Chubby schreef:Eerste impuls zonder stil te staan bij de gevolgen is leeftijd. Dat kun je ook gewoon nog helemaal niet verwachten. Zeker niet als ze een impulsieve persoonlijkheid heeft. Het helpt ook niet om haar te waarschuwen, ze moet het zélf beleven, dat is de beste leerschool. Als jij als moeder nou zorgt dat ze haar nek niet breekt, en je durft het, laat haar dan gewoon haar gang gaan. Of faciliteer haar in het ontdekken van haar fysieke grenzen. Ga naar de speeltuin, naar het zwembad, laat haar gym- of turnlessen nemen.
Dat hebben wij ook steeds gedaan (en nog) werkt echt bij ons. Zo mocht ze hier ook al heel vroeg zelf de trap op. Onder onze voorwaarden natuurlijk zoals alleen als wij erbij waren en de traphekjes voor ze open maakten etc. Gevolg dat ze dat al heel snel goed konden en nog nooit ergens stiekem een trap opgeklommen zijn en zich op die manier in een gevaarlijke situatie hebben gebracht. Dat is wat ik eerder al een keer schreef over vooraf uitleggen en doen.
Ook ik denk dat de term praatmoeders echt verkeerd is. Bij praatmoeders denk ik aan ouders die niet consequent zijn en niet op willen vallen in de massa. Bang zijn dat een kind gaat huilen of schreeuwen en waarvan de kinderen ook weten dat de ouders dat ze daar bang voor zijn. Zie ze ook regelmatig. en maar sussen om vooral geen herrie te gaan maken of ze alsjeblieft toch mee willen lopen. Onze jongens weten al vanaf het begin, dat we niet eindeloos wachten als we ergens zijn om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Die blijven echt wel bij ons. Mochten ze afgeleid zijn door het een of ander, is zeggen dat ik verder ga voldoende om ze mee te laten lopen.
En dat kinderen zo geboren worden, dat klopt. Natuurlijk kan een kind iets hebben waardoor ze sneller afgeleid zijn of wat dan ook, maar van geboorte af kan echt ieder kind leren mee te lopen, van spullen af te blijven etc etc. Vind het altijd wel makkelijk als mensen zeggen dat wij ook van die lieve rustige kindjes hebben. Dat zijn ze ook, maar dat komt ook door onze manier van opvoeden. (waar ook af en toe echt wel steekjes vallen hoor en wij ook echt niet altijd alles helemaal goed doen)