Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:33

Mystica schreef:
@ Annelies:
Van de 1e ben ik zeer benieuwd hoe hij aan die titel komt, en bovendien studeerd hij psychologie, wat ik ook erg interessant vind. Lachen
De 2e laat duidelijk merken dat het hem heel veel doet dat hij daar zit en ik vind zijn tekst best aangrijpend. Ik denk dat hij oprecht spijt heeft en dat doet me wel wat, omdat hij nog jonger is dan ik Bloos!

That's all Vork Echt niet dat ik erop geil ofzo, ben al 7 jaar zeer happy met mijn vriend Huilen van het lachen

Dat snap ik wel hoor Knipoog Maar ja, kijken mag toch? Volgens mij kan je vriend zich geen minder bedreigend persoon voorstellen, voor zijn relatie iig Haha!

Bij die eerste zou ik me gaan afvragen hoe hij in de bak komt als ie zo'n titel heeft en psychologie studeerd, denk ook niet dat die studie veel zin heeft nu want denk niet dat hij aan de bak mag met zo'n verleden.
Je zou ze beiden kunnen schrijven toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:36

Ze zeggen altijd dat je zelf een beetje verkeerd moet zijn als je psychologie studeerd. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:37

Mijn vriend heeft zelf ook een strafblad Lips are sealed
Ik kan voorlopig nog niet schrijven omdat ik net verhuisd ben en ik mijn complete adres nog niet weet Huilen van het lachen Ik heb nog niet eens een brievenbus Huilen van het lachen Kan er dus nog even rustig over nadenken Haha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:37

Het klinkt wel interessant, als dat tenminste de juiste benaming ervan is. Ik heb niet het hele topic gelezen (eerste paar pagina's) maar kan iemand mij even in het kort uitleggen of een pagina noemen waarin uitgelegd wordt hoe het zit met je adres, frankering, hoe je post terugkrijgt, etc?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:38

Je zoekt een profiel, stuurt een email of beginbrief met daarbij je Adres zodat je brief terug kan krijgen Ja

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:41

Enveloppen en postzegels kopen de gevangene zelf daar.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:42

Ik wou nog even ingaan op iets wat door flink wat mensen hier gezegd is; dat ze een gevangene geen lichtpuntje gunnen en daarom niet gaan schrijven.

Voor mij ligt dat anders. Ik ben enorm geïnteresseerd in wat een jonge vent op death row mij te vertellen heeft. Wat hem bezighoudt, hoe hij denkt, wat hij van mij wil weten en hoe hij zijn dagen doorkomt. Misschien wil hij over het laatste niet praten, dan niet, dat maakt me ook weer wat wijzer.
Ik ben dus misschien niet alleen zijn lichtpuntje, hij bewijst mij eigenlijk ook een dienst. En dat vind ik zo gek nog niet.

Ik ben echt ontzettend benieuwd of en wat hij terug schrijft. Uiteindelijk hoop ik wel te weten te komen wat hem heeft bewogen om te doen wat hij heeft gedaan, want dat was niet niks. Ik vind dat soort dingen mateloos interessant, hoe erg het ook is Bloos

Nog een antwoord op een vraag die gesteld was - of je een foto zou sturen. Ja dat zou ik wel doen. Als ik hem bij had kunnen sluiten in de mail had ik dat gedaan. Ik weet ook hoe hij eruit ziet, hij mag ook weten welk gezicht er bij de brieven hoort.
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 12-01-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:42

Maar ze krijgen dan niet je adres neem ik aan, dat gaat via de gevangenis? En hoe komen zij eigenlijk aan postzegels?

Edit: vraag al deels beantwoord, haha.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:43

De gevangene krijgt je adres Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:43

Idd, je kunt kiezen of je wilt mailen of schrijven maar zij hebben geen internet dus mailen kan maar eenmalig (word dan uitgeprint en bezorgd) Je adres moet je heel duidelijk erbij vermelden, zowel in de brief als op de envelop anders krijgt de gevange hem niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:44

Ze krijgen gewoon je adres Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:46

Oh... Niet dat ik verwacht dat er op een dag opeens iemand bij me op de stoep staat, maar ik vind dat toch een beetje eng.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:58

Dat idee hebben wel meer bokkers Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:00

Ja, ik weet niet. Ik denk dat ik er even goed over na ga denken want het concept spreekt me wel aan. Aan de andere kant; hoe groot is de kans dat er op een dag iemand voor je neus staat.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:02

Inderdaad Ja
Ik heb er ook goed overnagedacht en ook met mijn ouders besproken. of het wel veilig was enz.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:03

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:04

Ja ik overleg het ook met mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:04

Flew schreef:
Oh... Niet dat ik verwacht dat er op een dag opeens iemand bij me op de stoep staat, maar ik vind dat toch een beetje eng.

Ik ook.

Daarbij ben ik én nog geen 18 én zou mn moeder het nóoooooit goed vinden.
Maar wie weet, over een paar jaar..

Ik vind het in ieder geval wel een mooi idee Ja

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:06

Er staat een heel artikel in de quest special over schrijven met gevangenen. Zij geven deze site:

www.hotprisonpals.com

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:06

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:07

Ik vind die site hotprisonpals er niet erg 'goed' uitzien.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:08

Vol verbazing bij zitten lezen... mijn mond viel open van sommige (naive) opmerkingen die ik voorbij zag komen. Ik denk dat een aantal van de beginnende schrijvers niet weten waar ze aan beginnen. Denk er alsjeblieft goed over na voor je start. Een briefwisseling wordt wel een deel van je leven en kan behoorlijk veel invloed hebben. Je neemt een behoorlijke verantwoording op je, mensen verwachten iets van je. Bijvoorbeeld vriendschap, hoe wil je een vriendschap aangaan als je het bij voorbaat al "eng"vindt? Beginnen, iemand hoop geven en vervolgens stoppen omdat je het maar niks vindt daar is niemand bij gebaat, zeker de inmate niet. Zorg dat je een goede motivatie hebt waarom je wil gaan schrijven. Lijkt me leuk, en vindt het interessant tellen niet mee, zorg voor onderbouwing voor jezelf.

De leeftijdsgrens van 18 is er niet voor niks. Ik zie die vraag steeds voorbij komen, lees het topic en de links door, als je daar al de moeite niet voor neemt begin er dan niet aan. Het kan mentaal best belastend zijn om te schrijven, er wordt druk op je gelegd, inmates kunnen proberen je te manipuleren. Je omgeving kan druk op je uitvoeren, onbegrip bij ouders of partner. Bedenk goed wat de reden is waarom je dit wil, kan je straks in de spiegel kijken en jezelf nog recht aankijken, of krijg je spijt, voel je je dan schuldig omdat de delicten toch iets anders in elkaar zaten dan je dacht. Kan je je verantwoorden, tegen anderen, maar vooral tegen jezelf.

Je adres geven lijkt me geen doorslaggevende reden om het wel of niet te doen. Iemand die levenslang heeft of in de Death row zit zal je niet opzoeken. (overigens geen garantie, strafvermindering komt niet vaak voor maar... evenals ontsnappingen) Iemand die vrijkomt zal verder onder parole staan en niet zomaar het land uitkunnen, niet veel geld hebben en meestal zijn leven weer oppakken en de gevangenis incl. de penpal het liefst vergeten. Weinig kans dat ie op de stoep staat. Eerder kans dat je zo betrokken raakt dat je zelf die kant op wil om een keer een bezoekje te brengen. Wat wel mogelijk is is dat je adres doorgegeven wordt aan andere contactpersonen. Mensen die in actie komen tegen het doodsvonnis en jouw hulp daar bij willen hebben. Hoe ga je daar mee om. Bedenk ook dat bij de inmates in death row het contact op een gegeven moment stopt.... dit kan 3 jaar duren maar ook 10 jaar. Als je en band hebt opgebouwd met iemand dan heb je een zware tijd als de klok wegtikt voor de injectie....

Verder zie ik reacties voorbij komen als; robbery, niet zo schokkend... zijn we de weg kwijt dat we hier niet meer van onder de indruk zijn. Denk dat de kassiere van de 7/11 hier anders tegen aankijkt. Geen persoonlijke aanval maar verbazing dat bepaalde delicten als niet erg beschouwd worden. Is de wereld al zover heen dat we crimineel gedrag accepteren? Dat inmates mensen zijn, een ieder iets goed in zich heeft en dat deze mensen ook aandacht nodig hebben en in lichtere gevallen nog een tweede kans verdienen, is een ding. Maar laten we niet vergeten dat ze verkeerde en soms zelf onvergetelijke dingen hebben uitgehaald.

Ik wil de mensen die gaan schrijven veel succes wensen, ik hoop dat ze weten waar ze aan beginnen. Het kan zeker waardevol zijn, voor zowel de inmate als de schrijver. Bovenstaande klinkt misschien niet te positief maar ik heb het idee dat meerdere bokkers alleen de leuke, spannende kant willen zien. Die leuke kant is er ook wel maar er komt soms wel meer bij kijken dan je denkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:09

MarcoBorsato schreef:
Er staat een heel artikel in de quest special over schrijven met gevangenen. Zij geven deze site:

http://www.hotprisonpals.com

prisonors looking for love nee dankje, heb je de site al zelf bekeken Clown

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:10

Een heel duidelijk verhaal heb je neergezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:12

NicoleKelos, duidelijk verhaal.. Ja
Wat jij verteld, zijn precies de dingen waardoor ik (ben ook nog geen 18) ook zoiets heb van, zowieso de eerst komende paar jaar nog niet..