Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:02

Echwel schreef:
Het ergste vind ik dat je volgens het geloof een leven niet mag beëindigen bv met euthanasie, maar je mag het wel onnodig verlengen.

Dus komen ze aan beademing zal de familie niet snel de stekker eruit trekken, zelfs niet als het uitzichtloos is.

Ik denk, als de nood aan de man komt, er snel een beslissing zal gemaakt worden van hogerhand en de stekker er alsnog uitgaat...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:06

elnienjo schreef:
In Belgie zijn alle kerkdiensten verboden op dit moment.
Als zij het zelfs kunnen moet dat toch ook in ons land mogelijk zijn?

Uiteraard is dat bij jullie ook mogelijk.

Onder andere daarvoor wordt dus de noodtoestand uitgeroepen. Dan kan de regering slagvaardig handelen zonder overleg of toestemming van wie dan ook.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:17

Echwel schreef:
Het ergste vind ik dat je volgens het geloof een leven niet mag beëindigen bv met euthanasie, maar je mag het wel onnodig verlengen.

Dus komen ze aan beademing zal de familie niet snel de stekker eruit trekken, zelfs niet als het uitzichtloos is.

Stekker er uit trekken is bij corona ook niet nodig. Zoals ik het begreep sterven de mensen zelf aan de beademingsapparatuur.

Babootje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:39

In (heel) China gaat het vooralsnog allemaal goed.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6607837 ... n-in-china
Steeds minder nieuwe coronabesmettingen in China

Het aantal nieuwe coronabesmettingen dat in China aan het licht komt blijft dalen. De autoriteiten maakten zondag bekend dat in 24 uur tijd bij 45 mensen is vastgesteld dat ze het coronavirus hebben. Dat waren er een dag eerder nog 54.

China gold voorheen als het epicentrum van de wereldwijde virusuitbraak, maar het zwaartepunt van de pandemie is nu verschoven naar Europa en de Verenigde Staten. De Chinese overheid wil voorkomen dat mensen die besmet zijn geraakt in andere landen het virus weer meenemen.

De afgelopen zeven dagen bleken in China volgens officiële cijfers 313 mensen besmet te zijn geraakt in het buitenland. Slechts zes personen liepen het virus op in China zelf. In totaal zijn in het land 3300 patiënten overleden en 81.439 besmettingen vastgesteld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:42

En toch! Positief klinkend maar wel zes besmettingen tegenover één een dag eerder. Iets zegt mij dat het daar , mits ze de hele bevolking testen , nog echt niet over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:42

elnienjo schreef:

Zeker, om gezondheidsredenen kan dat volgens mij wel, misschien komt dat ook wel snel. Maar de vrijheid van godsdienst is natuurlijk verankerd in de grondwet, dus als liberaal wil Rutte zijn vingers daar liever niet aan branden denk ik. En de overgrote meerderheid van kerken en moskeeën hebben al geen fysieke samenkomsten meer, laten we dat niet vergeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:46

Twee weken geleden waren er nog diensten dus logisch dat nu de besmettingen nog oplopen. Mensen infecteren elkaar ook in gezin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:49

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:50

elnienjo schreef:

In het katholieke Spanje verbood overheid ook gelijk religieuze bijeenkomsten; geen uitzondering.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:02

Marie_Anne schreef:
elnienjo schreef:

Zeker, om gezondheidsredenen kan dat volgens mij wel, misschien komt dat ook wel snel. Maar de vrijheid van godsdienst is natuurlijk verankerd in de grondwet, dus als liberaal wil Rutte zijn vingers daar liever niet aan branden denk ik. En de overgrote meerderheid van kerken en moskeeën hebben al geen fysieke samenkomsten meer, laten we dat niet vergeten.

Vrijheid van godsdienst staat natuurlijk los van samenkomsten. Elke zichzelf respecterende geloofsgroep biedt op dit moment onlinediensten aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:04

bigone schreef:
En toch! Positief klinkend maar wel zes besmettingen tegenover één een dag eerder. Iets zegt mij dat het daar , mits ze de hele bevolking testen , nog echt niet over is.

Dit gaat waarschijnlijk weer oplopen de komende weken...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:06

Toevallig staat het net op de liveblog van NOS

Afbeelding

Getup

In Luxemburg alle kerkdiensten verboden ( al sinds 15.03) , deze worden online gehouden ( met 3 personen in de kerk)

Anoniem

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Vrijheid van godsdienst staat natuurlijk los van samenkomsten. Elke zichzelf respecterende geloofsgroep biedt op dit moment onlinediensten aan.

Nou nee, volgens de grondwet staat dat er zeker niet los van. Daar staat letterlijk in dat men vrij is om in gemeenschap met anderen vrij te belijden. Maar er staat ook: behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet, dus er is wel een mogelijkheid om het te verbieden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:08

Het is wel goed om wat dieper te graven ... als je wat doorleest zie je dat de maatregelen die per land worden genomen, niet altijd iets zeggen over de uitvoering en handhaving daarvan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:09

Ik dacht ook eigenlijk dat samenkomsten wel verboden waren.
Hier midden op de biblebelt zijn alle kerken, ook de gereformeerde gemeenten dicht en wordt er gestreamd.
In onze kerk is alleen de dominee en 2 kerkenraadsleden en streamen ze alles.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:11

Justme_Lisaa schreef:
Baby in de VS is overleden aan het Corona virus, was nog geen jaar oud ;( . https://www.telegraaf.nl/nieuws/1871719 ... -overleden

Bron: Telegraaf

Zeiden de net met het nieuws op de radio dat ze nog wel gingen kijken of het echt door corona kwam al dan niet met (wellicht onbekend)onderliggend lijden.
Neemt niet weg dat het vreselijk is

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:12

Chubby schreef:
Kun je geen ouderschapsverlof opnemen ChantalSmook?

Ik zet 8 uur per week in. Dat was ik al van plan de eerste periode. Maar ouderschaps verlof is zga onbetaald dus gunstig is het niet aangezien alles doorloopt natuurlijk en we ook een huisje willen gaan kopen binnen nu en 2 jaar.

Daarnaast hebben ze me ook keihard nodig. Ik gok dat ze niet akkoord gaan op dit moment met extra aanvragen en ik vind het ook fijn om iets te kunnen betekenen. Je hebt toch een band opgebouwd met clienten.

Ik word echt verdrietig van de gang van zaken. Vooral omdat er al maanden al dan niet jaren de bezetting zo ruk is door alle bezuinigen. Onderbezet geen vaste gezichten meer. Het lijntje was al dun bij personeel en cliënten. Enige positieve vooruitzicht is dat er hopelijk na alle ellende geld gepompt gaat worden in de algehele zorg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:18

Marie_Anne schreef:
elnienjo schreef:

Maar de Ger Gem staat boven de wet hè :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:20

PSvanLot schreef:
Toevallig staat het net op de liveblog van NOS

[ [url=m/n1mgIL.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is probleem niet , alle van buiten China komende mensen gaan volgens mij in quarantaine, het zijn die zes die nu positief zijn en niet buiten China zijn geweest . Lijkt weinig , zes maar zet het kaartje er maart bij , dat kunnen er zo weer tientallen zijn.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:26

Sassii schreef:
imaudy schreef:

Wat een nare mensen zeg. Ook een beetje raar om precies voor zijn deur te gaan praten.

Oh ik zag vandaag het eerste mondkapje in de supermarkt, het zag er heel normaal uit.

Nu pas? Dit doen ze bij ons in Groningen stad al weeeeken. Aan het begin keken we er raar van op, maar nu doet letterlijk bijna iedereen het.

Hier leveren mensen hun mondkapjes in zodat die in de zorg gebruikt kunnen worden, want daar zijn ze harder nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:32

Hier geen mondkapjes op straat. Ik zou daar toch wel raar van opkijken. Deze week kan ik eindelijk weer gaan werken, in de gehandicapten zorg. Ik ben heel benieuwd wat ik tegen ga komen. Ben al heel blij dat ik eindelijk klachtenvrij ben. Al is dat relatief door de hooikoorts :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:34

Het is nu 2de zondag stil en dus geen kerkklokken en dat voor streng gereformeerde gemeente.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:36

Hier ook niks hoor hartje bible belt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:43

Marcella schreef:
Het is nu 2de zondag stil en dus geen kerkklokken en dat voor streng gereformeerde gemeente.

Hier al voor de 3e zondag in het streng gelovige Huizen.
Alleen de Molukse kerk ging nog door tot vorige week, maar deze week ook niet meer.

Mondkapjes heb ik nog niet gezien op straat, maar ik kom ook niet meer buiten dan iedere dag een rondje om het gebouw waar ik woon te lopen, wel samen met mijn echtgenoot. Als we een tegenligger zien, dan steken we gewoon de straat over. Mijn man doet de boodschappen, ik zit 3 dubbel in de risicogroep, hij maar 1 x vanwege zijn leeftijd. Hij gaat op het 70+ uurtje naar AH, de enige supermarkt die dit heeft en helaas ook het meest slecht bevoorraad.

Ik moet thuis werken en ik heb het nog nooit zo druk gehad, normaal werk ik nog 3 dagen per week, maar alle verloven zijn ingetrokken dus ik moet echt 5 dagen per week aan de pc geplakt zitten.