Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:15

Voor de vergoeding wordt alleen gekeken of er een verwijsbrief is, de inhoud daarvan kan en mag de zorgadministratie en zorgverzekeraar niet zien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:01

Hoe kan je weer leren te leren?
Ik heb een mbo afgemaakt na een onderbreking en 3x wisselen van opleiding.
Hier heb ik altijd vrij weinig voor geleerd en ook mijn middelbare school heb ik afgemaakt met veel spijbelen en weinig leren :')
School en ik gingen niet zo goed samen.
Maar nu ben ik bezig met een kort hbo programma van LOI(thuisstudie) en ik ben me door het meest droge boek ooit aan het worstelen.
Help, hoe leer ik (weer) leren? %)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:22

Er zijn veel verschillende manieren om te leren. Ik maak altijd (uitgebreide) samenvattingen die ik later weer beknopt ga samenvatten. Ik lees die dan regelmatig door en bij moeilijke / belangrijke begrippen doe ik alsof ik het aan iemand uit moet leggen. Het helpt mij vaak ook om met iemand over de stof te praten. Iedereen heeft echter andere voorkeuren wat betreft leren. Naast samenvattingen maken zou je ook een mindmap kunnen maken of flashcards, of filmpjes op kunnen zoeken over het onderwerp als je makkelijker leert wanneer iemand het aan jou uitlegt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:31

fleurtjeuh schreef:
Hier heb ik altijd vrij weinig voor geleerd en ook mijn middelbare school heb ik afgemaakt met veel spijbelen en weinig leren :')
Maar nu ben ik bezig met een kort hbo programma van LOI(thuisstudie) en ik ben me door het meest droge boek ooit aan het worstelen.

Door het te gaan doen en voor jezelf de manier te vinden die voor jou werkt. De manier waarop je leert is zo persoonlijk en bij mijn verschilde het ook echt per vak. Ik heb zelf veel gebruik gemaakt van flashcards, zodat ik mezelf kon overhoren. Wat ik sws altijd deed was een samenvatting maken van de leerstof, zodat ik meer overzicht had. Lugea heeft ook al een hoop goede studiemethodes aangedragen, dus ik zou het gewoon uitproberen, zodat je erachter komt wat voor jou werkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:18

fleurtjeuh schreef:

Leren is voor iedereen weer anders, maar bij mij werkte het om er 's ochtends op tijd voor te gaan zitten en dan hardop te lezen wat er staat. Korte stukjes en dan steeds checken of ik nog wist wat ik gelezen had. Ik maakte ook vaak aantekeningen van wat ik had gelezen, het liefst schrijven. Maximaal 2 uur en dan weer even iets anders doen. Kop koffie of thee pakken, even naar buiten, een kwartiertje en dan nog 2 uur leren. 's Middags andere dingen doen en dan eventueel 's avonds nog een keer doorlezen wat je 's ochtends hebt geleerd. Hardop lezen maakt dat je minder snel afgeleid bent, korte stukjes zodat je daarna kan verifiëren of je nog bij de les bent, aantekeningen opschrijven maakt dat je de stof letterlijk in je vingers hebt/krijgt. En 's avonds herhalen, dan blijft het beter hangen. Woorden die ik niet ken soek ik gelijk op en daar maak ik een aparte lijst van. Als ik alle tijd van de wereld had om te leren, zet teik na verloop van tijd al mijn aantekeningen in Word...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:21

Ja als ik de tijd had, dan was dat een optie :')
Maar ik werk ook 36 uur en daar moet ik het naast doen :P

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:57

Leren kost nu eenmaal tijd en moeite, dat is niet anders. Er zijn al veel goede tips gegeven! En iedere dag een klein stukje doen helpt ook om het beter in je hoofd te krijgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 18:10

fleurtjeuh schreef:

Mijn methode naast 38u werken en paarden:
Oefen tentames maken en alleen leren/uitwerken wat ik niet weet :+ gaat ook bij de huidige master die ik doe aan de OU prima :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:26

fleurtjeuh schreef:

Dat is wel heel pittig! Dan zou ik toch proberen 's avonds een uurtje ( of 2) de tijd ervoor te nemen of zien dat je een paar dagen achter elkaar vrij kan nemen en er dan wat meer aan doen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:58

Ik kan prima een lesboek uitlezen, maar dan weet ik natuurlijk niet allemaal. Het is ook afhankelijk van het onderwerp. Een onderwerp met praktische oefeningen of vragen pak ik anders aan, dan wanneer ik processen moet doorgronden of communicatietechnieken moet leren.

Als er oefeningen/vragen zijn; hoofdstuk lezen en dan per vraag de boel terug lezen.
Bij theorieën, samenvattingen makken of de moeilijke begrippen opschrijven. Ik leer vrij makkelijk vanuit een boek, alleen bepaalde details moet ik dan wel op schrijven, dus echt samenvattingen maak ik zelden.

Te lang aan dezelfde stof zitten werkt voor mij niet. Dus max 45 min per keer, tenzij ik er echt heel lekker in zit.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:33

Er zijn geen oefeningen in het boek en de vragen bij de cursus zijn ook maar minimaal
T is de cursus inkoop en contractmanagement via de loi

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:21

fleurtjeuh schreef:
Er zijn geen oefeningen in het boek en de vragen bij de cursus zijn ook maar minimaal
T is de cursus inkoop en contractmanagement via de loi

Zelf vragen bedenken bij de lesstof en deze beantwoorden

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:33

Je kan ChatGPT vragen een samenvatting te maken of je de belangrijkste punten uit een stuk te geven als je dat lastig vindt :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:50

Century schreef:
Je kan ChatGPT vragen een samenvatting te maken of je de belangrijkste punten uit een stuk te geven als je dat lastig vindt :)

Maar hoe weet chatgpt wat de belangrijkste punten zijn? :o?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:12

Als je hem een stuk tekst geeft dan kan ie dat best goed, is mij verteld.
Heb dat zelf nog niet geprobeerd moet ik zeggen. Wel andere dingen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:07

fleurtjeuh schreef:
Century schreef:

Maar hoe weet chatgpt wat de belangrijkste punten zijn? :o?

Een goede tekst heeft de belangrijkste zin van een alinea helemaal vooraan of achteraan. Dat zal meespelen. En daarnaast ook signaalwoorden. Voorbeelden kun je weglaten bijvoorbeeld

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:18

Het is alleen vaak wel zo dat je ook van het samenvatten al wat leert, dus het lijkt me zonde dat proces over te slaan.

Als je ernaast ook veel werkt is het misschien een idee om drie avonden in de week een à twee uur aan je studie te besteden en een dagdeel in het weekend? Even afhankelijk van de hoeveelheid die je moet leren en de tijd die je hiervoor hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:13

Hoe werkt het als je een nieuwe telefoon krijgt met abonnement? Ik heb al jaren sim only dus ik zou niet meer weten hoe het gaat. Hou je dan hetzelfde kaartje en zet je die over of krijg je een nieuwe? En kun je dan alles van je oude telefoon bijvoorbeeld makkelijk overzetten?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:38

Blijf je bij de zelfde provider? Heb je nummerbehoud aangevraagd?

Je krijgt sowieso een nieuwe simkaart. Overzetten verschilt per merk, Samsung heeft daar een handige app voor bijvoorbeeld.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:04

Ik stond net in de tuin naar de bijen en hommels te kijken. (Hier zijn er gelukkig nog redelijk wat.)
Soms zie ik van die hele grote hommels met helder geel, zwart en wit en hommels die er zo in de gauwigheid sprekend op lijken maar minder dan half zo groot zijn. Zijn dit verschillende soorten? Of is die grote een jonge koningin die zelf het eerste broed verzorgt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:58

Er zijn heeeeel veel verschillende soorten bijen en hommels. Leuk om eens te onderzoeken. Ik heb een kaartje met tientallen er op (niet compleet dus) en zit ze soms even op te zoeken in de tuin.
Soms verschillen man en vrouw ook nog eens.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:25

Ook als je wisselt kun je nummerbehoud aanvragen. Althans dat was bij mij met Sim only wel, dus lijkt me met een abbo net zo goed?

-
Is er iets waarmee ik spam mail kan blokkeren oid? Wordt echt overspoeld met vieze mailtjes maar ook echt allerlei onzin. Krijg wel 20 spam per dag.. zó irritant. Ik heb geen idee waarvan, ik denk echt dat het mijn mail ergens gelekt is ofzo want ik ben wel voorzichtig met waar ik mijn mail opgeef..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:30

Nyaleti schreef:
Is er iets waarmee ik spam mail kan blokkeren oid? Wordt echt overspoeld met vieze mailtjes maar ook echt allerlei onzin. Krijg wel 20 spam per dag.. zó irritant. Ik heb geen idee waarvan, ik denk echt dat het mijn mail ergens gelekt is ofzo want ik ben wel voorzichtig met waar ik mijn mail opgeef..

Ik wil dit ook wel weten, wordt er ook helemaal gek van.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:31

+1
Om gek van te worden inmiddels...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:57

Bedankt voor de reacties op mijn telefoon vraag, met nummerbehoud inderdaad