Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:58

corine1981 schreef:
Die 1,5 meter is überhaupt niet zo spannend. Ik maak me daar helemaal niet - meer- druk om voor mezelf. Ik probeer zo goed en kwaad rekening te houden met mensen die daar wel spastisch over doen, maar ik geloof toch echt nog steeds niet dat het daarin zit. Al HELEMAAL niet om de maatschappij op in te richten.

Ik denk dat vooral binnen die anderhalve meter zeker wel belangrijk is. Ik snap niet dat mensen nu opeens zelf denken te kunnen beslissen dat dat er niet meer toe doet. Buiten loop je sowieso al veel minder risico.
SusanH schreef:
Ja, zo ongeveer al had ik hem ergens anders gezien. Hij vond de drukte met Hemelvaart niet zo spannend. Ik heb ook het idee dat de media dat soort dingen behoorlijk opklopt momenteel.

Die IKEA rijen waar veel mensen zich over opwonden vond Diederik Gommers toen ook niet zo schokkend. Toen zei hij: we moeten weer naar buiten, we moeten verder.
Ik vind hem een hele fijne man, heel genuanceerd en nuchter.

@MoniqueT: fijn dat ze naar je man gaan kijken, dat lijkt me toch wel een geruststelling. Hopelijk valt het allemaal mee.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:08

Net grootste gedeelte van de franse persconferentie gevolgd . Daar gaan ze zo goed als alles open doen. Wel word het beleid testen traceren en isoleren en een app . Gaat wel hard daar, tien man mogen samen aan een tafel met een meter tussen de tafels, bars cafes, alles mag open. Alle fitness/gyms/musea parken stranden. Reisbeperking van 100 km eraf.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:22

sureido schreef:
Ik ben het woord 1.5 meter echt helemaal kotsbeu. Ik kan het echt niet meer aanhoren. Iedereen kent dat nu wel, en ik heb niet het idee dat het zo vaak blijven benoemen nou echt helpt want hier is het beeld op straat geen 1.5 meter meer :+

Haha, inderdaad. Dat je ergens staat en dat mensen steeds roepen "anderhalve meter"! Maandag ga ik een paar terrassen op, heb dan ook iemand bij die dat de hele dag roept... Zie het al helemaal gebeuren. Maar probeer er dan maar om te lachen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:27

Bij mijn ouders in de straat woont er zo'n mens... loopt ze langs je begint ze te gillen 1,5 meter...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:32

Hoe gaat het nu straks met terrassen? Als je bent met personen uit meerdere huishoudens?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:34

purny schreef:
Bij mijn ouders in de straat woont er zo'n mens... loopt ze langs je begint ze te gillen 1,5 meter...

hihi zo een kwam bij mijn vriend tegen in de supermarkt.
Enige erge was dat er haast wel 2,5-3 meter tussen zat. Personeel lag ook helemaal blauw

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:36

LadyMadonna schreef:
Hoe gaat het nu straks met terrassen? Als je bent met personen uit meerdere huishoudens?

Wat ik heb gelezen bij terrassen in de buurt mag dat alleen als je met z’n tweeen bent.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:39

LadyMadonna schreef:

Dat mag gewoon. Maar met die bepaalde afstand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:46

Ik zie hier dat mensen niet in kunnen schatten hoeveel 1,5 meter is. We moesten naar de stort en gemeente personeel stond met 3 man te kletsen, op hooguit 50 cm van elkaar af. En niet even, maar minutenlang. Daarna waren we in de Praxis, hadden en vraag aan winkelpersoneel en die kwamen ook veel dichter bij dan die anderhalve meter. Ik doe dan een paar stappen terug maar mijn man had het niet eens door. Het is ook compleet onnatuurlijk om te doen de hele dag die afstand houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:47

Bloodymary schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat mag gewoon. Maar met die bepaalde afstand.

Twee mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren mogen wel samen, binnen anderhalve meter op het terras zitten. Dus wil je samen met een vriendin iets drinken naast elkaar dan mag dat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:13

bigone schreef:
Net grootste gedeelte van de franse persconferentie gevolgd . Daar gaan ze zo goed als alles open doen. Wel word het beleid testen traceren en isoleren en een app . Gaat wel hard daar, tien man mogen samen aan een tafel met een meter tussen de tafels, bars cafes, alles mag open. Alle fitness/gyms/musea parken stranden. Reisbeperking van 100 km eraf.

Hardlopers zijn doodlopers.

En dan gaan er vast ook weer Nederlanders als domme kuddedieren naar dat soort landen op vakantie over 'n paar weken... -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:14

Ik zit nu dus in de auto, rijden bij Julianaplein. Hele andere wereld hier, mensen zijn een stuk minder oplettend met afstand houden. Maar ook van alle schoonfamilie is er niet eentje die iemand kent met Corona, hier in het noorden is het een ver-van-mijn-bed gebeuren. En wij kennen tientallen mensen met Corona en ook behoorlijk wat die eraan overleden zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:17

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:22

SusanH schreef:
https://nos.nl/artikel/2335413-planbure ... l-los.html

CPB vindt dat we de term anderhalve meter samenleving los moeten laten. Precies om dezelfde reden als waarom ik het slecht gekozen vindt. Dit is een tijdelijk iets. Benoem het dan ook als zodanig.

Van mij mag wat meer personal space wel blijvend zijn. Ik las een paar dagen terug een artikel waar ruim 60% van de ondervraagden het wenselijk zou vinden als 1,5 meter blijvend zou zijn na de pandemie.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:33

Anderhalve meter wenselijk? Wat een achterlijk iets. Punt uit voor mij.
Wil jij afstand houden? Prima, ik respecteer je angst, maar ik heb hem niet en geloof er niet in.
Het is onmenselijk en van te weinig virus en bacteriën in ons leven gaan we juist dood.

Daarentegen geloof ik wel in de aerosols en dus mijd ik voorlopig plekken met kunstmatige ventilatie (bios, kantoren etc), evenementen bezoek ik ook niet (mochten ze van start gaan) snel ik winkelcentra door (als ik er dan toch heen moet) en vermaak me buiten optimaal met mijn vrienden en geliefden.

Over een paar maanden wanneer iedereen weer meer binnen leeft zal corona wel weer terug komen.
Nogmaals, het is onderdeel geworden van ons leven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:35

corine1981 schreef:
Anderhalve meter wenselijk? Wat een achterlijk iets. Punt uit voor mij.
Wil jij afstand houden? Prima, ik respecteer je angst, maar ik heb hem niet en geloof er niet in.
Het is onmenselijk en van te weinig virus en bacteriën in ons leven gaan we juist dood.

Daarentegen geloof ik wel in de aerosols en dus mijd ik voorlopig plekken met kunstmatige ventilatie (bios, kantoren etc), evenementen bezoek ik ook niet (mochten ze van start gaan) snel ik winkelcentra door (als ik er dan toch heen moet) en vermaak me buiten optimaal met mijn vrienden en geliefden.

Over een paar maanden wanneer iedereen weer meer binnen leeft zal corona wel weer terug komen.
Nogmaals, het is onderdeel geworden van ons leven.

Dat gaat niet over angst, maar over het respecteren van elkaars personal space. Dat staat los van een pandemie. Al dat gedring en boven op elkaar zitten/staan/lopen. Beetje meer afstand houden in het normale leven kan echt geen kwaad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:46

Idem. Ik vind die anderhalve meter prima. Mag van mij ook drie zijn. Ik houd er ook niet van om op drukke plekken te komen. Daarom ga ik ook nooit voor de lol shoppen en dagjes uit doe ik de laatste jaren ook niet. Vind het gewoon niet leuk meer, die drukte overal. En nee, ik neig niet naar autisme of zo.
Laatst bijgewerkt door mysa op 28-05-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:54

Oh zo, dat herken ik op zich wel, maar er zijn zat mensen die er wel van houden.
Het is nu echter helemaal niet toegestaan en het is inhumaan om mensen te verplichten afstand te houden en dat zelfs te beboeten...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:03

Ik vind het lastig. De ruimte vind ik heerlijk, maar ik vermijd ook sws alle plekken waar te veel mensen in een te kleine ruimte zijn (of te veel mensen in een winkelstraat oid). Maar met de gedwongen anderhalve meter afstand voel ik me wel beperkt: Even een paard voor iemand vast kunnen houden. kleine kinderen helpen met aansingelen. Met een paar medestudenten gewoon weer kunnen carpoolen (scheelt ook gelijk in benzinekosten, want het OV zie ik nou niet echt zitten :+ ), of gewoon zorgeloos met een paar mensen kunnen borrelen (letterlijk een paar, dus 4-5 mensen, geen mega groepen), zonder constant op te hoeven letten of de afstanden voldoende zijn (want deel maar met z'n allen even dat tafeltje in het midden waar de drankjes en hapjes op staan ~~}> ).

Daarnaast wordt ik er in het openbare leven enorm zenuwachtig van want ik ben alleen nog maar aan het rondkijken in de winkel of ik niet binnen iemands anderhalve meter straal om, dus dat is heel erg vermoeiend boodschappen doen :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:06

Pien, wat fijn voor jullie dat er binnenkort weer toeristen kunnen komen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:14

Neonlight schreef:
Pien, wat fijn voor jullie dat er binnenkort weer toeristen kunnen komen!

Nu echt niet dus. De grenzen blijven tot 15 juni dicht binnen Europa en daarna is nog onduidelijk en afhankelijk hoe het gaat of ze wel of niet open gaan. Wel is de intentie om vanaf 15 juni de grenzen open te doen, maar er is dus nog niets zeker! Tevens willen de Fransen nog steeds dit binnen EU verband regelen.

De vooruitzichten zijn wel positief, want de restaurants in de groene gebieden gaan open, tevens de campings voor binnenlandse toeristen en de versoepeling is wel aanwezig, maar stapje voor stapje en de regering blijft voorzichtig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:18

Neonlight schreef:
Ik zit nu dus in de auto, rijden bij Julianaplein. Hele andere wereld hier, mensen zijn een stuk minder oplettend met afstand houden. Maar ook van alle schoonfamilie is er niet eentje die iemand kent met Corona, hier in het noorden is het een ver-van-mijn-bed gebeuren. En wij kennen tientallen mensen met Corona en ook behoorlijk wat die eraan overleden zijn.

Tja vind je het gek? Dat is ook gewoon zo . De meeste IC patiënten hier kwamen ook uit de rest van het land https://www.lc.nl/friesland/In-heel-Fri ... coronapatiënten-op-de-intensive-care-25705440.html
Er zijn hier gewoon veel en veel minder mensen ziek geweest. Toch weet ik niet of je dat zo stellig kan zeggen. Familie (die hier vanwege afscheid waren) hebben dat juist andersom ervaren en komen uit Zuid Limburg.
Dat zijn ook moment opnames en ook ligt het eraan met wie je omgaat natuurlijk.

Edit. Link werkt niet: link korter gemaakt ... nu moet het lukken
https://is.gd/THqIWV
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 28-05-20 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:33

Popstra schreef:
Zag net een stuk in het AD voorbij komen dat er zoveel griep patienten momenteel in de ziekenhuizen liggen.
Het einde van deze griep epedemie is nog lang niet in zicht schreven ze. De jaarlijkse griep vaccinatie zou niet tegen deze vorm van griep werken namelijk.

Nou vraag ik me af: waarom hoeven we daar geen rekening nee te houden in de versoepeling? Heeft de influenza afdeling ook mondkapjes op?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:59

Ik vind het vooral bijzonder aangezien de regels die we tegen de corona volgen zoals afstand houden, handen wassen etc..neem aan dit ook tegen griep helpt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:33

Neonlight schreef:

Klopt hoor. Had het er laatst ook nog met mensen over. Niemand (!) in mijn kring van vrienden, kennissen en collega's hier in het noorden kent iemand met corona, laat staan dat er iemand is overleden. De dichtstbijzijnde is de vader van de zwager van mijn vriend. Afstand houden is iets wat hier al langere tijd steeds wat minder gebeurt. Ik ben er zelf ook minder scherp op. Niet dat ik het niet erg vind, of het niet serieus neem maar het leven draait hier echt gewoon normaal door.. Bizar hoor, zulke grote verschillen in een klein landje.