Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_Lisaa

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:44

De plus heeft ook een 60+ uurtje, misschien een idee voor sommige hier?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:45

Justme_Lisaa schreef:

De Plus hier doet daar niet aan mee helaas.
Karretjes desinfecteren doen ze hier ook niet, hoorde ik van mijn man.

Ik durf sowieso nergens heen, als ik het krijg, ben ik vrij kansloos.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:52

W.b. De biblebelt zag ik hier idd ook dat zorgpersoneel als boodschap mee kreeg niet de deur uit te gaan, niet maar familie of andere sociale contacten, en dat het ook eigenlijk afgeraden werd naar de kerk te gaan. Moeilijke boodschap om te verkondigen denk ik in zo’n gemeente, maar wel heel belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:57

Waarom zetten niet meer overheden in op samenwerking met de lokale industrie?
Zo wil Zwitserland nu eigen mondkapjes maken (machines zijn al gekocht) en in NL zit ook ruim genoeg Biotech om eigen tests te maken bijvoorbeeld.
Ik mis een beetje het ondernemend denken bij diverse overheden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:01

Sizzle schreef:
Zo wil Zwitserland nu eigen mondkapjes maken (machines zijn al gekocht) en in NL zit ook ruim genoeg Biotech om eigen tests te maken bijvoorbeeld.

Ik zie wel particuliere initiatieven dat ze mondmaskers naaien van stofzuiger zakken.
En bedrijf, Plasma Made uit Staphorst laat mondkapjes maken in China.
Die worden tegen kostprijs afgezet.
Alleen had de overheid er geen belang bij.
Eerste zending is inmiddels al afgenomen door huisartsen en instellingen in de regio.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:03

Justme_Lisaa schreef:

Jammer 42 jaar dus blijf nog even kilometers van de supermarkt weg. Heb er wel over nagedacht om bamboo stok van de moestuin mee te nemen mocht ik naar de winkel gaan om zeker te zijn van de afstand. Maar dat komt zeer waarschijnlijk agressief over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:06

Morrie schreef:
Marcella schreef:
Het is nu 2de zondag stil en dus geen kerkklokken en dat voor streng gereformeerde gemeente.

Hier al voor de 3e zondag in het streng gelovige Huizen.
Alleen de Molukse kerk ging nog door tot vorige week, maar deze week ook niet meer.

Mondkapjes heb ik nog niet gezien op straat, maar ik kom ook niet meer buiten dan iedere dag een rondje om het gebouw waar ik woon te lopen, wel samen met mijn echtgenoot. Als we een tegenligger zien, dan steken we gewoon de straat over. Mijn man doet de boodschappen, ik zit 3 dubbel in de risicogroep, hij maar 1 x vanwege zijn leeftijd. Hij gaat op het 70+ uurtje naar AH, de enige supermarkt die dit heeft en helaas ook het meest slecht bevoorraad.

Ik moet thuis werken en ik heb het nog nooit zo druk gehad, normaal werk ik nog 3 dagen per week, maar alle verloven zijn ingetrokken dus ik moet echt 5 dagen per week aan de pc geplakt zitten.

Sterkte Els!

Hier in klein dorp in bergachtige binnenland van andalusië nagenoeg iedereen met, verrassend veelkleurig, mondkapjes en handschoenen op straat.

Kerk was al gesloten door pastoor en burgemeester vóór de centrale overheid dit deed.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:15

Afbeelding

Defensie levert nog eens 25 beademingsapparaten extra. Het totaal komt daarmee op 65.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:18

tienus63 schreef:
Sizzle schreef:

Ik zie wel particuliere initiatieven dat ze mondmaskers naaien van stofzuiger zakken.
En bedrijf, Plasma Made uit Staphorst laat mondkapjes maken in China.
Die worden tegen kostprijs afgezet.
Alleen had de overheid er geen belang bij.
Eerste zending is inmiddels al afgenomen door huisartsen en instellingen in de regio.

Ja, de particulieren willen wel, maar als de overheid daar een financiele steun in stopt dan kun je ook echt iets goeds doen.
Een klein streeklab gaat zelf natuurlijk geen geld over de balk gooien voor iets wat niemand ondersteund. Als de overheid daar budget voor geeft dan is het allemaal lang niet zo ingewikkeld als men doet voorkomen.
Ik heb het idee dat ze liever afwachten tot het vanzelf weer overwaaid of zo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:28

Eigenijk gaat het hier beter in de supermarkt, een week geleden werd ik zo zenuwachtig van iedereen die er geen rekening mee hield. Nu netjes krijgt iedereen een karretje bij de ingang ook als je voor één ding komt. Mensen wachten op elkaar als ze ook ergens bij willen, de rijen bij de kassa gaan nu goed. Veel mensen met handschoenen aan. Het duurde even maar ik vind het voor nu wel veel fijner om naar de winkel te gaan al is het alleen voor wat ik echt nodig heb.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:28

Bij ons bij de AH krijgt iedereen een schoongemaakt karretje. Beetje jammer dat eenmaal binnen een hoop mensen de kar ergens neerzetten en alsnog los door elkaar heen lopen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:34

bigone schreef:
PSvanLot schreef:
Toevallig staat het net op de liveblog van NOS

[ [url=m/n1mgIL.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is probleem niet , alle van buiten China komende mensen gaan volgens mij in quarantaine, het zijn die zes die nu positief zijn en niet buiten China zijn geweest . Lijkt weinig , zes maar zet het kaartje er maart bij , dat kunnen er zo weer tientallen zijn.

Het probleem is alleen dat dit enkel de mensen zijn, die via de officiële kanalen China binnenkomen en dus bekend zijn. Bijvoorbeeld smokkelaars die Noord Korea in en uitgaan, die zijn niet bekend en gaan vast niet vrijwillig veertien dagen in quarantaine. En het is ook maar de vraag in hoeverre China langs de hele grens controleert op besmettingen en dus weet of er ergens in zo'n regio een uitbraak op het punt van beginnen staat.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:36

Bij de Jumbo waar ik werkzaam ben zijn karretjes verplicht, iedereen moet een karretje zodat wij weten hoeveel personen er in de winkel zijn. Er zijn klanten die dit weigeren en met je in discussie gaan. Ik denk dan echt van op dit moment heb je maar één taak, en dat is doen wat je gevraagd wordt en verder houd je je stil!
Ook hebben wij niet alle kassa’s open, omdat je anders met de 1,5 meter ruimte zit. En dan nóg zijn er klanten die claimen vierde wachtende te zijn. Ik leg ze dan uit waarom de kassa’s dicht zijn. Dan krijg je als reactie ‘kan me niks schelen, jullie hebben zelf die regel ingevoerd dus ik ben gewoon vierde wachtende!’ Op dat moment breekt mijn klomp en zeg ik: ‘oh dus je vindt gratis boodschappen op dit moment belangrijker dan je gezondheid?’
Mede hierom hebben wij nu 2 man beveiliging in de winkel rondlopen, zodat wij dit gezeik niet meer over ons heen krijgen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:39

Wij waren gisteren ook boodschappen aan het doen en daar was een karretje ook verplicht. Karretjes stonden buiten en binnen was een hoekje waar je het karretje schoon kon maken, dat schiet natuurlijk ook niet op. En toen we bij de kassa waren werd ons verteld dat elke persoon een karretje moest hebben, maar dit stond nergens aangegeven dus dat hadden we moeten raden denk ik := Conclusie: bij die winkel was nog ruimte voor verbetering.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:45

Marcella schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Jammer 42 jaar dus blijf nog even kilometers van de supermarkt weg. Heb er wel over nagedacht om bamboo stok van de moestuin mee te nemen mocht ik naar de winkel gaan om zeker te zijn van de afstand. Maar dat komt zeer waarschijnlijk agressief over.

Parelli stick mee :+

Dat de kerken hier niet gesloten kunnen worden heeft direct effect zoals te zien op de kaart van RIVM. Een paar hotspots in de biblebelt.

Ik vraag me dan af wat zij denken als ze de kaart bekijken. God straft de gelovigen harder dan het goddeloze noorden?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:50

Needje schreef:
Bij ons bij de AH krijgt iedereen een schoongemaakt karretje. Beetje jammer dat eenmaal binnen een hoop mensen de kar ergens neerzetten en alsnog los door elkaar heen lopen...

Dat gebeurt mij helaas ook nog weleens. Gewoon nog niet goed genoeg gewend aan het vast blijven zitten aan mijn karretje... Geen onwil

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:50

Sassii schreef:
Bij de Jumbo waar ik werkzaam ben zijn karretjes verplicht, iedereen moet een karretje zodat wij weten hoeveel personen er in de winkel zijn. Er zijn klanten die dit weigeren en met je in discussie gaan. Ik denk dan echt van op dit moment heb je maar één taak, en dat is doen wat je gevraagd wordt en verder houd je je stil!
Ook hebben wij niet alle kassa’s open, omdat je anders met de 1,5 meter ruimte zit. En dan nóg zijn er klanten die claimen vierde wachtende te zijn. Ik leg ze dan uit waarom de kassa’s dicht zijn. Dan krijg je als reactie ‘kan me niks schelen, jullie hebben zelf die regel ingevoerd dus ik ben gewoon vierde wachtende!’ Op dat moment breekt mijn klomp en zeg ik: ‘oh dus je vindt gratis boodschappen op dit moment belangrijker dan je gezondheid?’
Mede hierom hebben wij nu 2 man beveiliging in de winkel rondlopen, zodat wij dit gezeik niet meer over ons heen krijgen.

Echt onbegrijpelijk dat mensen over dit soort dingen stampij gaan maken, boehoe 5 minuutjes langer wachten...

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:51

Inderdaad...

Zeuren dat ze te lang in de rij moeten staan. Dan denk ik echt wat heb je te doen de rest van de dag?! :+

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:53

Naja er zijn vast ook mensen die het druk hebben, maar 5 minuutjes voor je eigen veiligheid en die van de mensen om je heen is echt maar een heel klein offer

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:53

Precies

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:55

Sassii schreef:
Inderdaad...

Zeuren dat ze te lang in de rij moeten staan. Dan denk ik echt wat heb je te doen de rest van de dag?! :+

Werken bijvoorbeeld?
Maar dan nog kun je gewoon geduld hebben uiteraard

LadyMadonna

Destination schreef:
Wij waren gisteren ook boodschappen aan het doen en daar was een karretje ook verplicht. Karretjes stonden buiten en binnen was een hoekje waar je het karretje schoon kon maken, dat schiet natuurlijk ook niet op. En toen we bij de kassa waren werd ons verteld dat elke persoon een karretje moest hebben, maar dit stond nergens aangegeven dus dat hadden we moeten raden denk ik := Conclusie: bij die winkel was nog ruimte voor verbetering.

Dat is imo ook logisch.... voor winkels is deze situatie ook nieuw, die moeten ook even puzzelen wat het handigst werkt

MarlindeRooz

Sassii schreef:
Inderdaad...

Ehm sommige mensen werken (extra) en hebben nog een fulltime studie. :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:56

Sassii schreef:
Inderdaad...

Mmmm volle bak werken? Of denk je dat iedereen thuis zit te wachten tot ze weer naar bed mogen?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:57

Jajaja ik had een beetje achtergrond informatie moeten geven. De wijk waarin ik werk is en slechte wijk waarin de meeste mensen thuis zitten en minstens 5x per dag naar de winkel komen om bier te halen.
Dit zijn dus de zeikende klanten.