Fearn schreef:Hoi, weet iemand wat dit fenomeen is?
Kan het een soort slaapverlamming zijn?
De laatste tijd slaap ik niet zo goed en heb ik vaak dat ik "half" in slaap val; dus dat ik eigenlijk bewust ben van dat ik nog niet volledig slaap, maar tegelijkertijd wel al dingen kan dromen.
Ik voelde bijvoorbeeld heel realistisch dat ik door mijn kamer wandelde en ik hoorde ook een geluid, maar ik werd heel angstig want het was het geluid van mijn ventilator, terwijl ik 100% zeker wist dat ik hem niet aan had gezet.
Een paar minuten later word ik wakker, nog liggend in bed en de ventilator inderdaad uit, geen geluid. Maar het wakker zijn zelf voelde net zo realistisch als het slapen. Ik moest ook echt even opstaan, lamp aan, eten en drinken voordat ik weer wat tot zinnen kwam..
Iets soortgelijks had ik laatst ook maar dan wel na een diepe slaap; een (nare) droom leek zó realistisch dat ik na het wakker worden echt lange tijd nodig had om te beseffen dat ik echt wakker was. Ik was ook echt emotioneel (ik droomde iets ergs) en ik kon dat moeilijk loslaten.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Bij verhalen over slaapverlamming lees ik vooral iets over dat mensen het gevoel hebben dat ze stikken of dat er iemand bij ze in de kamer is, nu heb ik dat gelukkig niet maar de dingen die ik "meemaak" voelen vaak wel eng/naar ofzo.
Dat zijn hypnagoge hallucinaties. Ik heb het regelmatig.