Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:11

970 op de ic las ik bij nu.nl. Maar ik kom nu even niet op de rivm site om alle data te zien.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:12

Kaus schreef:
RIVM meldt 132 nieuwe sterfgevallen

Het afgelopen etmaal is het dodental als gevolg van het coronavirus gestegen met 132, meldt het RIVM. In totaal zijn nu 771 mensen in Nederland overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Het aantal patiënten dat in een ziekenhuis is opgenomen (geweest), is met 529 toegenomen tot 3483.

In totaal zijn er 10.866 besmettingsgevallen bekend. Gisteren werden er nog 9762 infectiegevallen gemeld.

https://nos.nl/liveblog/2328682-rivm-me ... -bali.html

Wat gaat het hard...

Toch weer een heel aantal -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:16

RIVM site doet het bij mij ook niet. Ik ben ook erg benieuwd naar het aantal bezette IC bedden. Twee dagen terug hadden ze er nog maar heel weinig. Daarna leek het opeens heel erg af te zwakken in de cijfers hoeveel er opgenomen worden op de IC. Misschien dat ze de cijfers nu anders brengen om niet teveel paniek te veroorzaken...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:18

Met een andere browser kwam ik er wel op:
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:20

Hier, in Spanje, zet het bedrijfsleven zich sámen met de Staat intensief in voor het aanschaffen en vervoeren van medisch materiaal.
Alle mogelijke internationale contacten worden benut.
Het laatste is dat in rusland gehuurde vrachtvliegtuigen direct vanuit producerende landen, bv China, materiaal overvliegen met tientallen tonnen/dag.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:20

Van de website van Stichting NICE;
Totaal aantal (bewezen/verdachte) COVID-19 opnamen in de Nederlandse ICs op dit moment (d.w.z geen ontslagdatum bekend): 923/50=973

https://www.stichting-nice.nl/

Dat aantal ligt dus sowieso al weer een eindje boven de eerdere bovenlimiet van 925. Ik vraag me trouwens wel af wat die splitsing precies betekend? (923/50). Iemand een idee?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:22

MarliesR schreef:
Totaal aantal (bewezen/verdachte) COVID-19 opnamen in de Nederlandse ICs op dit moment (d.w.z geen ontslagdatum bekend): 923/50=973

Dat aantal ligt dus sowieso al weer een eindje boven de eerdere bovenlimiet van 925. Ik vraag me trouwens wel af wat die splitsing precies betekend? (923/50). Iemand een idee?

923 bewezen 50 verdacht

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:22

en toch op dat staatje waar ze een vergelijk maakten met italie (va 29 feb), daar staat op deze regel met de datum van vandaag bij ons een verschil, bij italie staat 17.660 besmettingen en 1.266 doden, bij ons staat 10.866 besmettingen en 771 doden, het verschil wordt toch steeds groter in vooruitgang.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:23

Huertecilla schreef:
Hier, in Spanje, zet het bedrijfsleven zich sámen met de Staat intensief in voor het aanschaffen en vervoeren van medisch materiaal.
Het laatste is dat in rusland gehuurde vrachtvliegtuigen direct vanuit producerende landen, bv China, materiaal overvliegen met tientallen tonnen/dag.

Even uit belangstelling :)
Is er in Spanje in de cijfers al wat zichtbaar van de genomen maatregelen? Of is dat nog te vroeg?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:25

Oscar schreef:
Huertecilla schreef:

Is er in Spanje in de cijfers al wat zichtbaar van de genomen maatregelen? Of is dat nog te vroeg?

Spanje had de afgelopen 24 u met 838 doden het hoogste aantal doden sinds de uitbraak.

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... spanje.amp

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:31

Huertecilla schreef:

Gebeurt niet alleen in Spanje maar ook in Nederland. Diverse bedrijven zetten zich in, sommigen gaan over op produceren van hulpmiddelen waar ze normaal iets anders maken (denk aan desinfecterende middelen ipv bier brouwen), sommigen zorgen en helpen bij logistiek. Bedrijf waar ik werk draait nog op volle kracht eigen producten maar helpt op de achtergrond mee om logistiek te helpen om bijvoorbeeld medische middelen uit China te krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:32

Ik begin me wel af te vragen, als er dinsdag 1600 bedden gereed zijn, maar er blijven patiënten bij komen en ze liggen er twee of drie weken, hoe lang heb je dan nog genoeg aan die 1600? Dat klinkt opeens nog steeds weinig :o

En wat denken jullie dinsdag? Zouden de scholen wel weer open gaan maar de rest onveranderd blijven? Nog meer maatregelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:36

moonsparkle schreef:
Ik begin me wel af te vragen, als er dinsdag 1600 bedden gereed zijn, maar er blijven patiënten bij komen en ze liggen er twee of drie weken, hoe lang heb je dan nog genoeg aan die 1600? Dat klinkt opeens nog steeds weinig :o

En wat denken jullie dinsdag? Zouden de scholen wel weer open gaan maar de rest onveranderd blijven? Nog meer maatregelen?

Ik denk dat alle maatregelen nog even verlengd worden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:37

tiwi1969 schreef:
MarliesR schreef:

923 bewezen 50 verdacht

Ohja duh, dankje!

Wat betreft het verschil tussen Italië en Nederland is het ook net welke cijfers je tegen over elkaar zet. In absolute cijfers vanaf de eerste besmetting gaat NL beter. Echter wanneer je ze genormeerd per 100.000 inwoners tegen over elkaar zet, staat NL er slechter voor. Maar de verschillen tussen de landen zijn natuurlijk op veel vlakken gewoon niet te vergelijken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:39

Ik verwacht verlenging en strengere handhaving.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:41

Huertecilla schreef:

Hier zetten ook veel mensen en bedrijven zich achter de schermen in, tot de koning aan toe .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:42

Maar er waren gisteren toch al 100 beademingsapparaten geleverd door Phillips? En ook defensie heeft er ook 25 gegeven.
Dan zijn er toch ook extra plekken beschikbaar of zitten die er al bij gerekend?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:43

Marie_Anne schreef:
moonsparkle schreef:

Ik denk dat alle maatregelen nog even verlengd worden.

Dat vermoed ik ook. Ik moet morgen online met collega’s een notitie schrijven over presentieregistratie, DUO/RMC meldingen enz. ná 6 april. Tot 6 april is er al zo’n document (MBO school)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:44

MarliesR schreef:

Ik krijg het niet gekopieerd, maar op nu.nl staat dat er gisteren is gemeld dat er 1.600 ic bedden zijn waarvan 1.025 voor corona patiënten bedoeld zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:47

Oscar schreef:
Huertecilla schreef:

Fernando Simón waarschuwt tegen interpretaties van de cijfers omdat er nu en de komende week een ´overlappende´ situatie is.
Aan de ene kant een afremmende toename van hospitaalopnames, aan de andere kant een stijging van het aantal gevallen door toenemden aantal tests en het aantal doden* loopt achter op opnames en die op besmettingen.

Er zijn nu zes comunidades die aan de limiet van de medische capaciteit raken doch de uitbreiding van de capaciteit door inrichten van hotels voor minder ernstige gevallen gaat goed.
Een klein, voorzichtg positief bericht is dat enkele ziekenhuizen iets mnder duk hebben op de ICs omdat het aantal herstellende patienten toeneemt.

Onder de streep is de aangescherpte quarantaine nodig maar lijkt er wel licht aan het einde van de tunnel zichtbaar.

* hier wordt ieder sterfgeval ´met Covid-19´ geteld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:48

Mag ik me hier ook even melden? :)

Hele spannende week hier, mijn nieuwe keuken zou vrijdag geleverd gaan worden.
Meteen na de eerste keer maatregelen (die t/m 6 april) gemaild en ze hadden nog geen vreemde berichten gehad vanuit de fabriek (Duitsland), zodra er iets zou zijn... dan hoor ik het meteen...
Dus ik wacht met spanning dinsdag af. Ik zit in het Noorden en hier is nog heel erg weinig te merken van het virus qua zieken om mij heen.

Volgende week maandag zouden ze de keuken in principe gaan plaatsen, mijn oude keukenblok staat al los (er moest gestuct worden en nieuwe electriciteit aangelegd), we zijn ook nog steeds bezig. Maar ik heb al geen gas meer (ga over op inductie) en het is gewoon een dikke rommel om zo even te zeggen.

In het ergste geval staat hier vrijdag mijn keuken en wordt deze maandag niet geplaatst en duurt het nog veel langer allemaal. Dat hoop ik toch niet, maar is wel een enorm first world problem natuurlijk. Ik werk graag mee aan de regels.

Mocht de keuken wel geplaatst worden ben ik alleen nog afhankelijk van Enexis om van 1 naar 3 fasen te gaan i.v.m. inductie. En die hebben me twee weken geleden al gebeld dat dit tot en met 6 april niet gaat gebeuren... Op basis van de verlenging van de maatregelen heb ik straks een pracht van een keuken en moet ik een campingstel gebruiken voor het koken :+

Al met al een heel erg spannende week voor mij persoonlijk. Uiteraard zal ik niet gaan zeiken als het misloopt, maar jammer is het wel. Keuken gekocht eind januari, dus kon het ook niet zo voorspellen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:49

MarliesR schreef:
In absolute cijfers vanaf de eerste besmetting gaat NL beter.

Wordt er in NL veel getest inmiddels?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:50

Dus ook de oude mensen in bejaardentehuizen in Spanje ?

Voor zover bekend worden er alleen de zieken getest.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-03-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:50

Dus dan zijn er als ik het goed lees nu 925 patiënten op de ic met corona? En 1025 bedden, de 1600 bedden zijn er, maar de rest word gebruikt voor andere ic patiënten. Zijn we dan niet al weer binnen twee dagen of iets alweer in de problemen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:52

Huertecilla schreef:
MarliesR schreef:
In absolute cijfers vanaf de eerste besmetting gaat NL beter.

Wordt er in NL veel getest inmiddels?

Nee