in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:02

sabineG schreef:
Citaat:
@ sabine g *\o/* spannend !!!!tekenen bij de notaris !!! waar ga je wonen ???

Hoi hoi,

Wij gaan in millingen wonen bij Rees, dus das niet ver bij jou vandaan... Moet nu op zoek gaan naar een leuke rijvereniging, wil wel blijven lessen en zo leer ik daar ook mensen kennen.. Moeten wel nog een flink verbouwen ons huis hier verkopen... Planning ligt om in november over te gaan... spannende tijd tegemoed dus!!!

komt wel heel wat bij kijken maar dan heb je ook wat...

gaaf joh *\o/* millingen is idd niet erg ver hier uit de buurt .
"Reitvereine zijn er wie Sand an Mer '' ha ha .
voor nuttige tips kun je ook goed terecht op www.verhuis.de .
ik had ooit ook eens een link met verenigingen uit de buurt , kijken of ik die nog kan vinden .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:17

ditano schreef:
...ik kreeg probleemloos een unbefristeten aufenthallst genehmigung .

Voor zover ik weet, kunnen ze je geen eens een Aufenthaltserlaubnis weigeren :) . Ned en Dld zijn allebei lid van de EU en naar wat ik altijd heb begrepen, mogen EU-burgers zelf weten waar ze zich vestigen.
(Toen wij hier in ´88 gingen wonen, hadden we nog een befristeten Auftenhalterlaubnis, sinds een jaar of 16 een onbefristete :) . Wij weten niet eens waar die dingen liggen :o , maar er is echt nooit iemand die er naar vraagt; niet bij een notaris, maar ook niet bij de douane als we bijv. met het vliegtuig uit het buitenland terug komen.)

Time2Tri

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:35

zo af en toe heb ik dat ding nog wel nodig , zelfs gisteren nog .
ze wilden voor het aanmelden van de nieuwe auto mijn ausweis zien , die nederlands is vandaar dat ik de aufenthaltsgenehmigung moest laten zien .
ook als ik bv grof huisvuil weg breng naar de ''wertstofhoff''.want dan kom je met een nederlandse
''ausweis'' niet ver .ze willen toch het bewijs hebben dat je in duitsland woont .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:03

Wij wonen een heel stuk verder van de grens, vandaar dat ze er waarschijnlijk al vanuit gaan dat wij geen zooi uit Ned. bij hun op de stort dumpen :P .
Ook met auto´s aanmelden geen pobleem omdat je ook de "groene kaart" (bewijs van verzekering) mee moet hebben bij het aanmelden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:19

Hier meldt zich nog een Nederduitser. Wij wonen in Lengerich, dit ligt vlakbij Lingen en ongeveer 40 km van Denekamp.
Wij zijn vanuit Singapore Duitsland ingekomen, dat vonden ze op het gemeentehuis heel wat.
Wat mij opvalt is dat de dorpjes hier wel heel erg Katholiek zijn. Daar moet je je dus wel een beetje aan aanpassen. Zondag geen grasmaaien, tuin doen of de was ophangen. Tenzij je het uit het zicht kan doen.

Verder zijn de mensen in het dorp erg aardig, hebben we de paarden aan huis, een heerlijk huis en tuin en ben ik inmiddels bevriend geraakt met de dierenarts die achter ons woont.

http://i126.photobucket.com/albums/p87/ ... arport.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p87/ ... orkant.jpg

Dit zijn foto's van ons huis, nog van de makelaar.

Er staat trouwens in Freren een prachtige stadsvilla met grote tuin te koop. Echt zo'n ouderwets herenhuis waaraan je kan zien dat het een verleden heeft.
De grote tuin die er omheen ligt is omheind dmv een oude muur die helemaal met klimop begroeid is.
Het huis doet me denken aan een soort weeshuis uit de 19 e eeuw.

Anyway, wij hebben al een mooi huis. Ik weet ook niet eens bij welke makelaar dat huis aangeboden staat, alleen dat het al een jaar te koop staat en dat we er elke keer langsrijden. Maar, zucht...........het is echt een schitterend gebouw.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:44

@ Smartie, fijn dat het allemaal zo goed verloopt en dat jullie lekker opgenomen worden in de 'nachbarschaft'. Is erg belangerijk vind ik, wij wonen ook ver van familie en vrienden vandaan. De dichtsbijzijnde is ca. 150km, dus dan is een goede buur wel erg fijn als je eens hulp nodig hebt. Ik kan jullie sterk anaraden ook naar de dorpsfeesten te gaan, 1 mei is net geweest, meestal in september de 'reibekuchen' feesten. Meestal erg gezellig en het wordt erorm gewaardeerd door de buurtgenoten dat je moeite doet om te integreren.
Heb je al een tweede paardje erbij ? Zijn jullie al volledig over ?

Aufenthalts erlaubnis heb ik ook unbefristet, heb hem ook nog nooit hoeven laten zien. Denk inderdaad dat dat er ook mee te maken heeft, zoals Sterre zegt, dat we een stuk verder van de grens wonen.

Qua werk: ik werk nog steeds in NL, mijn vriend werkt bundesweit in Dld. Ik werk ca. 30 uur per week in 3 dagen, waarbij ik 1 nacht in de week nachtdienst heb en dus in de buurt van m'n werk blijf slapen. Ik hoef dus maar 2x per week op en neer (eine strecke = 150 km). Ik doe dit nu al 2 jaar, en het is voor mij nog steeds goed vol te houden.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:33

Sterre schreef:
Wij wonen een heel stuk verder van de grens, vandaar dat ze er waarschijnlijk al vanuit gaan dat wij geen zooi uit Ned. bij hun op de stort dumpen :P .
Ook met auto´s aanmelden geen pobleem omdat je ook de "groene kaart" (bewijs van verzekering) mee moet hebben bij het aanmelden.

die groene kaart bestaat hier al niet meer [doppelkarte]gaat nu via eVb .
iig als ik mijn id moet laten zien , dan leg ik het bewijs van inschrijven hier al automatisch erbij .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:42

ditano schreef:
iig als ik mijn id moet laten zien , dan leg ik het bewijs van inschrijven hier al automatisch erbij .

Hubby zegt dat wij idd ook die Doppelkarte niet meer hebben (hij is degene die hier altijd de auto´s aanmeld :+ ).
Maar staat op jouw ID/paspoort dan niet je woonplaats in Dld? Ik heb zelfs een duits rijbewijs; mijn nederlandse werd automatisch gewisseld toen ik hier in Dld mijn motorrijbewijs gehaald had.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:41

Siggy schreef:
@ Smartie, fijn dat het allemaal zo goed verloopt en dat jullie lekker opgenomen worden in de 'nachbarschaft'. Is erg belangerijk vind ik, wij wonen ook ver van familie en vrienden vandaan. De dichtsbijzijnde is ca. 150km, dus dan is een goede buur wel erg fijn als je eens hulp nodig hebt. Ik kan jullie sterk anaraden ook naar de dorpsfeesten te gaan, 1 mei is net geweest, meestal in september de 'reibekuchen' feesten. Meestal erg gezellig en het wordt erorm gewaardeerd door de buurtgenoten dat je moeite doet om te integreren.
Heb je al een tweede paardje erbij ? Zijn jullie al volledig over ?

Aufenthalts erlaubnis heb ik ook unbefristet, heb hem ook nog nooit hoeven laten zien. Denk inderdaad dat dat er ook mee te maken heeft, zoals Sterre zegt, dat we een stuk verder van de grens wonen.

Qua werk: ik werk nog steeds in NL, mijn vriend werkt bundesweit in Dld. Ik werk ca. 30 uur per week in 3 dagen, waarbij ik 1 nacht in de week nachtdienst heb en dus in de buurt van m'n werk blijf slapen. Ik hoef dus maar 2x per week op en neer (eine strecke = 150 km). Ik doe dit nu al 2 jaar, en het is voor mij nog steeds goed vol te houden.

1 Mei zijn we geweest. Dorpsfeest bij de kerk. Volledig over gaan we begin juli ivm de school van de kinderen.

Ik heb deze pony gekocht [ITP] Prachtige hengst Ysbrand ITP: móoie foto's!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:33

Sterre schreef:
ditano schreef:

Hubby zegt dat wij idd ook die Doppelkarte niet meer hebben (hij is degene die hier altijd de auto´s aanmeld :+ ).
Maar staat op jouw ID/paspoort dan niet je woonplaats in Dld? Ik heb zelfs een duits rijbewijs; mijn nederlandse werd automatisch gewisseld toen ik hier in Dld mijn motorrijbewijs gehaald had.

op mijn ID staat helemaal geen woonplaats , wel geboorte plaats [ nl], mijn rijbewijs heb ik direkt toen ik naar duitsland verhuisd ben omgezet naar een duitse.
mijn ID kaart is tot mei volgend jaar geldig , mischien dat het er dan op de nieuwe wel op staat ...geen idee we zien wel ....
wel makkelij het consulaat zit hier in kleve .

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:58

Ha, Smartie, dus toch weer een haffie erbij, nu 3-jarig begrijp ik, nog steeds hengst ? Ga je hem zelf beleren ? Ben benieuwd naar recente foto's.

In je paspoort staat ook geen woonplaats, wel dat hij uitgegeven is door het duitse consul-generaal. Duits rijbewijs heb ik ook.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:04

Wij (mijn vriend en ik) wonen ook in Duitsland in Ost-Friesland nabij Aurich.
Sommige namen hier ken ik al....hallo allemaal weer....

Ons is het goed bevallen de overstap en Duitsland kent voor en nadelen. Helemaal perfect zul je het nooit krijgen, gelukkig niet want dan heb je nergens meer voor te leven lijkt mij.

De taal.....ach, ik kon geen letter Duits....niet schrijven en spreken. Nu ruim een jaar later spreek ik het volledig en schrijf ik als een 10 jarige......mensen snappen me, gewoon Duitse forums opzoeken en schrijven maar, woordenboek ernaast en hup.

De buren zijn erg fijn. Komen uit zichzelf om te melden dat ik van 2 ha gratis hun hooi mag hebben en recht van eerste koop heb als we dat willen, bij deze.......graag.
Helaas duurt zaken soms lang en dien je bijvoorbeeld bij offertes van bouwaannemers echt even na te checken of ze hun werk wel goed uitvoeren.

Mijn vriend heeft een eigen makelaarsbedrijf en ik ben assisitent makelaar. Leuk hoe de Duitse mensen dit aanmoedigen.....ze helpen je van alle kanten.

Ik las in het begin van dit topic iets over dierenmishandelingen die hier meer aanwezig is......tja, ik moet dit nog meemaken en tot nu toe eerder lof hoe men hier met de dieren omgaan.
Ik houd landschildpadden....ik merk dat hier meer controle en papierwerk bij komt kijken dan in NL.....daar is de controle minder, dat is jammer.
Huisvestingsbeleid om dieren te houden hebben ze in Duitsland goed geregeld.

Nederlanders die naar Duitsland komen verhuizen denken vaak van 2 walletjes te kunnen genieten. Deels kan dat en deels ook niet. Je kiest eenmaal voor een land en je zult ook moeten leren te intergreren en hierin het beleid uitvoeren hoe het hier werkt. Dat is op vele vlakken vooruitgaan en bij sommige achteruitgaan.

Wij gaan niet meer terug naar Nederland.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 00:52

Bij ons is het eindelijk rond... Na wat stubbelingen hebben we afgelopen vrijdag het koopcontract getekend! 1 november is de overdracht of eerder als we ons huis hier een beetje snel verkopen.. Echt onwijs veel zin in.. Gaan we weer aan de klus!! hihihihihi

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:28

Aah, da's volgends mij ook niet zo ver bij ons vandaag.

Heb je foto's van het huis ?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:52

@Smartie: wat een onwijs stoere aanwinst! Heerlijk koppie!

@Sabine: gefeliciteerd!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:53

De taal.....ach, ik kon geen letter Duits....niet schrijven en spreken. Nu ruim een jaar later spreek ik het volledig en schrijf ik als een 10 jarige......mensen snappen me, gewoon Duitse forums opzoeken en schrijven maar, woordenboek ernaast en hup.

Citaat:

Goh wat een geruststelling, ik spreek namelijk maar een paar woorden duits. Ik zei laatst ook al tegen mijn vriend, als je eenmaal er tussen zit, leer je het duits heel snel.

Maar eerst huis verkopen, en dan eindelijk naar duitsland toe. Ik kan bijna niet meer wachten, lijkt me heerlijk alles voor mezelf te hebben en de paarden aan huis te hebben.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:00

@ sabine g ; gefeliciteerd , alweer een stap verder !!
hopenlijk verloopt de verkoop van het oude huis een beetje snel !

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:12

ja hoop t ook, komt aankomende week in de verkoop dus spannend allemaal... Moeten nu langzaam aan aannemers enzo geen zoeken voor de verbouwing in duitsland.. Echt onwijs veel zin in! Leuk om alles uit te zoeken hoe we het hebben willen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:32

Ik hoop dat ik vanaf hier mee mag kletsen...........Ik heb wat stukken gelezen en ook al eerder eens in dit topic gelzen, maar ook veel overgeslagen door aantal pagina's inmiddels........

Ik denk ook over in Duitsland wonen, maar er zijn nog dingen die me tegen houden.

Mijn zoon zal volgend schooljaar naar de middelbare gaan en moet dan 17km fietsen. Er gaan er al weinig vanaf hier en ik denk dat het vanaf Duitsland moeilijker wordt. Hij spreekt geen Duits en gaat HAVO/VWo doen, dus naar een Duitse school is te moeilijk, denk ik zo.......

We zoeken natuulijk wel dichtbij de grens, maar toch is een stuk alleen fietsen best eng. Zijn er meer waarvan jullie weten die naar Ned fietsen?

Ik zie huizen in lagere prijsklasses, maar die zijn volgens mij vaak in mindere staat. Zodra het duurder wordt, kan je ook weer hier kijken.
Ook zit er vaak wel grond bij dan, maar nog geen stal en bak. Of we dat goed geregeld krijgen met ons gebrekkig Duits vraag ik me af........
De makelaars site's geloof ik niet zo allemaal.

Mijn vriend heeft al kort in Duitsland gewoont, amar ietsje hoger en dieper Dui in. Hij werkte toen gewoon in Ned en zou dat nu ook blijven doen. Ik zoek hier nog altijd en wil dat ook blijven doen dan.

Verzekeringen, dokter etc etc zie ik ook tegenop om dat goed op een rijtje te krijgen hoe alles in elkaar zit e steekt........

Onze fam woont nu op minimaal 180 km, dus dat maakt weinig verschil. Maar ik wil wel dicht tegen de grens aan als het evt iets wordt. Mijn pony's stonden tijdelijk in Duitsland, amar je voelt het wel hoor als je de grens over rijdt elke keer, echt buitenland en anders. Mooie gebieden ook hoor, dat wel en heerlijke huizen.

Wij kijken dus nog en ik kijk wel naar bijv tijdelijk huren. Hier ingeschreven blijven staan, zodat je terug kunt, amar om te proberen of het gaat en bevalt.........

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:37

Voor mij voelt het nu niet echt buitenlan. Jah de omgeving is mooier. Voor de rest zijn het gewoon mensen. Maar ja, dan ben ik ook voor een gedeelte door duitsers opgevoed.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:52

Wij zijn aan het klussen inhet huis.
De buurman had al een lijst met belangerijke nummers door de bus gegooid.
Een welsh fokkerij die ook in het dorp zit neemt uit Luxumburg weide palen voor ons mee. Smid, hooi enz kan ik ook via hem regelen.

Mijn kinderen gaan in DLD naar school. De grundschule is op het dorp, de andere scholen zijn in de stad verderop. De kinderen worden dan gehaald en gebracht met de bus. Hier op bokt zijn ook twee immobilien actief deze spreken gewoon NL.
Mijn man bliijft werken in NL en gaat elke dag op en neer rijden.

Wij hebben een bauernhof waar je gewoon meteen in kon wonen ( alleen zijn wij begonnen met uitbereken van muren en verplaatsen van de keuken) Voor een schappelijke prijs.

We worden goed opgevangen door de buurt. Praten is voor mij wat moeilijk ook ik spreek nog gebrekkig Duits.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:02

Hoi hoi
mijn ouders zitten hier ook over te denken ze willen een pension en voor mij een paard met stal en weide en een bak.

ik hoop heel erg dat het door gaat maar eingelijk weet ik niet wat ons te wachten staat (wij willen graag naar de eifel)

PashonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:05

een vriend van mij is 2 jaar geleden ook naar DL verhuisd echt 100 meter over de grens. Ze hebben een gigantisch woonhuis met gigantische bij gebouwen en een lap grond waar je beroerd van word.
als je hun achterdeur uitstapt sta je al weer in NL b.w.v. zo dicht bij de grens wonen ze.
Het plekje waar zij wonen in DL (echt hun huis en de eerste omliggende huizen) wonen alleen maar nederlanders.

Ze zijn allemaal blijven werken in NL ze wonen in DL maar verder doen ze alles in NL boodschappen, werken enzo.

zij gaan ook voor geen goud meer terug en gelijk hebben ze!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:13

Wij vonden wel dat als we naar Duitsland gingen we ook alles in Duitsland moesten doen.
Alleen werken gaat niet in duitsland, verder doen we alles hier, boodschappen, kids gaan hier naar school.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:46

Livanna schreef:
Hoi hoi
mijn ouders zitten hier ook over te denken ze willen een pension en voor mij een paard met stal en weide en een bak.

ik hoop heel erg dat het door gaat maar eingelijk weet ik niet wat ons te wachten staat (wij willen graag naar de eifel)

Staat bij ons in het dorp volgens mij nog een bauernhaus te koop