Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:25

Ruga jij bent geoloog toch? Wat is jouw visie op de evolutie(theorie)?

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:35

wendyenbram schreef:
Zo zou het met de zwilwrat ook kunnen zijn. of daar ooit een teen gezeten heeft? weet ik niet (hebben wij ooit een staart gehad stuitbotje) Maar veranderingen ja hoor!
Ik had inderdaad gelezen dat je de evolutietheorie niet afwijst nu je het zegt. Evengoed benieuwd naar je mening over de zwilwrat. En weet ik niet is een straight antwoord. Ik weet het ook niet. Vooralsnog ga ik er wel van uit dat het een teen geweest is, maar ben me ervan bewust dat dit niet is bewezen. Voor zover ik weet. In ieder geval bedankt voor het delen van je visie. In deze post en die ervoor.

verootjoo schreef:
Wat maakt dat eigenlijk uit Ik snap niet wat die vraag er toe doet daarom beantwoord ik hem ook niet. Heb me nooit zo verdiept in de theorie over de zwilwrat Vind ik ook niet zo'n relevant onderwerp over het paard.
Dat je die vraag niet wilt beantwoorden, jammer maar oké.
Dat je mijn vraag hier niet relevant vindt daar was ik wel even stil van. Het is een paardenforum en het topic gaat over de evolutie. nuff said.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:40

Wendyenbram, je haalt echt een heleboel dingen door elkaar. Net zoals evolutie en embryonale ontwikkeling. Niet elke verandering (zoals strafmaat) is evolutie, dat is gewoon gedrag en wet en regelgeving die in de loop der tijd of per land veranderen. Iets is pas evolutie als de verandering in de genen van de soort verankerd worden en doorgegeven aan de volgende generatie. Daarbij is de definitie van een soort juist dat er bij kruising tussen verschillende soorten geen vruchtbare nakomelingen geproduceerd worden. Dus dit wordt niet genetisch verankerd en doorgegeven. In dierentuin gefokte dieren overleven niet in het wild omdat het vinden van voedsel hen niet wordt aangeleerd. Pas als de genen om te jagen veranderen, overleven ze niet in het wild en dan is er juist de evolutie voor dat deze dieren dus uisterven. Survival of the fittest...niet survival of the weakest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:45

Neem dan ieder ander rudimentair lichaamsdeel of orgaan :).

Dat is toch ook een mooi bewijs van evolutie :). Zoals sommige slangen die nog rudimentaire pootjes hebben, bijvoorbeeld.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:51

oji schreef:
Wendyenbram, je haalt echt een heleboel dingen door elkaar. Net zoals evolutie en embryonale ontwikkeling. Niet elke verandering (zoals strafmaat) is evolutie, dat is gewoon gedrag en wet en regelgeving die in de loop der tijd of per land veranderen. Iets is pas evolutie als de verandering in de genen van de soort verankerd worden en doorgegeven aan de volgende generatie. Daarbij is de definitie van een soort juist dat er bij kruising tussen verschillende soorten geen vruchtbare nakomelingen geproduceerd worden. Dus dit wordt niet genetisch verankerd en doorgegeven. In dierentuin gefokte dieren overleven niet in het wild omdat het vinden van voedsel hen niet wordt aangeleerd. Pas als de genen om te jagen veranderen, overleven ze niet in het wild en dan is er juist de evolutie voor dat deze dieren dus uisterven. Survival of the fittest...niet survival of the weakest.

Dan haal ik maar dingen door elkaar, Feit blijfd dat ik in de bijbel geloof en in God.
Maar ook niet uitsluit dat dieren/mensen veranderen.
En men past zich aan aan de omgeveing waarin het leeft.
wanneer dat heel lang is, dan verandert het dier/mens mee in die aanpassing.

Over weet ik veel hoeveel jaar, zal de chinees Hier geboren wls net zo lang worden als de "nederlander" en de chinees die altijd in china geleefd heeft zijn lengte behouden (of kleinte ;-)

Een katachtige zal altijd zijn instinct houden, echter wanneer het dier net meer "weet" dat jagen nodig is om voedsel te krijgen zal hij dit instinct ooit verliezen. en niet meer doorgeven aan de volgende generatie.
(kijk naar de mens, wie zal nu nog volledig op zichzelf kunnen leven wanneer het ergens neergeplant wordt gelijk aan de tijd dat men nog geheel zelf in zijn levenbehoefte moest voorzien?)

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:54

Nee, ik geloof niet in evolutie theorie. Want waarom evolueren wij dan niet door?? En ik stam liever niet van een aap af...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:56

schotjes schreef:
Nee, ik geloof niet in evolutie theorie. Want waarom evolueren wij dan niet door?? En ik stam liever niet van een aap af...

Wij evolueren juist door ;). Zo worden wij steeds langer dan vroeger, hebben alle mensen rudimentaire lichaamsdelen (zoals het staartbotje, de appendix en oorspieren) en stammen we inderdaad niet van de apen af, maar hebben we een gezamenlijke voorouder.

Maar goed, lezen is natuurlijk wel erg lastig :).

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:56

_San87_ schreef:
Zoals sommige slangen die nog rudimentaire pootjes hebben, bijvoorbeeld.

Van alle voorbeelden die er te kiezen zijn... komt zij met de slang :D

Ricky Gervais over de slang (deel 2 van 3):
Laatst bijgewerkt door Eke1 op 13-11-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:57

Eke1 schreef:
_San87_ schreef:
Zoals sommige slangen die nog rudimentaire pootjes hebben, bijvoorbeeld.

Van alle voorbeelden die er te kiezen zijn... komt zij met de slang :D

Ricky Gervais over de slang:
[ Video ]

Ik heb hier geen geluid :(. Wat zegt hij :D?

Ik had trouwens ook wel de appendix, de verstandskiezen of de oorspieren willen noemen. Of dat sommige walvissen beenvormige botstructuren hebben :+.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:58

waaruit concludeer jij dat we niet meer door evolueren???? En zoals al 100 keer aangehaald is, is er geen evolutiebioloog die beweert dat de mens van een aap afstamt.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:58

_San87_ schreef:
schotjes schreef:

Wij evolueren juist door ;). Zo worden wij steeds langer dan vroeger, hebben alle mensen rudimentaire lichaamsdelen (zoals het staartbotje, de appendix en oorspieren) en stammen we inderdaad niet van de apen af, maar hebben we een gezamenlijke voorouder.

Oh sorry had niet alles gelezen haha. Maar komt dat niet gewoon door ook goede medicijnen en dingen enz? (zal wel niet) En hoe zou iedereen dan weten dat dat vroeger niet zo was..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:01

schotjes schreef:
_San87_ schreef:

Oh sorry had niet alles gelezen haha. Maar komt dat niet gewoon door ook goede medicijnen en dingen enz? (zal wel niet) En hoe zou iedereen dan weten dat dat vroeger niet zo was..

Je weet toch wel van het bestaan van fossielen? Opgravingen van skeletten van mensen die vroeger leefden enz.?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:01

Velen hier halen wel twee fundamentele concepten door elkaar: 'nature' en 'nurture'.

Een kat verliest pas het instinct om te jagen als een genetische mutatie optreedt die daarvoor zorgt (en dan is 'instinct om te jagen' ook nog eens echt niet veroorzaakt door slechts een enkel gen; de hele discussie is tamelijk hypothetisch). Echter, het kan wel zo zijn dat een kat de uitvoering van zo'n instinct niet leert van zijn moeder omdat er geen noodzaak toe is; dan is het instinct er nog wel, maar de uitvoering lukt niet. Dat is het verschil tussen nature, en nurture; genen vs. opvoeding.

Jouw voorbeeld over lengte van Hollanders vs. Chinezen is eenzelfde punt; variatie in lengte zal alleen optreden wanneer die Hollanders en Chinezen ook daadwerkelijk nageslacht krijgen, dan zullen genen in de populatie mengen en zo zullen kinderen misschien kleiner of juist langer worden, maar die zullen dan ook geen 'Hollanders' of 'Chinezen' zijn. Maar het is niet zo dat een 'Hollander' door de jaren heen als door een wonder zijn lengte aan zal passen doordat hij/zij tussen de Chinezen gaat wonen. Dat is een fundamenteel wetenschappelijk experiment geweest: muizen wiens staart afgeknipt is, krijgen muizenbaby's die gewoon hun staart nog hebben.

En @ schotjes: wij, en alles om ons heen, evolueert wel degelijk door. Heel snel zelfs. Kijk maar naar ons huidige probleem met bacterien die resistent zijn tegen de meeste antibiotica; dat is pure 'survival of the fittest' die wij tijdens ons eigen leven kunnen zien gebeuren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:08

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben. Voor de aanhangers van de bijbel. (Ik geef onmiddelijk toe dat ik de bijbel vrijwel niet ken, dus misschien staat het daarin uitgelegd). Volgens de bijbel is het bij mijn weten zo dat bij de zondvloed er 1 koppel van elke soort gered is op de ark van noach. Dit heeft plaatsgevonden na de schepping. Hoe verklaren jullie dan dat er van elke soort oneindig veel ondersoorten en rassen zijn ontstaan. Neem alleen al het paard (we zitten immers op bokt). Je hebt de arabier, de fjord etc etc. Beide van het soort paard, maar ieder volledig aangepast aan de oorspronkelijke leefomgeving. Hier ben ik oprecht geintereseerd in. Hoe denken jullie dan dat dit rassenverschil is ontstaan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:13

schotjes schreef:

*zucht* Er is hier niemand die in de evulotietheorie gelooft en beweert dat we van apen af stammen. Sterker nog, er is al vele malen gezegd dat we er niet van af stammen, maar eenzelfde voorouder hebben.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:14

Tja, technisch gezien zou je de Bijbel kunnen geloven en evolutietheorie ook (hoewel ik 'geloven' in die evolutietheorie een rare term vind). Dat is precies waarom hier al eerder werd gezegd dat het niet handig is om de oerknal te correleren met evolutie, want het zijn heel verschillende theorieen. Darwin heeft nooit uitgelegd hoe leven is ontstaan; alleen 'the origin of species', het ontstaan van soorten; niet 'the origin of life'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:16

@Hanmar: Ook zonder te kruisen. Als er in Nederland een omgevingsfactor is die maakt dat langere mensen een grotere kans hebben om te overleven, zouden ook de chinezen die naar nederland gekomen zijn, ook al zouden ze alleen onderling kruisen, over de generaties heen langer worden. Dat is juist het principe van evolutie. De chinezen met de genen voor langer worden zijn dan in het voordeel tov de chinezen met de genen voor het kort blijven. Dit is alleen wel een proces dat over heel veel generaties langzaam verandert en eeuwen duurt. Maar goed, ik denk eigenlijk dat de lengte van de mens meer met dieet te maken heeft en de hoeveelheid groeihormonen die wij tot ons krijgen via de bioindustrie. Dat is weer een totaal andere discussie ;-)
Laatst bijgewerkt door oji op 13-11-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:16

Nou ja.. je gelooft de theorie of je gelooft er niet in. Net als dat je wel of niet in God gelooft..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:17

_San87_ schreef:
schotjes schreef:

_/-\o_ Eens.

Ik vind geloven dat god ons gemaakt heeft ongeloofwaardiger dan geloven in evolutie. Dus ga ik voor de evolutie theorie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:20

schotjes schreef:
En ik stam liever niet van een aap af...

Waarom eigenlijk niet?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:22

Haha, ik moet wel lachen om 'zoiets perfects als de mens' pfff we zijn juist alles behalve perfect, zelfzuchtige monsters zijn we....

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:24

CK88 schreef:
Haha, ik moet wel lachen om 'zoiets perfects als de mens' pfff we zijn juist alles behalve perfect, zelfzuchtige monsters zijn we....

En dan kijk je naar onze geestelijke karakteristieken en daar gaat het in deze discussie nog niet eens om.

Ik zou iedereen die het menselijk lichaam 'perfect' vindt eens uitnodigen om er wat beter naar te kijken. Het staat namelijk bol van de inefficiente oplossingen, die toevallig op een bepaald punt in evolutie net wat voordeliger waren dan de andere oplossingen; dat is iets heel anders dan een 'perfecte' oplossing, in sommige situaties is het namelijk verre van ideaal - het was alleen op dat punt wel de 'beste van alle slechte oplossingen'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:25

Pletje123 schreef:
Nou ja.. je gelooft de theorie of je gelooft er niet in. Net als dat je wel of niet in God gelooft..

Dat geldt alleen voor gelovigen dus.
Voor de niet gelovigen blijft er over dat je de principes van de evolutietheorie ook gewoon kan begrijpen en ondervragen. Hoef je niets voor te geloven.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:26

Ruga schreef:
Pletje123 schreef:

Dat geldt alleen voor gelovigen dus.
Voor de niet gelovigen blijft er over dat je de principes van de evolutietheorie ook gewoon kan begrijpen en ondervragen. Hoef je niets voor te geloven.

Precies mijn punt. Het hangt er vanaf waar je qua 'mindset' vandaan komt; vanuit het oogpunt van een (theistisch) gelovige kun je inderdaad 'niet geloven' in de wetenschap. Vanuit het oogpunt van een wetenschapper - zoals ik - gaat het niet om het 'geloven' in een theorie; je kunt er over nadenken, je kunt bij bepaalde aspecten je vraagtekens zetten, je kunt hem aannemen, of verwerpen - maar 'geloven' is gewoonweg niet een woord dat in mijn opkomt als ik over wetenschap nadenk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:29

Het lijkt mij dat in dit geval geloven en aannemen synoniem zijn, Hanmar :).