Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:09

Niemand beweert dat daar geen geld heen gaat....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:24

Mizora schreef:
Daarom gaat een kwart van de overheidsuitgaven al direct naar de zorg. Niet een paar miljard, maar bijna 100 miljard.

Wat stel je voor de boel zo laten? We redden het blijkbaar niet op deze manier. Dus links of rechtsom moet er een oplossing voor komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:38

De beste oplossing is om al die buitenlandse zorgmedewerkers, die het VK verlaten hebben na de brexit, hier naartoe te halen.... :D

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:00

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:25

Nou, zoals ik het schrijf is daar dus GEEN controle op QR-codes en loopt jan en alleman zo naar binnen, kuchend en snotterend en wel. En het gaat niet om een feest, concert of uit eten ofzo, maar iets dat toch best belangrijk is: kinderen die nog steeds moeten leren zwemmen.

Ik vind dat je in zo'n situatie nog een beetje voorzichtig moet doen. In die prikstraten of bij zorgverleners wordt er ook nog gevraagd om maskers te dragen en anderhalve meter afstand te houden. In restaurants enzo QR-codes.

En in de zwembranche: geen afstand meer, geen beperkt aantal mensen meer binnen, geen looproutes meer zodat groepen mensen weer allemaal door elkaar krioelen, geen beperkingen meer van ouders en aanhang. En er wordt ook geen QR-code gevraagd dus mensen met een besmetting zitten lekker in zo'n bedompte ruimte uit te wasemen over anderen heen.... dat klopt toch niet 

Ik vond het voorheen ook goor, maar nu zitten we toch echt nog in een spannende situatie....

Omdat er geen qr code controle is loopt iedereen snotterend naar binnen en ook met een besmetting?

Alleen omdat op zo'n moment ongevaccineerden ook naar binnen mogen. Die zullen dus wel ziek zijn. Dat gevaccineerden in het geval van qr controle ook gewoon ziek naar binnen kunnen lopen maakt niet uit.

En bij ons hebben ze nog steeds advies thuis omkleden en ouders buiten wachten.

Mochten afgelopen week kijken maar nu gewoon weer buiten wachten. Vind ik een prima oplossing ipv hutje mutje zitten. Gevaccineerd of ongevaccineerd :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:02

Mizora schreef:
Daarom gaat een kwart van de overheidsuitgaven al direct naar de zorg. Niet een paar miljard, maar bijna 100 miljard.

Het kwartje valt niet !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:08

Of jullie kwartje niet...
Niemand beweert dat er weinig geld naar de zorg gaat.
Maar misschien moeten ze eens goed kijken waar dat geld blijft.
Waar het anders kan.

Of je kan net zoals jullie stug doorgaan met zeggen we veranderen niets. Gaat genoeg geld heen en houden de oogkleppen op. Gewoon geen zorg meer leveren. Dat kan ook...

Doen ze in Afrika ook. Dat is ook een keuze.
Of zoals Amerika alleen voor de rijke. Al zijn er hier ook al genoeg zorgmijders.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:17

Mr de jonge is toch een x aantal miljard "kwijtgeraakt" als in kan niet verklaren waar dat is gebleven

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:20

DuoPenotti schreef:
Of jullie kwartje niet...
Niemand beweert dat er weinig geld naar de zorg gaat.
Maar misschien moeten ze eens goed kijken waar dat geld blijft.
Waar het anders kan.

Of je kan net zoals jullie stug doorgaan met zeggen we veranderen niets. Gaat genoeg geld heen en houden de oogkleppen op. Gewoon geen zorg meer leveren. Dat kan ook...

Doen ze in Afrika ook. Dat is ook een keuze.
Of zoals Amerika alleen voor de rijke. Al zijn er hier ook al genoeg zorgmijders.

Er wordt heel veel gedaan in de zorg.
Managementlagen eruit door zelfsturende teams.
Verbetering en innovatie.

Maar we worden ouder en blijven langer leven.
Dat kost geld.
Het grootste probleem is gekwalificeerd personeel te krijgen en te behouden en die alle diensten willen draaien.

Eerder werd hier gesproken over particuliere klinieken. Die doen alleen maar beperkte (routineuze) behandelingen en operaties. Tijdens kantooruren met alleen dagopnamen.
Die hoeven niet te investeren in opleiding personeel, behandelen van zeldzame of ernstige ziektes en investeren in bijbehorende dure apparatuur en innovatie.
Dat zijn de winstgevende zoegbedrijven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:23

Je moet een paar dingen uit elkaar houden.

Er wordt niet op de zorg bezuinigd, er wordt wel geprobeerd de stijging van de zorgkosten in de hand te houden.
Er wordt een gigantisch deel van onze belastingopbrengsten aan de zorg uitgegeven, maar dat wil niet zeggen dat we al dat geld ook goed en zinnig besteden.
De reden waarom het aantal bedden in de zorg afneemt heeft voor een deel met de kosten te maken, maar voor een groter deel met het feit dat het gemiddelde aantal ligdagen van een patiënt sterk verminderd is. Vroeger lag je bijvoorbeeld met een hernia zes weken op je rug in een ziekenhuisbed, dat doen we niet meer en daar mag je als herniapatiënt alleen maar blij mee zijn.

Waar we dus naar moeten kijken is hoe het geld besteed wordt en wat daaraan verbeterd kan worden. En we moeten ook niet denken dat we met meer bedden de problemen oplossen. Het aantal bedden is echt niet het grote probleem. Voor sommige mensen is het een mooie stok om de overheid mee te slaan, omdat die niet genoeg bedden klaar hadden staan voor een pandemie. Maar je kan je uitgaven voor de zorgkosten niet baseren op de kans dat er een pandemie uitbreekt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 00:29

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 07:53

Dat geldt sowieso voor de meeste mensen in het ziekenhuis. Die cijfers zie ik volgens mij niet meer terug in het weekrapport van het RIVM, alleen voor de overlijdens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:07

Karl66 schreef:
Maar je kan je uitgaven voor de zorgkosten niet baseren op de kans dat er een pandemie uitbreekt.

Ook niet op een beetje griepgolf blijkbaar >;)

Kijk, er is ook een andere kant: De manier van leven gezonder maken. Het is niet complex om de bevolking gezonder te doen eten en meer laten bewegen.
Twee Covid19 voorbeeldjes zijn roken en overgwicht. Dat is zowat net zoveel extra risico als niet vaccineren. Hoeveel aandacht is dáárvoor in vergelijking met vaccineer´verplichting´?!
Helaas is er groot finacieel belang bij de ongezonde levensstijl. Aan alle kanten inclusief de gezondheidszorg.
Aan het eind van die duistere tunnel staan dan vaccinaties en beperkingen voor wel gezond levende, normaal gezonde mensen. Laat ík als gezond levende gezonde bezwaar hebben tegen die beperking van mijn kwali-tijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:13

Het kan zijn dat in Spanje geen anti-rookbeleid gevoerd wordt, maar in Nederland zijn ze daar al lang heel hard aan bezig. Het percentage rokers daalt dan ook gestaag. "Gewoon" illegaal maken is zinloos gebleken, daar druk je de verkoop alleen de illegaliteit mee in.

Het is wel degelijk complex om de bevolking (echt) gezonder te doen eten en meer te laten bewegen. Ook daar zijn al enorm veel campagnes en stappen voor gezet, maar dat heeft tot nu toe nog onvoldoende resultaat opgeleverd.

Daarnaast levert vaccineren in 4-6 weken resultaat. Dat is bij overgewicht niet het geval (bij stoppen met roken is er na 4-6 weken al wel een serieus resultaat geboekt, maar dat blijkt dus weer veel lastiger uit de illegaliteit te houden te zijn).

Of niet-vaccineren een vergelijkbaar risico geeft zeg ik je zo niet na. Daarvoor moet ik diep de cijfers in duiken en daar heb ik geen paar weken voor beschikbaar nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:17

Er zijn hier leefstijl programma's. Je leert dan in een jaar tijd diverse aspecten. Het tweede jaar is het onderhouds programma.
Maar afvallen is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Heel vaak gaat het om zelfbeeld of psychische gesteldheid. Je zal daar eerst mee aan de slag moeten gaan wil je resultaat boeken
Laatst bijgewerkt door purny op 16-10-21 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:18

Mizora schreef:
"Gewoon" illegaal maken is zinloos gebleken, daar druk je de verkoop alleen de illegaliteit mee in.

Ik denk wel dat er een verdien model aan roken zit (of iig heeft t met geld te maken , de sigaretten fabrikanten draaien al best lang mee)

Qua illegaliteit: eens. Dat zouden ze met meer dingen zo moeten bekijken :+

Mensen mogen/moeten zelf leren wat het beste is, en de mensen die dat niet onder de knie krijgen, die zijn af … zo zou t ook kunnen :p

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:48

Karl66 schreef:
Je moet een paar dingen uit elkaar houden.

Er wordt niet op de zorg bezuinigd, er wordt wel geprobeerd de stijging van de zorgkosten in de hand te houden.
Er wordt een gigantisch deel van onze belastingopbrengsten aan de zorg uitgegeven, maar dat wil niet zeggen dat we al dat geld ook goed en zinnig besteden.
De reden waarom het aantal bedden in de zorg afneemt heeft voor een deel met de kosten te maken, maar voor een groter deel met het feit dat het gemiddelde aantal ligdagen van een patiënt sterk verminderd is. Vroeger lag je bijvoorbeeld met een hernia zes weken op je rug in een ziekenhuisbed, dat doen we niet meer en daar mag je als herniapatiënt alleen maar blij mee zijn.

Waar we dus naar moeten kijken is hoe het geld besteed wordt en wat daaraan verbeterd kan worden. En we moeten ook niet denken dat we met meer bedden de problemen oplossen. Het aantal bedden is echt niet het grote probleem. Voor sommige mensen is het een mooie stok om de overheid mee te slaan, omdat die niet genoeg bedden klaar hadden staan voor een pandemie. Maar je kan je uitgaven voor de zorgkosten niet baseren op de kans dat er een pandemie uitbreekt.

Er gaat inderdaad heel veel geld naar de zorg. Kritisch zijn op de besteding is prima en hoort ook met gemeenschapsgeld.

Ziekenhuizen lopen al veel langer tegen grenzen aan. Is het niet met Corona dan wel met een griepgolf. Het aantal ligdagen mag dan korter zijn wat prima is als dat mogelijk is met nieuwe technieken. Verpleeghuizen/bejaardenhuizen hebben ook al jaren geen plek en wanneer je echt niet meer thuis kan wonen is het knokken om een plekje.

Berichten uit, 2017/2018/2016 toen de ziekenhuizen ook vol lagen met griepgevallen.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... demie.html

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuiz ... ogle.nl%2F

https://www.ad.nl/gezond/griepgolf-tref ... ~aae8e106/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:54

Misschien word het dan ook tijd dat iedereen die daar voor in aanmerking komt de griepprik ook haalt, nu is dat 50 % dus dat kan wel hoger. Het dat dat een garantie is want word er een stam niet toegevoegd en komt die wel dan heb je weinig aan de prik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:56

@HC, een griepgolf geeft druk, maar is wel behapbaar voor de zorg in Nederland. De consequenties van zo'n golf zijn in de verste verte niet te vergelijken met die van de pandemie.

Wat roken en overgewicht betreft, ik denk dat je wat te lang uit Nederland weg bent, want voor de bestrijding daarvan is serieuze aandacht. Maar los daarvan, de stijging van de kosten zijn voor het overgrote deel te koppelen aan de vergrijzing. Het gevolg is dat rokers, die minder bijdragen aan de vergrijzing omdat ze gemiddeld genomen korter leven, minder zorgkosten veroorzaken dan niet-rokers.

Citaat:
Uitbannen roken leidt tot hogere zorgkosten
Het volledig uitbannen van roken leidt tot een daling in kosten van rookgerelateerde ziekten. Door het uitbannen van roken neemt de levensverwachting toe en lopen mensen meer kans om op latere leeftijd nog andere ziekten zoals dementie te krijgen. Dit leidt tot extra zorggebruik en -kosten. Deze extra kosten overtreffen de kortetermijn besparingen in kosten van rookgerelateerde ziekten. De totale zorgkosten zullen daardoor stijgen. Gezondheid heeft echter niet alleen een prijs, maar vertegenwoordigt ook een belangrijke waarde en gezond gedrag kan veel opleveren in termen van gezondheid (in't Panhuis-Plasmans et al., 2012).

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... eerde-zorg

Maar wat ik vooral bijzonder grappig aan jouw bijdrage is, is dat je vindt dat er veel meer aan roken en overgewicht gedaan moet worden (wat er al gedaan wordt), omdat het bijna net zo belastend is als de pandemie. Maar die pandemie moeten we dan maar laten waaien volgens jou. Maar waarom kan het niet gewoon en/en zijn? We gaan door met de acties tegen roken en overgewicht, én we bestrijden de pandemie? Dat lijkt me een veel effectievere manier van met de volksgezondheid omgaan, dan de helft van de problemen (die van de pandemie) maar te laten rusten, omdat het HC zijn leefstijl beïnvloedt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:57

Ik haal hem juist niet, die griepprik, omdat het niet zeker is dat die stam ook in de vaccinatie zit en ik echt een week plat lig na de prik. Jaren dat ik hem niet haal word ik meestal ook niet ziek. Begin 2020 was ik voor het eerst echt weer ziek in jaren, dus ik vind die griepprik voor mij teveel nadelen hebben (want van die week plat ga ik ook achteruit)

Ouders en broer halen hem wel altijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:59

Ik haal hem ook ieder jaar. Dit jaar zit ik bij de latere levering. Ouders hebben hem wel al gehad

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:27

Ik vraag me wel af of de griepprik komende jaren ook niet verbeterd kan worden, door bijv de mrna techniek toe te passen. De effectiviteit wordt dan waarschijnlijk hoger en wellicht zijn de bijwerkingen dan ook minder? Als meer mensen hem dan nemen of het werkt beter, dan helpt dat ook de ziekenhuizen in een griep seizoen.

https://www.tnnonline.nl/moderna-gestar ... fpersonen/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:28

Denk dat ook de lage vaccinatiegraad debet is aan de mindere werking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:29

Dat is precies wat Moderna al ruim voor covid voor ogen had: een universele griepprik.
Echter hadden ze daarmee nog geen toestemming voor klinische studies.
Dat zal nu waarschijnlijk makkelijker gaan dus moderna profiteert wat dat betreft echt enorm van de pandemie, kwam voor hun op het goede moment :P

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:30

Ha, ik hoor een complottheorie bevestigd: big pharma did it ..