Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:38

Urbanus schreef:
Captain schreef:
Hoe zijn de maten? Vallen ze kleiner of vergelijkbaar met in Europa?

Kankerverwekkender.

_O-
Moet toch ergens aan sterven.

Anoniem

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:41

Ik vind het sexie als een man voor mij stopt met roken. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:53

verootjoo schreef:
Suliko schreef:
Ik had nog nooit van Temu gehoord, is dit een nieuw soort aliexpress?

Ja helaas wel. Alle rommel die je daar koopt komt rechtstreeks uit China en het moedigt overconsumptie aan. Daarnaast is het net als Ali echt zooi en voldoet het niet aan de standaarden. Ik zou dus nooit die chemische kleding aantrekken en zeker niet bij je kinderen. Om nog maar te zwijgen van de arbeidsomstandigheden die je sponsort.

Tijd dat zulke sites aan banden worden gelegd.

Nou... ik dacht dat dus ook...
Totdat ik recent zag dat bijvoorbeeld The Musthaves artikelen in dezelfde stofjes hebben als op Shein wordt aangeboden. Met andere woorden: Heel veel ogenschijnlijk europese sites zullen hun artikelen goedkoop uit China halen, gooien er 20 euro bovenop et voila! In China zijn ze ook niet gek en kennen ze intussen ook onze maatvoering prima, net als onze kwaliteitswensen.

Ik was enorm verrast toen ik bij Shein bestelde en kwalitatief goede stoffen kreeg, nette kleding. Het is voor mij geen gewoonte, ik koop gewoon wat ik leuk vind, ongeacht waar ik het vind, en nooit veel.

Met betrekking tot die claim van Greenpeace, zie mijn eerste alinea... Ben benieuwd hoe die chemicaliën er onderweg naar Europese inkopers er uit zijn gegaan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:05

Maar the must haves valt toch ook gewoon in de categorie ali/shein en co.

Ik koop daar niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:08

Maar Verootje koopt daar ook niet, ik ook niet trouwens.

Helemaal voorkomen dat je iets koopt wat niet 100% schoon is, is niet te doen en ik heb voor mijn dochter wel wat Zara spullen gehaald speciaal voor school, maar 90% van wat ik koop aan kleding is in Europa geproduceerd.

Maar daar zit een prijskaartje aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:13

Toch sta ik straks weer te zwoegen op de kermis om een Huggywuggy te winnen die waarschijnlijk is gemaakt door iemand die werkdagen maakt van 18 uur en onderbetaald is.

Dat is poedersuiker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:14

verootjoo schreef:
Maar the must haves valt toch ook gewoon in de categorie ali/shein en co.

Ik koop daar niet.

Pretendeert een Nederlands bedrijf te zijn, opgericht door Sabrina van der Donk.
Citaat:
Fashionmusthaves.nl is de meest uitgebreide en snelst groeiende Musthaves webshop van de Benelux op het gebied van mode en accessoires. Dagelijks zijn wij met het team van Fashion Musthaves op zoek naar de nieuwste en leukste betaalbare fashion Musthaves van dit moment. Bijna iedere dag worden er nieuwe producten aan onze webshop toegevoegd met daarbij alle benodigde informatie om deze producten leuk te combineren.

Wij ontwerpen, produceren, stylen en creëren, laat je door Fashion Musthaves inspireren.

Er staat nergens dat het geproduceerd wordt in China.

Niet iedereen is natuurlijk even kritisch op waar hun kleding vandaan komt, ook al wíllen ze geen 'Chinese' rommel. Op basis van het over ons gedeelte, zal menigeen stellen dat het gewoon uit de Benelux komt, niet eens Europa... En dan denk je ook al snel 'goed bezig' te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:15

Urbanus schreef:

Helemaal voorkomen dat je iets koopt wat niet 100% schoon is, is niet te doen en ik heb voor mijn dochter wel wat Zara spullen gehaald speciaal voor school, maar 90% van wat ik koop aan kleding is in Europa geproduceerd.

Ik bedoel ook niet dat jullie daar kopen... Ik doel er op dat menigeen die sites als Ali/Temu/Shein ontwijkt, alsnog via een omweg een hogere prijs betaalt voor de artikelen die daar wel vandaan komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:17

Janine1990 schreef:
Urbanus schreef:

Ik bedoel ook niet dat jullie daar kopen... Ik doel er op dat menigeen die sites als Ali/Temu/Shein ontwijkt, alsnog via een omweg een hogere prijs betaalt voor de artikelen die daar wel vandaan komen.

Ik begrijp je. En ik vind dat dat aan banden gelegd moet worden.

Ik hoop op een wereld waarin alles eerlijk wordt geproduceerd en iedereen een eerlijke prijs krijgt voor het geleverde werk en goede werkomstandigheden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:18

Urbanus schreef:
Toch sta ik straks weer te zwoegen op de kermis om een Huggywuggy te winnen die waarschijnlijk is gemaakt door iemand die werkdagen maakt van 18 uur en onderbetaald is.

Dat is poedersuiker.

Ik weet niet wat een Huggywuggy is ;')
Maar heb je die docu ooit gezien? Ik meende dat het in India/Pakistan/Bangladesh was opgenomen. Ging ook over kinderarbeid... En de strekking was dat met het stoppen met kopen van kleding door kinderen geproduceerd, de kinderen juist veel slechter af zouden zijn.

De documentaire is al wel 10 jaar oud geloof ik, maar destijds waren er een aantal fabrieken die een schooltje hadden voor de kinderen. De kinderen kregen dan ook een paar uur per dag les.
Zouden die fabrieken ophouden met bestaan, waren die kinderen overgeleverd aan het rondlopen op een vuilnisbelt en proberen daar waardevolle spullen te vinden die ze op straat konden verkopen.

Een hels dilemma voor ons westerlingen vond ik dat toen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:25

Ja, ik heb er via Freeagirl eens iets over gezien, dat werken in een textielfabriek de voorkeur heeft boven sekswerk.

Ik denk alleen dat de Shein fabrieken anders zijn. Inhumaner.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:32

Ik begrijp van die docu niet goed waarom ze alleen die twee uitersten willen presenteren.
Beetje goedpraten vind ik dat. Rechtlullen wat zo krom als een hoepel is.

We hebben veel meer opties dan alleen in een slechte fabriek werken of anders maar op de vuilnisbelt of sekswerk te laten doen.
Dat doen we hier toch ook niet met Nederlandse kinderen :?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:35

Nee, maar je kunt daar niet de boel in 1 keer omgooien en alles veranderen naar westerse maatstaven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:46

verootjoo schreef:
Ik begrijp van die docu niet goed waarom ze alleen die twee uitersten willen presenteren.

We hebben veel meer opties dan alleen in een slechte fabriek werken of anders maar op de vuilnisbelt of sekswerk te laten doen.

De docu was alleen maar gefixeerd op de kledingindustrie in die omgeving.
Zoals Urbanus ook zegt, die omslag maak je niet van de een op de andere dag.
Het gaat daar echt om kansarme kinderen, vaak wees of halfwees, daar is geen opvangnet zoals hier in Nederland. En ook dat hier in Nederland is soms niet ideaal.

Is het rechtlullen wat krom is? Naar onze normen en waarden wellicht, maar die kan je niet vergelijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:49

Er zijn in India religies/ religieuze gebruiken die ouders opdragen hun dochter te offeren aan de tempel, wat gewoon neerkomt op kinderprostitutie. Je kunt hier gewoon niet je westerse meetlat langs leggen. Als je zo'n meisje in een fabriek krijgt en ze leert lezen is dat al winst. Voor haar maar ook voor al haar dochters, kleindochters etc. Want die krijgen het beter en zo sterft die religie hopelijk langzaam uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:52

Urbanus schreef:
Nee, maar je kunt daar niet de boel in 1 keer omgooien en alles veranderen naar westerse maatstaven.

Niet in een keer nee, dat hoeft ook niet.

Maar het presenteren alsof wij het zo goed bezig zijn door hun werk te geven omdat ze anders in de prostitutie belanden is niet de waarheid.

Zij zijn zo arm omdat wij zo rijk zijn en de oneerlijke verdeling zelf in stand houden.

Dat mag best belicht worden.
Er zijn prima spullen te koop die wél rekening houden met een eerlijke wereld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:54

Laat maar, je snapt me niet en ik moet een Huggywuggy winnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:58

Het is eigenlijk ook niet echt een biecht, maar mijn drang om de wereld te verbeteren :')

Veel plezier met je huggywuggy

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:05

verootjoo schreef:
Urbanus schreef:

Niet in een keer nee, dat hoeft ook niet.

Maar het presenteren alsof wij het zo goed bezig zijn door hun werk te geven omdat ze anders in de prostitutie belanden is niet de waarheid.

Zij zijn zo arm omdat wij zo rijk zijn en de oneerlijke verdeling zelf in stand houden.

Dat mag best belicht worden.
Er zijn prima spullen te koop die wél rekening houden met een eerlijke wereld.

Zo werd het gelukkig niet gepresenteerd in de docu, meer dat het een dilemma was en dat we misschien niet meteen volledig moeten stoppen met het kopen van dat spul.
Vergeet niet, was 10 jaar geleden he... ;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:27

Captain schreef:
Urbanus schreef:

Kankerverwekkender.

_O-
Moet toch ergens aan sterven.

Dat scheelt, als je nergens anders aan sterft, sterf je uiteindelijk toch aan kanker, dus daar hoef je niet je best voor te doen. :')

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:38

Maar de belangrijkste vraag, wat is nu een Huggywuggy?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:46

Dit is een Huggywuggy := Uit een spel.

Afbeelding

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:03

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagghdidisiehehsbbdds

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:10

verootjoo schreef:

Ik las toevallig net over Shein in de context dat een influencer die het promootte tot inkeer was gekomen

Zo kaartte de ngo Public Eye in 2021 aan dat arbeiders in fabrieken die aan Shein leveren soms tot wel 75 uur per week werkten en maar één dag vrij hadden per maand. En vorig jaar ontdekte Channel 4, door undercover te gaan, dat in minstens twee fabrieken arbeiders dagen van 18 uur maakten. In één fabriek kregen arbeiders nog geen 2 eurocent betaald per kledingstuk; in een andere 4 cent.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:11

Ik biecht op dat ik eigenlijk al vanochtend aan het werk/leren wilde zijn en nu nog steeds ontwijkend gedrag vertoon.