Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:26

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:37

Citaat:
De versoepelingen van coronamaatregelen die deze week zijn ingegaan, vindt de ziekenhuisbestuurder nog steeds niet bezwaarlijk.

Nou, daar is de dikke middelvinger van Kuipers richting zijn eigen zorg.. dan.. ofzo? :+

Als hij al aangeeft dat het niet veel uitmaakt, wie zijn wij dan om andere mensen die in principe gewoon regels volgen (terrassen en winkelen) ter verantwoording te roepen.. vraag ik me dan af? :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:39

Hij zegt dat hij denkt dat het niet uitmaakt omdat de mensen zich toch al niet aan de regels hielden.
En daar heeft hij wel een punt.
Zouden de mensen zich de afgelopen tijd wel aan de regels hebben gehouden was het nu misschien minder doffe ellende in het ziekenhuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:41

Ja dan hadden 'we' toch andere regels moeten hanteren denk?
Ik heb hem met enige regelmaat horen zeggen dat hij alles nog niet zo somber inziet... Hij staat daarin bijna recht tegenover Gommers... (dat is hier ook al een paar keer neergezet) ..

Wat hij zegt staat wel in de kranten en wordt uitgezonden.. misschien helpen dat soort uitspraken ook niet?
En dan nog ben ik nog steeds benieuwd hoe het zit met die besmettingsstromen.. :j dat is tot nu toe, behalve hogere wiskunden, nog steeds een beetje giswerk... (ja, thuissituatie.. zo ken ik er nog wel een paar)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:47

De lagere scholen zijn ook aangewezen als grote besmettingsbron, maar ze konden deze niet gesloten houden wegens het psychische vlak.
Hebben ze ook al eens aangegeven.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:51

Ik denk dat je Kuipers zijn woorden ook anders moet beschrijven. Hij heeft gezegd dat hij het niet bezwaarlijk vindt, omdat veel mensen zich niet aan de max 1 persoon op bezoek regel hielden net zoals de avondklok. Mensen spreken voor de avondklok af en gaan er na naar huis. In dat opzicht heeft Kuipers denk ik gelijk. Dus die regels maken het verschil niet, want mensen hebben er lak aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:53

Ja, iets met de psyche van kinderen is dan belangrijker dan het overlijden van andere mensen..
Of hoe moet ik dat lezen?

wat dat betreft is het altijd kiezen tussen meerdere kwaden denk.. Maar goed, ook die hele discussie is denk ik al een paar keer rond gegaan :j
Gewoon hopen dat het vaccin aanslaat, dat er over 2 jaar niks raars gebeurd) en dat het zomerweer straks meehelpt.
Voorlopig zit er vandaag denk niemand op een terras.. of een enkele die-hard misschien, dus dat heeft zichzelf ook al opgelost..

En ik ben benieuwd hoeveel mensen zich er niet aan hielden, die avondklok en die bezoekregel.. Kunnen ze dat niet uit de telefoonbewegingen halen, zoals ze dat in het begin ook deden? Er was minder verkeer..
er waren wel schoolgaande kinderen, en hele klassen die in quarantaine moesten.. Ik vraag me af wat voor meer besmettingen heeft gezorgd... ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:58

Cer schreef:
En dan nog ben ik nog steeds benieuwd hoe het zit met die besmettingsstromen.. :j dat is tot nu toe, behalve hogere wiskunden, nog steeds een beetje giswerk... (ja, thuissituatie.. zo ken ik er nog wel een paar)

Omdat bron- en contactonderzoek nogal slecht werkt, ga je niet zomaar achter die besmettingsbronnen komen. Dat mensen zich slecht aan de regels houden helpt vervolgens ook niet bepaald.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:02

Cer schreef:
Ja, iets met de psyche van kinderen is dan belangrijker dan het overlijden van andere mensen..
Of hoe moet ik dat lezen?

wat dat betreft is het altijd kiezen tussen meerdere kwaden denk.. Maar goed, ook die hele discussie is denk ik al een paar keer rond gegaan :j
Gewoon hopen dat het vaccin aanslaat, dat er over 2 jaar niks raars gebeurd) en dat het zomerweer straks meehelpt.
Voorlopig zit er vandaag denk niemand op een terras.. of een enkele die-hard misschien, dus dat heeft zichzelf ook al opgelost..

En ik ben benieuwd hoeveel mensen zich er niet aan hielden, die avondklok en die bezoekregel.. Kunnen ze dat niet uit de telefoonbewegingen halen, zoals ze dat in het begin ook deden? Er was minder verkeer..
er waren wel schoolgaande kinderen, en hele klassen die in quarantaine moesten.. Ik vraag me af wat voor meer besmettingen heeft gezorgd... ?

Kinderen halen niet zo makkelijk de achterstand in die zij afgelopen jaar op hebben gelopen door het niet krijgen van fysieke onderwijs. Dat belemmert het hele leven van een kind. Daar is laatst een artikel over gepubliceerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:04

Ja dat zal best ... :j Iemand die overleden is, kan over het algemeen ook niet zo heel veel meer inhalen..

Ik probeer het niet belachelijk te maken, maar het is gewoon lastig om de ene boven de ander te stellen, in welk opzicht dan ook. Of het nou een groep is die ge-ent moet worden, mensen die binnen moeten blijven of weet ik veel wat..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:07

Olympia schreef:
Kinderen halen niet zo makkelijk de achterstand in die zij afgelopen jaar op hebben gelopen door het niet krijgen van fysieke onderwijs. Dat belemmert het hele leven van een kind. Daar is laatst een artikel over gepubliceerd.

Ik vind dat eigenlijk wel gek dat er nog steeds over achterstand wordt gesproken. Wat is een achterstand als íedereen een achterstand heeft? er zitten altijd toppers tussen die boven de norm uitsteken en het thuis juist beter doen. Maar dat is wel een andere discussie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:08

Cer schreef:
Ja dat zal best ... :j Iemand die overleden is, kan over het algemeen ook niet zo heel veel meer inhalen..

Ik probeer het niet belachelijk te maken, maar het is gewoon lastig om de ene boven de ander te stellen, in welk opzicht dan ook. Of het nou een groep is die ge-ent moet worden, mensen die binnen moeten blijven of weet ik veel wat..

Er sterft maar een heel laag percentage van de mensen aan corona. Je kan het ook zo stellen dat het ridicuul is dat miljarden mensen daarvoor moeten binnenblijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:17

Als we het over NL hebben, gaat het om iets minder mensen denk? (anders was het bevolkingsdichtheidsprobleem hier nu opgelost :j )

Volgens mij gaan er best wat meer mensen dan gemiddeld dood aan Corona en in het begin ook nog eens allemaal tegelijk.. Dus dat daar dan iets tegen gedaan wordt, is op zich niet heel raar.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:19

Zouden echt zoveel mensen bij elkaar zijn blijven slapen zodat de avondklok geen effect heeft. Ik kan me dat haast niet voorstellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:22

Ja dat vind ik ook logisch hoor, dat er maatregelen werden getroffen. En met die miljarden bedoel ik wereldwijd natuurlijk. En meer dan gemiddeld is ook zo. Het blijft gewoon apart hoe sommige maatregelen opgebouwd zijn. Ik hoop dat nu ze beginnen met 50-60 te vaccineren de cijfers snel dalen omdat deze mensen nu op de IC liggen. Hoewel ik ook al een weigeraar ken (dubbele risicogroep). Kan daar met mijn hoofd niet bij ook. Zit ik een beetje binnen te zitten en dan weigert iemand uit de groep waarvoor ik binnen zit (60+, chronisch ziek en longpatiënt) een vaccin te weigeren. :n

Ik mag wel een dagje winkelen in Utrecht en daar lekker uit eten. Ook mag ik naar een evenement met duizenden deelnemers. Maar ik mag dit blok maar 3x per 10 weken naar een fysiek college. Vind onderwijs nou net even iets belangrijker dan een feestje.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:27

Cookies schreef:
Zouden echt zoveel mensen bij elkaar zijn blijven slapen zodat de avondklok geen effect heeft. Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Wat ik privé om me heen zag is dat aardig wat jeugd of de gok nam om toch door de avondklok heen naar huis te gaan of ze bleven borrelen tot 4:30 of idd blijven slapen.

En bij mijn leeftijd zag je gewoon een verschuiving qua tijdstip. Dan at je gezellig bij elkaar en bleef je tot 20:55 en later tot 21:55. Ik zag weinig dat de avondklok echt geleid heeft tot inperking van bezoek in totaliteit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:30

Cookies schreef:

Ik heb 1 "slaapfeestje" gehad in de afgelopen 3 maanden. Wel allemaal in de 5 dagen ervoor al geen tot weinig contact met anderen etc. En ook allemaal daarna 5 dagen op dezelfde wijze geleefd.

Zag op tiktok verschillende kinderen van een jaar of 16 stoer doen op feestjes in parken, onder viaducten etc. En dan op commentaar reageren met 'boeiend'. := Waar zijn de ouders...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:32

Ik ben het vaak niet met HC eens, maar nu dus echt wel. De eerste lockdown sloeg wel erg door, maar niemand wist toen nog echt veel van het viris en de lijkkisten stonden opgestapeld in Madrid. De angst zat er heftig in, mensen dachten dat je corona kan krijgen van op straat lopen. Ik vergeet nooit meer dat na 8 weken de kindjes voor het eerst een uurtje buiten mochten op vooraf gedesinfecteerde straten, met één ouder als begeleiding. Maandenlang werden hier gebouwen gedesinfecteerd. Achteraf gezien wel heel erg overdreven ... maar toch.

De discipline is hier over het algemeen een stuk groter als het gaat om de maatregelen en vooral ook de handhaving. Wij hebben de laatste weken diverse keren gezien dat politie hier langs rijdt en even checkt waarom hier twee extra auto´s op het erf staan. Bezoek mocht niet, maar ze zijn hier aan het schilderen buiten.

Helikopters in de feestweekenden om te kijken of er plaatsen zijn weer illegale feesten zouden kunnen zijn en een streng verbod op alle samenkomsten in openbare ruimtes (parken etc. gesloten) bij hoge besmettingscijfers. En maskers, overal en altijd, binnen en buiten.

En ja, wat Marlinde zegt ... ik vind veel van de maatregelen in Nederland onlogisch en niet zinvol, omdat er toch niet op gehandhaafd kan worden.

En zeg me niet dat het allemaal niet helpt ... met minder dan 100 besmettingen per dag nu (al weken) komende van 2000 per dag in januari, zijn hier nu al wekenlang terrassen, restaurants en winkels open, mag er weer veel meer en zijn de ziekenhuizen weer grotendeels vrij van coronapatiënten. En nee, we lopen niet voor met vaccineren op Nederland.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:38

Ik zie heel veel feestjes van 25-35 categorie dus niet meer " jeugd " maar net volwassen zeg maar
Verjaardagsfeestjes , babyborrels , zwangerschapsborrels,etentjes en erna gezellig zuipen ,dansen en karaoke
Wat zich vroeger in de kroeg afspeelde doen ze gewoon thuis

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:52

Cookies schreef:

Mijn buurman (58) ging voor 21 uur naar zijn maten heel de nacht hetzelfde doen als in hun café en kwam smorgens na 5 op de fiets weer terug.
Dit elke weekend heel de avondklok periode lang.
Dus ja, men omzeilde de regels en met hem wss heel veel

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:57

Ohhh jouw buurman is van de verkeerde leeftijdscategorie hiervoor, las ik :D
Die regels worden door de jongeren (20ers) aan hun laars gelapt .. !

:') Gekheid.. maar zo zie je maar, dat het allemaal niet perse hogere wiskunde is.
Daarnaast blijf ik het raar vinden dat mensen blijkbaar heel goed voor anderen kunnen bedenken wat ze gaan doen, ook al zijn ze daar zelf niet bij.
bijv. jongeren die eerst naar een feest gaan en daarna naar hun opa/oma.. wie zegt dat ze dat doen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:57

Oh echt ... zie in mijn omgeving juist mensen die daardoor niets gingen afspreken toen de avondklok tot 21 u was in Luxemburg, omdat ze geen zin hadden, ergens te blijven slapen.

Waren zelf ook met oud en nieuw thuis gebleven.

Maar goed: 35 plus he :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:03

Popstra schreef:
Cookies schreef:

Mijn buurman (58) ging voor 21 uur naar zijn maten heel de nacht hetzelfde doen als in hun café en kwam smorgens na 5 op de fiets weer terug.
Dit elke weekend heel de avondklok periode lang.
Dus ja, men omzeilde de regels en met hem wss heel veel

Ken een aantal kleinere horeca ( stamkroegen met dagmenu ) zaken die gewoon achter de rolluiken bleven doorwerken ..deden wat take-away en de klanten die anders kwamen eten en de hele namiddag bleven hangen kwamen afhalen en bleven nu ook hangen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:27

En niemand die daar iets van heeft gezegd Besita? Ook geen Corona uit voortgekomen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:43

Nee
Ach en vooral in Brussel is het gewoon dagelijkse kost
Ook gewoon kappers en barbershops achter de rolluiken
Maar in hoeverre dat allemaal invloed heeft of heeft gehad geen idee
Gaat dit over 10 % of 30 % ..geen idee