Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:21

Kairos schreef:
Waarom wordt een vaccin tegen Japanse encefalitis alleen aangeraden als je langer dan 3 maanden in risicolanden blijft? Een virus wat hersenontsteking kan veroorzaken kan je toch in 1 dag ook al oplopen?

Ik vermoed dat de bijwerkingen van het vaccin ernstiger worden beschouwd dan de kans op het krijgen van encefalitis.

carineken

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:30

Het het gaat met een gezin die hier een volg topic hadden: ze waren bezig met hun huis aan het verbouwen en hadden in hun paardenparadijs/tuin een heuvel en een vijver, als ik me niet vergis hadden ze qua paarden een halfinger en iets kleiners.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:46

Ik denk dat je bokker Chasey bedoeld. Zij is inderdaad niet actief meer op Bokt helaas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:05

c_alsemgeest schreef:
Waarom heten jonge wolven welpjes, en geen puppy's? :')

Mijn eerste ingeving was verschil wild dier <-> gedomesticeerd dier. Maar dat klopt ook niet, want hyena's hebben wel puppy's.

Wikipedia zegt er dit over:
Citaat:
Een welp is een jong van verschillende dieren uit de orde van de roofdieren.

Bekende welpen zijn de jongen van wolven, tijgers en leeuwen, maar ook het jong van bijvoorbeeld een beer en een otter wordt welp genoemd.

Ook bij de hond, wordt een jong aangeduid als welp, maar pasgeboren honden worden pup(py) genoemd. Bij de huiskat worden pasgeboren jongen kittens genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Welp_(jong)

Kortom: als we voortaan wat oudere jonge honden en katten ook welpjes noemen klopt het weer helemaal :+ .

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:07

Britta31 schreef:
Ik kreeg een tip van een cliënt van de thuiszorg,als een vlek er niet uit wil, hoort het er op :D

Bij ons in de familie zijn dat schone vlekken :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 21:34

Roodvos schreef:
c_alsemgeest schreef:
Waarom heten jonge wolven welpjes, en geen puppy's? :')

Mijn eerste ingeving was verschil wild dier <-> gedomesticeerd dier. Maar dat klopt ook niet, want hyena's hebben wel puppy's.

Wikipedia zegt er dit over:
Citaat:
Een welp is een jong van verschillende dieren uit de orde van de roofdieren.

Bekende welpen zijn de jongen van wolven, tijgers en leeuwen, maar ook het jong van bijvoorbeeld een beer en een otter wordt welp genoemd.

Ook bij de hond, wordt een jong aangeduid als welp, maar pasgeboren honden worden pup(py) genoemd. Bij de huiskat worden pasgeboren jongen kittens genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Welp_(jong)

Kortom: als we voortaan wat oudere jonge honden en katten ook welpjes noemen klopt het weer helemaal :+ .

Aaaaah... lastig wel :+

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 03:07

Hoi, weet iemand wat dit fenomeen is?
Kan het een soort slaapverlamming zijn?

De laatste tijd slaap ik niet zo goed en heb ik vaak dat ik "half" in slaap val; dus dat ik eigenlijk bewust ben van dat ik nog niet volledig slaap, maar tegelijkertijd wel al dingen kan dromen.

Ik voelde bijvoorbeeld heel realistisch dat ik door mijn kamer wandelde en ik hoorde ook een geluid, maar ik werd heel angstig want het was het geluid van mijn ventilator, terwijl ik 100% zeker wist dat ik hem niet aan had gezet.

Een paar minuten later word ik wakker, nog liggend in bed en de ventilator inderdaad uit, geen geluid. Maar het wakker zijn zelf voelde net zo realistisch als het slapen. Ik moest ook echt even opstaan, lamp aan, eten en drinken voordat ik weer wat tot zinnen kwam..

Iets soortgelijks had ik laatst ook maar dan wel na een diepe slaap; een (nare) droom leek zó realistisch dat ik na het wakker worden echt lange tijd nodig had om te beseffen dat ik echt wakker was. Ik was ook echt emotioneel (ik droomde iets ergs) en ik kon dat moeilijk loslaten.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Bij verhalen over slaapverlamming lees ik vooral iets over dat mensen het gevoel hebben dat ze stikken of dat er iemand bij ze in de kamer is, nu heb ik dat gelukkig niet maar de dingen die ik "meemaak" voelen vaak wel eng/naar ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:23

Fearn schreef:
Hoi, weet iemand wat dit fenomeen is?
Kan het een soort slaapverlamming zijn?

De laatste tijd slaap ik niet zo goed en heb ik vaak dat ik "half" in slaap val; dus dat ik eigenlijk bewust ben van dat ik nog niet volledig slaap, maar tegelijkertijd wel al dingen kan dromen.

Ik voelde bijvoorbeeld heel realistisch dat ik door mijn kamer wandelde en ik hoorde ook een geluid, maar ik werd heel angstig want het was het geluid van mijn ventilator, terwijl ik 100% zeker wist dat ik hem niet aan had gezet.

Een paar minuten later word ik wakker, nog liggend in bed en de ventilator inderdaad uit, geen geluid. Maar het wakker zijn zelf voelde net zo realistisch als het slapen. Ik moest ook echt even opstaan, lamp aan, eten en drinken voordat ik weer wat tot zinnen kwam..

Iets soortgelijks had ik laatst ook maar dan wel na een diepe slaap; een (nare) droom leek zó realistisch dat ik na het wakker worden echt lange tijd nodig had om te beseffen dat ik echt wakker was. Ik was ook echt emotioneel (ik droomde iets ergs) en ik kon dat moeilijk loslaten.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Bij verhalen over slaapverlamming lees ik vooral iets over dat mensen het gevoel hebben dat ze stikken of dat er iemand bij ze in de kamer is, nu heb ik dat gelukkig niet maar de dingen die ik "meemaak" voelen vaak wel eng/naar ofzo.

Dat zijn hypnagoge hallucinaties. Ik heb het regelmatig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:23

Hoe komt het dat als je een zin in Bv Duits wil zeggen,je het in je hoofd wel “goed” zegt,maar als je het echt wilt zeggen het klinkt alsof je dronken bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:24

Britta31 schreef:
Hoe komt het dat als je een zin in Bv Duits wil zeggen,je het in je hoofd wel “goed” zegt,maar als je het echt wilt zeggen het klinkt alsof je dronken bent.

Oh dat is herkenbaar :j
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:02

Dat heeft met je spieren te maken en de aansturing. Iets met logopedie. Dat zijn bewegingen die je niet vaak maakt met je mond en keel. Daarom is het moeilijk. In je hoofd fantaseer je er op los natuurlijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:47

Hoe kan een t-shirt helemaal stuk uit de wasmachine komen?
Zelfde machine, programma, wasmiddel en dit is me nog nooit eerder gebeurd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:51

Palmera schreef:

Iets scherps in meegewassen?

En stuk in welke zin? Grauw? Gescheurd? Volledig in stukken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:11

Jolliegirl schreef:
Palmera schreef:

Iets scherps in meegewassen?

En stuk in welke zin? Grauw? Gescheurd? Volledig in stukken?

Niks scherps meegewassen en binnenkant wasmachine is al gecheckt, niks scherps
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:49

Is het al een ouder shirt? Dat de stof "gaar" was en deze wasbeurt net teveel van het goede was?
Of er is misschien iets zwaars (een spijkerbroek ofzo) in verstrikt geraakt tijdens het wassen?
Of misschien per ongeluk bij het dichtdoen van het deurtje klem gezeten?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:34

Is die (deels?) langs een naad gescheurd? Dan denk ik gewoon een zwakke plek in het kledingstuk, ergens achter blijven hangen op een ongelukkige draai in de wasmachine en dan is dat zo gebeurd, zeker als het ook nog eens dun, oud of slechte kwaliteit is.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:59

Ik had op school een soort muizen/knaagdierachtige die aan je konden blijven kleven als ware.
Weet iemand hoe die dieren heten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:06

Memories schreef:
Is die (deels?) langs een naad gescheurd? Dan denk ik gewoon een zwakke plek in het kledingstuk, ergens achter blijven hangen op een ongelukkige draai in de wasmachine en dan is dat zo gebeurd, zeker als het ook nog eens dun, oud of slechte kwaliteit is.

Geen naad, en echt oud ook niet.

Ben bekend met slijtageplekken, maar niet op dit niveau, zeg maar :+

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:03

Ik gok misschien blijven haken aan een open rits of een knoopje of haakje (bv bh-haakje) en toen is gaan scheuren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:47

fotolijstje schreef:
Ik had op school een soort muizen/knaagdierachtige die aan je konden blijven kleven als ware.
Weet iemand hoe die dieren heten?

Gerbil of chinchilla?
Of gewoon een ratje?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:56

Dit beestje?

Afbeelding

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:10

Dankje voor het meedenken.
Het was echt meer muisachtig klein, ik herinner ze niet zo goed meer helaas maar ze bleven echt aan je plakken

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:35

fotolijstje schreef:
Dankje voor het meedenken.
Het was echt meer muisachtig klein, ik herinner ze niet zo goed meer helaas maar ze bleven echt aan je plakken

Was het geen dwerghamster?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:52

ik heb het gevonden!!! Na heel lang zoeken.

Afbeelding
:') :') :')

De relmuis!!! Zo heette die

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:06

Leuk dat je het toch zelf hebt gevonden!