Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:43

Sizzle schreef:
Iemand al de film „look up“ gezien?
Mooie realistische weergave van hoe wij als maatschappij in de (covid) crisis staan. Love it.

Vandaag trouwens mijn fsme vaccin gehad. Het vaccin Covid is er een schatje bij.
Ben benieuwd of ik nu een vinkje krijg om door het hoge gras te mogen lopen.

Wat voor bijwerkingen had je?
Brr teken, ben eens in een tekennest gelopen. Allemaal kleine teekjes op mij, kon ze zo eraf vegen, maar ieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 05:56

Babootje schreef:
Lees ik vandaag in de telegraaf:
"Geheim ontrafeld van mensen die immuun lijken voor Corona: Opent mogelijkheden voor nieuwe vaccins"

Het is een premium artikel dus ik kan m niet delen, maar kort gezegd heeft het te maken met de T-cellen die ook een rol spelen bij het tegenhouden van de infectie.
In mensen die negatief PCR testen vond met T-cellen tegen Corona. Als enige verklaring die men kon geven was dat deze T cellen al eerder waren opgewekt door vroegere infecties met coronavirussen die verkoudheid veroorzaken. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat mensen die geen infectie ontwikkelden significant hogere niveaus hadden van die T-cellen dan mensen die wel geïnfecteerd raken. Dit is een indicatie dat de T-cellen wel degelijk kunnen bijdragen tot aan een betere bescherming.
Tot nu toe zijn de vaccins gericht op het spike eiwit. De T-cel immuniteit optimaal activeren kan een 2e lijn van het vaccin worden. Het voordeel van de T-cel respons is dat het minder variant gevoelig is. En kan dan dus bijdragen aan een betere bescherming.

Dus nee, het is niet de dikke buik die mensen gevoeliger maakt voor Corona. Het zijn gewoon de mensen die in het verleden minder vaak verkouden zijn geweest :D :D

Als dit klopt dan zou dat weer onderstrepen dat natuurlijke immuniteit bij lange na het beste werkt. En hoe je aan die natuurlijke immuniteit komt? Besmet raken met (corona) virussen. Iedereen vaccineren zou dan zelfs tegen werken op de lange termijn: door de vaccinaties beperk je de kansen op het ontwikkelen van natuurlijke immuniteit omdat de t-cellen niet geactiveerd hoeven te worden als het virus daarvoor al onschadelijk is gemaakt door het lichaam (de 1e lijn is voldoende dus de 2e lijn blijft inactief).

Dat zou een goed argument zijn om kinderen (en niet-risico groepen) absoluut niet te vaccineren. Laat ze maar een milde variant doorlopen waardoor ze natuurlijke immuniteit ontwikkelen. Risicogroepen doen er echter wel verstandig aan omdat de risico's te hoog zijn om die natuurlijke immuniteit te bereiken (sterven voordat ze natuurlijke immuniteit hebben). Hebben genoeg mensen natuurlijke immuniteit dan maakt het niet uit hoeveel nieuwe varianten er komen, de gevolgen zullen beperkt zijn (net zoals met de jaarlijkse griep).

Omicron zou de oplossing zijn: verspreid snel, gevolgen zijn beperkt. Veel mensen worden besmet, hoge natuurlijke immuniteit, covid komt jaarlijks terug net zoals de griep (we leren ermee leven) en alleen risicogroepen halen een covid/griep prik als ze daar behoefte aan hebben.

Wat een positief nieuws toch weer *\o/*
Nu eerst op de brommer naar mijn 12 vriendinnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 06:51

Ik kan het Telegraaf artikel niet inzien omdat het premium is, maar ik neem aan dat het artikel gebaseerd is op het volgende onderzoek:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-27674-x

Needje schreef:
Klinkt goed. Ik ben altijd verkouden. Dus is dat misschien nog ergens goed voor :')

Misschien ook niet:
Dr. Simon Clarke, an associate professor in Cellular Microbiology at the University of Reading, who was not involved with the study, said that people who have had colds should not assume they are protected against SARS-CoV-2 because many colds are not caused by coronaviruses and further research is needed on the matter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:46

Ik heb mijn twijfels. Het is wel interessant om te onderzoeken. 7 mensen volle broers en zussen hebben geen covid gehad nog, terwijl ze wel vol in aanraking zijn geweest Met een positief iemand. Ik praat dan over mijn familie en ik vind het opmerkelijk ook al zijn we gevaccineerd. Ik ben bijna nooit ziek als het om griep etc gaat en heb van kinds af aan de gewone inentingen gehad (pokken, DKTP) en de voor die tij de normale kinderziektes. Dat gold toen voor iedereen dus niets bijzonders.
Ik denk dat het iets anders is, want zelfs toen ik in de zorg werkte en iedereen ziek was en met bosjes omvielen (bewoners en verzorging) had ik nergens last van. Dat is raar want volgens mij geldt dit ook voor mijn broers en zussen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:11

Ik ben inmiddels meerdere keren in direct contact geweest met iemand die achteraf besmet bleek. Met mijn vriend heb ik gewoon verder geleefd zonder aanpassingen toen hij het had. Vorige week woensdag bleken 3 van de pedagogisch medewerksters op mijn dochters opvang positief. Met zeker 1 heb ik nauw contact gehad. Zowel mijn dochter als ik hebben nergens last van en testen negatief, dus ik hoop inderdaad 1 van de mensen te zijn die niet besmet kunnen worden :))

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:17

996981 schreef:
Ik ben inmiddels meerdere keren in direct contact geweest met iemand die achteraf besmet bleek. Met mijn vriend heb ik gewoon verder geleefd zonder aanpassingen toen hij het had. Vorige week woensdag bleken 3 van de pedagogisch medewerksters op mijn dochters opvang positief. Met zeker 1 heb ik nauw contact gehad. Zowel mijn dochter als ik hebben nergens last van en testen negatief, dus ik hoop inderdaad 1 van de mensen te zijn die niet besmet kunnen worden :))

Heb je dar nauwe contact ook minstens een kwartier gehad? Stond aantal blz. terug (grafiekje) dat je minstens kwartier contact moest hebben gehad.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:28

imaudy schreef:
Heb je dar nauwe contact ook minstens een kwartier gehad? Stond aantal blz. terug (grafiekje) dat je minstens kwartier contact moest hebben gehad.

Ik denk niet dat je dat grafiekje zo kan lezen, anders zou je elk nauw contact gewoon beperken tot 14 minuten en is er geen verspreiding meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:38

enzino schreef:
imaudy schreef:

Ik denk niet dat je dat grafiekje zo kan lezen, anders zou je elk nauw contact gewoon beperken tot 14 minuten en is er geen verspreiding meer.

En toch is dat wat ggd aanhoudt, langer dan een kwartier binnen 1.5 meter. Daarom vind ik de winkelsluiting ook zo onlogisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:40

Wat ik heel erg blijf missen in het hele verhaal ook weer dat advies van het OMT wbt de mondkapjes buiten en op werk, is ventilatie. Wij hebben op het werk een hele grote uitbraak gehad, mede doordat de ventilatie gewoon niet op orde is. Dan kun je mondkapjes en beschermende kleding dragen zoveel als je wil, maar desondanks wordt toch een groot deel van de mensen ziek. In plaats van het advies om de hele werkdag met een mondkapje op te lopen zou overal ingezet moeten worden op luchtkwaliteit. Dat gebeurt nu onvoldoende. Het zou in deze crisis imo veel meer moeten gaan over:
- hoe stoppen we verspreiding echt op een goede manier (dus: luchtkwaliteit, ventilatie, dan kan er veel meer dan we nu mogen en kunnen!)
- wat kunnen we buiten vaccinatie nog meer inzetten om een ernstig verloop tegen te gaan (oa de medicatie, meer onderzoek naar die T cellen).

@Relaxed de winkelsluiting is ook compleet onlogisch imo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:52

Dat kwartier is niets anders dan een werkbare waarde die voor de orginele stam redelijk passend leek. Het contact tracing team zou binnen 5 minuten overvraagd zijn als je ieder vluchtig contact moest opsommen.
Echter is reeds vanaf het begin bekend dat er ook mensen besmet zijn geraakt door enkel even in een ruimte te zijn waar de besmette persoon al weg was.
Dat zou dus een volledige Australische of Chinese lockdown betekenen en dat is niet waar de meeste landen hun doel hebben gelegd. Immers was de strategie: flatten de curve

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:09

imaudy schreef:
996981 schreef:

Ja. Ik weet wanneer het contact gedefineerd wordt als nauw. Bij de overdracht in de opvang ben je al gauw een kwartier verder en afstand houden is ook niet altijd mogelijk. Wel had ik een mondkapje op.

Gevolg is dat dochter en ik in quarantaine zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:12

Sizzle schreef:
Dat kwartier is niets anders dan een werkbare waarde die voor de orginele stam redelijk passend leek. Het contact tracing team zou binnen 5 minuten overvraagd zijn als je ieder vluchtig contact moest opsommen.
Echter is reeds vanaf het begin bekend dat er ook mensen besmet zijn geraakt door enkel even in een ruimte te zijn waar de besmette persoon al weg was.
Dat zou dus een volledige Australische of Chinese lockdown betekenen en dat is niet waar de meeste landen hun doel hebben gelegd. Immers was de strategie: flatten de curve

Dat is dus het gekke, bij mij hebben ze helemaal niet naar contacten gevraagd. Ik moest via de app een melding versturen, maar volgens mij heeft werkelijk niemand hier die app nog op zijn telefoon :n Ik wist zelf ook niet eens meer of ik hem er nog op had staan. Het zou slimmer zijn om die app te integreren in de check app, bij ons zijn het 2 aparte apps.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:18

Het individueel falen van contact tracers of tracing centra staat los van het beleid uiteraard.
Het is ook buitengewoon genant dat bij ons sommige kantons het vanwege slechte IT niet voor elkaar krijgen om contact tracers van huis te laten werken terwijl er voor de rest van de mensen home-office plicht is :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:35

Sizzle schreef:
Het individueel falen van contact tracers of tracing centra staat los van het beleid uiteraard.
Het is ook buitengewoon genant dat bij ons sommige kantons het vanwege slechte IT niet voor elkaar krijgen om contact tracers van huis te laten werken terwijl er voor de rest van de mensen home-office plicht is :roll:

Het beleid is blijkbaar een app te gebruiken die amper wordt gebruikt, dat is dus niet individueel falen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:42

Aha, op die manier, tja dat is ook een manier om te zorgen dat niet te veel mensen tegelijk in quarantaine zitten _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:52

enzino schreef:
Babootje schreef:
Lees ik vandaag in de telegraaf:
"Geheim ontrafeld van mensen die immuun lijken voor Corona: Opent mogelijkheden voor nieuwe vaccins"

Het is een premium artikel dus ik kan m niet delen, maar kort gezegd heeft het te maken met de T-cellen die ook een rol spelen bij het tegenhouden van de infectie.
In mensen die negatief PCR testen vond met T-cellen tegen Corona. Als enige verklaring die men kon geven was dat deze T cellen al eerder waren opgewekt door vroegere infecties met coronavirussen die verkoudheid veroorzaken. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat mensen die geen infectie ontwikkelden significant hogere niveaus hadden van die T-cellen dan mensen die wel geïnfecteerd raken. Dit is een indicatie dat de T-cellen wel degelijk kunnen bijdragen tot aan een betere bescherming.
Tot nu toe zijn de vaccins gericht op het spike eiwit. De T-cel immuniteit optimaal activeren kan een 2e lijn van het vaccin worden. Het voordeel van de T-cel respons is dat het minder variant gevoelig is. En kan dan dus bijdragen aan een betere bescherming.

Dus nee, het is niet de dikke buik die mensen gevoeliger maakt voor Corona. Het zijn gewoon de mensen die in het verleden minder vaak verkouden zijn geweest :D :D

Als dit klopt dan zou dat weer onderstrepen dat natuurlijke immuniteit bij lange na het beste werkt. En hoe je aan die natuurlijke immuniteit komt? Besmet raken met (corona) virussen. Iedereen vaccineren zou dan zelfs tegen werken op de lange termijn: door de vaccinaties beperk je de kansen op het ontwikkelen van natuurlijke immuniteit omdat de t-cellen niet geactiveerd hoeven te worden als het virus daarvoor al onschadelijk is gemaakt door het lichaam (de 1e lijn is voldoende dus de 2e lijn blijft inactief).

Dat zou een goed argument zijn om kinderen (en niet-risico groepen) absoluut niet te vaccineren. Laat ze maar een milde variant doorlopen waardoor ze natuurlijke immuniteit ontwikkelen. Risicogroepen doen er echter wel verstandig aan omdat de risico's te hoog zijn om die natuurlijke immuniteit te bereiken (sterven voordat ze natuurlijke immuniteit hebben). Hebben genoeg mensen natuurlijke immuniteit dan maakt het niet uit hoeveel nieuwe varianten er komen, de gevolgen zullen beperkt zijn (net zoals met de jaarlijkse griep).

Omicron zou de oplossing zijn: verspreid snel, gevolgen zijn beperkt. Veel mensen worden besmet, hoge natuurlijke immuniteit, covid komt jaarlijks terug net zoals de griep (we leren ermee leven) en alleen risicogroepen halen een covid/griep prik als ze daar behoefte aan hebben.

Wat een positief nieuws toch weer *\o/*

Verrassend ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:00

Gewoon verkoudheid dus?

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:01

Bij ons krijg je bij positieve sneltest een mail met doorverwijzing PCR. Als die positief is krijg je n mail en n SMS waar n code in staat om mail te openen. Daarin alle papieren die je nodig kunt hebben voor school / werk en een formulier waar je in kunt vullen met wie je contact hebt gehad.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:45

pien_2010 schreef:
Ik heb mijn twijfels. Het is wel interessant om te onderzoeken. 7 mensen volle broers en zussen hebben geen covid gehad nog, terwijl ze wel vol in aanraking zijn geweest Met een positief iemand. Ik praat dan over mijn familie en ik vind het opmerkelijk ook al zijn we gevaccineerd. Ik ben bijna nooit ziek als het om griep etc gaat en heb van kinds af aan de gewone inentingen gehad (pokken, DKTP) en de voor die tij de normale kinderziektes. Dat gold toen voor iedereen dus niets bijzonders.
Ik denk dat het iets anders is, want zelfs toen ik in de zorg werkte en iedereen ziek was en met bosjes omvielen (bewoners en verzorging) had ik nergens last van. Dat is raar want volgens mij geldt dit ook voor mijn broers en zussen.

Ik heb dit al vaker geschreven, maar is steeds genegeerd. Dus nu voor de laatste keer.

In het voorjaar van 2020 was er een arts in een praatprogramma (en nee, ik weet inmiddels echt niet meer wie en waar). Deze arts gaf aan dat de ACE2-receptor op de cellen, waar dit virus op aangrijpt, niet bij iedereen dezelfde vorm heeft. En dat het dus mogelijk is dat er mensen een natuurlijke immuniteit hebben doordat de vorm van hun receptor zodanig is dat het virus er niet of nauwelijks op kan aangrijpen.

Hij gaf ook als voorbeeld iemand die onbeschermd langdurig in contact was geweest met covid-patiënten en geen dag ziek was geweest.

Mijn interpretatie erbij: ik denk dat dit ook kan ook verklaren waarom (delen van) families gevoeliger of juist ongevoeliger zijn. Want ik zou verwachten dat de vorm van die ACE2-receptor een onderdeel is van je genetisch pakket.

Hier staat iets over ACE2 Polymorfisme:
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 53721/full
Ik ken deze site niet, geen idee van de betrouwbaarheid. Maar er zullen ongetwijfeld Bokkers zijn die meer thuis zijn in de medische literatuur die hier meer over kunnen vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:08

Ok, Joke-ovic.

Ik denk dat hij er tóch uit gezet wordt wegens ´liegen´ maar dan netjes doch wel veroordelend verwoord.

Wie ook of anders?

@Imaudy; voorruit krabben vanmorgen :brr:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:11

En dan nu weer de deltacron die ons er zeer waarschijnlijk nog een maandje er onder gaat houden....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:13

storrum schreef:
Gewoon verkoudheid dus?

[ [url=m/vcoHzW.png]Afbeelding[/url] ]

En daarvoor lekker een land in lockdown houden. Ze zijn echt helemaal gestoord hier!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:14

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:18

Mag t hopen dat het een vergissing is