Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:20

verootjoo schreef:
God helpt mij om een leuker mens te worden, een mens vol liefde die zich niet laat leiden door het kwaad. Terwijl wij om ons heen continu tot kwaad verleid worden.

Ik ben benieuwd....welk kwaad is het waar wij continu tot verleid worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:22

verootjoo schreef:

Jaloezie , stelen, schelden, slechte dingen over iemand denken of zeggen ( roddelen ), denken dat iemand minder is dan jou, beoordelen op uiterlijk, pesten...

edit : quote fout

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:34

Kinke schreef:
verootjoo schreef:
God helpt mij om een leuker mens te worden, een mens vol liefde die zich niet laat leiden door het kwaad. Terwijl wij om ons heen continu tot kwaad verleid worden.

Hebzucht, geldzucht, roddelen, vraatzucht, negativiteit, slecht over jezelf denken, onzekerheid. Wij worden hier continu mee in aanraking gebracht. Ga maar na; in deze wereld gaat het alleen maar om status;veel hebben, veel geld verdienen, mensen kunnen moeilijk tevreden zijn met wat ze hebben. Mensen eten teveel en te slecht waardoor er hartziekten, obesitas en allerlei andere welvaartziekten nu orde van de dag zijn. Mensen vinden zichzelf niet mooi, zijn onzeker, heel bokt staat er vol mee. Dat zijn m.i. dingen van het kwaad die gevoed worden door onze maatschappij.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:56

Ik heb me niet aangesloten bij een bepaalde geloofsstroming en ik weet ook nog niet zo zeker of er wel een God bestaat.
Ik geloof niet dat alles is gemaakt door 1 God, wel dat als er zoiets is als een God dat de wereld en het heelal gemaakt is door meerdere God(inn)en.
Dat er meer is na de dood weet ik zeker, ik heb teveel meegemaakt om dat te kunnen ontkennen.

In het verleden heb ik verschillende kerken bezocht en ik voelde me het prettigst bij de Evangelische Gemeente, al strookt hun overtuiging ook niet met de mijne.
Maar de manier waarop men daar met elkaar omging en de manier waarop de diensten gehouden werden sprak mij erg aan. :)
Ook het wederzijdse respect tijdens gesprekken waarbij ik eerlijk aangaf niet zo veel met het geloof op te hebben en waarom maakte dat ik daar met een positief gevoel wegging.

De reden dat ik niet heel veel met geloofsstromingen op heb is toch wel dat er vaak niet zo positief wordt omgegaan met mijn geaardheid.
Er zijn diverse mensen die me op grond van hun geloof hebben geprobeerd om te praten richting het mannetje vrouwtje plaatje, zelfs familieleden van me. -O-
Zij willen dat ik volgens de bijbel leef en dus met een man ga trouwen enzo maar ik zie dat écht niet zitten, iets wat voor heftige discussies en zelfs contactverbreking heeft gezorgd.

Daarnaast heeft iemand me ooit verteld dat ik kanker heb gehad als baby ten gevolge van zonden die ik begaan zou hebben.
Toen ik vroeg hoe ik gezondigd zou kunnen hebben (ik was immers een baby toen ik ziek werd), werd het ineens verdraait naar dat ik moest boeten voor de zonden van mijn (voor)ouders.
Je snapt wel dat ik gewoon met een misselijk gevoel en een ietwat gegroeide aversie tegen het geloof ben weggegaan uit dat gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 00:28

Fred_Kroket ik weet niet waarom een niet gelovig een ander mens niet zou kunnen vergeven als diegene erg gekwetst wordt door de ander.
Daarom vraag ik het mij ook af, gezien ik het zelf niet kon.
Ik hoor ook vaak door mede Christenen zeggen die te maken hebben gehad met een heftige vergevingskwestie dat ze het zelf niet konden maar door de kracht van de Heilige Geest lukte het wel.
Ik ben heel erg benieuwd waar uit een niet gelovige persoon dan die kracht put.

Een mooie getuigenis over vergeven van iets wat zo'n beetje onvergeefbaar zou kunnen zijn is het volgende geluidsfragment van Corrie ten Boom.
Citaat:

Overigens is het een misvatting dat je geen eigen verantwoordelijkheid hebt wanneer je gelooft.
Je geeft die verantwoordelijkheid van je leven niet opeens uit handen. Er is nog steeds sprake van steeds keuzes maken. Luister je naar de Heilige Geest die je geweten aanspreekt of negeer je hem.
En dat is bij alles in je leven waar je te maken krijgt met keuzes.
Ik ervaar alleen kracht die niet vanuit mezelf komt wat maakt dat ik de situatie aan kan.
Ik zoek steeds de nabijheid van God op door te bidden of te zingen en bijbel te lezen maar ook dat is een keuze.
Ik ga niet van mezelf zeggen "ik ben een goed mens want ik ben gelovig" nee dat zou maken dat ik mij beter zou voelen dan iemand die niet gelooft.
Maar zonder geloof zou ik niet de persoon zijn die ik nu ben.

Lor1_1984 Tis helaas waar dat in veel kerken niet goed om gegaan wordt met homoseksualiteit.
Zo wie zo is seksualiteit een moeilijk onderwerp binnen veel kerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:27

verootjoo schreef:
Kinke schreef:

Hebzucht, geldzucht, roddelen, vraatzucht, negativiteit, slecht over jezelf denken, onzekerheid. Wij worden hier continu mee in aanraking gebracht. Ga maar na; in deze wereld gaat het alleen maar om status;veel hebben, veel geld verdienen, mensen kunnen moeilijk tevreden zijn met wat ze hebben. Mensen eten teveel en te slecht waardoor er hartziekten, obesitas en allerlei andere welvaartziekten nu orde van de dag zijn. Mensen vinden zichzelf niet mooi, zijn onzeker, heel bokt staat er vol mee. Dat zijn m.i. dingen van het kwaad die gevoed worden door onze maatschappij.

Maar met gezond verstand kom je daar ook wel, daar heb je God toch niet voor nodig?
Ik vind het soms onderwaarderend omdat gelovigen vaak zeggen dat iets door God komt of door het geloof terwijl je het zo mooi bij jezelf of mensen om je heen kunt zoeken en hun en jezelf beter kan waarderen dan God.

verootjoo

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:10

Met gezond verstand geleid door God wel, helaas blijkt uiit onze maatschappij die niet door God geleid wordt imo echt iets anders... De maatschappij, en dat zijn wij allemaal, laat ons anderen dingen denken dan die goed voor ons zijn,

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:23

Het blijft lastig dit soort discussies omdat een gelovig mens altijd zíjn geloof als waarheid ziet en zich onvoldoende kan inleven in mensen die leven met als leidraad, hun gezonde verstand.

Osmo: Een deel van de mensen die zich niet laten leiden door de regels en afspraken van een religie zijn prima in staat om anderen te vergeven. Waar wij de kracht vandaan halen is jouw vraag. Volgens mij is het antwoord: je laten niet laten leiden door je emoties, maar handelen vanuit rust en ratio.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:33

silmitan schreef:
Het blijft lastig dit soort discussies omdat een gelovig mens altijd zíjn geloof als waarheid ziet en zich onvoldoende kan inleven in mensen die leven met als leidraad, hun gezonde verstand.
Het een sluit het ander niet uit (geloof als waarheid zien en daarom onvoldoende inleven). En verstand hoef niet altijd ‘gezond’ te zijn. ;) :P

Dat er (vanuit een oogpunt) anders tegen *iets* aangekeken wordt wil niet nog zeggen dat het gezonde verstand ontbreekt noch dat er geen inlevingsvermogen is.

Ik denk dat het veel beter is om begrip voor elkaars zinswijze te hebben? Als je dat onder gezond verstand schaart, dat kan. Nu valt het in dit topic harstikke mee, maar in andere topics heb ik opmerkingen voorbij zien komen waarbij begrip veel meer ontbreekt bij de ‘niet gelovige’ groep.
Citaat:
je laten niet laten leiden door je emoties, maar handelen vanuit rust en ratio.
Waarom kan iemand die naar ‘geloof’ handelt dit niet doen vanuit rust en ratio? Volgens mij zeg je het zelf al als het geloof als waarheid wordt gezien is het toch ook naar ‘ratio’ :) (de ratio; het menselijk denkvermogen) En diverse mensen hebben hier al aangeven rust te ervaren in hun geloof.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:37

OsMo schreef:
Fred_Kroket ik weet niet waarom een niet gelovig een ander mens niet zou kunnen vergeven als diegene erg gekwetst wordt door de ander.
Daarom vraag ik het mij ook af, gezien ik het zelf niet kon.
Ik hoor ook vaak door mede Christenen zeggen die te maken hebben gehad met een heftige vergevingskwestie dat ze het zelf niet konden maar door de kracht van de Heilige Geest lukte het wel.
Ik ben heel erg benieuwd waar uit een niet gelovige persoon dan die kracht put.

Dan ligt dat toch aan jezelf en zit het tussen je oren, niet aan een Heilige Geest.... Je geeft gewoon "iets" de schuld voor je het feit dat je het wel kunt en als dat voor jou een Geest is en jezelf wel kunt vereenzelvigen is dat prima voor jou.

Ik haal "kracht" uit mezelf, ik maak gewoon fouten en daar ga ik niet over lopen mekkeren, ik heb soms een hekel aan iemand of aan iets en dat gaat vanzelf over als je het specifiek over vergeven hebt.... Soms moet je gewoon er niet meer aan denken en verder gaan. Zolang Israel en Palestina elkaar dingen blijven verwijten en elkaar niets vergeven blijft het oorlog. Zo zit het ook in je hoofd en dan kun je daar een God of voor jouw zelfs een Geest voor gebruiken maar dat is het "probleem" weer verschuiven naar een ander i.p.v. bij jezelf houden. Niet door jezelf, maar door een geest kun je wel vergeven. En die twee landen die ik aanstipte blijven oorlog voeren vanwege een geloof dus die zullen elkaar nooit iets kunnen vergeven omdat ze allebei vinden dat ze de waarheid hebben uitgevonden.

Dus zolang jij blijft aanhouden dat een Geest jou helpt dan vind jij dat je gelijk hebt omdat het voor jou aantoonbaar is dat je zonder de Geest niet kunt vergeven. En dan blijf ik volhouden dat ik het (wetenschappelijk) aangetoond is dat die Geest niet bestaat en ook nog eens aanleiding is voor veel geweld in de wereld, en dat je de verantwoording voor je leven bij een ander legt en voila! Gooi nog wat olie op het vuur en je hebt een mini oorlogje :D (ik denk dat je heel redelijk bent en we op een leuke manier deze discussie kunnen voeren en het is een extreem voorbeeld natuurlijk) Het zou een stuk makkelijker zijn als we dat verstand gebruiken en je verantwoording neemt, geloof was/is een leuk pressiemiddel om mensen onder, zeker vrouwen, degene die dat geloof heeft bedacht moet een man zijn geweest, de duim te houden maar we zijn onderhand alweer 2000 jaar verder dus het lijkt me dat het tijd wordt dat die poppenkast eens onder de loep wordt genomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:46

Fred_Kroket, denk jij echt dat ‘het’ geloof door 1 persoon (een man dus) is uitgevonden? Wat is ‘het’ geloof? En dat dit zo’n 2000 jaar geleden gebeurd moet zijn? Heb je daar ook een basis voor of reden voor waarom je dat denkt of vindt?

En een leuke discussie voeren kan prima zonder woorden als poppenkast te gebruiken, toch. Dat getuigt van weinig respect voor je discussiepartner. En geeft die persoon ook zelden een reden om te reageren :) (en doet ook weinig goeds aan de algemene sfeer in dit topic).

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:54

voor iedereen die hier over kwaad heeft gesproken.

je bent een mens, mensen maken fouten. mensen schelden en mensen boordelen dat is hoe een mens is, dat is onze natuurlijke aard. en daar is niets mis mee. zonder fouten leer je niet en leren is waarom je leeft.
maak fouten en leer:) niets mis mee en je gaat er echt niet om naar die zogenaamde warme plek^^

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:24

Sammie, zoal jij het bekijkt heb je gelijk (lees: jouw waarheid), maar laat ik het dan anders formuleren.

De ratio van een gelovig mens wordt in mijn ogen gemanipuleerd door kerkelijke leiders en hun aanhang. Er wordt ingespeeld op de emoties van de mensen met té vaak als gevolg dat er ellende door komt. Daarom geef ik aan dat je emoties en ratio moet scheiden van elkaar. Dat is wat er mijns inziens niet gebeurd bij gelovigen.
En ik ben het met Fred Kroket eens dat het geloof zéér waarschijnlijk door het mannelijke deel van de mensheid is bedacht. Inmiddels zijn we er achter dat man en vrouw gelijkwaardig benaderd dienen te worden. Vele religies zien de vrouw nog steeds niet als gelijkwaardig.

Een reden te meer voor vrouwen om zich níet te laten leiden door een religie.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:42

Ik ben nog van plan om terug te komen op de vragen die je me eerder stelde silmitan, maar ik heb nog niet de tijd gehad om daar voor te gaan zitten. Ik hoop dat later deze week te kunnen doen. Dan zal ik ook op het bovenstaande terug komen. Wat ik nu alvast daarover wil zeggen is dat ik prima in staat ben mijn emoties en ratio van elkaar te scheiden, ik ben nuchter ingesteld. Het is daarom ook niet helemaal fair om zo'n vooroordeel als leidend te zien ;) Bovendien heb ik nooit ervaren dat ik als mindere gezien wordt binnen het christelijk geloof. Meestal is het niet de religie die de vrouw niet als gelijkwaardig ziet, maar maken de mensen dat er zelf van ;) Bijv. een groepering mannen die de vrouw niet als gelijkwaardige wil zien, omdat ze macht willen hebben of gewoon arrogant zijn :+ Ze schuilen dan achter religie, maar het zegt meer over henzelf dan over de religie.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:44

Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, iets dat groter is dan de mens. Maar of het nou God, Allah of Jantje mag heten, dat weet ik niet.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:00

Ingrid,
Uiteraard is mijn mening gebaseerd op eigen ervaringen ipv vooroordelen. En je hebt inmiddels al begrepen dat die niet uitslaan naar de positieve kant van het geheel :)
En het is niet mijn bedoeling om het te laten overkomen alsof mijn mening leidend moet zijn.

Ik blijf het wel fascinerend vinden wat mensen drijft om te leven naar gods of allahs wetten ( of welke religie dan ook).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:02

Ik heb geen waarheid, ik heb een mening. :P Het ging mij er alleen om dat je (onbewust) in 1 zin 2 vooroordelen gebruikte. (ze hebben geen gezond verstand en ze kunnen zich niet inleven).

Hoe zit het dan met gelovige mensen die niet naar een kerk gaan en die zich niet laten beïnvloeden door kerkelijke leiders (en de aanhang)? Die worden niet beïnvloed door een persoon, die lezen enkel de Bijbel, misschien en studiegroepje hier en daar en dat is het. En als we het dan over beïnvloeden hebben, zet overdag een willekeurig kinderprogramma op en wacht op de reclames. Zet ’s avonds de tv aan en bekijk eens kritisch naar de reclames die ons allerlei producten en vakanties aan willen smeren. Daar wordt je toch weer een vrolijk mens van! Beïnvloeding is overal in onze samenleving, daar ontkom je niet aan. Onze normen en waarden zijn beïnvloedbaar. Mensen zijn kuddedieren en willen niet buiten gesloten worden. Snel kiezen is dus van belang. Alleen omdat ‘het geloof’ als negatief wordt ervaren wordt al snel het argument gebruikt dat ze zich laten beïnvloeden door de kerk/geestelijk leider. Ieder mens wordt beïnvloedt door reclames, door vrienden, door buren, door familie. Lees je Dr. Phil, Sonja Bakker, een of ander zelfmeditatieboek en je denkt ja.. eigenlijk is dat wel zo en er vind beïnvloeding plaatst. Het spreekwoord is niet voor niks het gras is altijd groener bij de buren. Dát alleen al is een kenmerk dat hetgeen je buren doet jouw beïnvloedt.

Heb je een onderbouwing waarom je denkt (jullie denken) dat het geloof is bedacht door 1 iemand (een man). Enig idee hoe oud ‘het’ geloof is en hoe lang dat zich al onder de bevolking bevindt. Er zijn meer dan genoeg bewijzen, maar nog veel meer aanwijzingen die aantonen dat het zeker niet 1 persoon is geweest. Volgens mij kun je dit alleen met zekerheid stellen bij de Islam, want ja dat boek is gebaseerd op de profetie van Mohammed. Van het Christendom en zeker van het Joodse geloof kun je dit niet met enige stelligheid zeggen. Alleen al de naam de Bijbel geeft het weg. Bijbel komt van biblia (boeken). En aan de schrijfstijl van de diverse boeken (en brieven) kun je (veel meer van het OT dan van het NT) zien dat het geschreven is door meerdere mensen. (in verschillende tijden). Veel verhalen zijn generaties doorgegeven eer ze opgeschreven werden. Dan heb je nog de Dode Zeerollen van Qumran (Saudie-Arabië). Bijna 2.000 jaar in een grot gelegen en grof schat toen al circa 200-50 jaar oud. De teksten verschillen weinig tot nihil van de teksten die opgenomen zijn in de Bijbel (circa 367) Egypte/Rome. Het OT bevat verhalen die eeuwen oud zijn. De verhalen uit het NT zijn circa 1900-1950 jaar oud. En ook daar zie je aan de schrijfstijl (en zelfs aan de inhoud) dat het verschillende mensen (mannen, dat wel) zijn geweest. Er zijn gewoon (door onderzoek, kruisverwijzing enz. enz.) jaartallen aan de brieven en evangeliën gehangen, waardoor er een (op wetenschappelijk niveau) een grof jaartal aan gehangen kan worden. Dus dat het hele boek verzonnen is door 1 persoon is m.i. onjuist, voor wat betreft het NT kun je je afvragen of het een groepje mannen is geweest. Maar dan is het verschil in de schrijfwijzen van de evangeliën nog niet echt verklaard. Bovendien is het NT veel meer filosofisch (brieven e.d.) ingesteld dan het OT (waarbij veel meer wordt gesteld dat iets zo is (gegaan)). Plus enige beïnvloeding heeft plaats gevonden bij het samenstellen van de Bijbel, waarbij er (destijds) bewust is gekozen voor bepaalde boeken wel en bepaalde boeken niet :) En gezien de Romeinse tijdzetting kun je je afvragen waarom zij voor bepaalde boeken hebben gekozen en waarom bepaalde boeken niet. Want er zijn er, buiten de Bijbel om, veel meer. Absoluut. De een gematigd, de ander feller.

Citaat:
Inmiddels zijn we er achter dat man en vrouw gelijkwaardig benaderd dienen te worden.
We zijn er niet ‘achter’, we vinden dat op dit moment. Dat is een groot verschil. Iets waar ik overigens geen enkel probleem mee heb ;) , maar onze denkwijze wordt ook beïnvloedt door onze normen en waarden (en andersom). 200 Jaar geleden dachten we er anders over, nu vinden we dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn en over 200 jaar…? Wie weet wordt de man dan als minderwaardig beschouwd.

Stof tot nadenken, hopelijk. Maar ik moet helaas even afsluiten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:27

Sammie schreef:
Fred_Kroket, denk jij echt dat ‘het’ geloof door 1 persoon (een man dus) is uitgevonden? Wat is ‘het’ geloof? En dat dit zo’n 2000 jaar geleden gebeurd moet zijn? Heb je daar ook een basis voor of reden voor waarom je dat denkt of vindt?

En een leuke discussie voeren kan prima zonder woorden als poppenkast te gebruiken, toch. Dat getuigt van weinig respect voor je discussiepartner. En geeft die persoon ook zelden een reden om te reageren :) (en doet ook weinig goeds aan de algemene sfeer in dit topic).

Zou je dan de moeite kunnen nemen om inhoudelijk te reageren. Er een paar zinnetjes tussenuit halen en iemand daarop wijzen is een beetje respectloos, jij vind dat de algemene sfeer ervan achteruit gaat. Enig korreltje zout zou fijn zijn als iemand een ongezouten mening heeft. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:29

Geloof ik dat er een God bestaat? Geen idee. Er is geen bewijs voor, maar ook niet tegen. Dus ik houd de opties open :)
Wetenschap en religie gaan hand in hand namelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:36

Fred_Kroket schreef:
Zou je dan de moeite kunnen nemen om inhoudelijk te reageren. Er een paar zinnetjes tussenuit halen en iemand daarop wijzen is een beetje respectloos, jij vind dat de algemene sfeer ervan achteruit gaat. Enig korreltje zout zou fijn zijn als iemand een ongezouten mening heeft. ;)

Ik heb inhoudelijk gereageerd. Sterker nog dat is het eerste gedeelte van wat je quote, waar ik later zelfs nog veel uitgebreider op in ga. Korreltjes zout prima, maar daar zijn dus smillies voor uitgevonden. Die zag ik eerder in het bericht wel, maar bij de poppenkast zeer zeker niet. De toon van het bericht vond ik aan het eind een beetje jammer, het begin prima. Met vragen en opmerkingen plaatsen is niks mis, toch. Ik vind je mening trouwens niet ongezouten hoor :+ Dus dat scheelt weer een zoutvaatje ;)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:14

silmitan schreef:

het lijkt nu net alsof ik als Christen geen gezond verstand heb, maar met oogkleppen op alleen maar naar de bijbel staar :P Ik kan me heel goed inleven in mensen die niet geloven en ik kan zelfs begrijpen waarom mensen het niet geloven. Het is eigenlijk veel te mooi om waard te zijn, niet? Iemand die jou en de hele aarde heeft gemaakt, Zijn Zoon gegeven heeft om jouw zonden te dragen, daarnaast onvolwaardelijk van je houdt en als je Hem toelaat in je leven mag je na de dood samen met Hem leven in de Hemel waar geen pijn en verdriet meer is...wie wil daar nu niet voor tekenen? :)

wat vuurneon zegt vind ik ook (behalve dan dat ik ondervonden heb dat God wel bestaat). Ik kan niet bewijzen dat God bestaat, want er zijn geen bewijzen voor, maar ook niet tegen ;) alleen door de ervaringen in mijn leven heb ik God leren kennen en ik hoop heel erg dat anderen dat ook gaan ervaren (en geloof me, als je er echt naar zoekt met een hart dat er open voor staat zal er echt antwoord komen ;) )

als mensen zeggen dat evolutie bestaat, omdat er genoeg bewijzen zijn...er zijn ook genoeg bewijzen dat de aarde 6000 jaar bestaat, dus dat is geen excuus om niet in een God te geloven, want niemand heeft kunnen bewijzen dat er bijvoorbeeld platvissen haaien werden, pootjes kregen, rechtop gingen lopen en toen mensen werden...dat vind ik juist heel raar klinken :+

ik wil niemand op zijn teentjes trappen hoor, want ik vind het altijd wel interessant hoe mensen over het geloof denken, maar ik vond sommige reacties een beetje spottend overkomen en daar word ik altijd kriegelig van...respect hebben voor elkaar vind ik vooral in zulke topics belangrijk :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:28

paulus26 schreef:
Als god had bestaan stierven er geen kinderen.

wie zegt dat god goed is ?

sorry dat ik dat nu na 29 blz nog omhoog haal

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:17

Oké, de woorden 'gezond verstand' zijn niet gekozen om mensen te beledigen. Ik bedoel daar mee dat wanneer je keuzes maakt, je dit doet vanuit argumenten en onderbouwing (wetenschappelijk bewezen).

Sammie, zou het niet zo kunnen zijn dat die verhalen uit de bijbel, thora, koran etc. (Vlgs mij heeft de koran wel een overlap met de bijbel, in beide komen nl. de verhalen van Abraham voor) destijds geschreven/verteld zijn om op die manier mensen bekend te maken met normen/waarden/beschaving.
Totdat er een handjevol mensen 'geld/macht' in zag. Hebzucht hebben we nl allemaal in ons.

En vanaf dat moment zijn de verhalen een eigen leven gaan leiden en zijn de diverse religies ontstaan.

Zou zo maar kunnen toch?? :)

Probeer je jezelf wel eens voor te stellen hoe je op dit moment zou kunnen leven zonder steun aan je geloof? Heb je 't wel écht nodig of denk je alleen maar dat je het nodig hebt. (Een junkie denkt ook dat hij niet zonder drugs kan... :) )

Ik vraag mezelf dat nog wel regelmatig af en kom telkens tot de conclusie dat ik niet terug zou willen keren.

En over invloed van reclame gesproken..............Misschien moeten we daar een nieuwe topic over starten :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:22

silmitan schreef:
. Ik bedoel daar mee dat wanneer je keuzes maakt, je dit doet vanuit argumenten en onderbouwing (wetenschappelijk bewezen).

Geloof en wetenschap gaan goed samen; theologie is een universitaire studie. Gemiddelde dominee is wetenschappelijk opgeleid :)
De wetenschap bestaat ook theorieën en waarschijnlijkheden, daar moet je ook in geloven en biedt ook geen absolute zekerheid. Net als het geloof; je kan niet bewijzen dat het er wel is, maar ook niet dat het er niet is. Er bestaat altijd een kans dat er iets is.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:27

vuurneon schreef:
silmitan schreef:
. Ik bedoel daar mee dat wanneer je keuzes maakt, je dit doet vanuit argumenten en onderbouwing (wetenschappelijk bewezen).

Geloof en wetenschap gaan goed samen; theologie is een universitaire studie. Gemiddelde dominee is wetenschappelijk opgeleid :)
De wetenschap bestaat ook theorieën en waarschijnlijkheden, daar moet je ook in geloven en biedt ook geen absolute zekerheid. Net als het geloof; je kan niet bewijzen dat het er wel is, maar ook niet dat het er niet is. Er bestaat altijd een kans dat er iets is.

Maar er is net zo veel kans dat er niets is.