Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:36

Bloodymary schreef:
purny schreef:

Nou sorry hoor maar ik vind dit gewoon heel onduidelijk. Ik heb wel een beperking waarbij dit soort informatie te moeilijk word. En dan zijn er ook nog mensen die een veel grotere beperking hebben.
(Wil het niet als excuus gebruiken maar informatie die kort en bondig is snappen mensen zoals ik meer)
Gewoon een getal dat wanneer er bijvoorbeeld 8000 besmettingen per week zijn er dit niveau is.

Nou, ik heb die beperkingen niet en rekenen is mijn beroep, maar ik zie het ook niet hoor. Het lijkt altijd wel of de overheid het er een kunst van maakt om informatie voor de mensen zo onduidelijk mogelijk te maken.

sorry, maar de overheid heeft deze routekaart nog niet eens gepresenteerd, wie weet komt er gewoon op de pagina waar die kaart staat straks heel duidelijk waar we zitten ofzo. Hoe weet jij nu al hoe de overheid dit gaat presenteren dan?

lenaa_tje schreef:
Maar die route kaart werkte letterlijk met kleuren. Zo als op deze kaart ook gewoon te zien is. Je hoeft niks uit te rekenen.
[ [url=m/nsYkK3.png]Afbeelding[/url] ]

Ik betwijfel of ze met de veiligheidsregio's gaan werken. Een regionaal beleid zou ik echt heel onverstandig vinden, volgens mij gaan ze gewoon weer terug naar landelijk beleid.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:37

Dat was niet mijn punt. Mijn punt was dat je de cijfers niet nodig hebt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:38

Cer schreef:
Ann schreef:
Je kunt toch eenvoudig zelf een rekensommetje maken? Dat is echt geen hogere wiskunde.

Oh maar leg die es uit? want ik zat dus op een ander getal :j
Als ik de weekgrafiek neem kom ik op 233

Jouw getal klopt als je terug rekent. Ik ging uit van een nog steeds oplopend aantal besmettingen per dag. Ben bang dat er nog geen daling komt, hopelijk zit ik er naast...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:39

Purny, misschien vind je deze pagina makkelijker, je kan bij elke grafiek selecteren wat je wil zien en bij elke grafiek staat waar het over gaat. Je kan bijvoorbeeld op de kaart per gemeente zien hoeveel besmettingen er zijn geweest per 100.000 inwoners in de laatste week en hoeveel dat er dan totaal waren. Als je er niet uitkomt, dan hoor ik het wel via pb.
https://www.parool.nl/nederland/het-cor ... ~b0ff746f/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:40

Pipodipo schreef:
Purny, misschien vind je deze pagina makkelijker, je kan bij elke grafiek selecteren wat je wil zien en bij elke grafiek staat waar het over gaat. Je kan bijvoorbeeld op de kaart per gemeente zien hoeveel besmettingen er zijn geweest per 100.000 inwoners in de laatste week en hoeveel dat er dan totaal waren. Als je er niet uitkomt, dan hoor ik het wel via pb.
https://www.parool.nl/nederland/het-cor ... ~b0ff746f/

maar dan weet je toch nog steeds niet hoeveel besmettingen per 100.000 inwoners per week er landelijk zijn? De ene regio ligt hoger dan de andere...

Bloodymary

Het is inderdaad nog niet officieel gepresenteerd. Dus laten we even afwachten hoe dat gaat gebeuren en of er dan wel een duidelijke aansluiting is. Ben benieuwd.

MoniqueT

Ik ga er gewoon vanuit dat naast de routekaart ook een kaartje te zien zal zijn waarop aangegeven wordt in welke zone welke kleur van toepassing is. De kaart is uitgelekt, dus de informatie gewoon nog niet volledig.

Zo lastig is het nou ook weer niet om bekend te maken dat er bijvoorbeeld vanaf morgen een code ´zeer ernstig´geldt. Maatregelen direct terug te vinden op de kaart.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 13-10-20 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:41

lenaa_tje schreef:

Dan moeten ze dat er ook niet bijzetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:47

purny schreef:
lenaa_tje schreef:

Dan moeten ze dat er ook niet bijzetten.

Nou, de route kaart is 'uitgelekt' dus we hoeven er inderdaad niks mee, wat MoniqueT ook al zegt.
Het kan wel opzettelijk uitgelekt zijn, om alvast te waarschuwen .. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:49

Het word een beetje traditie he, net zoals prinsjesdag

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:01

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:05

Cer schreef:
purny schreef:
Ik vind de routekaart onduidelijk. Wie weet nou hoeveel positieve tests per 100.000 man is?
Het was duidelijker geweest als ze bijvoorbeeld het aantal positieve testen per week hadden benoemd.

Dat is momenteel 39,4, inderdaad op het Dashboard te vinden :j
(hm, dat zou dan "waakzaam" zijn.. dat lees ik dus vast verkeerd? )
Oh sjit, ik kijk per dag, dat staat op het Dashboard... De routekaart zegt 'per week'..euh.. dan zitten we op tussen 150 en 250 ofzo? Dus Ernstig? Maar dan moet je dus zelf een beetje gaan zitten rekenen... :o?

@Denise: maar je mocht toch al niks met 5 verschillende huishoudens? Of mocht dat wel in een vakantiehuis?

Het is zo dat je thuis 3 mensen mag ontvangen van verschillende huishoudens. Dus in totaal 4 huishoudens. Wij hebben 2 vakantiehuizen geboekt, dus per vakantiehuis mogen er 4 huishoudens in. Wij zijn met 5 huishoudens over 2 huizen verspreid, maar in principe wel 1 reisgezelschap...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:06

bigone schreef:
En verder, vakanties, leuke dingen doen, winkelen en je geluk, ik ben al gelukkig dat ik nog redelijk gezond ben en geen Corona heb tot nu toe. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Mwah.
Tis imo grijzer.
Inderdaad; tel je zegeningen en realiseer wat luxe-problemen zijn.
ÓÓK echter drukt dit je met je neus op Memento Mori.
Dit virus blijft en we zijn pas op 10% van de bevolking dus het is geen kwestie van even opzouten en dan kunnen we weer verder.
Voorlopig is de huidige situatie de toekomst en kun je beter je leven erbij aanpassen. Een modus vínden om lol in joúw leven te hebben met respect voor de risicos voor jezelf en anderen.

Ik ga niet zomaar overal naar toe, vermijd elke drukte, ben strikt met handen/masker/afstand, geen dating of casual sex, respecteer de regels vanuit de overheid.
Ik ga binnen dat kader wél uit, ga wél ´binnenlands toerisme´, wél met een been in twee bubbels. Ik heb mijn gedrag aangepast bij/tot wat ´duurzaam´houdbaar is.

Nogmaals; respecteer de risicos en de regles doch vergeet niet om te léven!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:09

Dat vind ik nou ook.
Denk niet dat een korte volledige lockdown gaat werken want wat weer daarna? Dat virus is heus niet verdwenen dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:16

Popstra schreef:
Denk niet dat een korte volledige lockdown gaat werken want wat weer daarna? Dat virus is heus niet verdwenen dan.

Een échte quarantaine, niet de soft NL versie, werkt prima: Reduceert het besmettingsrisico enórm. Dit is een effectieve tjdelijke NOODMAATREGEL om overbelasting van de gezondheidszorg te voorkomen.

Daarna kan er weer een duurzaam houdbare set regels gelden.

Voor beíden geldt dat hoe beter iedereen zich er aan houdt, hoe effectiever het is; hoe korter de quarantaine kan zijn; hoe ruimer de duurzame beperkingen; hoe minder erg voor de economie.

Degenen die zich niet aan de regels storen zijn degenen die de economie het meeste schaden omdat ze tot striktere beperkingen dwingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:17

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
En verder, vakanties, leuke dingen doen, winkelen en je geluk, ik ben al gelukkig dat ik nog redelijk gezond ben en geen Corona heb tot nu toe. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Mwah.
Tis imo grijzer.
Inderdaad; tel je zegeningen en realiseer wat luxe-problemen zijn.
ÓÓK echter drukt dit je met je neus op Memento Mori.
Dit virus blijft en we zijn pas op 10% van de bevolking dus het is geen kwestie van even opzouten en dan kunnen we weer verder.
Voorlopig is de huidige situatie de toekomst en kun je beter je leven erbij aanpassen. Een modus vínden om lol in joúw leven te hebben met respect voor de risicos voor jezelf en anderen.

Ik ga niet zomaar overal naar toe, vermijd elke drukte, ben strikt met handen/masker/afstand, geen dating of casual sex, respecteer de regels vanuit de overheid.
Ik ga binnen dat kader wél uit, ga wél ´binnenlands toerisme´, wél met een been in twee bubbels. Ik heb mijn gedrag aangepast bij/tot wat ´duurzaam´houdbaar is.

Nogmaals; respecteer de risicos en de regles doch vergeet niet om te léven!

Ik leef ook zeer zeker met respect voor de regels . En ik snap heel goed wanneer je gewend bent om van alles te doen, uitgaan, terrasje, etentje, sporten, vakantie, de wereld over vliegen dat het allemaal vies tegen valt los van het feit of je je baan hebt weten te behouden om al die leuke dingen te doen.
Het is niet gemakkelijk maar je kunt het jezelf wel wat gemakkelijker maken door gewoon te accepteren dat het kloten is op dit moment en ja, het zal ook nog wel even duren. En dat bedoel ik met gelukkig zijn met wat er is, je gezondheid, niemand hoeft hier van de honger om te komen, een nieuwe baan komt wel weer op je pad en alles zal op enig moment wel weer mogelijk zijn. Maar door te blijven hangen in mag niet, kan niet, balen balen balen maak je het jezelf onnodig moeilijker, mentaal in ieder geval.
En natuurlijk heb ik ook baalmomenten, wie niet maar ik schuif ze wel snel aan de kant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:19

Huertecilla schreef:
Degenen die zich niet aan de regels storen zijn degenen die de economie het meeste schaden omdat ze tot striktere beperkingen dwingen.

Bedoel je niet dat degenen die zich er wel aan storen en zich er dus niet aan houden de economie juist schaden omdat ze tot striktere beperkingen dwingen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:21

Cayenne schreef:
Huertecilla schreef:

Bedoel je niet dat degenen die zich er wel aan storen en zich er dus niet aan houden de economie juist schaden omdat ze tot striktere beperkingen dwingen?

Ik schrijf het correct; is prima taalgebruik en ja je interpreteert het verder correct.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:34

Bigone, dat inderdaad. Ik laat het over me heen komen, haal mijn schouders een keer op, zucht een keer en ga weer door met inachtneming van nieuwe beperkingen, en bedenk wat ik wel heb. Heb me vanaf maart nog geen enkel moment ongelukkig gevoeld. Ja, ik vind het jammer als de horeca dicht gaat, had graag eind deze maand gaan eten in mijn favoriete restaurant als er wild op het menu staat, maar ik vind het niet onoverkomelijk. En zo eigenlijk bij alles. Ik maak er altijd het beste van, en blijf niet in de baal-modus hangen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:38

Ik maak er ook het beste van. Maar ben wel heel erg opgelucht dat de scholen open blijven. Dochter maakt zich er ook erge zorgen om. Ben wel benieuwd wat de nieuwe maatregelen betekenen voor de paardensport, zal wel weer werken worden met een rooster en vaste tijden in de weekenden op stal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:53

Bloodymary schreef:
Maar stom dat voor die routekaart dus het aantal besmettingen per 100.000 per week van belang is. Terwijl op het Coronadashboard je alleen het aantal besmettingen per dag ziet en het actuele totaal per 100.000. Is het nu zo moeilijk om duidelijk te zijn... Zet dan ook gewoon het aantal per week er bij.

Op dit dashboard zie je de besmettingen per 7 dagen:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:56

Denise_Storm schreef:
Het is zo dat je thuis 3 mensen mag ontvangen van verschillende huishoudens. Dus in totaal 4 huishoudens. Wij hebben 2 vakantiehuizen geboekt, dus per vakantiehuis mogen er 4 huishoudens in. Wij zijn met 5 huishoudens over 2 huizen verspreid, maar in principe wel 1 reisgezelschap...

Dat is de grens wel heel erg opzoeken dat je 3 mensen uit verschillende huishoudens tegelijk zou uitnodigen. Volgens mij is het dat je max 3 personen uit hetzelfde huishouden in huis mag halen anders breng je 4 huishoudens tegelijk in gevaar. Met meerdere huishoudens in één vakantiehuisjes gaan zitten daar kan ik al helemaal niet bij.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:58

elnienjo schreef:
Bloodymary schreef:
Maar stom dat voor die routekaart dus het aantal besmettingen per 100.000 per week van belang is. Terwijl op het Coronadashboard je alleen het aantal besmettingen per dag ziet en het actuele totaal per 100.000. Is het nu zo moeilijk om duidelijk te zijn... Zet dan ook gewoon het aantal per week er bij.

Op dit dashboard zie je de besmettingen per 7 dagen:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

Ja dan moeten ze dat op het coronadashboard zetten als het straks van belang is voor die routekaart. Ik kan zelf ook wel googlen en zoiets vinden, maar daar gaat het niet om.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:02

Nou hier de griepprik binnen. Deze organisatie mogen ze vaker zo doen!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:02

bigone schreef:
Het is gewoon een gegeven dat in gebieden waar gezinnen intensief met elkaar omgaan, Italië, Spanje en ook in bepaalde regio’s in Nederland waar veel grote gezinnen wonen Corona heviger toeslaat. En bij veel allochtone gezinnen neemt het gezin een heel belangrijke plaats in. De meeste besmettingen komen binnen de vier muren van je huis voor en wanneer daar je kinderen en kleinkinderen wel komen loop je meer risico. Dus in die zin heeft islam er wel mee te maken. Maar zo’n tweet is zum kotsen.

Hm, in mijn regio zijn families ook heel close over het algemeen (Urk onder andere), maar hebben we bij lange na niet zoveel besmettingen als de meeste regio's.