Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:08

Verjaardag cadeautjes doen wij onderling niet meer. In die tijd ging de ene cd bon naar de ander. Dus vlug mee gestopt.
De kinderen gaven wij wel een kleinigheidje

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:09

Poe wat een gereken. Ik zou volwassen kinderen ook niet meerekenen bij het geven van een cadeau. Want wat is volwassen? 18? Terwijl die dan een paar centen verdiend achter de kassa? Nee ik zou dat onder de volwassenen delen die eerste lijns zijn zeg maar. Mijn man en ik geven ook samen vaak een gezamenlijk cadeau, maar dat is dan vaak wel duurder dan wanneer we los zouden geven.

Verder ben ik blij dat in mijn familie en vriendengroep het niet tot op de cent gaat, maar kan natuurlijk zijn omdat het bij ons heel eerlijk gaat waardoor niemand wat te klagen heeft :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:58

Volwassen is bij ons op zichzelf wonend tenzij het betreffende gezin daar anders over denkt, dan geldt de uit huis wonende gewoon als onderdeel van dat gezin.
Maakt alleen voor het betreffende gezin wat uit qua kosten.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:30

Ik geef als stel wel 2x wat ik als alleenstaande geef voor een kado. Krijgt iemand normaal gesproken van mij een kado van €25, dan van mijn vriend en ik een kado van €50

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:01

TinkerTreas schreef:
Als wij een gezamenlijk kado geven aan mijn ouders, gaat het bedrag door 3. Mijn 2 broers en ik.
Zo hebben we het altijd al gedaan, ook toen ik als enige nog single was.
Ik kan ook niet zeggen dat wij als gezin met 3 kinderen perse meer te besteden hebben als toen ik nog alleen was ;)

Hier precies zo. Verschilt ook dat ik voor mijn ouders altijd graag uitpak en leuk/origineel cadeau wil geven en mijn vriend zijn moeder altijd een doosje bonbons geeft (omdat ze dat wil en “de jongens niet op kosten wil jagen”). Bij ons gaan die cadeaus dus niet van de gezamenlijke maar onze eigen rekening.

Dus dat stellen zichzelf altijd als 1 zien.. nou nee, het kan dus ook net andersom zijn terwijl jij niet weet hoe zij de financiën samen regelen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:06

Moestuin schreef:
Tja, wij geven weekendjes weg inclusief avondeten voor €120. Dat gaat dan via een Bongo bon of dergelijke. Dan kom je op €40 uit. Ik kijk niet meer naar wie betaald wat bij cadeaus. Wij zijn toch altijd duurder uit :+ Vinden wij het waard dan geven wij het. Anders niet.

Ik kijk nu meer naar of iemand er nog moeite in steekt of niet. Schoonzus heeft zich er dit jaar bij mijn man vanaf gemaakt met €30 aan kraslotjes. Tja… Dat is zo onpersoonlijk. Dan doen wij ook geen moeite meer om echt een tof en gepast cadeau te zoeken.

Dit, precies dit.

Als iemand moeite steekt in een cadeau voor ons, dan doe ik ook moeite voor het cadeau van diegene.
En dan maakt de prijs echt niet uit.

Ook voor weekendjes weg hebben wij in de familie nooit iets af hoeven te spreken, het ging gewoon natuurlijk bij ons :')
Maar goed, mijn familie is ook best wel hecht, met dezelfde normen en waarden, dat maakt wellicht ook wel een verschil :j

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 03:37

Hier wordt bij sommige familieleden echt uitgerekend of ze wel hun geld eruit hebben hoor.

Wij doen ook altijd lootjes voor kerst met een bedrag van 20 euro per persoon. Ze vroeg toen om douchespul. Ik dat braaf gehaald bij de kruidvat. Bleek dat het bij de etos in de aanbieding was geweest en daar had ze mee gerekend dus ik kwam in haar hoofd 2,50 tekort. :')

Als ik het allemaal zo opschrijf heb ik eigenlijk een super rare familie.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:18

Zo deed/doe ik dat ook met mijn vriend.

Ik koop de cadeaus voor mijn ouders en zus van mijn rekening en hij voor die van hem van zijn rekening. We bepalen zelf wat we uitgeven en zo komen er geen discussies tussen ons over de prijs.

Enkel gezamelijke vrienden leggen we samen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:34

Niet meer aan cadeaus doen is ook handig. Ik zag altijd flessen drank en die plastic pakketjes met douchespul (ect. )rouleren of bloemen.

Ik had gewoon briefgeld apart liggen gaf het zo weer terug met een andere kaart dat wel.

Ik kreeg altijd zo'n dubbele kaart afgescheurd van een familie lid. De kans waar niks op geschreven stond gebruikte ze dan weer.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:41

Christiene schreef:
Ik kreeg altijd zo'n dubbele kaart afgescheurd van een familie lid. De kans waar niks op geschreven stond gebruikte ze dan weer.

Oh, dit is wel heel gierig :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:51

Ik kreeg ooit een kerstkaart waar de beschreven kant beplakt was met een stuk papier en daarop de groeten etc geschreven.
'Apart' was mijn eerste gedachte maar ik was allang blij met het gebaar, zeker omdat ik niets verwacht had ivm de krappe financiële situatie van de gevers. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:04

Een jaar of 25-30 geleden was dat veel normaler dan nu denk ik, wij kregen elk jaar meerdere kerst- en verjaardagskaarten waar het beschreven deel met een nieuw papiertje beplakt was om zo opnieuw te kunnen gebruiken. Misschien omdat er tegenwoordig minder kaarten worden gestuurd, dat nieuwe kopen de norm is? Of omdat tweedehands minder gebruikelijk is? Of hadden wij een arme/gierige/milieubewuste familie/vriendenkring? :))

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:34

Een vriendin knutselt samen met haar dochters van gebruikte kaarten, magazines enz nieuwe kaarten. Altijd hele leuke creaties en nooit als gierig gezien. Meer juist heel creatief :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:25

Dat is ook niet gierig Ethelate, want de basis kaart ed en het knutsel materiaal meot je wel aanschaffen daarvoor.

Het is gierig om een kaart opnieuw te gebruiken en alleen de naam weg te halen/te beplakken met je eigen naam. Of op zijn minst zeer vreemd haha.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:17

Ligt imo ook aan de financiële situatie van de gever.
Sommige mensen hebben gewoon het geld niet om (meer dan een bepaald aantal) kerstkaarten te kopen, zeker niet als ze ook nog verzonden moeten worden.
Dan kunnen ze ervoor kiezen om (een deel vd) kaarten te recyclen en waar mogelijk met de fiets zelf rond te brengen of geen kerstkaarten te kopen.
Ik heb zelf liever die gerecyclede kaart, wetende dat ze aan me denken dan een voorgedrukte van kaartje2go of greetz ofzo, die vind ik vaak zo onpersoonlijk overkomen. :o

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:24

eerlijk gezegd zou ik het wel mooi vinden als hergebruiken de norm werd. Ik persoonlojk bewaar echt niet alle kaarten. meeste gaat bij het oud papier. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geld (wat moet je met 20 dozen kerstkaarten en verjaarskaarten). Moet je kijken wat een papier het scheelt als we kaarten massaal gaan hergebruiken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:50

IHN schreef:
eerlijk gezegd zou ik het wel mooi vinden als hergebruiken de norm werd. Ik persoonlojk bewaar echt niet alle kaarten. meeste gaat bij het oud papier. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geld (wat moet je met 20 dozen kerstkaarten en verjaarskaarten). Moet je kijken wat een papier het scheelt als we kaarten massaal gaan hergebruiken.

Druppel op een gloeiende plaat. Wat echt scheelt is als bedrijven paperless gaan werken, die paar kerstkaarten maken echt t verschil niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:08

Ik had eens een leuke kaart van een soort karton, waar dus zaadjes in zaten (dus in het karton zelf) met als reden dat je de kaart dan nog kon hergebruiken door hem in de grond te stoppen, dan heb je er later ook nog bloemetjes van :D die vond ik ook erg leuk, ik had toen alleen nog geen tuin dus tja.
Niet gierig verder maar dat vind ik een leukere manier van hergebruiken vs over dingen heen plakken ofzo.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:16

Vroegah had je de vrekkenkrant. Daar stonden ook tips in als (kerst)kaarten hergebruiken door het beschreven deel eraf te knippen. Maar ook tips om uit te vinden hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) shampoo je maar hoeft te gebruiken. Halveer je huidige hoeveelheid en doe dat tot je op de hoeveelheid zit dat het echt te weinig is, meeste mensen gebruiken echt te veel. Door deze tip ben ik in elk geval minder gaan gebruiken.

Detail: die krant is aan z'n eigen succes ten onder gegaan, ze adviseerden bijvoorbeeld ook mensen om samen te doen met abonnementen en kritisch te kijken welk abonnement je nou echt nodig had. Hun eigen abonnees liepen zo hard terug dat het niet meer uit kon.
Mijn broer had een abonnement (die is nu de gulste van mijn broers en zussen, andere vrouw doet soms ook wonderen) en ontving de krant ook altijd in een reeds gebruikte envelop, waarbij ze het adres gewoon door hadden gehaald, nieuwe opschreven en dichtplakten met plakband.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:25

Telpeva schreef:
Ik had eens een leuke kaart van een soort karton, waar dus zaadjes in zaten (dus in het karton zelf) met als reden dat je de kaart dan nog kon hergebruiken door hem in de grond te stoppen, dan heb je er later ook nog bloemetjes van :D die vond ik ook erg leuk, ik had toen alleen nog geen tuin dus tja.
Niet gierig verder maar dat vind ik een leukere manier van hergebruiken vs over dingen heen plakken ofzo.

Daar heeft mijn zoontje er vorig jaar 2 van gekregen. Enorm leuk idee. Alleen zijn van allebei de kaarten de zaadjes niet uitgekomen. Erg jammer en vooral ook sneu voor mijn zoontje.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:06

Dreamybol schreef:
Vroegah had je de vrekkenkrant. Daar stonden ook tips in als (kerst)kaarten hergebruiken door het beschreven deel eraf te knippen. Maar ook tips om uit te vinden hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) shampoo je maar hoeft te gebruiken. Halveer je huidige hoeveelheid en doe dat tot je op de hoeveelheid zit dat het echt te weinig is, meeste mensen gebruiken echt te veel. Door deze tip ben ik in elk geval minder gaan gebruiken.

Detail: die krant is aan z'n eigen succes ten onder gegaan, ze adviseerden bijvoorbeeld ook mensen om samen te doen met abonnementen en kritisch te kijken welk abonnement je nou echt nodig had. Hun eigen abonnees liepen zo hard terug dat het niet meer uit kon.
Mijn broer had een abonnement (die is nu de gulste van mijn broers en zussen, andere vrouw doet soms ook wonderen) en ontving de krant ook altijd in een reeds gebruikte envelop, waarbij ze het adres gewoon door hadden gehaald, nieuwe opschreven en dichtplakten met plakband.

Dat klopt niet helemaal hoor, de Vrekkenkrant is veranderd naar het tijdschrift Genoeg, en die bestaat gewoon nog :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:46

Ah, dat heb ik niet meer meegekregen. Zat ook wel wat tijd tussen als ik Wikipedia zo lees. Leuke cadeautip wel. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:54

Mijn werkgever. :') Gisteren belde m'n manager dat de salary reviews geweest waren, dat ik er 3% bij zou krijgen en dat ze me de brief zou sturen waarin stond hoeveel ik dan zou gaan verdienen. Bleek dat het bedrag in die brief een stijging was geweest van 4,5% in plaats van 3, wat neerkwam op £340 meer op jaarbasis, oftewel, nog geen £30 per maand meer dan wat ze eigenlijk hadden toegezegd. Ik dacht: zal wel, er is vast ergens iets misgegaan en jawel, vanmorgen kwam het bericht dat ze een fout hadden gemaakt en dat die £340 teveel weer ingetrokken zou worden. :') "Met excuses van de director, want die had dit na moeten kijken, maar heeft dat niet gedaan." Nee, want die man doet ook niks, die is alleen maar aan het vergaderen de hele dag.

Nu moet ik hierbij zeggen dat dit geen heel klein bedrijf is, dat ze er ontzettend prat op gaan dat ze zooooo hard groeien, en dat ze regelmatig vragen of ik alsje- alsje- alsjeblieft niet wil weggaan, want ze hebben me nodig en het is moeilijk om iemand te vinden die moedertaalspreker is van Engels én Nederlands etc. etc., en dan laat je je zo kennen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:08

Ontslagbrief neerleggen, moet jij kijken wat er ineens kan :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:06

Oh wat erg Mkango. Dan zou ik inderdaad wel eens een gesprek aangaan over je salaris, ontslag brief gelijk indienen zou ik dan weer niet direct doen.