Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:55

karuna schreef:
Citaat:
RIVM: vaccins beschermen ook goed tegen overdracht deltavariant
Coronavaccins beschermen ook goed tegen overdracht van de deltavariant van het virus, schrijft het RIVM op basis van onderzoek met data uit augustus en september. Volledig gevaccineerde mensen die toch besmet raken, dragen het virus 63 procent minder vaak over aan ongevaccineerde huisgenoten dan besmette mensen die niet waren gevaccineerd.

Eerder concludeerde het RIVM al dat de vaccins beschermen tegen overdracht van de alfavariant. Dat onderzoek was gebaseerd op informatie uit bron- en contactonderzoek uit de maanden februari tot eind mei, toen die variant van het virus nog dominant was in Nederland.

De vaccins beschermden iets beter tegen overdracht van alfa dan tegen overdracht van delta, maar het RIVM noemt de bescherming tegen overdracht van de nu dominante variant toch "aanzienlijk".

Bron nos

Er zijn nu eindelijk cijfers over de besmettelijkheid van gevaccineerden. Het scheelt dus echt aanzienlijk in besmettelijkheid

Wat een mooi en positief bericht!!!

Soms denk ik wel eens …. geef gevaccineerden een bepaald geldbedrag als zijnde een ingecalculeerd bedrag voor je ziekenhuiszorg waar je nu hoogstwaarschijnlijk geen aanspraak meer op hoeft te maken door je vaccinatie.
Dat stimuleert misschien ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:58

Overigens is het nu ook heel rustig over nog nieuwere varianten.
Hopelijk blijft dat zo.
Of is dat iets wat in de winter weer meer voor gaat voorkomen of hoe dat te zien?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:09

1,5 meter staat nog altijd als advies in de basisregels. Afbeelding

Wij houden ons er ook zoveel mogelijk aan. Zijn nu wel diverse keren naar de horeca geweest, maar de op elkaar gestampte horeca vermijden we. 2 keer uit eten geweest met de naaste familie (van beide kanten een keer met ouders en broer/zus) en toen normaal aan tafel gezeten zonder 1,5 meter. Maar ook alleen met hun geen afstand gehouden, en dat was voor het eerst sinds maart 2020.
Bij het teamuitje, ruim 30 personen, waren de tafels op 1,5 meter gedekt en hadden we een eigen zaal. Niet alle teamleden zijn kritisch en supervoorzichtig, maar degenen die het organiseerden hebben wel rekening gehouden met de voorzichtige. <3
Ik zou zelf absoluut niet naar dat soort feestjes gaan. Maar vraag me wel af wat voor mij het meeste afweegt, de voorzichtigheid of om het als excuus te gebruiken om er onder uit te komen, want ik hou sowieso niet van dat soort feestjes/gelegenheden waar mensen op elkaar staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:22

Amy223 schreef:
Fitzroy schreef:
Je bent een oen als je geen vaccinatie laat doen :+

Je bent een egoïst als je over het lichaam van een ander beslist :D

Zwangere vrouwen doen niets anders.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:07

DuoPenotti schreef:
Overigens is het nu ook heel rustig over nog nieuwere varianten.
Hopelijk blijft dat zo.
Of is dat iets wat in de winter weer meer voor gaat voorkomen of hoe dat te zien?

Dit zei ik vanmorgen nog tegen mijn werkgever dat het rustig is onder de nieuwe varianten al best een tijd.

Ik ben wel benieuwd naar de winter periode... Denk dat het wel weer pittig gaat worden maar om toch positief te blijven denken hoop ik dat het mee gaat vallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:09

Vayo wat zou er schadelijk zijn aan handen wassen, afstand houden tot vreemden en thuisblijven bij klachten? Je komt dan toch nog wel in aanraking met dingen om je weerstand op orde te houden maar je maakt een hoop minder mensen ziek door rondspetterende virussen. Alleen maar fijn toch? Dan ben je zelf ook minder vaak snotterig of ziek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:16

Vayo schreef:
pmarena schreef:
Ik probeer ook zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te bewaren en ga liever niet naar gelegenheden waarbij ze daar niet goed op letten. Daarom baal ik ook zo van die zwemles dat het daar veel te druk is....

Te veel mensen in een kleine, bedompte ruimte, te dicht op elkaar in de kleedruimtes en voor-tijdens-na de lessen, geen QR-codes en er wordt allerlei aanhang meegesleept van snotterige kinders enzo.... ik vind het echt onverantwoord dat ze de regels daar helemaal losgelaten hebben -O-

Ergens snap ik je, maar als daar enkel gezonde mensen komen die gevaccineerd zijn loop je toch weinig risico? Als vervolgens de mensen waarmee je in contact komt ook gevaccineerd zijn, is er toch ook weinig risico?
Natuurlijk snap ik dat mensen liever geen Corona krijgen dan wel, dat heb ik zelfs al met griep of een simpele flinke verkoudheid.

Met bovenstaande situaties hebben de meesten nooit zo gedacht op momenten dat veel mensen verkouden waren of er veel griep was. En nu vind ik dat we daar weer terug naar toe moeten, omdat we inmiddels allemaal gevaccineerd en beschermd kunnen zijn.

[KNIP]

Nou, zoals ik het schrijf is daar dus GEEN controle op QR-codes en loopt jan en alleman zo naar binnen, kuchend en snotterend en wel. En het gaat niet om een feest, concert of uit eten ofzo, maar iets dat toch best belangrijk is: kinderen die nog steeds moeten leren zwemmen.

Ik vind dat je in zo'n situatie nog een beetje voorzichtig moet doen. In die prikstraten of bij zorgverleners wordt er ook nog gevraagd om maskers te dragen en anderhalve meter afstand te houden. In restaurants enzo QR-codes.

En in de zwembranche: geen afstand meer, geen beperkt aantal mensen meer binnen, geen looproutes meer zodat groepen mensen weer allemaal door elkaar krioelen, geen beperkingen meer van ouders en aanhang. En er wordt ook geen QR-code gevraagd dus mensen met een besmetting zitten lekker in zo'n bedompte ruimte uit te wasemen over anderen heen.... dat klopt toch niet :=

Ik vond het voorheen ook goor, maar nu zitten we toch echt nog in een spannende situatie....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:18

Spenk schreef:
Vaccinatie is de uitweg. Ik vraag me echt af wat mensen dan als andere oplossing zien?

Jij víndt het de uitweg.
In vind dat het een uitweg bíedt: Door vaccinatie is er bescherming tegen de ernstigste gevolgen en dat maakt het opbouwen van eigen, natuurlijke weerstand mogelijk.
Dát, een natuurlijke weerstand is (imo) de oplossing.
Vaccineren zal eindeloos herhaald moeten worden tot..... er een natuurlijke weerstand is.
Vaccineren is in dit geval symptoombestrijden omdat Covid niet van de wereld gaat verdwijmen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:20

karuna schreef:
Citaat:
RIVM: vaccins beschermen ook goed tegen overdracht deltavariant
Coronavaccins beschermen ook goed tegen overdracht van de deltavariant van het virus, schrijft het RIVM op basis van onderzoek met data uit augustus en september. Volledig gevaccineerde mensen die toch besmet raken, dragen het virus 63 procent minder vaak over aan ongevaccineerde huisgenoten dan besmette mensen die niet waren gevaccineerd.

Eerder concludeerde het RIVM al dat de vaccins beschermen tegen overdracht van de alfavariant. Dat onderzoek was gebaseerd op informatie uit bron- en contactonderzoek uit de maanden februari tot eind mei, toen die variant van het virus nog dominant was in Nederland.

De vaccins beschermden iets beter tegen overdracht van alfa dan tegen overdracht van delta, maar het RIVM noemt de bescherming tegen overdracht van de nu dominante variant toch "aanzienlijk".

Bron nos

Er zijn nu eindelijk cijfers over de besmettelijkheid van gevaccineerden. Het scheelt dus echt aanzienlijk in besmettelijkheid

De kans dat een ongevaccineerde een ongevaccineerde huisgenoot besmet is 22%, de kans dat een gevaccineerde huisgenoot een ongevaccineerde huisgenoot besmet is 13%. Dat is 50%, maar gecorrigeerd (naar leeftijd?) wordt dat kennelijk 63%. De kans dat een ongevaccineerde een gevaccineerde huisgenoot besmet is 11% en de kans dat een gevaccineerde een gevaccineerde huisgenoot besmet is 12%, dus kennelijk hoger...gecorrigeerd (naar leeftijd begrijp ik?) wordt dit een verschil van 40%.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:25

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:42

Electra63 schreef:
robert45 schreef:
De overheid heeft het in elk geval goed geregeld dat de gevaccineerde mensen de ongevaccineerde mensen de schuld geven.

Een bevolkingsgroei van 100.000 mensen per jaar en geen uitbreiding van je capaciteit is natuurlijk niet het probleem. Sterker je sluit ook nog eens de nodig plekken (ziekenhuizen failliet en gesloten) zodat de druk nog hoger is.

Bij een goede griepgolf lopen de ziekenhuizen al vol. Afgelopen jaar geen griep gezien in de statistieken. Iedereen had corona i.p.v griep gekregen.

Ben benieuwd wie de schuld zal krijgen als we straks wel een dermate hoog niveau van gevaccineerden hebben, vermoedelijk de mensen die de 3e prik nog niet gehaald hebben.

Er is nog steeds 0.0 aan plannen om de zorg te upgraden.

Als je de topics goed zou lezen, had je niet zoveel onzin geplaatst.

In ieder topic, haal je de immigratie of vluchtelingen erbij.

Er is v ;) eel geïnvesteerd in met name apparatuur op de IC's, maar er is niet genoeg personeel.

Door de maatregelen, mondkapjes, 1,5 m afstand, thuis werken enz. hadden we inderdaad veel minder griep.
Kan je nagaan wat een beetje hygiëne en afstand houden doet ;)

Ho stop ik geef geen enkele vluchteling de schuld van dit probleem. Ik benoem alleen de groei aan de ene kant en de krimp aan de andere kant. Waar de groei vandaan komt maakt geen bal uit.

Het probleem is dat als we aan de ene kant een grotere bevolking hebben en aan de andere kant sluit je juist ziekenhuizen en verminder je bedden dan loop je op een gegeven moment tegen grenzen aan.

We hebben blijkbaar Corona in geruild griep afgelopen winter. Vergeet niet dat we een paar jaar geleden ook hele grote problemen in de ziekenhuizen hadden vanwege alle grieppatienten.

Ik snap dat de zorg niet in een week uitgebreid is. Maar na een crisis van 2 jaar mag er toch wel een plan zijn om in elk geval de capaciteit op termijn wel uit te breiden? Of is dat verkeerd gedacht van mij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:42

Electra63 schreef:

Het is natuurlijk ook nogal wat, corona maar een griepje en dat heb je als familie geloofd want dat zeggen er genoeg. Of corona bestaat niet en dan blijk je voorgelogen te zijn en ben je ook nog zo stom geweest om ze te geloven.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:47

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:
De overheid heeft het in elk geval goed geregeld dat de gevaccineerde mensen de ongevaccineerde mensen de schuld geven.

Een bevolkingsgroei van 100.000 mensen per jaar en geen uitbreiding van je capaciteit is natuurlijk niet het probleem. Sterker je sluit ook nog eens de nodig plekken (ziekenhuizen failliet en gesloten) zodat de druk nog hoger is.

Bij een goede griepgolf lopen de ziekenhuizen al vol. Afgelopen jaar geen griep gezien in de statistieken. Iedereen had corona i.p.v griep gekregen.

Ben benieuwd wie de schuld zal krijgen als we straks wel een dermate hoog niveau van gevaccineerden hebben, vermoedelijk de mensen die de 3e prik nog niet gehaald hebben.

Er is nog steeds 0.0 aan plannen om de zorg te upgraden.

:+ Maar het is toch ook (grotendeels) de schuld van de ongevaccineerden?
Want het zijn nog altijd de ongevaccineerden die de meeste druk op de zorg geven, ten opzichte van gevaccineerden. Als we straks een hoog genoeg niveau van gevaccineerden hebben zal die druk afnemen, want gevaccineerden hebben een flink lager risico op ziekenhuisopname. Als er een mutatie komt waardoor dat verandert, verwacht ik dat er nieuwe vaccinaties komen die dat weer tegengaan.

En ja niemand had een geregistreerde griep (als in, geen griep erg genoeg voor test bij huisarts/opname). Dat komt omdat de Coronamaatregelen ook helpen tegen de verspreiding van de griep?

En je kan wel plannen om de zorg te upgraden, maar als je de resources niet hebt (aka, de mensen), dan wordt dat wat lastig he. Meer ziekenhuizen is leuk en aardig, maar als je die niet kan bemannen..

Dan zullen we moeten stimuleren om die mensen toch te enthousiasmeren voor een baan in de gezondheidszorg. Ik snap dat dit niet in een week geregeld is maar voor de langere termijn moet er toch wat mogelijk zijn. Anders vrees ik dat als je straks wat hebt je bent aangewezen op een privékliniek.

Niet alleen in de ziekenhuizen maar op veel meer terreinen in de gezondheidszorg zijn al jaren problemen.

We kunnen moeilijk de boel de boel laten dan lopen we straks in de ziekenhuizen weer tegen een ander probleem aan en zijn we terug bij af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:54

robert45 schreef:
Anders vrees ik dat als je straks wat hebt je bent aangewezen op een privékliniek.

en gaat je nú een :)* op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:56

Dus HC, meld je aan voor een baan in de zorg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:25

Electra63 schreef:

Dat hoorde ik idd ook al van oud collega's
Dat is al sinds de 2e golf en word steeds erger.
Er zijn ook in de ziekenhuizen waar ik werkzaam was extra beveiligers voor aangenomen.

Moet niet gekker worden toch....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:27

Huertecilla schreef:
robert45 schreef:
Anders vrees ik dat als je straks wat hebt je bent aangewezen op een privékliniek.

en gaat je nú een :)* op?

Het is heel zorgelijk. We hebben allemaal steeds meer hulp en zorg nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:32

Robert ik ben het met je eens hoor.
Ik heb me daar al jaren aan geergerd, al voordat we hier ooit van corona gehoord hadden.
En het stond niet op de agenda om proberen op te schalen, integendeel. Er is juist een boel gesloten sindsdien.
En nee nu trek je 10 jaar afbraak niet zomaar recht. Integendeel, nog meer verpleging verlaat de zorg.
Door te te grote druk, al jaren, door niet serieus genomen te worden, nog steeds niet.

Gewoon zomaar een artikel van toen
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/266 ... -griepgolf

Zelfs zonder griep was het het huis regelmatig vol.
regelmatig dat de hele nacht geen ambulance binnen kwam maar al naar andere ziekenhuizen gingen.
En zo werd er al regelmatig gerouleerd, volledig 100% vol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:43

Wie moet dat betalen dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:48

Publieke gezondheidszorg heeft nauwelijks prioriteit en de draaideur voor politici maakt dat het voor hen juist een níet-prioriteit is.
Gezondheid voor wie dat kan betalen.

Het is typerend voor het collectieve ´geheugen´ dat de overbelasting door griep vergeten is en de overbelasting nu de schuld van Covid zou zijn.

Inmiddels is hier totaal geen reden meer voor wat voor beperking dan ook en het verhaal is nu verschoven naar de komende griepgolf. De maskers moeten blijven voor die griepgolf van een nog niet nader te identificeren variant. Die golf zou door afwezigheid gedurende Covid nu dubbel hevig kúnnen worden.
Sleutelwoorden wederom ´zou kúnnen´... :roll:
Daarom allemaal eer derde Covidprik, maskers blijven dragen/afstand houden en zodra die er is de griepprik. Om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:53

Cer schreef:

dus we moeten dit allemaal maar normaal vinden dan?

Ik denk dat knappe koppen wel wat bezuinigingsmaatregelen kunnen vinden, maar dat gebeurd weer niet omdat ze dan denk ik aan vriendjes van hetzelfde niveau komen.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:04

Ik denk dat de rekening bij de burgers komt ? En het leven wordt de komende periode iig niet goedkoper (voedselbanken, arme gezinnen, gas prijzen etc)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:06

Cer schreef:

We investeren miljarden en miljarden in klimaatoplossingen waarvan we hopen dat ze ooit iets gaan doen in de levens na onze.

Dan is er ook geld om nu iets te doen waar ik in dit leven nog iets aan heb.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:07

robert45 schreef:
Cer schreef:

We investeren miljarden en miljarden in klimaatoplossingen waarvan we hopen dat ze ooit iets gaan doen in de levens na onze.

Dan is er ook geld om nu iets te doen waar ik in dit leven nog iets aan heb.

Dat is natuurlijk wel de klimaat oplossing. Geen zorg meer bieden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:08

Daarom gaat een kwart van de overheidsuitgaven al direct naar de zorg. Niet een paar miljard, maar bijna 100 miljard.