Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:36

Wat zonde van je kalkoentje Juval.. maar dat soort dingen horen er helaas bij. Volgende keer beter.

Ondertussen is bij mij de krielhaan knetteragressief geworden dus hij gaat binnenkort ook hondenvoer worden. Dan stap ik qua krieltjes helemaal over op Sebrights, klein, lief en best veel eitjes. Met de grote kippen gaat het ook goed, op 1 oudere hen na en die gaan we vanmiddag ook slachten.

In de moestuin heb ik last van een enorme naaktslakkenplaag.. overal staat bier en we halen ze overal tussenuit elke ochtend en avond maar ze blijven met zoveel. De bonen moet ik noodgedwongen in huis laten kiemen want alles wordt opgevreten voor het een kans krijgt om te groeien.

Bij mijn bloemen gaat het dan wel weer goed, de eerste irissen staan eindelijk in bloei! Verder heb ik zaden besteld voor het maken van een snijbloementuin. Dat is voor zowel de bijen als voor mij leuk en ik hoop daar wat winst uit te halen over een paar jaar (vooral vaste bloemen en wat zinnias). Heeft iemand hier verder ook ervaring met snijbloemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:58

Veel sterkte Juval!

Hmd: Wij hebben dat ook eens gehad en ondanks alle trucjes uiteindelijk toch gif gegooid. Ik begin ook dit jaar met snijbloemen. Kan helaas nog geen tips geven!

Dit weekend hebben wij twee zware verliezen gehad, waarvan deze ochtend toch de zwaarste is geweest. Het doet zo veel pijn... Sommige dieren zijn familie...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:03

Wij willen in de toekomst eenden gaan inzetten tegen slakken. Die schijnen echt heel handig te zijn. In de praktijk nog niet getest omdat onze tuin niet eend-proof was.

Sterkte Moestuin...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:39

sterkte moestuin :(:) dieren zijn zeker familie soms...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:43

Sterkte Moestuin.

Zo hier druk aan de wecken wat dus ook ruimte maken in de vriezer betekend (kippenbouillon en tomaten/runder bouillon). En had gisteren 3 levende kuikens en 1 dood met nog 2 eieren aangepikt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:47

Onze broedmachine is druk bezig met eenden maken :+ ben benieuwd hoeveel we straks hebben. Voor nu is het idee nog om ze gewoon los te laten lopen overdag maar wie weet veranderd dat wel weer.

Volgende week ofzo hebben we ook weer bijen staan, moeten nog wel nieuwe kasten kopen want die we hadden is gestolen. Nog even goed zoeken naar een goede plek en die voorbereiden.

Die beesten dat is wat altijd, hier gisteren ook weer met een schaap naar de veearts omdat ze het lam er niet uit kreeg maar ze ook geen ontsluiting had verder. Het bleek dus weer (de tweede al in 1,5 jaar) een buiten-baarmoederlijke dracht te zijn dus die is er uit gehaald en het lam uiteraard dood. De ooi gaat er ook uit zodra ze mag.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:40

Gestolen? Zonder bijenvolk mag ik hopen? Wat een volk zeg, bijenkasten stelen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:58

Geen idee of er een volk in zat, hij stond bij ons andere huis en ineens was hij weg.
De ene keer zat er wat in en de andere keer weer niet :+ later dan ineens weer wel

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:13

Sterkte moestuin.. het is altijd wat met dieren maar het toch ontzettend zonde en verdrietig ;(

Een snijbloementuin is wel een mooi vooruitzicht. Ik heb ze ook voor de bijen. Binnenkort gaan we weer een broedaflegger maken voor een nieuw volk :)

Dat van de eenden weet ik en ik heb ook eenden lopen maar die gaan in de nacht in hun hok en laten die naaktslakken nou net voornamelijk 's nachts actief zijn.. Nouja ik hoop dat het gauw zonnig en droog gaat worden, dat zou al een hele plaag schelen.

Qua snijbloemen heb ik trouwens een combinatie van vaste bloemen/planten (waaronder wat bol- en knolgewassen) en leeuwenbekjes/zinnias in allerlei verschillende kleuren. Ik woon tegenover een begraafplaats dus ik hoop dat de verkoop van eenvoudige boeketjes vrij soepel zal verlopen aan de weg, ik hoop ook dat mensen dan ook meteen wat extra producten meenemen. Dus eigenlijk is het een marketing dingetje met voordeel voor onze bijen :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:29

(Loop)eenden zijn inderdaad gek op naaktslakken, maar hebben ook grote flapvoeten. Kwetsbare planten en eenden zijn geen geweldig plan helaas.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 10:34

Ik stond gister even heel moeilijk te kijken. Ik hoorde gepiep uit het eendennest komen, moedereend was even eten. Dus ik buk bij het nest en vind dit:
Afbeelding
Dit is geen eend :+
Ik gok dat een kalkoen stiekem een ei bijgelegd heeft en mamaeend heeft die braaf uitgebroed. :)* Kalkoenen hebben een broedtijd van 28 dagen en muskuseenden van 35 dagen. Dus arme kalkoenkuiken is helemaal alleen. Mamaeend zorgt er niet voor omdat ze op haar andere eieren blijft zitten. Hij zit nu even apart in de hoop dat hij straks kan aansluiten bij de mamakalkoenen met hun ene kuiken.
Maar ik was even erg verward :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:20

Wat stiekem van de kalkoen wel lekker makkelijk voor de kalkoen mama. Maar leuke verrassing.

Het zijn hier 4 kuikens geworden en ze zijn zo leuk. Sussex leggen nog steeds niet, maar de oude henen van vorig jaar lopen te klieren en kwam er nu ook achter dat de haan in zijn nek geplukt word. Maar hij gedraag zich ook nog steeds niet hanig, maar als eerste klas watje. Het is dat hij niet in je broekzak zou passen, maar is een echte kroelhaan. Gelijk ook even extra gecontroleerd op veerluis maar niks kunnen vinden. De hennen klimmen nu regelmatig op mijn rug tijdens schoonmaken.

Zit er trouwens over te denken om al het zand uit het hok (ren + nachthok) te halen en hiervoor gewoon hennepvezel (of vlas even kijken wat makkelijker is) te gooien. Van hennepvezel heb ik al gezien dat het redelijk snel weer droogt na een regenbui aangezien dak niet 100% dicht is.

Stukje van de overdekte ren trouwens afgezet voor moederkip en haar 4 kuikens. Hebben ze extra benen strek ruimte.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:26

Kuikens <3 ik heb nog 8 eieren in de 'running'. Mijn Bielefelders wilden ook heel graag hun (onbevruchte) eieren dumpen bij de broedse kip. Dat is een ding denk ik haha.
Lekker makkelijk je ei bij een ander dumpen. Ik kan je verwarring voorstellen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:46

Moonfight schreef:
Ik stond gister even heel moeilijk te kijken. Ik hoorde gepiep uit het eendennest komen, moedereend was even eten. Dus ik buk bij het nest en vind dit:
[ [url=m/2lz7HG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is geen eend :+
Ik gok dat een kalkoen stiekem een ei bijgelegd heeft en mamaeend heeft die braaf uitgebroed. :)* Kalkoenen hebben een broedtijd van 28 dagen en muskuseenden van 35 dagen. Dus arme kalkoenkuiken is helemaal alleen. Mamaeend zorgt er niet voor omdat ze op haar andere eieren blijft zitten. Hij zit nu even apart in de hoop dat hij straks kan aansluiten bij de mamakalkoenen met hun ene kuiken.
Maar ik was even erg verward :')

Ah hoe schattig <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:55

haha... een kalkoekoek :)

hier zit er nog een fazant te broeden, ik weet niet op hoeveel eieren. dus misschien lukt het dit jaar toch nog om zelf kuikens te krijgen. ben benieuwd. zouden eind volgende week uit moeten komen volgens mijn berekening.

het wordt eindelijk mooi weer!! dus ben lekker druk in de tuin, jaarlijks gevecht tegen de slakken en het onkruid :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:02

Ja, ik ga ook zo weer in de tuin bezig :D Grasmaaien, snoeien (van ongewenste bramen), tunnelkas opzetten, paprika's buiten gooien... genoeg plannen.
Gisteren mijn bakken klaar gemaakt, ik ben erg laat dit jaar maar mijn zaad is (nog steeds!) niet binnen :/ hopelijk krijgen we een lange warme zomer, voor mij was het niet zo erg dat het zo lang koud en nat was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:13

Als mijn pakketje binnen is ga ik ook naar de moestuin. Ze hebben nog 2 minuten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:51

Oh geweldig, dat kalkoenkuiken onder de eend. :') Lekker makkelijke tante, beetje je eieren onder andermans' kont leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:20

Stil hier :) Hoe gaat alles?

Dat kalkoenkuikentje is geweldig moonfight!

Hier zijn wij op vakantie en dat heeft voor veel inzichten gezorgd. Er gaat hier heel veel veranderen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:44

Moestuin schreef:

Hier zijn wij op vakantie en dat heeft voor veel inzichten gezorgd. Er gaat hier heel veel veranderen...

Vertel? :D

De moestuin gaat goed hier, de eerste aardbeien al kunnen eten :9 de eendjes leggen zo enthousiast eitjes dat we naast familie, ook aan de buren zijn beginnen uitdelen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:59

Moestuin doet het hier ook goed. Nog wat dingen nagezaaid, maar verder zit er nu alles in. Alleen twee van mijn blauwe bessen struiken zijn dood. Een volgens mij ivm met de vorst in het voorjaar en een geen idee.. Heeft eerst blaadjes gekregen, maar die zijn nooit helemaal uitgekomen :(
Denk dat ik ze ga vervangen tegen honingbessen, die vallen namelijk wel in de smaak hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:13

Solleke_Noah schreef:
Moestuin schreef:

Vertel? :D

De moestuin gaat goed hier, de eerste aardbeien al kunnen eten :9 de eendjes leggen zo enthousiast eitjes dat we naast familie, ook aan de buren zijn beginnen uitdelen.

Het is te veel om uit te leggen, maar een hele belangrijke is het stopzetten van mijn zaak in veevoeder en stalbedekking. Sinds een half jaar is op enkele kilometers van ons hier ook iemand mee gestart. Deze man had al een manege en koopt in per vrachtwagen en levert ook palletten stalbedekking. Wij kunnen dit niet. Wij hebben geen plaats om per vrachtwagen te laten komen en niet de benodigdheden om palletten te laden en lossen. Sinds hij is begonnen is onze verkoop met 90% terug gezakt. Onze stalbedekking was namelijk de topper. Verder gaat er ook qua dieren en moestuin veel veranderen, maar dat is wat veel om nu allemaal uit te leggen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:48

Ben benieuwd moestuin, het zal wel weer meer tijd vrij maken voor andere dingen :+

Hier gisteren toevallig een bijenvolk gevangen.
We waren al bezig om weer bijen te kopen en daar dus weer mee te beginnen maar gisteren liep ik langs een heg en van een afstand zag ik daar boven al een hoop kleine beestjes vliegen. Toen ik wat dichterbij was bleek het een bijenvolk.
Toevallig hadden we vorige week al 2 kasten gekocht dus die konden we zo pakken.

De eerste poging was nog niet goed, blijkbaar zat de koningin daar niet bij dus een grotere tak afgezaagd waar een grotere groep aan hing en hier zat ze schijnbaar wel bij.

Ben benieuwd of ze blijven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:52

Moestuin schreef:

Beetje bokt moe.

Fijne vakantie geniet ervan. *\o/*

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:00

Moestuin schreef:

Hier is het druk dus ik hoef me niet te vervelen :'). Maar de dieren, irissen en moestuin gaan super. De snijbloementuin is best veel werk maar aangezien de moestuin voor het grootste deel door het drukste seizoen heen is heb ik wat meer tijd voor andere dingen.
Vandaag komt mijn nieuwe oppottafel en dan heb ik weer wat meer werkgemak :D .

Vakantie is altijd leuk Moestuin! Het geeft je dan ook ruimte om na te denken over dingen.. Ik hoop dat het voor jullie nu eindelijk de goede kant op gaat.