Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:46

Echt erg die verhalen van die online bestellingen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:47

Zonnebloem92 schreef:
Ik had ook zo'n 'vriendin' ze had mijn H en M wachtwoord gejat en heel veel besteld, wel even adres en e-mail aangepast zodat ik van niets wist. Uiteindelijk kreeg ik een dagvaarding en moest ik voorkomen.

Nee joh! 8)7
Heb je aangifte gedaan?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:54

:oo whuuuuutt, ik snap echt niet hoe mensen zo kunnen zijn :\

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:56

Echt bizar dat dat gewoon gebeurt :oo ik had daar nog nooit bij stil gestaan eigenlijk!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:56

muppetmayo schreef:
Zo hebben wij een stel in de vriendengroep die altijd mega profiteert. Als we splitten dan bestellen ze allemaal speciaal biertjes en irish coffee, duurste gerechten etc. Als we per persoon betalen dan nemen ze 1 drankje en het goedkoopste van de kaart. We hebben 1 keer op wintersport na een maaltijd op de piste gezegd dat iedereen betaalde wat hij/zij had gegeten, er waren namelijk mensen met een kaal patatje en mensen met een uitgebreide maaltijd en dat vonden we niet eerlijk. Daar hebben ze de hele week nog over lopen zeuren, en de rest van de vakantie bij elke lunch/bar etc vroegen zij vooraf, gaan we splitten of ieder voor zich? :+ En steevast werd daar het gerecht op aangepast.
Ik moet zeggen dat ik echt met veel minder plezier uit eten ga als zij erbij zijn, altijd dat gezeur. Ik vind het echt niet erg om meer te betalen (ik drink meestal minder dan de rest), maar elke keer zo profiteren irriteert mij enorm. Als je er iets van zegt is het niet waar...

Bah, zul je altijd zien dat je met zo'n soort mensen opgescheept zit.

Vreselijk, die verhalen hier over wachtwoord-stelende-"vriendinnen"!
Ik heb ooit eens een tv voorgeschoten voor een vriend, omdat ik Visa had en maandelijks mocht afbetalen. Heeft die jongen heel netjes gedaan, hij betaalde wat en wanneer we afgesproken hadden, dus dat ging gewoon heel correct.
Maar eerlijk, ik doe het liever niet, geld voorschieten. Er zijn een paar uitzonderingen voor wie ik het graag doe, maar verder eigenlijk liever niet, ik zit niet te wachten op achter mijn geld aan te moeten hollen.

Ik ben laatst gaan eten met 3 vriendinnen. We hebben de boel gewoon gesplitst, dat was makkelijker vond ik zelf ook. Ik heb het niet durven uitrekenen, maar zéker weten dat ik te veel betaald heb. Ik heb 50 euro gegeven (totaal rekening van 192 euro) voor 2x cola, 1x hazelnootkoffie, hoofdgerecht ribbetjes (21.50 euro) en een warme wafel (8,nogwat euro). Met mijn eten zit ik dus aan een 30 euro + 2 frisdrank + 1 koffie met extra smaakje. Ja, ik heb duidelijk te veel betaald als ik het zo zie haha.
Tafelgenoten zaten qua hoofdgerechten rond dezelfde prijs, maar hebben wel allemaal meerdere glazen alcohol gedronken.
Ik zal pakweg een 10 euro (en dat heb ik volgens mij naar beneden afgerond) teveel betaald hebben. Dat is geen ramp, het is niet de jackpot - maar het is ook niet helemaal correct, als je het mij vraagt. Ik heb betaald voor dingen die ik niet besteld/gegeten/gedronken heb, en dat zou ik van een ander sowieso niet verwachten.
Nou ja, het was gezellig, en het is dat we zo'n beetje buiten gegooid werden en de rekening snelsnel betaald moest worden :+ We gaan binnenkort weer uit eten, dan ga ik er wel iets beter op letten. Ik vind het doodnormaal om gewoon te betalen voor wat ik besteld heb, maar heel veel meer moet het van mij eigenlijk niet worden.

Edit: niet gierig, maar ook ik ben eens moeten voorkomen voor iets waar ik niks mee te maken had. Mijn vriend had met mijn auto een andere auto getikt (lees: de vrouw die in die geparkeerde auto zat, gooide haar deur open toen mijn vriend voorbij reed) en daar moest ik dan voor voorkomen. Ik lag thuis in mijn bed toen hij die auto raakte, hoezo moet ik dan voorkomen :+ Gelukkig heeft mijn verzekering dat toen allemaal opgelost, en stond mijn vriend wel als 2de bestuurder genoteerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:01

Maar is dat niet gewoon in de haast gebeurd? Je hebt al minder betaald dan de rest dus de intentie is er wel nee? Drie drankjes zijn hier toch al snel 12 euro of zo.
Ik zou hier zelf idd ook niet moeilijk over doen maar volgende keer misschien beter op letten zoals je zegt. Maar ik denk niet dat dit bewust was of zo, dan hadden ze je gewoon een derde laten betalen.

Zonnebloem: hoe is dat afgelopen trouwens? In België kost voorkomen alleen al echt veel geld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:02

Zonnebloem92 schreef:
Ik had ook zo'n 'vriendin' ze had mijn H en M wachtwoord gejat en heel veel besteld, wel even adres en e-mail aangepast zodat ik van niets wist. Uiteindelijk kreeg ik een dagvaarding en moest ik voorkomen.

maar dat is niet gierig maar identiteitsfraude.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat af gehandeld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:05

Relaxed schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Nee joh! 8)7
Heb je aangifte gedaan?

Ja moest wel anders moest ik sowieso voorkomen en betalen.
Heb sowieso overwogen om te betalen, ging om een kleine 300 euro maar de politie raadde me aan om dit niet te doen, wie weet wat voor rekeningen er nog volgde.
3 maanden later kreeg ik een nieuwe dagvaarding, dit keer van de wehkamp, waar ik überhaupt geen account op had.
Dus moest ik nogmaals aangifte doen.
Zij had dus met mijn gegevens een account aangemaakt en wederom dingen besteld, op hetzelfde adres. De politie heeft wel onderzoek gedaan, maar het adres betrof een kraakpand waar niemand ingeschreven stond en her en der mensen sliepen dus geen bewijs jammer genoeg.
Het heeft me wel een hoop stress bezorgd en gelukkig is het na die 2 keer rustig gebleven.
Ze heeft dit wel bij meer mensen geflikt, ze zat aan de drugs en probeerde allerlei dingen om aan spullen of geld te komen.

Dit valt inderdaad niet onder de categorie gierig meer, dit gaat veel verder dan dat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:09

Vond ik ook wel heel gierig of misschien beter op het frauduleuze af. Het heeft in België zelfs de nationale pers gehaald.

Onze huisarts was zwanger. In België heb je recht op moederschapsverlof en krijg je daarvoor een uitkering.
Je dient uiterlijk een week voor de uitgerekende datum te stoppen met werken. Deze regel is er duidelijk om de moeder te beschermen.

Nu had onze huisarts 2 dagen langer doorgewerkt (een huisarts , in een pandemie) en zei de mutualiteit simpel: geen uitkering. Niets.

Na heel wat communicatie heeft ze wanhopig over de situatie getweet. De tweede tweet werd opgepikt door een minister die er woedend op reageerde.
En plots kon er wel betaald worden (minus de eerste week wel te verstaan) en kreeg ze zelfs persoonlijk excuus van de directeur.

Word nog kwaad als ik eraan denk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:15

poes schreef:
Maar is dat niet gewoon in de haast gebeurd? Je hebt al minder betaald dan de rest dus de intentie is er wel nee? Drie drankjes zijn hier toch al snel 12 euro of zo.
Ik zou hier zelf idd ook niet moeilijk over doen maar volgende keer misschien beter op letten zoals je zegt. Maar ik denk niet dat dit bewust was of zo, dan hadden ze je gewoon een derde laten betalen.

Zonnebloem: hoe is dat afgelopen trouwens? In België kost voorkomen alleen al echt veel geld.

Het moest idd nogal snel gaan, dus ik denk ook dat het vooral daar aan ligt hoor!
Ik ben uit nieuwsgierigheid even de menukaart gaan bekijken - cola is 2.50, de koffie was 3.50. Hoofdgerecht was 21, dessert 8.50 = 38 euro.
Het prijsverschil tussen mijn eindrekening en die van mijn tafelgenoten zit hem vooral in de alcoholische drankjes; als mijn tafelgenoten meerdere glazen van 6-8 euro per glas bestellen, loopt het natuurlijk snel op. Als iedereen dat doet, split je de boel gewoon, maar als daar iemand zoals ik tussen zit, die geen alcohol drinkt, voel je je de pineut haha, ook al bedoelen mijn tafelgenoten dat zeker niet zo, dat weet ik gelukkig wel!

Het is geen ramp - maar zelf zou ik dat van iemand anders niet toelaten, dat die meer betaalt dan hij/zij moet, omdat ik duurdere dingen/meer bestel. Tot daar aan toe dat het betalen snel moet gaan, daar heb ik begrip voor - maar ik ben zo iemand die dat achteraf wel wilt rechtzetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:25

Lastig.

In de haast met enkel wijntjes op zie ik mezelf hier ook wel deze fout maken haha.

Ik zou het zelf niet meer rechtzetten voor die 12 euro maar op je betaalde bedrag is het ook niet weinig.

Mijn man schiet vaak voor neemt het rekeningetje mee en berekent het dan achteraf. Dat is wel het makkelijkst vind ik! Onlangs gaan eten. Lang blijven tetteren, plots sloot restaurant dus we moesten ook door en dus maar rekening gesplit.
Pas achteraf besefte ik dat dat ook echt niet gelijk kon geweest zijn. Daar stuur ik dan wel een berichtje achteraan of de rest nog geld terug wil…

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:26

Poekkie schreef:
Nouja, dan gaan jullie duidelijk anders om met verhuizen dan wij. Ik denk dat ik bij de meesten van jullie als ‘helper’ gewoon weg zou gaan na een paar uur.

Vorige keer toen we aan het schilderen waren bij mijn beste vriendin, ze ze tegen haar vader dat het even niet uit kwam toen die langskwam. Wij vonden dat allemaal de enige normale reactie. Maargoed, als je verhuizen ziet als een feestje dan kan alles natuurlijk :p

Een feestje is heel wat anders.

Wij kregen ook onverwacht kijkers. Even snel laten zien en toen gezegd sorry we gaan weer door. Zijn druk bezig.

Wij verhuisden met zo min mogelijk hulp. Loop je niet teveel elkaar in de weg. Eten drinken etc. Alles wel geregeld. Veel te blij dat iemand zijn vrije dag aan ons helpen wil besteden. :j

Toppunt van gierigheid. Jarenlang met mij meerijden naar het werk en zelf km vergoeding ontvangen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:39

Met wijn let ik tegenwoordig erg op met uit eten gaan, haha. Ik drink in principe niet, maar bijna alle tafelgenoten wel. Hadden twee flessen besteld. Ze drongen aan of ik iets wilde proeven, dus proefde uiteindelijk 1 slokje. En ineens was ik ook een wijndrinker die voor de wijn mocht aftikken.
Zelfde toen mensen een keer wijn wilden bestellen voor de tafel en vroegen of ik ook wilde. Ik zei 'misschien'. Uiteindelijk niks gehad. Maar toen ook tikkie voor de wijn gehad.

Win is bij mij dus gewoon altijd 'nee' nu :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:43

Ik heb een keer samen met een kennis ergens heen gereden, ging om best veel kilometers, gingen beiden naar dezelfde cursus. De keer daarna vroeg ik of we dan met haar auto konden gaan zodat het eerlijk verdeeld was, in eerste instantie zei ze ja maar dag vantevoren was het opeens "mijn man heeft de auto nodig dus kunnen we toch met jouw auto"?

Geen probleem maar nooit meer wat gehoord over de brandstofkosten. Toen heb ik er uiteindelijk toch zelf om gevraagd en deed ze alsof haar neus bloedde. Mocht uiteindelijk toch een tikkie sturen maar ging niet van harte.

Ik ben haar ook een keer komen helpen toen ze er flink doorheen zat, ze vroeg of ik haar in de tuin kon helpen, eigenlijk had ik daar zelf op dat moment ook niet echt de energie voor maar vooruit. Toen ik zelf er doorheen zat bood ze aan een maaltijd langs te brengen, super fijn! Hele maaltijd alleen nooit gezien...

Toen maar een punt erachter gezet.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:56

Ik heb ook wel eens positiekleding uitgeleend, op mijn kosten naar haar opgestuurd, wel met de melding dat ik het graag weer terug wilde hebben . Helemaal prima ze was heel blij. Paar maanden na haar bevalling gevraagd naar de kleding, ze droeg het nog maar zou het terugsturen als ze het niet meer nodig had.

Weer paar maanden later gevraagd naar de kleding, stond in een zak op zolder, ze zou het tevoorschijn halen en opsturen. Nooit meer wat van gehoord.

Paar maanden later(ik was inmiddels pril zwanger, nog niet verteld maar had de kleding dus echt nodig) weer gevraagd. Had haar man het in de kledingcontainer gegooid en dat was het. Ik was te verbluft om direct te reageren en van haar uit kwam er ook geen excuses of aanbieding tot oplossen ofzo. Week later gereageerd dat ik het niet zo netjes vond en dat ze ook niet met een oplossing kwam. Toen zei ze ja wat moet ik doen dan, ik heb de kleding niet meer. Dus ik nou je had kunnen aanbieden om het te vergoeden ofzo, weet niet eens of ik dat toen nodig had gevonden maar de complete desinteresse werd ik een beetje pissig van. Toen bood ze toch aan om 75 euro over te maken, vond ik eigenlijk teveel maar toen dacht ik ook je bied het zelf aan en was al flink geirriteerd.

Moest wel even wachten tot ze haar eerste salaris gehad had want ze zou met nieuw werk beginnen. Prima, 1.5 maand later nog niets(terwijl we wel regelmatig app contact hadden). Kreeg ik opeens een foto dat ze een grote Lego Boomhut voor zichzelf besteld hadden en aan het maken waren. Behoorlijk duur ding dus toen heb ik ook maar gevraagd of ze die 75 euro nog ging overmaken... Dat deed ze toen gelijk.

Echt als ze gewoon gelijk aangeboden had de kleding te vergoeden had ik waarschijnlijk gezegd joh laat maar zitten. Nu heb ik 75 euro gekregen en haar daarna nooit meer gesproken :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:24

simongek schreef:
Poekkie schreef:
Nouja, dan gaan jullie duidelijk anders om met verhuizen dan wij. Ik denk dat ik bij de meesten van jullie als ‘helper’ gewoon weg zou gaan na een paar uur.

Vorige keer toen we aan het schilderen waren bij mijn beste vriendin, ze ze tegen haar vader dat het even niet uit kwam toen die langskwam. Wij vonden dat allemaal de enige normale reactie. Maargoed, als je verhuizen ziet als een feestje dan kan alles natuurlijk :p

Een feestje is heel wat anders.

Wij kregen ook onverwacht kijkers. Even snel laten zien en toen gezegd sorry we gaan weer door. Zijn druk bezig.

Wij verhuisden met zo min mogelijk hulp. Loop je niet teveel elkaar in de weg. Eten drinken etc. Alles wel geregeld. Veel te blij dat iemand zijn vrije dag aan ons helpen wil besteden. :j

Toppunt van gierigheid. Jarenlang met mij meerijden naar het werk en zelf km vergoeding ontvangen.

Als koppen een winkel uitbaten, met 1 auto komen, en 2 keer vergoeding ontvangen.
En je medewerkers extra uren en/of opslag weigeren want “budget”.
Mijn ex bazen, dames en heren …

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:25

poes schreef:
Lastig.

In de haast met enkel wijntjes op zie ik mezelf hier ook wel deze fout maken haha.

Ik zou het zelf niet meer rechtzetten voor die 12 euro maar op je betaalde bedrag is het ook niet weinig.

Mijn man schiet vaak voor neemt het rekeningetje mee en berekent het dan achteraf. Dat is wel het makkelijkst vind ik! Onlangs gaan eten. Lang blijven tetteren, plots sloot restaurant dus we moesten ook door en dus maar rekening gesplit.
Pas achteraf besefte ik dat dat ook echt niet gelijk kon geweest zijn. Daar stuur ik dan wel een berichtje achteraan of de rest nog geld terug wil…

Dat was bij ons dus ook het geval. Plots ging de radio uit en alle lichten aan, "rekenen jullie even af dames?" We schrokken ons een bult haha, het was ook echt ocharme maar 21.20u.. We hebben met snel te zijn het bedrag naar boven, naar 200 euro afgerond en door 4 gedeeld. Maarja - als je dan uitrekent, kom ik er wel duurder vanaf, en dat wringt wel een beetje. Niet genoeg om er achteraf nog iets van te zeggen, het gaat om 12 euro, niet 120, maar wél genoeg om de volgende keer alerter te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:37

Eigenlijk gaat het om €10, want ik gok dat er €8 fooi is gegeven bij het afronden naar €200. Anders heeft er nu iemand €8 extra in zijn zak zitten :')

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:40

Ik lees echt bizarre dingen hier. Dat soort mensen kun je toch geen vrienden noemen? -O-

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:38

Moderatoropmerking:
Dit bericht is tegen de regels geformuleerd. Het is niet de bedoeling om bokkers te bespreken
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 03-02-22 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tegen de regels.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:40

LWDaisy schreef:
Dat was bij ons dus ook het geval. Plots ging de radio uit en alle lichten aan, "rekenen jullie even af dames?" We schrokken ons een bult haha, het was ook echt ocharme maar 21.20u.. We hebben met snel te zijn het bedrag naar boven, naar 200 euro afgerond en door 4 gedeeld. Maarja - als je dan uitrekent, kom ik er wel duurder vanaf, en dat wringt wel een beetje. Niet genoeg om er achteraf nog iets van te zeggen, het gaat om 12 euro, niet 120, maar wél genoeg om de volgende keer alerter te zijn :)

Ik denk dat het wel meevalt. €30, plus smaakjeskoffie a €5, plus 2 cola a €4, Dan hou je €7 over en dan moet je daar je fooi nog vanaf halen :Y) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:53

ista schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is tegen de regels geformuleerd. Het is niet de bedoeling om bokkers te bespreken

Jeetje :oo
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 03-02-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote veranderd.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:08

Moestuin schreef:
Eigenlijk gaat het om €10, want ik gok dat er €8 fooi is gegeven bij het afronden naar €200. Anders heeft er nu iemand €8 extra in zijn zak zitten :')

Ik heb cash betaald aan degene die met de kaart betaalde :) Geen idee of/hoeveel fooi zij gegeven heeft.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:11

ista schreef:
LWDaisy schreef:

Ik denk dat het wel meevalt. €30, plus smaakjeskoffie a €5, plus 2 cola a €4, Dan hou je €7 over en dan moet je daar je fooi nog vanaf halen :Y) :+

Ik heb het hierboven al vermeld - ik heb het uit nieuwsgierigheid (grappig, daar zit het woord gierig in haha) opgezocht, mijn eindrekening was 38 euro :)
Het is geen fortuin he, die 12 euro - maar als niet-drinker loop je er vaker tegenaan. In mijn situatie snap ik het hoor, het moest snelsnel gaan, en het is ook maar 12 euro - maar als dat elke keer gebeurt als niet-drinker tikt het wel aan hoor, en betaal je een hoop alcohol die je zelf niet drinkt :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:54

Wij maken altijd gebruik van de app 'Wie betaalt wat'. Nooit meer gezeur over geld! Degene die achter staat betaalt. Zit je een keer krap bij kas kan iemand anders betalen. Je kunt zelfs de bedragen per persoon aanpassen. En gaat er een keer iemand niet mee, dan wordt alsnog de tussenstand goed berekend :)

Ik betaal vaak een keer extra als het loon net binnen is, ik ben niet zo goed met geld en dan mogen zij aan het einde van de maand weer betalen :')

Doe het al jaren, nooit gezeur!