Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:48

Cadeau's geven zou ik idd tellen door het aantal volwassenen die het cadeau geven.
uitwonende kinderen telt niet meer onder 1 huishouden, als zij ook de gever zijn, dan tellen zij gewoon mee als volwassene lijkt me.
in het voorbeeld als het uit naam van de koppels gegeven wordt zou ik delen door 5 personen, als de uitwonende kinderen ook meedoen dan door 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:51

Ik vind het gewoon niet erg eerlijk dat iemand alleen net zoveel betaalt als een gezin met uitwonende (en geld verdienende) kinderen als die namen wel allemaal op het kado staan..

Maar dit is iets waar je als single vaak mee te maken krijgt en waar door stellen in eerste instantie vaak niet aan wordt gedacht.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:58

dus gewoon ff aankaarten. Een cadeau geef je omdat je dat wilt en er een goed gevoel bij krijgt, die essentie lijkt me hier ver te zoeken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:59

In dat geval delen door 5.

De kleinkinderen zullen zelf een kado geven neem ik aan, wordt het namens de kleinkinderen gegeven dan vragen wat die willen bijdragen en dat van het kado afhalen. Je kan niet verwachten dat die evenveel als ouders (kunnen) bijdragen. Of voorstellen dat die gezamenlijk een deel betalen. Dan kan je delen door 6.

Verder vermoed ik dat iemand met een idee aan de haal is gegaan voordat er goed is afgesproken hoeveel het mag kosten en hoe de verdeling is. Dat had een hoop gedoe voorkomen.

Maar zoals hiervoor ook al genoemd, stellen zien zichzelf vaak voor 1 aan en laten de single persoon vaak net zoveel betalen. Ze denken er gewoon niet bij na.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:57

Duhelo schreef:
Cadeau's geven zou ik idd tellen door het aantal volwassenen die het cadeau geven.
uitwonende kinderen telt niet meer onder 1 huishouden, als zij ook de gever zijn, dan tellen zij gewoon mee als volwassene lijkt me.
in het voorbeeld als het uit naam van de koppels gegeven wordt zou ik delen door 5 personen, als de uitwonende kinderen ook meedoen dan door 7.

:j

Een alleen staande of koppel van 2 net zoveel laten betalen als 5 volwassenen, nope.
Delen door volwassen mensen.

Gaat het wel om zelf mee te gaan dan kinderen ook meetellen. Want die eten ook, hebben ook een bed nodig enz.
En je kunt wel zeggen die kinderen eten minder.
Ja bestellen een volwassen pannenkoek, eten 3 happen, maar je betaald nog steeds de volledige pannenkoek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:59

ingvdh schreef:
...

Maar zoals hiervoor ook al genoemd, stellen zien zichzelf vaak voor 1 aan en laten de single persoon vaak net zoveel betalen. Ze denken er gewoon niet bij na.

Dat zal gebeuren :j
Maar mensen met 3 kinderen denken weer niet aan de kinderloze stel.
Vinden het heel normaal dat je wel sponsort in het eten of toegangsticket oid voor hun kinderen.
Nope....
Mooi delen per persoon dan.

Wij hebben hier wel eens een uitje bedacht voor oma en dat was prima... als elk gezin als 1 geteld werd.
Maar toen wij aangaven dat niet te doen was het uitje ineens te duur en ging het niet door....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:24

Nou, ik heb al reactie. Het was volgens diegene heel normaal. Maar ging nu wel haar kinderen om een bijdrage vragen. Lijkt me wel dat die ook wat geven voor een feestje waar je op uitgenodigd bent?
Ik wil er geen ruzie om maken, dus ik betaal wel gewoon maar ik vind het toch niet zo prettig.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:30

Fitzroy schreef:
Nou, ik heb al reactie. Het was volgens diegene heel normaal. Maar ging nu wel haar kinderen om een bijdrage vragen. Lijkt me wel dat die ook wat geven voor een feestje waar je op uitgenodigd bent?
Ik wil er geen ruzie om maken, dus ik betaal wel gewoon maar ik vind het toch niet zo prettig.

Het gaat er toch niet om wat normaal is, maar wat jullie met elkaar afspreken (liefst voor het cadeau gekocht wordt)? Als jij je er niet goed bij voelt, moet het m.i. anders.

Begrijp ik overigens nou goed dat jij alsnog 1/3e van het cadeau betaalt, en de persoon met het huishouden van 5 als antwoord gaf "het is normaal om het op deze manier te verdelen dus dat houden we zo, maar wel een goed idee om mijn kinderen om een bijdrage te vragen voor ons deel van het bedrag"?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:33

Ja, dat klopt. Zo zit het. Maar dan wordt het bedrag voor mij wel wat aangepast.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:41

Dat vind ik niet netjes, maar goed. Bij ons gaat het toch anders.

Bedrag voor het cadeau 'oma' wordt de bijdrage van de uitwonende kinderen af getrokken (die zelf bepalen hoeveel ze geven, weten ze ook niet van elkaar) en de rest wordt evenredig verdeeld onder het aantal kinderen en aanhang.

Dus hypothetisch:
500 euro cadeau oma
-150 euro bijdrage van 6 kleinkinderen (2x 15, 1x 50, 1x 20, 2x 25 gegeven)
Dan 350 euro te verdelen tussen stel 1, stel 2 en vrijgezel 3, dus 350/5= 70 euro pp.

Die vrijgezel hoeft toch niet te lijden onder dat een ander het kan splitten denk ik dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:41

Hier tellen kinderen niet mee bij het geven aan een cadeau voor opa/oma.
Ook al zijn ze volwassen en wonen evt buitenshuis.
Ik hoef(de) als volwassene ook niet mee te betalen aan een cadeau die mijn ouders aan hun ouders gaven. Maar als iemand alleen is betaald degene een evenredig deel tenzij degen duidelijk zelf aangeeft: joh ik betaal gewoon extra hoor.

Gaan we met een groep uit eten of een dagje weg, dan betaald iedereen voor zijn eigen gezin of voor zichzelf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:43

Oh dat is hetzelfde als Sinterklaas of Kerst ofzo vieren met een gezin en een single iemand... Krijg jij als single van het gezin 1 cadeautje, maar er wordt van jou verwacht dat je voor elk lid van dat gezin een cadeautje koopt. Dat was 1 keer en nooit weer. Had ik ook niet bij stilgestaan hoor, maar achteraf voel je je echt wel een soort van belazerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:54

Het is toch normaal om met kerst/Sinterklaas dat iedereen voor 1 anders cadeautjes koopt?

Ik ken het wel met kinderverjaardagen.. ja ik heb 1 kind en jullie 3 en ik ben dus 3x zo duur uit als jullie met cadeautjes. Ook komen jullie met z'n 5-en ik maar met z'n 2-en (kosten qua eten/drinken).
Wel was degene even vergeten dat zij altijd een intertoysbon gaf van 7,50 en wij een legodoos van 30-50E. En wij haar altijd een cadeau gaven voor haar verjaardag en wij niks van haar kregen.
Ik zei ook: je hoeft niet te komen en je hoeft niks mee te nemen als je komt. Anders een kleurboek met stiften is ook super leuk.
En wij komen 2x met 5 en jij 5x met 2= is qua eten net zoveel.
Heb degene daarna niet meer gezien op een verjaardag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:06

Fitzroy schreef:

Ik zou niet betalen. Dan blijf je dus aan de gang en leren mensen het nooit.

Als ze het niet eerlijk willen verdelen door 5 (of meer) dan zou ik zelf een cadeau kopen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:22

Brainless schreef:
Het is toch normaal om met kerst/Sinterklaas dat iedereen voor 1 anders cadeautjes koopt?

Ik ken het wel met kinderverjaardagen.. ja ik heb 1 kind en jullie 3 en ik ben dus 3x zo duur uit als jullie met cadeautjes. Ook komen jullie met z'n 5-en ik maar met z'n 2-en (kosten qua eten/drinken).
Wel was degene even vergeten dat zij altijd een intertoysbon gaf van 7,50 en wij een legodoos van 30-50E. En wij haar altijd een cadeau gaven voor haar verjaardag en wij niks van haar kregen.
Ik zei ook: je hoeft niet te komen en je hoeft niks mee te nemen als je komt. Anders een kleurboek met stiften is ook super leuk.

Dat mensen daarbij stil staan. Ik heb daar nog nooit over nagedacht. Je gaat toch hopelijk omdat je de verjaardag met diegene wíl vieren en het leuk vindt iets cadeau te doen?
Jeetje, daar mis je niets aan zeg. Wat een figuur.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:24

Lisitano schreef:
Brainless schreef:

Dat mensen daarbij stil staan. Ik heb daar nog nooit over nagedacht. Je gaat toch hopelijk omdat je de verjaardag met diegene wíl vieren en het leuk vindt iets cadeau te doen?
Jeetje, daar mis je niets aan zeg. Wat een figuur.

Aan de andere kant gaan mensen hier niet over denken als alles al goed zit. Als zij het idee hebben dat ze altijd maar geven en geven en geven en veel minder krijgen, dan kan dat wel gaan borrelen.

Ja kunt ook niet in andermans portemonnee kijken. Misschien zaten ze wel gewoon krap.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:30

Ja, dat kan hoor.
Jaren terug had ik geen cent te makken en kwam een vriendin elk weekend film bij mij kijken en al m’n lekkers opeten en drinken waardoor ik de rest van de maand niks extra’s meer kon nemen. Na een paar maanden en nooit bij haar wat krijgen behalve kraanwater ging het me ook tegen staan. Toen verstopte ik m’n chocolade en wijn zelfs haha! Ik heb er nooit wat van gezegd want ze was zelf ook zo blut als ik en ik denk dat ze er gewoon niet echt bij stil stond. Je kan mij ook gierig noemen omdat ik het niet altijd wilde delen :D

Maar in het laatste geval, dan nog ga je toch niet met zo’n rekensom aankomen? Dan geef je toch inderdaad een kleurboek van de Action ofzo en als je je daar stom over voelt zeg je gewoon dat je krap bij kas zit.
Ik zou je dan inderdaad zeggen dat je niet eens wat hoeft te kopen maar dat ik allang blij ben dat je er bent. Maar als je met een rekensom komt over hoe veel personen er bij jou eten als ik jouw verjaardag met je wil vieren en dat dat oneerlijk is, heb ik ook niet veel zin meer in je komst.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:34

Mijn kinderen zijn volwassen maar verdienen niet of amper wat (studerend), ik zal ze niet verplichten mee te betalen aan een cadeau die ik (samen met mijn man en broer/zus) aan mijn moeder wilt geven.

Als ik (volwassen) werd uitgenodigd voor een feestje van mijn opa/oma gaf ikzelf wat.
Ik zal ook niet meebetalen aan een cadeau van mijn oma als mijn (stief)moeder met haar broer een gezamenlijk iets geven.
Zal wat zijn: Brainless, oma geeft een feestje en wij geven een elektrische fiets van 2500E en jullie moeten met z'n 5-en meedelen.
Vragen staat vrij, maar dat ik automatisch verplicht ben een evenredig deel te moeten meebetalen? Nope dat gaat niet gebeuren.
Dan betaal ik met mijn gezin meer dan mijn (stief)moeder aan het cadeau die ZIJ wilt geven :+

Geldt dat ook voor andersom? Hee ma, ik wil mijn zoon een auto geven voor zijn verjaardag.. jij betaald wel 1/3de hé!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:38

Vjestagirl schreef:
Ja kunt ook niet in andermans portemonnee kijken. Misschien zaten ze wel gewoon krap.

Nee je kan niet in andermans portemonnee kijken, maar qua geld was het niet zo dat zij meer betaalde over een jaar.
In haar hoofd wel, maar toen ik het even uitrekende, zij ze: ja nu ga je wel heel makkelijk beredeneren, maar zo voelt het niet.
Qua geld had zij niets te klagen hoor, maar daar veroordeel ik niemand over. Iemand met veel geld is niet verplicht dit maar rond te strooien omdat andere vinden dat ze het wel kunnen betalen.

Ik gaf ook aan dat zij echt niets hoefde te geven als zij kwam.
Ik had nl altijd cadeautjes in een kast liggen voor onverwachte (kinder)verjaardagen en ik had een vriendin die echt niks had en zij pakte dan in de gang uit de kast 1 en gaf die aan de jarige.
Opgelost en niemand hoefde te weten dat zij niks had kunnen kopen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:42

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik uitwonende kinderen ook niet geheel tot het zelfde huishouden meer reken. Wel tot het zelfde gezin maar in principe als ze elders ingeschreven staan zijn ze hun eigen huishouden...

Wel vind ik dat als je met een groep een cadeau doet dat je het bedrag zou moeten delen door het aantal personen dat er aan mee wil doen. Niet door het aantal huishouden/ gezinnen.

Dus een stel telt voor 2 personen en een single iemand als 1

Als uitwonende kinderen een bijdrage willen doen mogen ze van mij zelf bepalen wat ze bij willen dragen. Daarna wordt het rest bedrag gedeeld door het aantal volwassenen dat mee wil doen aan het cadeau

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:10

Als wij met de hele familie uit eten gaan ofzo dan gaan de kosten per gezin.
Ben je alleenstaand dan betaal je enkel voor jezelf, heb je een gezin van 5 kinderen dan betaal je voor 6-7 man afhankelijk van of je partner ook mee is.
Wel zo eerlijk opgelost en ook beter haalbaar voor degenen die een kleinere portemonnee hebben. :j
Kinderen onder de 12 jaar krijgen standaard een kindermenu en de laatste keer was er een en ander op de menukaart wat dan voor 2-3 personen was en degenen die dat samen deden deelden de kosten evenredig, bijvoorbeeld €25,- voor zo'n schotel voor 3 personen werd dan (omhoog afgerond) €8,50 pp exclusief drankjes, nagerecht etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:29

Ik had nooit verwacht dat er achter het geven van cadeau's zoveel theorie en berekeningen schuilden.
Het is doodvermoeiend :oo

Het enige wat ik denk nu ik dit lees is: Bij ons ging het zo natuurlijk :+

Wij hoefde nooit mee te betalen aan de cadeau's die als gezin werden gegeven.
Wij werden gewoon op de kaart vermeld en niemand maakte hier een probleem van.
Ook niet als het gezamenlijke cadeaus waren.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat de familie waarmee wij gezamenlijke cadeaus deden, allemaal even veel kinderen heeft :+ dus wellicht maakt dat het nog anders.

Vanaf het moment dat ik het huis uit ging deden mijn man en ik onze eigen cadeau's en werden wij in gezamenlijke cadeaus ook als apart gezien, maar dat gold voor iedereen in onze familie, alle neefjes en nichtjes die op zich zelf woonden werden als 1 apart huishouden gezien.
Alleen voor mijn broertje is het nu anders, hij woont als enige nog steeds thuis, maar heeft ook al een x aantal jaar een eigen bedrijf eerst naast zijn school en nu fulltime, hij verdiende daardoor veel beter dan alle neefjes en nichtjes die alleen studeerden en niet werkten :+
Dus in overleg met mijn ouders doet hij tegenwoordig ook zijn eigen cadeau's.

Maar niemand in ons gezin of familie heeft hier ooit een ding van gemaakt, het ging gewoon heel geleidelijk en soepel en iedereen dacht hetzelfde en voor iedereen was het hetzelfde.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:54

Als wij een gezamenlijk kado geven aan mijn ouders, gaat het bedrag door 3. Mijn 2 broers en ik.
Zo hebben we het altijd al gedaan, ook toen ik als enige nog single was.
Ik kan ook niet zeggen dat wij als gezin met 3 kinderen perse meer te besteden hebben als toen ik nog alleen was ;)

Bij mijn man zijn familie gaat dit op precies dezelfde manier.

Even over dat koppels zichzelf als 1 zien op een verjaardag. Dat gaat hier net zo, ik ken dat ook niet anders eerlijk gezegd.
Mijn ouders geven mij ook altijd samen een kado, mijn schoonouders net zo.

Als het gaat om ergens met zn allen te gaan eten, dan zou ik wel mijn kinderen ook meerekenen. Ook al eten die nog niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:58

Bij een normaal kado is het ook helemaal geen issue, maar weekend weg heb je het wel over andere bedragen natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:05

Tja, wij geven weekendjes weg inclusief avondeten voor €120. Dat gaat dan via een Bongo bon of dergelijke. Dan kom je op €40 uit. Ik kijk niet meer naar wie betaald wat bij cadeaus. Wij zijn toch altijd duurder uit :+ Vinden wij het waard dan geven wij het. Anders niet.

Ik kijk nu meer naar of iemand er nog moeite in steekt of niet. Schoonzus heeft zich er dit jaar bij mijn man vanaf gemaakt met €30 aan kraslotjes. Tja… Dat is zo onpersoonlijk. Dan doen wij ook geen moeite meer om echt een tof en gepast cadeau te zoeken.