Algemeen Corona-topic #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:34

In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:37

Het lijkt me belangrijk om af te stappen van de vraag of het wel of niet mag maar jezelf af te vragen: wil ik dat, vind ik dat verstandig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:37

joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

De vraag is meer....wil je dit wel? Zelfs als het mag zou ik dit niet willen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:38

Ik kom ook uit het Noorden en ik denk dat het ook vooral komt doordat mensen hier veel meer de ruimte hebben, minder op elkaar zitten en mensen zijn hier allemaal wat minder knuffelig. Niet altijd begroeten met een zoen of een knuffel als je familie of vrienden een week niet hebt gezien. Iets wat in het westen juist heel normaal was om mekaar zo standaard te begroeten.

Het gaat hier idd allemaal rustig door, mensen maken zich er niet te druk om. Maar merk toch dat iedereen om mij heen ondanks dat, toch wel op zijn hoede is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:43

Nee met zoveel mensen uit meerdere huishoudens mag niet, tenzij er meer toiletten zijn. Ik ben best dubbel. Aan de ene kant vind ik dat we met zijn allen veel te voorzichtig zijn. Maar idd zoals eerder aangegeven slecht geventileerde ruimtes mijd ik voorlopig ook..evenals plekken waar veel mensen samen komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:49

Sizzle schreef:
Het lijkt me belangrijk om af te stappen van de vraag of het wel of niet mag maar jezelf af te vragen: wil ik dat, vind ik dat verstandig.

Dit inderdaad. Het gaat helemaal niet om mogen. Mogen wil zeggen dat er voldoende IC bedden voor juliie beschikbaar zijn. Maar neem aan dat je daar liever niet terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:52

SusanH schreef:
Nee met zoveel mensen uit meerdere huishoudens mag niet, tenzij er meer toiletten zijn. Ik ben best dubbel. Aan de ene kant vind ik dat we met zijn allen veel te voorzichtig zijn. Maar idd zoals eerder aangegeven slecht geventileerde ruimtes mijd ik voorlopig ook..evenals plekken waar veel mensen samen komen.

Het is pas in september, dus dat kun je nu nog helemaal niet zeggen toch. We weten niet hoe het er dan voor staat en wat dan wel of niet mag.
Ik zou me ook vooral afvragen wat je wil ipv wat mag, zoals Sizzle zegt.

Wij delen op het werk overigens met heel wat meer mensen twee damestoiletten, maar dat is blijkbaar geen probleem, want daar heeft de overheid geen normen voor opgesteld. Lekker krom.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:58

Ik zit in de studenten wereld en er wordt echt heeeel veel weer gechillt met elkaar in studentenhuizen met anderen. Tot nu toe gaat dat ook nog goed. Heel veel huizen hadden de regel geen andere mensen maar dat is bij de meeste wel weer afgeschaft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:04

Je kan de bevolking niet als kleine kinderen blijven behandelen, je zult terug moeten naar eigen verantwoording. Dat sommige mensen dan gelijk met 15 man bij iemand een fimpje gaan kijken, dat is dan zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:14

joyce_eddy schreef:
In
Man... mag dat??

Antwoorden wbt vakantiehuisjes, vervoer etc zoals het vandaag van toepassing is, zijn hier te vinden.

https://nos.nl/l/2335465

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:18

Ik vraag mij vooral af wanneer je weer met 3 (dus bijv. 1 niet in je huishouden) weer in de auto mag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:36

lenaa_tje schreef:
Ik vraag mij vooral af wanneer je weer met 3 (dus bijv. 1 niet in je huishouden) weer in de auto mag.

Voorlopig niet.
Volgende week etentje gepland staan.
We gaan met drie personen, twee auto’s. Mijn moeder en ik rekenen ons maar als 1 gezin.
Derde persoon gaat met eigen auto.
We eten binnen, maar we zijn de enige gasten in dat gedeelte van restaurant. En we zitten aan een hele grote tafel.

Als ik het goed begrepen heb mag je nu wel met twee personen uit verschillende huishoudens in één auto zitten en is sowieso een derde persoon buiten huishouden om niet toegestaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:42

Fijn dat met ze tweeën nu wel weer mag. Het begint hier echt een politie staat te worden.

Bij virus uitbraak wil ik echt wel binnen blíjven en afstand houden, echter kun je hier niet van een uitbraak spreken.

Wel ben ik voorstander van dat grote evement voorlopig niet mogen.
Al aan de andere kant wat is het verschil tussen een evenment en een pretpark? Dat komt in mijn ogen wel weer over als meten met verschillende maten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:44

Denk dat wachtrijen en toegang makkelijker gehandhaafd kan worden in een pretpark, dierentuin, speeltuin.

Bij een evenement wordt er denk ik sneller op elkaar gepakt.
Vorig jaar oktober concert bijgewoond in Tilburg.
Als haringen in een ton. Verschrikkelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:52

Blussem schreef:
Fijn dat met ze tweeën nu wel weer mag. Het begint hier echt een politie staat te worden.

Bij virus uitbraak wil ik echt wel binnen blíjven en afstand houden, echter kun je hier niet van een uitbraak spreken.

Wel ben ik voorstander van dat grote evement voorlopig niet mogen.
Al aan de andere kant wat is het verschil tussen een evenment en een pretpark? Dat komt in mijn ogen wel weer over als meten met verschillende maten.

Twee mocht al ... werd alleen niet aangeraden uit 2 huishoudens.

Deze regel kan ik mij gewoon ook niet in vinden vooral omdat ik zie hoe moeilijk sommige mensen het hebben omdat ze bang zijn voor een strafblad.
Buren met uitwonende zoon met geestelijke beperking. Zoon woont in een instelling (Begeleid dus wel geopend) moet verhuizen naar een andere instelling vanwege leeftijd maar ze kunnen niet met z’n drieeen in de auto ...
1 gaat nu dus 15 km op de fiets. Laat mensen dan een ontheffing kunnen aanvragen ofzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:53

sureido schreef:
Ik zit in de studenten wereld en er wordt echt heeeel veel weer gechillt met elkaar in studentenhuizen met anderen. Tot nu toe gaat dat ook nog goed. Heel veel huizen hadden de regel geen andere mensen maar dat is bij de meeste wel weer afgeschaft.

Misschien zijn jullie dan allemaal wel asymptomatische dragers van het virus. En zolang jullie onder Elkaar blijven is het misschien niet zo’n probleem, tot al die studenten samen met iemand op het terras gaat zitten , bvb zijn vader die hij al drie maanden niet heeft gezien.
Dit is hypothetisch natuurlijk maar ik mag toch hopen dat al die jonkies die nergens last van hebben toch wat verder blijven kijken dan hun neus lang is want we zijn er nog lang niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:57

Ik ben prima voor voorzichtigheid maar niet voor onhandig geneuzel. Als ik iemand buiten de bebouwde kom door een onweersbui zie rennen dan vraag ik toch heus gewoon of die persoon misschien even wil instappen.
Idem met zo‘n situatie waarbij iemand met een beperking verplaatst moet worden, dan heb ik persoonlijk echt een dikke vinger aan zulke regels.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:02

Sizzle schreef:
Ik ben prima voor voorzichtigheid maar niet voor onhandig geneuzel. Als ik iemand buiten de bebouwde kom door een onweersbui zie rennen dan vraag ik toch heus gewoon of die persoon misschien even wil instappen.
Idem met zo‘n situatie waarbij iemand met een beperking verplaatst moet worden, dan heb ik persoonlijk echt een dikke vinger aan zulke regels.

Tja volgens de instelling is hij zelfstandig genoeg... en kan 1 ouder ook wel mee kijken

Heel eerlijk ik zou het er ook op wagen en eventueel uitleggen. Maar de buurman kent 2 mensen die een bekeuring hebben gehad dus z’n vrouw moet maar op de fiets. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:12

Ik heb serieus nog nooit iemand auto‘s zien controlleren. Misschien hooguit als er 4 petjes in zitten. Maar ik ben dan ook niet perse braaf.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:15

Sizzle schreef:
Ik heb serieus nog nooit iemand auto‘s zien controlleren. Misschien hooguit als er 4 petjes in zitten. Maar ik ben dan ook niet perse braaf.

Oh ik weet ook de reguliere verkeerscontroles waar ook op het aantal inzittende is gecontroleerd dus ja ik snap de angst wel. Al vraag ik mij af of deze mensen dan als nog een bekeuring krijgen maar goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:17

Eigenlijk vind ik dat nog het ergste van zulke regels, dat uitgerekend de brave burgers die toch al niets fout deden het meeste angst hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:54

Naath86 schreef:
Ik kom ook uit het Noorden en ik denk dat het ook vooral komt doordat mensen hier veel meer de ruimte hebben, minder op elkaar zitten en mensen zijn hier allemaal wat minder knuffelig. Niet altijd begroeten met een zoen of een knuffel als je familie of vrienden een week niet hebt gezien. Iets wat in het westen juist heel normaal was om mekaar zo standaard te begroeten.

Grappig, ik ervaar dat dus totaal anders, maar ik kom niet uit het westen maar uit het zuiden. Heel de schoonfamilie knuffelt en kust elkaar, ook als ze elkaar iedere dag zien is de begroeting met stevige omhelzing en smakkerds. Hier dus totaal niet. Schoonfamilie was ook verbouwereerd dat we daar niet aan mee deden. Ook toen ik zei dat we officieel niet bij 70+ers op bezoek mochten, kreeg ik een snauw terug. Verbaasd waren ze helemaal toen ze ook hoorden dat wij niet bij mijn ouders meer waren geweest sinds begin maart. Tja, hun zien en knuffelen de andere kinderen en kleinkinderen bijna dagelijks, komen daar langs. Ook de hele periode hebben ze veelvuldig bezoek gehad. Nu is het daar niet zo spannend, maar hier is het toch lang echt een no go geweest. Mijn ouders zijn wel af en toe langs geweest, maar enkel buitenshuis, bliksembezoek en meer dan 1,5 meter afstand. Zo ook bij mijn broer. Toch echt een andere wereld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:33

Ik heb dezelfde ervaring als Naath86, zie ook vooral veel mensen die zich wel aan de regels houden, even netjes wachten bij het passeren, stapje opzij doen in de winkel. Enige uitzondering is jeugd tot een jaar of 22, veel lijken overal schijt aan te hebben en ouderen die niet bang zijn ziek te worden ofzo.

Persoonlijk ken ik niemand die Corona heeft gehad of eraan is overleden, toch ben ik wel voorzichtig dus dat zegt niet zo veel.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:50

Als jij een boete krijgt omdat je met 3 in een auto zit, kan je die momenteel nog gewoon aanvechten want in de grondwet staat dat dit gewoon mag en er is nog geen wet die daarover heen gaat. Alleen wanneer er overlast is, is die boete ‘terecht’ (als we het dan puur wettelijk zien).

En ik zie ook weer vriendinnen nu, we zijn er inderdaad nog lang niet zoals je zegt bigone en ik ben nu wel een beetje klaar met mezelf distantiëren. Ik zie wel vaak dezelfde vrienden, maar soms ook wel een ander. Vind ik prima kunnen nu lekker op het ruime dakterras. :)