willen doen nee. Een aantal wel (da's mooi!), maar veel imo niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:34

Soms zijn vega's net gewone mensen en erg divers :D

Klagers heb je in alle groepen en voor sommige mensen zijn dingen sowieso nooit goed :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:36

Ik als principiele noteneter vind dat er noten op een bruiloft horen! Een notenallergie is nog geen reden om je gasten geen noten aan te bieden! Je bent een beroerde gastvrouw als je dat niet voor je gasten overhebt!

En Sammie, je hebt het topic niet goed gelezen. De meeste vega's willen zoeken naar iets dat een goed compromis is, lekker maar vega. Dat jij dat interpreteert als 'geen rekening houden met' is geheel voor eigen rekening.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:41

Shadow0 schreef:
Ik als principiele noteneter vind dat er noten op een bruiloft horen! Een notenallergie is nog geen reden om je gasten geen noten aan te bieden! Je bent een beroerde gastvrouw als je dat niet voor je gasten overhebt!

En Sammie, je hebt het topic niet goed gelezen. De meeste vega's willen zoeken naar iets dat een goed compromis is, lekker maar vega. Dat jij dat interpreteert als 'geen rekening houden met' is geheel voor eigen rekening.

Tsja en een moslim moet ook maar gewoon varkensvlees gaan serveren dan :') .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:45

Vjestagirl schreef:
palousa_boy schreef:

Zou een vega dat nooit doen? Wat raar, dan ben ik geen vega zeker. En dat ik laatst 2 dagen vlees gegeten heb omdat ik voor 10 man moest koken in 1 kookpot boven een kampvuurtje en ik het niet vond kunnen om iedereen mijn principes op te leggen op het moment dat ze een hele dag hard aan het werk waren was dan zeker ook een droom... vreemd...

haha nou vlees eten doe ik dus niet, maar vlees bakken... ik denk dat het echtscheiding werd als ik dat niet deed :+ Doe het ook wel voor gasten hoor :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:46

fransje23 schreef:

:P :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:48

xSogno, Ja, absoluut! Principes zijn onzin, daar zit je alleen de gasten maar mee in de weg. Weg ermee! En als er een feminist op je bruiloft komt moet je gewoon in tuinbroek trouwen, want anders is het ook maar kwetsend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:50

Nu ik er wat langer over nagedacht heb, zou ik het eigenlijk wel leuk vinden om eens echt lekker vega te eten. Manlief is fervent vleeseter. Ik zou best wat minder vlees kunnen/willen eten (met als enige punt dat ik door mijn darmziekte moet zorgen voor genoeg ijzeropname maar dat ik veel producten van vegetarische aard waar ijzer dat goed op te nemen is in zit, niet verdraag... :+) maar manlief absoluut niet.
Zou het dus wel een mooie kans vinden om er eens kennis mee te maken (en manlief er kennis mee te doen maken. }:) )

We kennen een koppel dat vegetarisch eet maar zij zorgen op hun feestjes altijd voor een frituur oid... Dus dat schiet ook niet op. :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:54

Ben het helemaal eens met Shadow: als vleeseter eet je volgens mij niet alleen maar vlees? Lijkt mij dat wij ook gewoon groenten, brood, friet, sausjes, etc eten. Waarom moet dat stuk vlees er dan bij voor die paar uur? Wat een gezeur op niets af!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:58

maar die mensen kunnen voor die ene keer toch gewoon vegataries eten? zo erg is een dagje zonder vlees niet+vegetarisch vlees smaakt lang niet zo slecht. was laatst op een feest waar alleen vega burgers waren, nou prima hoor. smaakt best!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:03

Even heel simpel:
Als een vleeseter een bruiloft geeft dan zou het buffet niet heel uitgebreid vega zijn.
Als een vega een bruiloft geeft dan zou het buffet niet heel uitgebreid met vlees zijn. (als het er al is)

En ja, ik ben gék op vlees. Maar het puntje 'ik ben vega en bij elk etentje ben ik al de sjaak' vind ik een beetje triest worden zo langzamerhand. Je gaat verdorie toch niet om het eten naar een bruiloft?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:06

liljebo schreef:
fransje23 schreef:

:P :')

Net als niet-vega's! Hoe bestaat het.

Misschien ben ik zelf dan een super engeltje ofzo maar als ik zou gaan trouwen (yeah right) dan zou ik vragen of mensen dieetwensen door willen geven, mochten ze komen eten. En dan ga ik daar rekening mee houden. En ik ga ook zeker zorgen dat het te eten is, anders is het toch ook niet leuk?
En een bruiloft hoort, boven alles, leuk te zijn. Voor iedereen voor zover mogelijk.

Vriendin van mij loste het heel makkelijk op: je was welkom in de kerk, en op de receptie, maar tussendoor was het alleen met naaste familie. Dus ook het eten.
Ik was er dus alleen begin van de middag en toen pas 's avonds weer. Dat kon omdat alle gasten uit de regio kwamen, denk dat het in mijn geval wat moeilijker zou zijn maar daarom zou ik dus echt uitzoeken wat de vega's te eten krijgen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:16

Ik stel een Vega meeting voor om eens écht lekker vega te eten :D haha

fransje23 ik vind dat jij het mooi verwoord :j Wat de mooiste dag van je leven ( :+ ) zou moeten zijn zou voor mij echt verpest worden als er dode dieren op tafel liggen die zijn gestorven zodat ik kon trouwen... En dat ík daar dus de schuldige van ben. Nee, dan zou ik niet meer van mijn bruiloft kunnen genieten.

En net zoals ik op een niet-vega feest eet wat de pot schaft (wat dus vaak rauwkost en stokbrood is) eten de vleeseters op mijn feest wat de pot schaft (en dat is dan dus zonder vlees). Ik zou er overigens wel alles aan doen om het écht lekkere maaltijden te maken waarbij je echt geen vlees mist.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:18

Shadow0 schreef:

Kom Shadow, nu ben je flauw aan het doen. Iemand met een notenallergie kun je geen noten geven dan gaat ie in het ergste geval dood (of ernstig ziek). Nu kun je ’s avonds best ergens noten neerzetten, maar je kunt dan niet iedereen een maaltijd geven met noten erin.* Dan zorg je dus voor een notenvrije maaltijd voor die ene persoon. Net zo als dat je voor die vega een vegamaaltijd geeft. Vlees ligt er naast, komt uit een andere pan, kun je serveren zonder zelf vlees te moeten eten.

Ik heb het topic prima gelezen en ik lees idd reacties van ik wil lekker maar wel vega, maar dat is niet mijn punt. Serveer je vega zorg idd dat het lekker is (overigens is het dan nog steeds geen keuze voor de gast, maar dat terzijde. Vega, maar lekker en gevarieerd zou moeten kunnen. Maar een keuze vind ik het nog steeds niet :+ ), maar ik heb het over ik serveer vega want het is mijn bruiloft en als ik op een andere bruiloft komt vind ik eigenlijk ook/wel dat vleeseters met mij rekening moeten houden. Andersom hoeft dat niet, want <insert waslijst aan argumenten>. Dat kan niet wat mij betreft.

*Overigens zijn er gevallen bekend waarbij mensen zelfs zodanig ziek worden van de enkel de lucht of huidcontact. Ook het niet goed afwassen van messen, vorken en pannen kan fataal zijn. In dat geval zou zelfs een schaaltje noten niet kunnen als je deze gast perse op je bruiloft zou willen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:19

Nemurin schreef:
Net als niet-vega's! Hoe bestaat het.

Misschien ben ik zelf dan een super engeltje ofzo maar als ik zou gaan trouwen (yeah right) dan zou ik vragen of mensen dieetwensen door willen geven, mochten ze komen eten. En dan ga ik daar rekening mee houden. En ik ga ook zeker zorgen dat het te eten is, anders is het toch ook niet leuk?
En een bruiloft hoort, boven alles, leuk te zijn. Voor iedereen voor zover mogelijk.

Vriendin van mij loste het heel makkelijk op: je was welkom in de kerk, en op de receptie, maar tussendoor was het alleen met naaste familie. Dus ook het eten.
Ik was er dus alleen begin van de middag en toen pas 's avonds weer. Dat kon omdat alle gasten uit de regio kwamen, denk dat het in mijn geval wat moeilijker zou zijn maar daarom zou ik dus echt uitzoeken wat de vega's te eten krijgen.

Dan hoop ik van harte dat je een ezeltje hebt dat geld schijt. :) Want dat ga je nodig hebben als je dat allemaal wil doen. :)
Iets wat kennelijk ook vergeten wordt: een uitgebreid vlees én vega-buffet kost nog eens extra ook natuurlijk. En 1 buffet is al redelijk duur als je veel gasten hebt. :)