Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:04

Ik was dus gisteren in het zkh voor een echo. Ik heb er speciaal op gelet. Ik heb nergens een medewerker gezien met een mondkapje.
Ook de radioloog niet, die binnen 1 m. van mij bezig was.
Ik zag wel wat patienten/bezoekers met mondkapjes.
Buiten stonden ze te roken met een mondkapje onder hun kin hangend. :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:08

karuna schreef:
Cer scheelt denk ik misschien de grote stad of toch een dorpsere omgeving in het oosten. Hier zie je nagenoeg geen enkel mondkapje op straat.

Wel benieuwd hoe de regering het gaat oplossen, er is een verboden je gezicht te bedekken in openbare ruimtes voor zover ik weet in nederland. Mondkapjes doen dat juist weer wel. :')

Hier in het noorden dus ook niet.
Prima hoor de mondkapjes maar niet ten koste van het afstand houden etc. En dat zie ik hier bij de uitzonderingen met mondkapje wel gebeuren.
Dan liever geen mondkapjes en wel afstand houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:22

Electra63 schreef:
Ik was dus gisteren in het zkh voor een echo. Ik heb er speciaal op gelet. Ik heb nergens een medewerker gezien met een mondkapje.
Ook de radioloog niet, die binnen 1 m. van mij bezig was.
Ik zag wel wat patienten/bezoekers met mondkapjes.
Buiten stonden ze te roken met een mondkapje onder hun kin hangend. :D

Het contrast is soms inderdaad erg groot :D

Hier in België moeten bedrijven, winkels en scholen voldoen aan haast onmogelijke eisen om überhaupt weer open te mogen.
Anderzijds zie ik hier al weken sommige huisartsen gewoon huisbezoeken afleggen zonder enige vorm van bescherming en zitten er in hun wachtzaal ook gewoon 5 mensen naast elkaar te wachten :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:23

Ik hoor steeds meer verhalen van mensen die besmet zijn zonder een zieke of hoestende persoon tegen zijn gekomen. Gisteren nog, moeder van een bekende is eind maart in hospice overleden. Ouderdom, geen Corona . Ze waren als familie super voorzichtig, al weken voordien. Gingen nergens heen en hielden zich nog strenger aan de maatregelen en droegen al mondkapjes bij moeder. Twee zussen van bekende werken in zorg dus goed op de hoogte en ondanks dat! Ze zijn als familie net weer hersteld, begin april de een na de ander ziek , eentje drie weken op ic en nu in revalidatiecentrum. En geen idee waar ze het op hebben gelopen, kwamen ook alleen 1 op 1 bij moeder , hun eigen kinderen en kleinkinderen waren niet welkom bij hun thuis . Dus zeg het maar, zij zegt dat verspreiding van de ziekte echt door iemand moet zijn gebeurt in het hospice die geen symptomen had en ondanks alle maatregelen zijn ze dus als familie door het oog van de naald gekropen. 10 mensen, allemaal ziek met als enige gemene deler het hospice . Want de moeder die overleden is was getest op Corona en negatief.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:49

bigone schreef:
Ik hoor steeds meer verhalen van mensen die besmet zijn zonder een zieke of hoestende persoon tegen zijn gekomen. Gisteren nog, moeder van een bekende is eind maart in hospice overleden. Ouderdom, geen Corona . Ze waren als familie super voorzichtig, al weken voordien. Gingen nergens heen en hielden zich nog strenger aan de maatregelen en droegen al mondkapjes bij moeder. Twee zussen van bekende werken in zorg dus goed op de hoogte en ondanks dat! Ze zijn als familie net weer hersteld, begin april de een na de ander ziek , eentje drie weken op ic en nu in revalidatiecentrum. En geen idee waar ze het op hebben gelopen, kwamen ook alleen 1 op 1 bij moeder , hun eigen kinderen en kleinkinderen waren niet welkom bij hun thuis . Dus zeg het maar, zij zegt dat verspreiding van de ziekte echt door iemand moet zijn gebeurt in het hospice die geen symptomen had en ondanks alle maatregelen zijn ze dus als familie door het oog van de naald gekropen. 10 mensen, allemaal ziek met als enige gemene deler het hospice . Want de moeder die overleden is was getest op Corona en negatief.

Helaas zegt een negatieve test niet dat ze het niet had
Een negatieve test is 70% betrouwbaar zei mn arts in het radboud

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:05

karuna schreef:
Cer scheelt denk ik misschien de grote stad of toch een dorpsere omgeving in het oosten. Hier zie je nagenoeg geen enkel mondkapje op straat.

Wel benieuwd hoe de regering het gaat oplossen, er is een verboden je gezicht te bedekken in openbare ruimtes voor zover ik weet in nederland. Mondkapjes doen dat juist weer wel. :')

Achja, ik wat nou zeggen dat de moslims ver voor hun tijd uit waren met de burka. Nog even en we moeten straks hier allemaal zo blij lopen.

Ik ben in idd blij dat de mondkapjes hier nier verplicht zijn. Ik vind echt niks. Btw denk dat kans nog groter is dat ik door een auto wordt aangereden en overlijdt dan dat je sterft aan de Corona.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:09

Blussem schreef:
karuna schreef:

Achja, ik wat nou zeggen dat de moslims ver voor hun tijd uit waren met de burka. Nog even en we moeten straks hier allemaal zo blij lopen.

Ik ben in idd blij dat de mondkapjes hier nier verplicht zijn. Ik vind echt niks. Btw denk dat kans nog groter is dat ik door een auto wordt aangereden en overlijdt dan dat je sterft aan de Corona.

Want een boerka is hetzelfde als een mondkapje en wordt gedragen om dezelfde redenen :roll:

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:12

Toch vind ik wel dat je zo niet goed kan communiceren in heel veel banen is een mondkapje ook geen optie. Dus daar moet wel goed naar gekeken worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:13

De achterliggende gedachte tussen het dragen van een burka en een mondmasker is natuurlijk wel wat anders.

Ik zie het dragen van een mondmasker meer als het dragen van een helm of gordel. Het beschermt jezelf wellicht wat, en misschien beschermt het anderen ook. Bij een mondmasker vanwege besmetting en bij een helm of autogordel tegen evt. ziektenkosten die anderen dan weer moeten betalen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:24

De waarheid ligt in het midden denk ik wat betreft mondmaskers.
Héél veel mensen gebruiken het verkeerd, denken dat andere maatregelen niet meer nodig zijn. Het biedt een schijnveiligheid die dus extra risico geeft.
Als iedereen 100% hoeft met de mondmaskers omgaat is het wel veiliger.

Zonder maakt je bewuster van de kwetsbaarheid en het belang van de andere regels. Maar ook hier houdt niet iedereen zich aan.

Het zijn dus keuzes.

En beide hebben voor en nadelen. Door alleen op bepaalde plaatsen mondmaskers te vragen heb je het voordeel dat mensen alerter blijven.

Ik ben benieuwd of je de verschillen in beleid terug gaat zien in cijfers, ook al spelen er meer factoren mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:35

Blussem schreef:

Nou, maar dan zijn we op zn minst wel blij :')

Ik kan me niet voorstellen dat we ooit tijdens het werk een mondmasker op zullen moeten. Dit ivm de 'banen'..
Ik kan me ook niet voorstellen dat je ooit naar een club gaat met een mondmasker op, of naar een restaurant.. Hoe deden ze dat in Azie bijvoorbeeld, daar droegen ze de maskers toch ook alleen op straat? (ivm met vervuiling oid, uit mn hoofd)

maar bijv OV, of drukke afgesloten plekken waar je perse moet zijn en waar je langere tijd met dezelfde mensen op 1 hoop zit.. ja daar zal t voorlopig nog wel een poosje blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:36

Ik was gister in Duitsland een paard ophalen en zag mensen toch meerdere keren met mondkapjes achter het stuur zitten. Vaak met zn 2
Zie daar het nut niet zo van in...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:38

Popstra schreef:
Ik was gister in Duitsland een paard ophalen en zag mensen toch meerdere keren met mondkapjes achter het stuur zitten. Vaak met zn 2

Ik kan het wel begrijpen als je bijvoorbeeld niet bij elkaar in huis woont of je handen niet kan schoonmaken voordat je het mondkapje weer afdoet. Of als je snel van supermarkt A naar supermarkt B moet rijden. Ik heb soms het gevoel dat ik niks anders doe dan kapje op, kapje af :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:38

Blussem schreef:
karuna schreef:

Even een snelle factcheck. Met de nadruk op snel, want toen ik de cijfers van 2018 tegenkwam ben ik gestopt met zoeken naar recentere cijfers. In 2018 waren er 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer. in een paar maanden tijd hebben we nu al meer dan vijfduizend bevestigde coronadoden. Ga je naar de oversterfte zoals we bij de griep doen, dan gaat het zelfs richting de tienduizend.

Deze bewering is dus duidelijk onwaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:40

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
De stelligheid en zekerheid waarmee NL zijn waarheid verkondigt ben ik dus nog niet zo van overtuigd.

Welke waarheid is dat en wie verkondigt dat?

Qua mondkapjes.. ik zie ze best wel met enige regelmaat op straat :j Ik heb niet het idee dat, daar waar ik ben, iemand er raar naar kijkt..
Wel zie ik zie inderdaad ook onder kinnen, op voorhoofden, niet over de neus etc..
maar dan nog denk ik, ook al heb je m op je kin gezet, het zal toch nog een stukje ademsterkte tegenhouden.. (of is dat niet zo?)

In het OV lijkt het me een prettig idee. In de openlucht is het niet zo nodig, lijkt het..

Misschien is het goed om hier te delen hoe het officieel goed moet zitten? Moet bekennen dat ik het ook niet weet en het naar gewoon opzet (maar wel over de neus natuurlijk haha)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:51

Popstra schreef:

In Duitsland mag me wel met meerdere in de auto zitten mits ieder een mondmasker op heeft.

In Nederland mag dit helaas niet zover ik weet. Zou wel een uitkomst zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:54

Blussem schreef:
Popstra schreef:

In Duitsland mag me wel met meerdere in de auto zitten mits ieder een mondmasker op heeft.

In Nederland mag dit helaas niet zover ik weet. Zou wel een uitkomst zijn.

Fout, deze regel geldt helemaal niet. En eerst was je tegen mondkapjes en nu ineens voor? Of begrijp ik het niet goed?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:01

Popstra schreef:

Het wordt in Duitsland aangeraden bij collega’s bijv.

Tja ik moet zeggen dat ik het ook wel vreemd vind dat mijn collega’s niet meer samen mogen rijden (3) en er dus 1 met de bus moet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:03

Destination, misschien dat jij dit weet. Ik was in Duitsland en ik zag dat daar iedereen dezelfde mondkapjes op had. Lichtblauw geplooide wegwerpdingen. Een mevrouw stapte zonder kapje uit de auto, ging de winkel in en kwam met kapje terug om daarna pas haar lege statiegeldflessen in de kar te zetten. Daarna de winkel in om te gaan shoppen.
Hoe komen ze daar eigenlijk aan die dingen? Delen ze die in de winkels uit?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:05

Scum schreef:
Destination, misschien dat jij dit weet. Ik was in Duitsland en ik zag dat daar iedereen dezelfde mondkapjes op had. Lichtblauw geplooide wegwerpdingen. Een mevrouw stapte zonder kapje uit de auto, ging de winkel in en kwam met kapje terug om daarna pas haar lege statiegeldflessen in de kar te zetten. Daarna de winkel in om te gaan shoppen.
Hoe komen ze daar eigenlijk aan die dingen? Delen ze die in de winkels uit?

Sommige deelstaten/Gemeindes/steden hebben ze inderdaad uitgedeeld inderdaad. En soms kan je ze ook bij apotheken e.d. krijgen voor een zacht prijsje en apotheken willen ook nog wel eens in hetzelfde gebouw zitten als de supermarkt. Sommige supermarkten delen ze ook uit of verkopen ze. Het is niet echt te zeggen waar die vrouw hem vandaan had helaas.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:08

Neem aan je ze daar ook gewoon in de supermarkten kan kopen. Net als hier

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:09

Popstra schreef:

Bijna niet. Het meeste gaat of privé of via apotheken. Ik heb ze hier eigenlijk nog nergens bij de supermarkt gezien :=

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:12

Destination schreef:
Popstra schreef:

Bijna niet. Het meeste gaat of privé of via apotheken. Ik heb ze hier eigenlijk nog nergens bij de supermarkt gezien :=

Volgens mij verschilt dit ook wel weer. Collega (die dus in Duitsland woont) had ze daar wel gekocht.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:13

lenaa_tje schreef:
Volgens mij verschilt dit ook wel weer. Collega (die dus in Duitsland woont) had ze daar wel gekocht.

Vandaar dat ik ook zeg 'hier'. Er zijn gigantische regionale verschillen in Duitsland. Bayern zat bijvoorbeeld ook in een veel hevigere lockdown dan Mecklenburg-Vorpommen. En Thüringen wil de maatregelen compleet gaan opheffen, Schleswig-Holstein niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:14

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Vandaar dat ik ook zeg 'hier'. Er zijn gigantische regionale verschillen in Duitsland. Bayern zat bijvoorbeeld ook in een veel hevigere lockdown dan Mecklenburg-Vorpommen. En Thüringen wil de maatregelen compleet gaan opheffen, Schleswig-Holstein niet.

En mijn reactie was op bijna niet, dat klonk in mijn hoofd heel stellig dus daar was de reactie op.
Dat vind ik wel lastig aan Duitsland hoor. Je zal maar vlak bij een grens wonen ...
Dat kan in een lockdown situatie maar toch niet in een situatie waarin mensen zich weer meer mogen verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-05-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt