Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:03

bigone schreef:
Iemand had het over de knuffelende viruswaanzinnigenen en dat dat niet uit te leggen was ivm de maatregelen. Die zullen echt niet vertellen dat ze positief zijn of erg ziek worden want dan hebben ze helemaal geen poot meer om op te staan.
En verder, vakanties, leuke dingen doen, winkelen en je geluk, ik ben al gelukkig dat ik nog redelijk gezond ben en geen Corona heb tot nu toe. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Als ze erg ziek worden, komen ze in het ziekenhuis...
het zou misschien een soort van terug te leiden zijn als ze clusters herleiden tot evenementen.
Dus bijv een cluster stijgingen in (of vlak bij) Den Haag, en dan terugrekenen of er 2 weken terug een evenement was.
Net zoals bij die Tilburse voetbal bijeenkomst, of de Demonstratie op de dam ofzo..
maar dat zal wat ingewikkeld zijn..

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:08

Ik vind de routekaart onduidelijk. Wie weet nou hoeveel positieve tests per 100.000 man is?
Het was duidelijker geweest als ze bijvoorbeeld het aantal positieve testen per week hadden benoemd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:14

purny schreef:
Ik vind de routekaart onduidelijk. Wie weet nou hoeveel positieve tests per 100.000 man is?
Het was duidelijker geweest als ze bijvoorbeeld het aantal positieve testen per week hadden benoemd.

Dat houden ze bij op het Corona Dashboard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:16

Cer schreef:
bigone schreef:
Iemand had het over de knuffelende viruswaanzinnigenen en dat dat niet uit te leggen was ivm de maatregelen. Die zullen echt niet vertellen dat ze positief zijn of erg ziek worden want dan hebben ze helemaal geen poot meer om op te staan.
En verder, vakanties, leuke dingen doen, winkelen en je geluk, ik ben al gelukkig dat ik nog redelijk gezond ben en geen Corona heb tot nu toe. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Als ze erg ziek worden, komen ze in het ziekenhuis...
het zou misschien een soort van terug te leiden zijn als ze clusters herleiden tot evenementen.
Dus bijv een cluster stijgingen in (of vlak bij) Den Haag, en dan terugrekenen of er 2 weken terug een evenement was.
Net zoals bij die Tilburse voetbal bijeenkomst, of de Demonstratie op de dam ofzo..
maar dat zal wat ingewikkeld zijn..

Ook al zouden ze in het ziekenhuis komen, er zijn veel mensen die het vertikken om aan te geven wie hun contacten zijn, vermoed dat deze het zo spelen dat het niet naar Willem Engerd te herleiden is.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:18

Wij hebben ook weer een lastig punt. Volgend weekend zouden we een weekend naar Texel gaan. Vakantiepark wil de datum niet wijzigen, omdat dat vanuit de maatregelen van RIVM (nog) niet nodig is. We zijn met 8 personen uit 5 verschillende huishoudens. Mijn ouders en broertje (1 hh), een vriendin van mijn broertje, mijn zusje en haar vriend (2 hh) en mijn vriend en ik (1 hh). En 2 vakantiehuizen voor 6 personen geboekt. Dus de verdeling van huishouden komt uiteindelijk overeen met de adviezen zoals die er nu zijn.

Mogen niet de datum wijzigen want we zitten binnen 28 dagen voor vertrek, terwijl het park als reactie op AD (https://www.ad.nl/economie/vakantiehuis ... ~ac46618e/ ) aangeeft dat mensen bij hun tot 1 dag voor betrek flexibel de datum mogen wijzigen...

Maar zoals het ernaar uitziet, als je kijkt naar de verwachting van de maatregelen die vanavond worden aangekondigd, mogen we dus niet eens met zijn 8en een strandwandeling maken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:18

purny schreef:
Vakantie in eigen land is geen vakantie vind ik..

Dat ligt denk ik aan je eigen beleving. Ik kom mijn meeste zomervakanties niet veel verder dan eigen erf, maar vind het heerlijk om daar gewoon 3 weken de tijd te hebben voor mezelf en m'n dieren, vrienden en familie. Ik vind thuis zijn heerlijk als ik normaal gesproken de hele week op mijn werk zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:19

purny schreef:

Dat is momenteel 39,4, inderdaad op het Dashboard te vinden :j
(hm, dat zou dan "waakzaam" zijn.. dat lees ik dus vast verkeerd? )
Oh sjit, ik kijk per dag, dat staat op het Dashboard... De routekaart zegt 'per week'..euh.. dan zitten we op tussen 150 en 250 ofzo? Dus Ernstig? Maar dan moet je dus zelf een beetje gaan zitten rekenen... :o?

@Denise: maar je mocht toch al niks met 5 verschillende huishoudens? Of mocht dat wel in een vakantiehuis?
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-10-20 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:21

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Dat houden ze bij op het Corona Dashboard

Maar er gaan volgens mij niet veel mensen op het Dashboard kijken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:23

Ik kijk iedere dag even om te kijken hoeveel besmettingen er in mijn gemeente zijn.
@Cer, minimaal 273... als de besmettingen blijven oplopende komende dagen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-10-20 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:25

@purny wij zijn ook niet de gene die beslissingen maken over het feit of de horeca wel of niet open mag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:26

lenaa_tje schreef:
@purny wij zijn ook niet de gene die beslissingen maken over het feit of de horeca wel of niet open mag.

Uhm? Waar heb ik het over beslissingen van de horeca gehad?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:27

Maar stom dat voor die routekaart dus het aantal besmettingen per 100.000 per week van belang is. Terwijl op het Coronadashboard je alleen het aantal besmettingen per dag ziet en het actuele totaal per 100.000. Is het nu zo moeilijk om duidelijk te zijn... Zet dan ook gewoon het aantal per week er bij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:28

Bloodymary schreef:
Maar stom dat voor die routekaart dus het aantal besmettingen per 100.000 per week van belang is. Terwijl op het Coronadashboard je alleen het aantal besmettingen per dag ziet en het actuele totaal per 100.000. Is het nu zo moeilijk om duidelijk te zijn... Zet dan ook gewoon het aantal per week er bij.

Precies! Dit is toch weer voor veel mensen onduidelijk

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:28

Je kunt toch eenvoudig zelf een rekensommetje maken? Dat is echt geen hogere wiskunde.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:29

purny schreef:
Bloodymary schreef:

Precies! Dit is toch weer voor veel mensen onduidelijk

Die routekaart zegt toch wat de maatregelen zijn?
Ik snap niet zo goed wat daar onduidelijk aan is. Omdat de onderzoekende burgers zelf dan moeten nadenken over of de kleurcodering waakzaam etc. Wel klopt? Of heb ik iets anders gezien.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:30

Nee, die zegt toch niet op welk niveau we zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:30

Ann schreef:
Je kunt toch eenvoudig zelf een rekensommetje maken? Dat is echt geen hogere wiskunde.

Oh maar leg die es uit? want ik zat dus op een ander getal :j
Als ik de weekgrafiek neem kom ik op 233
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-10-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:31

Ann schreef:

Hoe dan? Niet keer 7, want het is niet elke dag hetzelfde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:31

Volgens mij bedoelt Purny dat je nu niet makkelijk kan zien hoeveel besmettingen er per 100.00 per week zijn, waardoor je niet in 1 oogopslag kan zien in welke categorie we zitten en dus welke maatregelen gelden. En dus ook niet goed kan zien welke kant we op gaan.

Ik kan me zo voorstellen dat als we dit op deze manier gaan volgen dat zowel de media als het dashboard ook het aantal besmettingen per 100.000 per week zal gaan laten zien. Of dat je ergens op de site van de rijksoverheid kan zien in welke categorie we nu zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:32

Ann schreef:

Nou sorry hoor maar ik vind dit gewoon heel onduidelijk. Ik heb wel een beperking waarbij dit soort informatie te moeilijk word. En dan zijn er ook nog mensen die een veel grotere beperking hebben.
(Wil het niet als excuus gebruiken maar informatie die kort en bondig is snappen mensen zoals ik meer)
Gewoon een getal dat wanneer er bijvoorbeeld 8000 besmettingen per week zijn er dit niveau is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:33

purny schreef:
Ann schreef:

Nou sorry hoor maar ik vind dit gewoon heel onduidelijk. Ik heb wel een beperking waarbij dit soort informatie te moeilijk word. En dan zijn er ook nog mensen die een veel grotere beperking hebben.
(Wil het niet als excuus gebruiken maar informatie die kort en bondig is snappen mensen zoals ik meer)
Gewoon een getal dat wanneer er bijvoorbeeld 8000 besmettingen per week zijn er dit niveau is.

Maar die route kaart werkte letterlijk met kleuren. Zo als op deze kaart ook gewoon te zien is. Je hoeft niks uit te rekenen.
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:34

purny schreef:

Hoef je niet te zeggen Purny, heeft echt niks te maken met een beperking.. het is onduidelijk :j

Nu is het denk niet de bedoeling dat 'wij' de routekaart zien... (of het moet als een waarschuwing uitgelegt zijn)... dus ook niet dat wij gaan zitten rekenen :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:34

purny schreef:
Ann schreef:

Nou, ik heb die beperkingen niet en rekenen is mijn beroep, maar ik zie het ook niet hoor. Het lijkt altijd wel of de overheid het er een kunst van maakt om informatie voor de mensen zo onduidelijk mogelijk te maken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:35

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

De routekaart geldt voor heel NL. Hier zie ik echt verschillen in regio's.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:36

Nederland is klein, ik zou zeggen overal gewoon dezelfde maatregelen.