Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:42

annemieke_88 schreef:
In het begin toen God de mens had geschapen waren er veel engelen. Een van de engelen wilde meer macht hebben dan God en is zich tegen hem gaan keren. Hoe en waarom weet ik niet precies, maar het waren geen voorgeprogrammeerde engelen, zij hadden ook een eigen wil. De duivel wil dat meer mensen het met hem eens zijn en is toen in het paradijs begonnen door Adam en Eva van de vrucht te laten eten.
God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, oftewel, God wil dat de mensen net zoveel liefhebben en net zo goed zijn als dat God is. Helaas zit de duivel daar nu tussen en heeft hij de mens zover gekregen dat het kwade in ons op komt.

Maar waarom heeft ie ons dan vrije wil gegeven? Had ie toch beter niet kunnen doen?

annemieke_88

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:43

Omdat God niet samen met robots wil leven maar met mensen die samen met hem leven. Mensen die zelf kunnen denken, en God kunnen eren.
Jij zou toch ook niet een robot als vriend willen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:44

Getransformeerd tot mobiele bokker!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:45

annemieke_88 schreef:
In het begin toen God de mens had geschapen waren er veel engelen. Een van de engelen wilde meer macht hebben dan God en is zich tegen hem gaan keren. Hoe en waarom weet ik niet precies, maar het waren geen voorgeprogrammeerde engelen, zij hadden ook een eigen wil. De duivel wil dat meer mensen het met hem eens zijn en is toen in het paradijs begonnen door Adam en Eva van de vrucht te laten eten.
God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, oftewel, God wil dat de mensen net zoveel liefhebben en net zo goed zijn als dat God is. Helaas zit de duivel daar nu tussen en heeft hij de mens zover gekregen dat het kwade in ons op komt.
Dit verhaal heb ik ook ooit ergens gelezen. De duivel ging naar het paradijs van Adam en Eva als slang.

In de bijbel is de slang slecht, hij zorgt ervoor dat Adam en Eva het paradijs uit moeten, door ze over te halen van de vrucht te eten. In de Partriachale cultuur wordt de slang als slecht gezien. (En in de Matiagale cultuur is de rol van de slang goed. (onsterfelijkheid). De slang wordt gezien als wijs en slim.)

Vóór de zonderval had de slang nog poten. Na de zonderval heeft God de poten van de slang afgenomen zodat hij voorgoed door het stof moet kruipen als straf.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:46

Sabin_e schreef:
Vóór de zonderval had de slang nog poten. Na de zonderval heeft God de poten van de slang afgenomen zodat hij voorgoed door het stof moet kruipen als straf.

Dat is toch belachelijk... arme slang

Reneee_

Mij is altijd verteld (ja ik geloof ook) dat God geen Marionettes wilde maken maar levende wezens. :)

NatasjavE

verootjoo schreef:
Jezus is wél God... De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid :)

Ha!

Dan kan jij me mischien uitleggen waarom bij het christelijke geloof gesproken wordt over een monotheisme?

De vader, de zoon en de heilige geest zijn er bij mij al 3 en dan dus nog de engelen en de duivel.

(ik zag een paar pagina's terug dat jij je geloof erg goed kan verwoorden dus vandaar)

Iemand anders die het miij kan uitleggen mag uiteraard ook.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-05-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:48

annemieke_88 schreef:
Omdat God niet samen met robots wil leven maar met mensen die samen met hem leven. Mensen die zelf kunnen denken, en God kunnen eren.

Hoe kan god nou weten of het prettig is om met mensen samen te leven als hij dat nog nooit eerder heeft gedaan? Jij kon toch ook niet weten dat een aardbei lekker is als je het nog nooit had geproefd?
En god was voor de schepping de enige god, want er is maar 1 god, hij en hij alleen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:48

De drie zijn 1.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:49

Zooist, jij zegt een broekie te zijn in jouw geloof. Mag ik weten wat jij gelooft?

Misschien heb ik er overheen gelezen want het gaat als een trein! :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:49

God is de goddelijke, Jezus de menselijke en de Heilige geest de geestelijke.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:50

Nee ik ben niet gelovig, ik geloof niet in God en heb ook geen geloof. Ik ga ook nooit naar de kerk.

Laatst moest ik erheen ivm begrafenis, alleen persoonlijk vond ik het een beetje langdradig.. Al die eeuwige liedjes en verzen gingen maar door en ik dacht dat er geen einde aan kwam. Ik probeerde het te begrijpen door het een aantal keer steeds weer door te lezen, maar het kwam toch niet helemaal op me over wat ze nou precies ermee wilden zeggen en duidelijk maken.

Het was ook net alsof ik moest lichtrijden.. Staan, zitten, staan, zitten, op de knieën, staan, zitten etc.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 04-05-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:50

Zooist schreef:
De drie zijn 1.

Of het zijn er 3, of het zijn er 1. Maar 1 kan niet 3 zijn. Dus of ze zijn allemaal hetzelfde, wat dus niet kan want dan zou god tot jezus spreken, en daarmee dus tot zichzelf spreken. Of het zijn er 3. Leg uit.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:51

christel1857 schreef:
Sabin_e schreef:

Dat is toch belachelijk... arme slang
Haha is dit een serieuze reactie? (sorry ik moest er stiekem om lachen - ik bedoel het niet boos ofzo hoor ;) )

Ik heb er momenteel les in op school. Cultuurkunde is het vak. (Heel breed; van de schepping van de aarde tot de hedendaagse definitie van cultuur).
En heb een heel leerzaam boek met (onder andere) betrekking op dit onderwerp; Erfgoed van eeuwen (Schrijver en ISBN kan ik nog ff opzoeken).
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 04-05-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:
Jezus is wél God... De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid :)

Ha!

Dan kan jij me mischien uitleggen waarom bij het christelijke geloof gesproken wordt over een monotheisme?

De vader, de zoon en de heilige geest zijn er bij mij al 3 en dan dus nog de engelen en de duivel.

(ik zag een paar pagina's terug dat jij je geloof erg goed kan verwoorden dus vandaar)

Iemand anders die het miij kan uitleggen mag uiteraard ook.

Zoals zooist al zegt: "de drie zijn één." Moeilijk te verwoorden.
Zeg maar zoals H2O. H2O bestaat in 3 vormen: water, condens en ijs. Het voorbeeld gaat niet helemaal op, maar het geeft een idee.

NatasjavE

Zooist schreef:
De drie zijn 1.

En de engelen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:52

NatasjavE schreef:
Zooist schreef:
De drie zijn 1.

En de engelen?

De engelen zijn geen God. Maar Gods ehm.. knechten.

annemieke_88

Omdat God als enige volmaakt is (even vanuit mijn eigen geloof gesproken). Hij heeft de mens dus geschapen zoals hijzelf is, dus volmaakt. Hij wist dus wel vooraf dat hij een mens zou maken waarmee hij door 1 deur kan en waarmee het prittig is om samen te leven. En omdat de mens in het paradijs op God leek, heeft de mens dus ook een verstand gekregen om zelf te denken en verantwoordelijk te zijn voor elkaar.

RoodZonnetje

Heino schreef:
_Ella_ schreef:
Voor God mag je juist altijd jezelf zijn. En als het goed is ben je als mens wel meer dan alleen 'homo' of 'hetero'.
Als je de rest van mijn post gelezen had, las je ook dat er bij God wél ruimte is voor homo's. Hij zal je hoe dan ook nooit afwijzen.

Ik heb de rest van je posts gelezen.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je wel homo mag zíjn van God, maar je behoeftes niet mag bevredigen

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:53

christel1857 schreef:
annemieke_88 schreef:

Hoe kan god nou weten of het prettig is om met mensen samen te leven als hij dat nog nooit eerder heeft gedaan? Jij kon toch ook niet weten dat een aardbei lekker is als je het nog nooit had geproefd?
En god was voor de schepping de enige god, want er is maar 1 god, hij en hij alleen.

God weet alles. Hij weet precies welke keuzes jij maakt en waar je later eindigt. Hij wist ook van tevoren dat het kwaad in de mens kwam. Tenminste zo geloof ik het. :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:53

Reneee_ schreef:
Mij is altijd verteld (ja ik geloof ook) dat God geen Marionettes wilde maken maar levende wezens. :)

Dat is nog tot daar aan toe. Maar waarom staat god dan toe dat al zijn andere schepselen uitgeroeid worden?
Waarom beschermt hij deze kwetsbare, weerloze schepselen niet.
Iedere dag sterven er diersoorten uit door toedoen van de mens.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:54

Gecondoleerd! Niet iedere kerk is hetzelfde.

1000 mensen 1000 geloven!

Mambobeach (geloof ik want kan niet quoten op mobiel)

Ik geloof in God en Jezus en de Heilige Geest. Als verlosser en trooster.

Ik ben lid van De Levende Steen gemeente in Hoogvliet en die is elke zaterdag op SBS6 te zien.

Meer info op http://www.desteen.nl

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:54

Springert schreef:
Reneee_ schreef:

Dat is nog tot daar aan toe. Maar waarom staat god dan toe dat al zijn andere schepselen uitgeroeid worden?
Waarom beschermt hij deze kwetsbare, weerloze schepselen niet.
Iedere dag sterven er diersoorten uit door toedoen van de mens.

Dat is de duivel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:55

Niwla schreef:
De engelen zijn geen God. Maar Gods ehm.. knechten.

Dat idee had ik al een beetje.

Maar wat ziijn het. Het zijn geen mensen toch?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:55

Niwla schreef:
Zeg maar zoals H2O. H2O bestaat in 3 vormen: water, condens en ijs. Het voorbeeld gaat niet helemaal op, maar het geeft een idee.

Maar water kan bij dezelfde temperatuur niet bij ijs leven, of met ijs praten. Je vergelijking met H2O is vreemd, want al lijkt H2O 1, het is eigenlijk 3. H = 1, O = 1, H2O = 3