Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:51

De Bresse kippen/hanen hier waren erg vriendelijk en gingen prima samen met jongere kippen, ook met het enorme overschot aan hanen dat ik in de ren had. Lieve dieren zijn het, veel zachter dan de brahma's en Jersey's die ik heb gehad.

Waarom trouwens niet later slachten dan 26 weken? *kijkt met schuin oogje naar de meerjarige haan en hennen die richting pan moeten voor de herfst*

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:40

Omdat ze dan aanzienlijk taaier worden ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:43

Tot nu toe al mijn hanen rond 3,5 maand geslacht onder het moto beter iets minder en dan zacht vlees, maar nu scheelt het ook dat het voor mij alleen is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:33

Dat klinkt allemaal heel goed :) Leeftijdverschil is niet groter dan twee weken. De kuikens die ik ga halen zijn ongeveer twee weken of net nog niet, de mijne een paar dagen.
Ik ben heel benieuwd.
Eén van mijn kuikens heeft een spreidpoot, die heeft nu een elastiekje. Hopelijk trekt het bij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:52

mijn spreidpootkuiken is weer helemaal goed geworden, daar zie je niets meer aan. ook mbv een elastiekje. succes.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:55

JudithO schreef:

Oh oeps. :+ Lekker lang koken dan maar. :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:08

julius_juut schreef:
JudithO schreef:

Oh oeps. :+ Lekker lang koken dan maar. :')

Hier gaan oude kippen door de gehakt molen! Als kipburgers of grillworst zijn ze heerlijk :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:19

juval schreef:
mijn spreidpootkuiken is weer helemaal goed geworden, daar zie je niets meer aan. ook mbv een elastiekje. succes.

Hoe heb jij het precies gedaan? Want de mijne weet nog steeds zijn poot in gekke houdingen te gooien als hij zit/ligt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:27

Ik had een haarelastiekje aan beide kanten een knoopje zodat je 2 lussen krijgt en dat om de pootjes gepriegeld. Dat heeft er denk ik een weekje om gezeten.
Je kan het ook zo proberen:
https://youtu.be/1p5Wd1SShsQ

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:15

Bedankt! Ik had een filmpje gevonden waar een postelastiek werd gebruikt, twee sneetjes erin en daar de pootjes door. Dat lijkt nu redelijk te werken :) maar het is niet zozeer alleen dat de poot verder weg stond, hij is ook wat gedraaid. En dat is erg lastig te corrigeren geloof ik. Ik hoop dat ze er uiteindelijk gewoon goed mee kan lopen, dat kan ze nu niet. Wel staan. Ik moet haar (ik denk dat het een hen is) wel in de gaten houden dat ze eet en drinkt, zeker met die bende twee-week-oud haantjes die wat springerig zijn. Ze laten de jonge kuikens wel redelijk met rust :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:50

Century schreef:
Bedankt! Ik had een filmpje gevonden waar een postelastiek werd gebruikt, twee sneetjes erin en daar de pootjes door. Dat lijkt nu redelijk te werken :) maar het is niet zozeer alleen dat de poot verder weg stond, hij is ook wat gedraaid. En dat is erg lastig te corrigeren geloof ik. Ik hoop dat ze er uiteindelijk gewoon goed mee kan lopen, dat kan ze nu niet. Wel staan. Ik moet haar (ik denk dat het een hen is) wel in de gaten houden dat ze eet en drinkt, zeker met die bende twee-week-oud haantjes die wat springerig zijn. Ze laten de jonge kuikens wel redelijk met rust :)

Zo'n gedraaid pootje heb ik hier ook lopen, dat is hier inderdaad met elastiek ook niet goed gekomen. Hij loopt nu op één voet en één hak. Hij doet het goed dus hij blijft leven, maar als er weer een zo uit het ei komt ga ik die niet weer op proberen te lappen, die maak ik af zodra ik merk dat het niet opknapt met een elastiek, want veilig los lopen gaat hij nooit kunnen vermoed ik. Hij gaat nu ook richting pan zodra ik merk dat hij niet meer met de groep mee komt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:02

Ik zal het even afwachten hoe het gaat met dit beestje. Volgens mij is het een hen en die zou ik graag aan willen houden, maar ja, als ze er niet mee kan lopen houdt het op. Elastiekje lijkt wel te helpen trouwens, ik vond het er al veel beter uitzien. Dus misschien is er hoop :)

Ik had een bakje zand in het hok gezet omdat de kuikens van twee weken al probeerden te zandbadderen, maar ze gingen dat allemaal heel driftig eten. Kan dat kwaad? Missen ze dan iets? Ze krijgen kuikenmeel, nog geen kiezel ofzo.

En nog wat foto's gemaakt in de kippentuin waar mijn fruitbomen staan. Kersen en appels in wording!
Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:40

Mijn kuiken met gedraaid pootje heeft nu een iets stevigere constructie om de poten (van internet gehaald). Het lijkt wel echt wat te doen, maar is eigenlijk voor net wat jongere kuikens. En het zit dus wel strak. Dat is ook nodig, maar ik zie dat er toch groefjes in de poten ontstaan. Nu weet ik niet goed wat te doen. Poot moet wel recht, want anders kan ze niet goed lopen en scharrelen. Maar is deze niet te strak? Ik ben er best onzeker over.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:50

Doe eens foto's?
Groeven in de poot lijkt me niet ok, dan heb je straks de stand wel goed maar heb je vervolgens de pezen gesloopt door de spalk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind het lastig op de foto te krijgen. Maar ik zie wel rode irritatie van het kokertje denk ik. Is dat meer het probleem? De groefjes zijn niet zo heel diep en poot wordt volgens mij niet afgekneld, maar ik wil kuiken helpen en niet erger maken... Op de laatste foto heb ik van de rechterpoot het elastiek iets omlaag getrokken, je ziet er vlak boven een groefje.
Het is de rechterpoot die ergens tussen de 45-90 graden gedraaid naar rechts staat.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 16:01

Ik zie wat je bedoelt. Het is wel een mooie stand zo maar die pootjes zijn nog best teer natuurlijk. Misschien nog iets van een pleister om het pootje plakken en daarna dit er pas omheen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:06

Denk dat met een pleister elastiekje te klein word.

Eerste portie aardbeien heb ik in de vriezer om te verzamelen om aardbeien sap te maken. *\o/* Op degene na die direct in mijn mond verdwijnen (framboos aarbeien <3 :9 ).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:07

De stand is inderdaad véél beter zo (al zie je op de derde foto wel dat de poot nog wat gedraaid staat). Als kuiken loopt (zonder) loopt hij/zij al een stuk beter. Bij stilstaan gaat de poot nog wel opzij.
Lopen met deze spalk lukt niet echt, dan wordt het meer hupsen. Redt kuiken zich best goed mee, gelukkig.
Ik denk dat ik het even in de gaten blijf houden. Ik ben bang met een pleister dat het geheel nog strakker komt en dat dat niet opweegt tegen wat er nu gebeurt... maar ik weet het gewoon ook niet zo goed, lastig hoor! Het is wel echt een schatje en volgens mij ook de enige hen.

Klinkt goed Marcella! Ik ga de vlierbloesem verzamelen voor siroop <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:13

Heb geen vlierbloesem, maar zag wel iemand anders. Ga denk ik maar eens vragen of ze er iets mee gaat doen en of ik anders wat zou mogen hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:37

Vlier bloesem is in het wild op sommige plekken ook goed te vinden.

Ik heb laatst vlierbloesemaardbeiensirooop gemaakt. Mijn man vond het erg lekker, ik ben niet zo van de vlier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:59

Hmmm, lijkt mij ook heerlijk, maar mijn man heeft heel graag de vruchtjes. Dus ik knip de bloesem nog niet. Is wel onze beste groeier hier. Misschien zet ik nog wel eens 1 bij.

Ik duim voor het kuiken Century.

Hier tijd te kort, weet niet wat eerst gedaan. Ben wel weer begonnen met brood bakken :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:06

Oeh dat klinkt ook goed Moestuin! Gewoon in de oven of in een machine?
Hier heel veel vlier, ik heb er zelf 1.5 staan en de buren hebben er meerdere (groeien bijna onze tuin in). Dus ik kom niet tekort denk ik. Eerst mijn eigen maar kortwieken. We vinden de siroop fijner dan de vruchtjes.

Kuiken loopt hier weer even zonder, even kijken hoe dat gaat. Weet ook niet hoeveel ik nog kan corrigeren nu, kuiken is al een week oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:10

Hand gekneed in de oven :) Sinds wij een poetshulp hebben heb ik weer wat tijd voor dergelijke zaken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:13

Edit: 1 minuut uit de oven

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:05

Ik heb drie pannen vol met liters water met vlier. Dat wordt lekker wat siroop denk ik.
Ziet er goed uit Moestuin!

Oh, had ik al gezegd dat mijn zaad gearriveerd is? Bijna alles zat erin :D en bijna ook alles wat ik besteld had, een paar waren vervangen. Alles zit in de grond, gelijk gedaan.
Ik heb nog pootaardappelen en knoflook over. Zijn die ook zo eetbaar, als ik ze niet kwijt kan? Want goed zal dat niet blijven lijkt me.