Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:11

Wij gaan wanneer we samenwonen zo maar even een boodschappenbudget aanleggen maandelijks van (hou je vast): €1000. Daar gaat ook nog water/stroom, internet/tv/telefoon af. Internet/tv/foon is denk ik iets van een €40/maand, waterstroom erg ruim gerekend €50? Nu, voor het gemak zeggen we €100. Dan nog avondjes uit, ik gok op €250. Is €650/maand om voor 2 mensen boodschappen te doen. Aardig toch :P
Gezellig detail: hij is ook met regelmaat 6 weken weg, dus dan heb ik dat budget voor boodschappen voor 1 persoon. We hebben ons voorgenomen om wat over is telkens te sparen. Volgens mij kunnen we over een goed jaar de cruise wel doen die hij graag wil maken :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:12

Het vlees voor de hond heb ik niet meegerekend bij de 100 euro. Vleesvervangers vind ik normaal te duur, maar bij de AH heb je af en toe de 99 cent weken en krijg je een bakje voor 99 cent ipv 2,50 bv.. Nou dan sla ik gerust 10 pakjes per soort in hoor! Dat scheelt enorm. Ik eet nu nog steeds van de vleesvervangers die ik de laatste keer heb ingeslagen :)
Vriendlief eet meestal gewoon met mij vega mee, maar als ik een bakje biologisch of scharrelvlees zie liggen in de aanbieding of met een 35% sticker dan krijgt hij dat. Plofkip-vlees koop ik niet, liever zo nu en dan wat goed vlees :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:12

Je kunt brood en de rest meegeven. Maar als hij heel de tijd honger heeft, eet hij niet voedzaam. Mager heeft daar niets mee te maken, maar wel zijn stofwisseling en kwaliteit voeding. De basis is zijn ontbijt, daar kan je mee beginnen met die muesli. Dan een boterham voor zijn lunch, kliekjes hoeven het niet te zijn, ik kook om 22.00 voor mijn man, dat hoeft niemand te doen :D , vandaar dat ik opperde kook wat meer om over te houden voor de lunch, fruit mee, een roggebroodje mee. Dat alles bij elkaar zal de al die broden schelen....voorheen had ik ook 3 a 4 broden per week en 2 pakken kaas....en dat is best duur..brood en kaas is nauwelijks voeding...

Ik kan ook een half pak vers supermarkt brood op, is net lucht..

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:13

Voor kaas kan je naar de kaasfabriek ( in de beemster) gaan! Nog goedkoper en lekkerder! Moet het natuurlijk wel i/d buurt liggen.
Voor kip/kippenvlees naar de kippen fabriek, in Zwaag. Precies het zelfde verhaal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:23

Ik moet em toch maar eens gaan ompraten ja :D
Kliekjes probeer ik regelmatig over te houden, eigenlijk vooral voor de hond en zodat ik zelf de dag erna nog wat middageten heb.. maar een kilo aardappelen met een hele broccoli en een stuk vlees/valess gaan hier makkelijk op.. dan zou ik al een grotere pan moeten kopen voor de aardappelen :=
Pasta kan ik wel wat meer van koken natuurlijk :j

050206051012

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:59

ashley1, wij hebben een weekbudget van 100 euro, sinds kort is onze zoon zindelijk en dat scheelt een hoop centen. Ik denk dat je met een kind gewoon duurder zit, want zelf kun je nog wel een paar dagen pannenkoeken eten (bij wijze van), maar je mag een kind imo niet op zo'n manier tekort doen.

Mri, daar ben ik ook verbaasd over hoor! Ik denk dat ik dat nooit voor elkaar zou krijgen.

8nnemiek; hier gaat het ook zo hard, vriendlief is een grote eter.
Gisteren een grote schaal lasagne gemaakt, ik een portie, vriendlief 1,5 portie en 's avonds rond 22.00 uur nóg een keer 1,5 portie = OP. En ik had nog wel gedacht het vandaag te eten met sla :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:06

MRI en 8nnemiek. Hoe doen jullie dat van dat budget? 25 euro pw zou me in mn eentje nog niet eens goed lukken (tenzij het echt niet anders zou kunnen) Wij zitten nu op +/- 50 pw met 2 personen. Omdat we momentaal huisdierloos zijn zal het de komende tijd wat minder zijn.

Wat eten jullie zo al voor dat geld?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:29

Marieke, als je mindert met de sinaasappelsap red jij het ook wel voor 25 euro per week :D :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:31

Op:
https://service.nibud.nl/pba/
kan je een rekentool openen waarin je een vergelijk kan maken tussen minimaal, gemiddeld en je eigen uitgaven. Voor een gezin met 2 basisschoolkinderen liggen dan de kosten per maand tussen de € 552 en € 1107. Dat is inclusief wasmiddelen en spul voor persoonlijke verzorging/kapper maar zonder kleding.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:32

Ja ik zat altijd rond de 300 euro aan budget, dat was incl. flesvoeding, luiers, billendoekjes en potjes.
Daar is ze nu natuurlijk vanaf maar nu is het eten van de hond er weer bij gekomen, al is dat wel goedkoper. Ik zit tussen de 50 en 70 euro per week. Heb toen dochterlief nog klein was altijd rond de 70 euro per week gezeten, dat werd à 4 weken dus 280 euro dus dat rondde ik af naar 300.
Nu zit ik dus tussen de 50 en 70 euro per week. Ik hou dus met regelmaat wel iets over en dat stort ik dan op de spaarrekening of gebruik het als extraatje voor de volgende maand.

Ik ga eerst naar de Lidl en haal daarna de overige spullen bij de Jumbo en Emté.
Vleesvervangers eet ik wel redelijk vaak en koop ik dan ook gewoon, vlees ook. Pasta's lust vriendlief niet dus het zijn hier vaak aardappels/groente/vlees (en alle variaties daar op zoals aardappels uit de oven, krieltjes, rösti, kip uit braadzak enz), soep met stokbrood, 1 x per week friet en in de winter vaak een jachtpannetje met sperzieboontjes, hamlappen, uitje en dan lekker laten sudderen enzo.
Echt duur vlees zoals biefstuk koop ik bijna nooit, meestal gewoon kipfilet, schitzel, slavinken e.d.

Als ik 250 euro zou pinnen zou ik denk ik ook uit kunnen komen maar dan zou ik nog wel iets moeten besparen. Ga eens kijken bij de tips hier wat ik nog kan minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:44

Ik heb net even gekeken en heb een budget van €14 om voor deze week fruit te halen en mss nog wat extra. Dat wordt even bekijken wat er in de aanbieding is, zou ook graag iets van kip meenemen maar weet nog niet goed wat. Met kippeborst kan je wel het meeste denk ik? (in reepjes in een slaatje, bij de wok, gewoon gebakken...)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:43

Ja met kip kun je veel kanten op, ik doe vanavond kip uit braadzak.
Braadstomen heet dat, super lekker, makkelijk en geeft geen bende.
Je koopt een zakje kruiden met een braadzak er bij en dan doe je de kip in die zak, kruiden er bij, even flink schudden en dan hop, zo de oven in voor een uurtje. En dan is het klaar :D Echt mijn type koken haha.
Ik maak er denk ik krieltjes bij met sla.
Moet vanmiddag nog om boodschappen want het fruit en brood is op... o ja en de schoolkoeken ook.
Heb nog 42 euro in mijn boodschappen portemoneetje zitten dus dat ga ik wel redden tot mijn nieuwe loon vrijdag is gestort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:01

knuffeldier schreef:
MRI en 8nnemiek. Hoe doen jullie dat van dat budget? 25 euro pw zou me in mn eentje nog niet eens goed lukken (tenzij het echt niet anders zou kunnen) Wij zitten nu op +/- 50 pw met 2 personen. Omdat we momentaal huisdierloos zijn zal het de komende tijd wat minder zijn.

Wat eten jullie zo al voor dat geld?

Wij eten 's morgens en 's middags altijd brood/tosti en 'puffed wheat' en tussendoor wel eens wat fruit.. 's Avonds moet ik toegeven dat we niet altijd even gezond eten.. soms gewoon een pizza van 80 cent of een goedkope zak diepvriesfriet. Dat scheelt natuurlijk wel in de kosten. Ik maak ook regelmatig zelf pizza. Het deeg voor een bakplaatpizza kost me 35 cent.. Verder veel aardappelen, gekookt of gebakken. Die zijn 1 euro de kilo (of nu even gratis, uit eigen tuin of van het land), met een broccoli of bloemkool in de aanbieding, of een potje sperciebonen of erwtjes en worteltjes voor 75 cent.. Met witte vis (50 ct per stuk) of diepvrieszalm (1 euro p/st) of rundervink/runderhamburger (€1) of vleesvervanger van de 99ct weken.. of anders gewoon een eitje, of een extra plakje kaas. Ik heb een lekker recept voor griekse rijst met tomaten uit eigen tuin. En veel pasta, met de euroshopper pastasaus à 50 cent.
Glaasje fris erbij.. En dan komen we voor de avondmaaltijd altijd zo tussen de 1 en 3 euro uit, zeg ruim genomen 2 euro per dag.
's Avonds nog wat chips.. En dan kom ik nét uit met 100 euro in de maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:30

Zo, ik had geluk vandaag, er was een foutje ingeslopen bij de diervoeding en kon een zak hondenvoer op de kop tikken voor €3 ipv €30 :+ Heb 'm ook mooi zo meegekregen aan de kassa, hun fout zeiden ze. Verder een gallia meloen mee, kg appels, 500gr druiven, een zak pinda's en een pot magere franse platte kaas + 2 mooie kippenbillen. Die waren iets van 2,50/kg geprijsd, de kippenborst stond maar liefst 6,73/kg :wow: En ik kon geen schaaltjes vinden per 2 bij de kippenborst en per 3 was dadelijk bijna 10€/schaaltje.
Had een budget van €14, door het hondenvoer zat ik op net €11. En met wat ik in huis heb kan ik mooi nog een week lekker gevarieerd en gezond eten :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:39

Varekaj dan had je even geluk zeg met die zak hondenvoer!

Vanwege dit topic ben ik zelf ook maar eens gaan opletten met boodschappen doen, wij waren voorheen met 2 personen 70/80 euro per week kwijt. Hierbij zit dan wel wasmiddel, shampoo's etc. Afgelopen week hebben we voor 55 euro boodschappen gedaan. Scheelt toch alweer 15 tot 20 euro. Ik vind het erg knap van sommige dat ze met zo weinig toch zoveel kunnen halen. Doe ik toch iets niet goed :P

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:49

JastieHorse schreef:
Varekaj dan had je even geluk zeg met die zak hondenvoer!

Vanwege dit topic ben ik zelf ook maar eens gaan opletten met boodschappen doen, wij waren voorheen met 2 personen 70/80 euro per week kwijt. Hierbij zit dan wel wasmiddel, shampoo's etc. Afgelopen week hebben we voor 55 euro boodschappen gedaan. Scheelt toch alweer 15 tot 20 euro. Ik vind het erg knap van sommige dat ze met zo weinig toch zoveel kunnen halen. Doe ik toch iets niet goed :P

Och, ligt eraan. Er zijn veel manieren om te besparen. De een doet zuinig aan met boodschappen doen, de ander schrapt zijn/haar vakantie om zodoende niet teveel op te hoeven letten met boodschappen doen. ;) Het wordt natuurlijk lastiger als je overal op moet bezuinigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:52

Mri schreef:
Zij proberen (met zn 2-en) elke week onder de 125 euro te blijven, wat vaak niet lukt.
.

Dat vind ik een prestatie op zich om zoveel uit geven := zou mij niet eens lukken!
125 geef ik uit als ik mijn verjaardag vier, maar dan 'voeder' ik wel gelijk ruim 15 mensen :')

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:48

wat een leuk topic zeg !

ik ga er ook maar eens meer opletten , ben al begonnen om te stoppen met roken .. elke week 30 euro in de pot ...
moet zeggen dat ik het nu wat minder consequent doe maar van mijn gespaarde geld heb ik al leuke dingen gekocht hoor en nog zit er over de 300 euro in.. leuk spaarpotje :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:12

vuurneon schreef:
Dat vind ik een prestatie op zich om zoveel uit geven := zou mij niet eens lukken!
125 geef ik uit als ik mijn verjaardag vier, maar dan 'voeder' ik wel gelijk ruim 15 mensen :')

Hmm, 125 voor twee personen gaat wel hoor. Alles bio-fairtrade-verantwoord en in de excellent-verpakkingen (in vrijwel alle gevallen toch echt lekkerder...), en ipv suffe chips vaker lekkere verse knoflookolijven. (En dan mag ik me wegens omstandigheden niet eens meer te buiten gaan aan luxe meergranenbrood, of heerlijke kaasjes in diverse soorten.) Goede vis of de betere (en uiteraard minst dieronvriendelijke) vleessoorten en je bent al een heel eind volgens mij.

Nodig is het niet, maar als ik het zou hebben zou ik er beslist van kunnen genieten.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:20

Wij hebben een budget van 70,- per week. Maar deze week zit ik met mijn maaltijden al op 25,- dus we houden ruim over. Ik heb héél veel kruiden in de kast staan, daar kun je de gekste dingen mee. Vanavond een saus gemaakt voor over de macaroni met drie ingredienten: Olijfjes, spekjes en tonijn. En lekker kruiden.
Alles wat overblijft is voor de voorraadkast. Vriendlief drinkt behoorlijk wat frisdrank weg, ja dat kan bezuinigd worden maar die luxe kunnen we ons veroorloven.. Het wasmiddel is op, dat moet nieuw aangeschaft worden, de laatste zak kattenbrokken is aangebroken en moet weer vervangen worden.. Maar als ik wekelijks voor 30,- rond kom en dus 40,- opzij kan zetten voor dat soort dingen klaag ik niet.

Ik eet geen koolhydraten, dat scheelt ook een stuk :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:28

Varekaj schreef:
Qua shampoo: ik koop alleen nog dure shampoo bij de kapper, omdat mijn haar anders echt een ramp wordt waarbij herstel echt lang duurt. Voordeel van die shampoo's is dat je er weinig van nodig hebt en dus erg lang mee kan doen. Zo kocht ik vorig jaar april een flesje van 500ml voor €17 en daar heb ik mee gedaan tot mei dit jaar, dus meer dan 12 maanden. Ik was mijn haar gemiddeld 3x/week en bij warm weer uiteraard meer tot dagelijks. Op zich even een hap uit je budget maar verder wel de moeite waard vind ik.

Kijk eens op internet, ik gebruik ook kappers kwaliteit shampoo maar koop dat voor soms de helft op internet :) vaak een veel grotere fles voor weinig geld, erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:37

Een grotere fles hoeft niet, ik doe er nu al een jaar mee en echt veel langer is shampoo ook niet houdbaar denk ik. Goedkoper mag altijd, daar ga ik zeker eens voor rondkijken.

Wat ik bij ons in de buurt handig vind voor feestjes is de regeling met de drankencentrale iets verderop bij m'n vriend. Daar kan je bakken frisdrank en verschillende bieren gaan halen. Is je feestje afgelopen en heb je flesjes over? Die mag je dan (met het leeggoed) gaan terugbrengen. Voor het leeggoed krijg je een klein bedragje en de niet gebruikte flesjes krijg je gewoon volledig terugbetaald maw, je betaalt alleen wat je echt hebt opgemaakt en je zit ook achteraf niet met nog een immense hoop kratten in je kelder.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:50

Een heel leuk topic! Wij, twee volwassenen en twee kleine kindjes moeten het met 90,- per week doen. Lijkt me dus heel goed te doen als ik het hier zo lees maar toch moet ik altijd extra erbij pakken.

Van deze 90,- euro moeten we wel alles doen, wat betreft voeding, verzorgingsmiddelen, etc.

Wel zijn we dus grote eters. Als ik lasagne maak, een schaal, gaat dat dus op. Vaak wil ik ook wat sla met komkommer, oid erbij. Dit verdeel ik wel over twee dagen.

Ik ga eens bijlezen :-)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:53

knuffeldier schreef:
Ik ga dinsdag weer eens langs de macro. Ik koop daar altijd weinig want vind ze met veel dingen absurd duur. Maar ze hebben vaak wel goede aanbiedingen, dus daarvoor ga ik wel. Ik kom er ook praktisch langs gereden van huis naar werk, dua dat is ook mooi mee genomen.

Ze hebben deze week kilo kip voor 4.77. ( wel per schaal van 3kg, maar vries hrt gewoon allemaal in)
Vleeswaren 1.05 per pakje ipv ruim 2 euro
Appelsientje, 78 cent per pak. Drinkt mn vriend graag 3 pakken in de week met zn 2en, dus daar maar een paar dozen van inslaan. Om te voorkomen dat daar meer van gedronken wordt omdat je meer hebt staan rn je voordeel dan weg is, schrijf ik weeknummers op de pakken. Op die manier houden we in de gaten dat we niet meer drinken dan anders.
Toiletpapier. 64 rollen page toiletpapier voor 13, 62 of van een ander merk 48 rollen voor 7.98.
Witte reus waspoeder 1+2 gratis! Had pas nog een goede deal, maar deze kan ik toch ook echt niet laten staan. Heb dan volgens mij echt voor de komende 2 jaar voorraad.
Andrelon shampoo. 8 flessen voor 10.88
Alle prijzen zijn al inclussief btw.

Ik ga dan wel vet over mijn budget heen, maar een paar aanbiedingen zijn echt te goed om te laten schieten.

Dat is trouwens slim, erop zetten voor welke week. Merk dat ook zelf, dat als je veel hebt staan je sneller denkt och iets extra's kan nog wel. Dan is het dus sneller op :-(

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:53

Miss_Blimm schreef:
Een heel leuk topic! Wij, twee volwassenen en twee kleine kindjes moeten het met 90,- per week doen. Lijkt me dus heel goed te doen als ik het hier zo lees maar toch moet ik altijd extra erbij pakken.

Van deze 90,- euro moeten we wel alles doen, wat betreft voeding, verzorgingsmiddelen, etc.

Wel zijn we dus grote eters. Als ik lasagne maak, een schaal, gaat dat dus op. Vaak wil ik ook wat sla met komkommer, oid erbij. Dit verdeel ik wel over twee dagen.

Ik ga eens bijlezen :-)

Oja heb nog wel twee kids in de luiers, dat is erg duur!