Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:30

Ik neem aan dat iedereen het in een eigen beleving mee maakt, Arabesk vond alles niet goed geregeld en Ciara wel, dat hou je.

Zoals ik het op TV heb gezien was alles netjes geregeld, jammer genoeg heb je deze dingen van te voren niet op papier staan omdat je de situatie niet ziet aankomen natuurlijk.

Hopelijk hebben ze alles snel helemaal "uit" en is alle gevaar geweken, voor alsnog ben ik blij dat er geen mensen/dieren gewond zijn geraakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:46

xXGRIETJEXx schreef:
Zoals ik het op TV heb gezien was alles netjes geregeld, jammer genoeg heb je deze dingen van te voren niet op papier staan omdat je de situatie niet ziet aankomen natuurlijk.

Iedere gemeente heeft een rampenplan. Daar moet ook regelmatig op geoefend worden. Maar dan nog wijst vaak de praktijk anders uit. Er ontstaat altijd paniek in zulke situaties en dan komt er best een stuk improvisatie om de hoek kijken. :j

Denk ook dat er nu her en der stoffige rampenplannen van de plank worden getrokken en waar mogelijk aangepast ;) :o

Arabesk

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:48

Er zijn geen huizen verbrand, geen mensen (wel zandhagedisjes... helaas) dus we mogen onze handen dichtknijpen.

Ik ben net wel even emotioneel ingestort.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:52

Hee arabesk.
Wat vervelend dat je je nu zo voelt, maar blijf wel doorzetten he.. iedereen werkt hard om dit zo snel mogelijk weer op orde te hebben.
Zijn je paarden nu veilig?
Probeer andere niet negatief op te vatten, en andere moeten jou ook niet negatief opvatten.
Als je zo gesloopt bent als jij, en tevens ook de rest die hier in het topic is die dit van dichtbij meemaakt.. dan willen er wel eens botte reacties uitkomen..

ik denk dat we alle reacties dit keer maar voor lief moeten nemen :)
Arabesk, wordt maar weer snel de arabesk die bokt kent! :)

zo, heb nu voor het eerst foto's gezien, donders wat een brand !

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:54

Je moet ook geestelijk en lichamelijk bek-af zijn. Neem je rust en geniet gewoon van wat je hebt. Komt vanzelf weer goed.

Blijft dit gevoel dan misschien toch slachtofferhulp inschakelen.
Alhoewel bokt al een beetje slachtofferhulp is toch ? :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:18

Raar die foto... prachtig blauwe lucht en groene bomen.. en dan weten dat het daarachter gewoon zwart is.. Ik heb dat ding gisteravond hier ook over horen vliegen. Raar idee..

Ara, zijn de paardjes alweer thuis?? Wou dat ik kon helpen..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:18

Wat vreselijk zeg..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:35

Arabesk, woon jij in schoorl? Af staan alleen je paarden daar?

Wij hebben ons paardekamp afgezegd, je komt er niet in, jammer, was met verst.gehandicapten (2 clienten) die hebben zich er enorm op verheugd, maarja, overmacht.

We zouden dan bij het zandspoor het bos in gaan steeds, maar ik hoorde dat het daar ook allemaal is afgezet, zowiezo komen we ern iet bij vanuit bergen, want alles is afgezet.
Echt enorm zonde van zo'n mooi stuk bos!

Ik ga nog maar proberen om een ander plekkie te zoeken voor 3 paarden, een landje voor aankomende week, vlakbij het bos, dus wie wat weet, moet wel in de buurt van egmond zijn, iig dat we erheen kunnen rijden. Tis kort dag, maar anders moet ik afzeggen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:20

't Zandspoor ligt praktisch naast de brand, valt weinig meer te rijden. Je zou richting Egmond kunnen gaan inderdaad. Dan kun je in dat jeugdherberg slapen misschien? Daar is een manege naast.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:20

Maartje1990 schreef:
hyppolyte schreef:
Auto is indd nog niet gelukt, onze auto kan geen 2paardstrailer trekken, misschien moet ze nu wat gaan huren, is er niet nog een bokker met de mogelijkheid om er een paar op te halen?
Schoorl is trouwens weer toegankelijk, we hebben die van ons vanmiddag terug gebracht.

jipperdepip bood zich geloof ik aan (geen idee of arabesk daar nu contact mee heeft gehad)

maar ik las iemand uit noord-limburg die zei dat het híer blauw stond van de rook? niet om het een of het ander, maar dat heb ik toch écht niet gezien? (zeker helemaal hier!)

Ok, dat zag ik later inderdaad ook, ik had het topic eigenlijk nog niet eens helemaal doorgelezen, ben alleen maar met de paarden in de weer geweest, de foto's heb ik ook nog niet gezien. Heb vandaag heel flink uitgeslapen, was echt kapot (en nog steeds).

Gisteren kwam mijn mental breakdown om de hoek kijken, stalgenoot reageerde beetje geirriteerd op het hele gebeuren en vond dat ik overdreef. Heb haar paarden ook laten staan (zij wilde dat zelf) en ben daar verder niet tegenin gegaan. Maar dat was wel een beetje de druppel, alle stress van de afgelopen dagen kwam er even volop uit. Ik ben achteraf toch echt blij dat ik het wel gedaan heb :j.

Gisteren ook even iedereen bonbons gebracht :D

*edit* Oh ja, het stond hier toch echt zeker wel helemaal blauw van de rook hoor, was niet te harden zo nu en dan

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:24

's Nachts om 4u hier in Sint Pancrass ook, wind even gedraaid?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:31

Bonbons waren heerlijk Mandy!En op natuurlijk.
En ik denk dat ik in jullie situatie precies hetzelfde gedaan zou hebben.Inderdaad stond het af en toe blauw van de rook daar bij jullie in de buurt.De nacht na het ophalen werd ik wakker met een brandlucht in mijn neus en toen realiseerde ik me dat het mijn haar was.Ik had wel gedouched maar niet mijn haar gewassen en dat rook ik dus.Toen ik wakker werd zaten mijn ogen een beetje aan elkaar geplakt en dat terwijl ik niet eens volop in de rook had gestaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:51

Iedereen vroeg naar bed en goed uitrusten daar in Schoorl. :(:) :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:49

FlairS schreef:
Bonbons waren heerlijk Mandy!En op natuurlijk.

vreetzak :+ :D

Citaat:
En ik denk dat ik in jullie situatie precies hetzelfde gedaan zou hebben.Inderdaad stond het af en toe blauw van de rook daar bij jullie in de buurt.De nacht na het ophalen werd ik wakker met een brandlucht in mijn neus en toen realiseerde ik me dat het mijn haar was.Ik had wel gedouched maar niet mijn haar gewassen en dat rook ik dus.Toen ik wakker werd zaten mijn ogen een beetje aan elkaar geplakt en dat terwijl ik niet eens volop in de rook had gestaan.

Alle mensen die zo lief waren om te helpen echt super bedankt!!!!! Het gevoel niet weg te kunnen met je paardjes, terwijl je wel wegwil is vreselijk, ik heb me echt kl.te gevoeld totdat Hippolyte met het verlossende telefoontje kwam.

De paardjes staan inmiddels weer thuis aan hun grasjes te knagen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Als de duinen weer open zijn t.z.t. ben ik heel benieuwd wat we gaan tegenkomen op buitenrit :\, ik hoop dat er nog genoeg duin over is en dat het zich snel herstelt. De afgebrande naaldbomen zal ik niet zo missen, dat stuk vond ik toch al lelijk :+. Hopelijk hersteld de natuur zich snel.

We wilden net dit weekend een dagtocht gaan maken om te genieten van de bloeiende paarse heide, maar iets zegt me dat dát voorlopig niet gaat lukken... :+ eerder zwarte heide }:0

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:50

Afgebrand spul groeit vaak reuzesnel aan...! dat is één voordeel van brand...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:00

Marcella schreef:
Iedereen vroeg naar bed en goed uitrusten daar in Schoorl. :(:) :(:)

Tja de auto is nog steeds stuk en arno heeft avonddienst dus die moet ik zo nog ophalen uit Alkmaar met ons kleine autootje, aangezien er naar ons gat geen bussen meer rijden. Dus ik zie mijn bedje wéér niet voor één uur vannacht.

Uitrusten zal ik op mijn werk moeten doen :D

Paardjes zijn terug, auto weer rijdend krijgen is weer een zorg voor de komende week :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:09

hopelijk gaat dat lukken, welk fijn dat ze weer thuis zijn.

@ Flair, mooi dat ze goed gesmaakt hebben en ach ja, ze zijn ook om op te eten en jullie waren met z'n 2en natuurlijk ;).
Ik ga nu mooi m'n bed in, morgen weer vroeg op weg naar amsterdam, had ik nou nog maar een dagje vrij gehad :+.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:05

Ik had vrijdagnacht via pb wel mijn hulp, trailer, stal en weiland aangeboden aan 1 van jullie. Dat was toen niet nodig.
Vandaag heb ik geen bokt meer gelezen, jammer want ik had kunnen helpen.
Goed dat alles achter de rug is in ieder geval.
Het voordeel van een bosbrand is dat de grond er zo enorm vruchtbaar van wordt. Het is nu heel jammer, maar over een paar jaar heb je daar weer een prachtig bos!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:11

Dat hebben we in Australie ook gezien, sommige planten hebben het juist nodig. Nu kunnen ook andere soorten weer proberen een plekje te veroveren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 01:15

Arabesk schreef:
Als de duinen weer open zijn t.z.t. ben ik heel benieuwd wat we gaan tegenkomen op buitenrit :\, ik hoop dat er nog genoeg duin over is en dat het zich snel herstelt. De afgebrande naaldbomen zal ik niet zo missen, dat stuk vond ik toch al lelijk :+. Hopelijk hersteld de natuur zich snel.

Ik denk dat dat wel weer snel aangroeit. Over het algemeen is grond waar brand geweest is redelijk vruchtbaar. Het is een gebied zonder concurrentie, dus de eerste pioniers soorten zullen zich redelijk snel weer vestigen.

Op de rechte heide bij Goirle was jaaaaren geleden ook een brand. Best een redelijk stuk was helemaal pik zwart. (niet te vergelijken met deze brand natuurlijk, maar het gaat om het idee). Binnen een jaar was er eigenlijk al weer heidegras en dergelijken. Bomen is natuurlijk een ander verhaal, maar echt zwart zal het denk ik niet lang blijven hoor!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 01:51

Vaak zie je bij serieuze bos/ heide/ duinbranden al dat er binnen een week! nieuwe, groene scheuten op komen zetten. Ik denk dat, hoe rot het allemaal ook is/ was, het heel interessant maar ook mooi is voor diegenen die daar wonen te kijken hoe snel de natuur zich herstelt. De grond is nu goed nat door alle bluswerkzaamheden, de grond is door alle verbrandingsresten vruchtbaarder dan ooit dus binnen de kortste keren groeit er van alles en nogwat.

Neemt natuurlijk niet weg dat er een bijzonder mooi stuk natuur nu verloren is gegaan.

Voor een ieder die er bij betrokken was: Sterkte en succes met het verwerken. Het is niet niets, geevacueerd worden, je dieren achter moeten laten en er achter komen dat de brand letterlijk voor de deur heeft gewoed!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:43

Nou mijn vriend van de reddingsbrigade was gisteren op de plek waar de helikopters landen en waar de brandweer zich verzamelden etc. Reddingsbrigade moest de brandweer namelijk wegwijs maken in de duinen. Hij had een plattegrond mee naar huis genomen en uitgetekend wat er allemaal verbrand was. Het is om en nabij 80 hectare geworden en de hele plek van camperduin naar bijna het einde van schoorl, is niet meer...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:11

Ik heb net even met de dierenarts overlegd, 5 dagen niet rijden en de paarden goed in de gaten houden. En dan moet alles goedkomen!

Zelf vind ik het nog wel lastig, gisteren voor het eerst weer gewerkt, collega's die grapjes maken en alle drukte om me heen. Ik snap dat iedereen denkt: je bent weer thuis dus alles is weer in orde. Maar zo werkt het niet. Zolang het bos nog smeult, de brandweermannen er nog zijn, je nog niet zelf de schade hebt gezien is het voor mij nog niet over.
Bij elke brandweerauto spring ik weer op, en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven.

Maar he, we komen er wel doorheen, we zijn zo gelukkig dat we nog leven, dat de paardjes in orde zijn, dat mijn kipjes weer lekker buiten scharrelen en dat ons huis er nog staat. De rest is momenteel allemaal bijzaak

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:44

De schrik zal er nog wel een tijdje in blijven zitten. Het is gewoon een hele stressvolle gebeurtenis voor je geweest.
Misschien proberen je collega's je op te beuren. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze de ernst ervan niet helemaal in zien.

Merk je iets aan de paarden? Ze zijn natuurlijk wel enige tijd blootgesteld aan rook.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:53

Tamadine schreef:
Nou mijn vriend van de reddingsbrigade was gisteren op de plek waar de helikopters landen en waar de brandweer zich verzamelden etc. Reddingsbrigade moest de brandweer namelijk wegwijs maken in de duinen. Hij had een plattegrond mee naar huis genomen en uitgetekend wat er allemaal verbrand was. Het is om en nabij 80 hectare geworden en de hele plek van camperduin naar bijna het einde van schoorl, is niet meer...

:oo Damn, mn favo plekje in de duinen dus weg ;(
Het is wel zo dat het heel snel weer groen gaat zien, maar toch...