Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:54

Huertecilla schreef:
Onder de streep is de aangescherpte quarantaine nodig maar lijkt er wel licht aan het einde van de tunnel zichtbaar.

Dat zou heel, heel mooi zijn. Ik duim mee voor jullie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:54

Janine1990 schreef:
Mag ik me hier ook even melden? :)

Hele spannende week hier, mijn nieuwe keuken zou vrijdag geleverd gaan worden.
Meteen na de eerste keer maatregelen (die t/m 6 april) gemaild en ze hadden nog geen vreemde berichten gehad vanuit de fabriek (Duitsland), zodra er iets zou zijn... dan hoor ik het meteen...
Dus ik wacht met spanning dinsdag af. Ik zit in het Noorden en hier is nog heel erg weinig te merken van het virus qua zieken om mij heen.

Volgende week maandag zouden ze de keuken in principe gaan plaatsen, mijn oude keukenblok staat al los (er moest gestuct worden en nieuwe electriciteit aangelegd), we zijn ook nog steeds bezig. Maar ik heb al geen gas meer (ga over op inductie) en het is gewoon een dikke rommel om zo even te zeggen.

In het ergste geval staat hier vrijdag mijn keuken en wordt deze maandag niet geplaatst en duurt het nog veel langer allemaal. Dat hoop ik toch niet, maar is wel een enorm first world problem natuurlijk. Ik werk graag mee aan de regels.

Mocht de keuken wel geplaatst worden ben ik alleen nog afhankelijk van Enexis om van 1 naar 3 fasen te gaan i.v.m. inductie. En die hebben me twee weken geleden al gebeld dat dit tot en met 6 april niet gaat gebeuren... Op basis van de verlenging van de maatregelen heb ik straks een pracht van een keuken en moet ik een campingstel gebruiken voor het koken :+

Al met al een heel erg spannende week voor mij persoonlijk. Uiteraard zal ik niet gaan zeiken als het misloopt, maar jammer is het wel. Keuken gekocht eind januari, dus kon het ook niet zo voorspellen :o

Ja het is balen, maar met een grillplaat of camping stelletje kun je wel heel veel bereiden. Water heb je denk ik ook in je badkamer? Ik snap dat het vervelend is, maar als dit nu het ergste is wat je overkomt dan valt het wel mee :o

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:55

Huertecilla schreef:
MarliesR schreef:
In absolute cijfers vanaf de eerste besmetting gaat NL beter.

Wordt er in NL veel getest inmiddels?

Wel meer maar ik woon in het noorden en in Nederland was niet iedereen het eens met meer testen. Maar eens met de bokker van de keuken hier merk ik niet veel van zieken om mij heen. Ook hoor ik die verhalen niet van zieke leerlingen (voornamelijk bovenbouw dus 15-18 jaar)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-03-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:55

Morrie schreef:
Dat vermoed ik ook. Ik moet morgen online met collega’s een notitie schrijven over presentieregistratie, DUO/RMC meldingen enz. ná 6 april. Tot 6 april is er al zo’n document (MBO school)

Wat afschuwelijk. Dat voelt voor mij als het krampachtig vasthouden aan een werkelijkheid die er nu niet is / niet kan zijn. (Niet van jou hoor, van de school.)

Ik zou zeggen: focus nu op de band met de leerlingen, en degenen die verder willen / kunnen kun je wat bieden en de rest krijgt gewoon volgend jaar nieuwe kansen. (Zonder RMC of wat dan ook.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:57

Babootje schreef:
Huertecilla schreef:

Wordt er in NL veel getest inmiddels?

Nee

Dus het aantal besmetten is een scheet in een netje?!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:57

moonsparkle schreef:
Dus dan zijn er als ik het goed lees nu 925 patiënten op de ic met corona? En 1025 bedden, de 1600 bedden zijn er, maar de rest word gebruikt voor andere ic patiënten. Zijn we dan niet al weer binnen twee dagen of iets alweer in de problemen?

Ik weet dat het ziekenhuis waar ik werk vanaf morgen in het noodplan start. Extra ic's gaan open. Het lastige is dat je wel 100 nieuwe ic bedden kan regelen, je ten eerste tekorten hebt in beademingsmaterialen en ten tweede heb je tekorten in personeel. IC personeel is al schaars. Nu springt de Anesthesie en recovery personeel bij. Maar deze mensen moet ook nog scholing krijgen voordat ze starten (ja de meeste hebben dat al gehad).

Daarnaast worden in ons ziekenhuis nu 6 of 7 afdelingen vrij gespeeld om corona patiënten op te gaan vangen. dit zijn er zo'n 230 ongeveer.

Ik denk dat we zeker een paar keer het randje tot net wel net niet gaan raken. Ik hoop dat we het uitbreiden van 1600 bedden naar meer succesvol kunnen realiseren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:58

Vanaf morgen schijnt er een hoeveelheid tests extra beschikbaar te komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:58

moonsparkle schreef:
Ja het is balen, maar met een grillplaat of camping stelletje kun je wel heel veel bereiden. Water heb je denk ik ook in je badkamer? Ik snap dat het vervelend is, maar als dit nu het ergste is wat je overkomt dan valt het wel mee :o

Haha inderdaad, valt zeker mee...

Het is meer de spanning die het met zich mee brengt, welke kant dat het muntje op vallen? Wat kan en mag ik verwachten?
Ik wil wel fast forward naar 8 april, dan kan ik me berusten in wat de uitkomst ook is ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:59

Shadow0 schreef:
Morrie schreef:
Dat vermoed ik ook. Ik moet morgen online met collega’s een notitie schrijven over presentieregistratie, DUO/RMC meldingen enz. ná 6 april. Tot 6 april is er al zo’n document (MBO school)

Wat afschuwelijk. Dat voelt voor mij als het krampachtig vasthouden aan een werkelijkheid die er nu niet is / niet kan zijn. (Niet van jou hoor, van de school.)

Ik zou zeggen: focus nu op de band met de leerlingen, en degenen die verder willen / kunnen kun je wat bieden en de rest krijgt gewoon volgend jaar nieuwe kansen. (Zonder RMC of wat dan ook.)

Sorry maar je moet wel in beeld hebben wie er niet is. En duo registraties zijn niet direct iets negatiefs. Dit laat veelal ook een niet stabiele thuissituatie zien. Vanuit daar kan ook hulp gegeven worden. Dus ja ik ben pro registratie want ik krijg als docent niet met al mijn leerlingen contact. Hoe graag ik ook zou willen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:01

Janine1990 schreef:
moonsparkle schreef:

Haha inderdaad, valt zeker mee...

Het is meer de spanning die het met zich mee brengt, welke kant dat het muntje op vallen? Wat kan en mag ik verwachten?
Ik wil wel fast forward naar 8 april, dan kan ik me berusten in wat de uitkomst ook is ;)

Wow mensen gaan dood sommigen kunnen hun familie niet zien
En jij hebt het over een keuken.....

Nou https://www.thuisbezorgd.nl

Hoop dat je weer kunt slapen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:01

mysa schreef:

Maar wanneer gaan ze testen?

Ik las gisteren een verhaal (ik probeer het op te zoeken) van een Nederlandse arts-assistent die werd getest omdat ze in Oostenrijk was geweest. Geen symptomen, wel corona...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:03

Echwel schreef:

Ik zeg toch ook dat ik er echt niet om zal gaan zeiken.

Het brengt gewoon veel spanning met zich mee, wat de uitkomst ook mag zijn.
Bovenop het alleen zijn, geen sociale contacten...

Het is een praktisch probleem, wat vooral spanning met zich meebrengt... Betekent niet dat ik de hele situatie wil kleineren hoor. Absoluut niet, ik zit de hele dag op dat liveblog me zorgen te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:03

mariekeoo schreef:
Ik denk dat we zeker een paar keer het randje tot net wel net niet gaan raken.

Op basis waarvan?

Als de omvang van de besmetting niet bekend is, kan je ook geen inschatting maken van het aantal wat opgenomen moet worden en als afgeleide dáárvan wat IC nodig heeft toch?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:06

mysa schreef:

Kortom; laaghangende bewolking in NL.

mariekeoo

Huertecilla schreef:
mariekeoo schreef:
Ik denk dat we zeker een paar keer het randje tot net wel net niet gaan raken.

Op basis waarvan?

Als de omvang van de besmetting niet bekend is, kan je ook geen inschatting maken van het aantal wat opgenomen moet worden en als afgeleide dáárvan wat IC nodig heeft toch?!

op basis van ic capaciteit. Maandag is er grotendeels weer een uitbreiden van IC bedden. Maar dit is nog niet naar de 1600 bedden, want daar zijn de materialen en mensen nog niet voor.

Nee maar ze hebben het opschalen van de IC bedden gebaseerd op te verwachten cijfers voor de komende periode. Zo weten ze dat er een piek gaat komen in Mei enzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Je kunt je wel baseren op het aantal nieuwe opnames. Percentage daarvan komt op de IC terecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:07

lenaa_tje schreef:
Sorry maar je moet wel in beeld hebben wie er niet is. En duo registraties zijn niet direct iets negatiefs. Dit laat veelal ook een niet stabiele thuissituatie zien. Vanuit daar kan ook hulp gegeven worden.

Wat voor hulp zou er nu gegeven kunnen worden? Als jullie geen contact krijgen, dan anderen waarschijnlijk ook niet. Huisbezoek zit er nu niet in. Overige hulp ook niet. Hou je bureaucratie over (PV's enzo.) Daar lijkt mij nu echt niemand bij gebaat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:09

Het VK heeft ook 10,000 extra beademingsapparaten besteld. Onder andere Ford, Airbus en Rolls-Royce gaan eraan mee werken. Morgen komt er een officiële verklaring vanuit de regering.
https://www.n-tv.de/panorama/15-04-Lond ... 26512.html

Verder heeft de Duitse luchtmacht met een Airbus A310 MedEvac 6 patiënten uit Italië (Bergamo) opgehaald, die in Keulen behandeld zullen worden. Vandaag vliegt de luchtmacht naar Straatsburg om vanuit daar 2 patiënten naar Stuttgart te vliegen, vanuit waar ze naar Ulm worden gebracht om daar in het legerziekenhuis behandeld te worden.

En ik lees nu net dat er 2 Nederlandse patiënten vanuit Zwolle naar Münster zijn overgeplaatst. Dit staat op de NOS liveblog.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:12

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Sorry maar je moet wel in beeld hebben wie er niet is. En duo registraties zijn niet direct iets negatiefs. Dit laat veelal ook een niet stabiele thuissituatie zien. Vanuit daar kan ook hulp gegeven worden.

Wat voor hulp zou er nu gegeven kunnen worden? Als jullie geen contact krijgen, dan anderen waarschijnlijk ook niet. Huisbezoek zit er nu niet in. Overige hulp ook niet. Hou je bureaucratie over (PV's enzo.) Daar lijkt mij nu echt niemand bij gebaat.

Ik kan hier (vanwege persoonlijke situatie) niet te veel over kwijt maar het is niet dat er helemaal geen hulp is. Crisis zorg werkt wel maar heeft daar wel bepaalde aanleidingen voor nodig. Daar hoort registratie bij. Ik kan mijn zorg wel uiten bij mijn zorgcoordinator die die zorg ook weer kan uiten maar zonder bewijs kan je niks. Proces-verbaal wordt hier momenteel niet uitgeschreven trouwens (dat is ook echt niet zomaar... ook normaal niet, dat denken sommigen wel. Kan wel per gebied verschillen.) maar met de registratie kunnen wij wel anderen inschakelen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-03-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:12

Janine1990 schreef:
Echwel schreef:

Ik zeg toch ook dat ik er echt niet om zal gaan zeiken.

Het brengt gewoon veel spanning met zich mee, wat de uitkomst ook mag zijn.
Bovenop het alleen zijn, geen sociale contacten...

Het is een praktisch probleem, wat vooral spanning met zich meebrengt... Betekent niet dat ik de hele situatie wil kleineren hoor. Absoluut niet, ik zit de hele dag op dat liveblog me zorgen te maken.

Rustig aan Echwel...

Herkenbaar hoor Janine. Bij ons was het even spannend of de levering van onze meubels, waar we al 22 weken op zaten te wachten, door kon gaan. Uiteindelijk wel geleverd, maar ze mochten niet binnen komen (als in bedrijfsbeleid).
Was geen probleem geweest als ze niet waren gekomen, maar de onzekerheid is gewoon vervelend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:18

lenaa_tje schreef:
Shadow0 schreef:

Sorry maar je moet wel in beeld hebben wie er niet is. En duo registraties zijn niet direct iets negatiefs. Dit laat veelal ook een niet stabiele thuissituatie zien. Vanuit daar kan ook hulp gegeven worden. Dus ja ik ben pro registratie want ik krijg als docent niet met al mijn leerlingen contact. Hoe graag ik ook zou willen.

daar ligt nu ook de focus op, studenten met wie wij geen contact kunnen krijgen (jonger dan 18 via de ouders/verzorgers) melden we bij DUO, die meldingen worden weer opgepakt door de leerplichtambtenaar en die kan er dan weer mee verder. Docenten hebben de eerste week tijd gehad om het online onderwijs op poten te zetten, dat draait nu redelijk. Maar alles moet wel dicht getimmerd zijn, want de accountant controleert wel op schoolgaandheid. Uiteindelijk heeft het allemaal weer met geld te maken. Ik heb vanuit mijn functie geen enkel contact met studenten, alleen met instanties en coputersystemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:19

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:20

Saintelette schreef:
`Rustig aan Echwel...

Herkenbaar hoor Janine. Bij ons was het even spannend of de levering van onze meubels, waar we al 22 weken op zaten te wachten, door kon gaan. Uiteindelijk wel geleverd, maar ze mochten niet binnen komen (als in bedrijfsbeleid).
Was geen probleem geweest als ze niet waren gekomen, maar de onzekerheid is gewoon vervelend.

Dat is het echt he, die onzekerheid... Er is op het moment geen zekerheid in het leven, behalve dat de zon op komt, maar om zoiets onbenulligs er ook nog bij te hebben is gewoon echt vervelend.
Voor jullie helemaal, bij aankoop was er überhaupt nog geen sprake van corona... :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:20

mariekeoo schreef:
Nee maar ze hebben het opschalen van de IC bedden gebaseerd op te verwachten cijfers voor de komende periode. Zo weten ze dat er een piek gaat komen in Mei enzo.

Nogmaals; als je niet test weet je het básisgegevevn niet. Noch de omvang, noch de ontwikkeling.
Maar goed, daar kan jij ook niets aan doen. Sterkte.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:21

Huertecilla schreef:
mariekeoo schreef:

Nogmaals; als je niet test weet je het básisgegevevn niet. Noch de omvang, noch de ontwikkeling.
Maar goed, daar kan jij ook niets aan doen. Sterkte.

Je punt is nu wel duidelijk. Niemand hier op bokt kan het aantal tests verhogen.