[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:24

Ik denk dat seks prima kan, maar de vraag blijft wel altijd of het echt vrijwillig is en blijft.
Maar dat is wel weer een totaal andere discussie

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:41

Een vriendin van mij werkt in zo'n instelling.
Het zijn geen hele zware gevallen, maar wel mensen die niet op zichzelf kunnen wonen.
Ze geven daar ook seksuele voorlichting.
Omdoen van een condoom etc.

Ze heeft ooit meegemaakt dat er op een gegeven moment twee naar haar toe kwamen.
Het was al een tijdje aan tussen die twee.
En ze waren helemaal blij dat ze het gedaan hadden en dat het fijn was etc.
Dus zij informeerde nog naar het condoom.

Super blije reactie dat het ook in één keer gelukt was.
Ze namen haar mee naar de kamer en wezen naar de hoek.
Daar stond de bezemsteel met een condoom eromheen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:48

Oja, dat verhaal ken ik ook over voorlichting in arme landen.. Stond naast het ding dat boze geesten buiten moest houden in dat geval.

Soms zijn metaforen gewoon niet goed genoeg hahaah

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:11

Qimm schreef:
Er zijn sekswerkers voor mensen met handicaps, dus opties voor seks met een sociale factor zijn er zeker

Maar wel op eigen kosten. Zou wel heel bizar zijn als daar verzekeringsgeld naartoe zou moeten. Seks is geen recht natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:41

Soms wordt dat wel vergoed. :)

Vind ik top, zo voorkom je bijvoorbeeld probleemgedrag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:00

MarlindeRooz schreef:

Zou dan de hormonen eerder platleggen zodat de behoefte verdwijnt. Echt bizar dat iemands driften vergoed worden. Straks schep je nog een precendent waardoor INCELS ook seks vergoed willen krijgen. Je helpt jezelf maar, daar zijn hulpmiddelen genoeg voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:01

Er zijn ook gehandicapten die dat niet kunnen. :+

Lekker kortzichtig

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:03

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:39

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Zou dan de hormonen eerder platleggen zodat de behoefte verdwijnt. Echt bizar dat iemands driften vergoed worden. Straks schep je nog een precendent waardoor INCELS ook seks vergoed willen krijgen. Je helpt jezelf maar, daar zijn hulpmiddelen genoeg voor.

Nou nou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:43

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wooww jij gaat wel heel ver :n

Mijn moeder had een tante met down, zij was gewoon aan de pil (kreeg ze met haar dagelijkse medicijnen) en zij had gewoon vriendjes.. Waarom zou zij geen seks mogen hebben? :n

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:51

We betalen zo veel belastinggeld aan ieders driften om kinderen te fokken maar voor de kinderen zorgen die niet voor zichzelf kunnen zorgen doen we dan weer liever niet..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:51

Elnienjo is wel vaker wat ongenuanceerd en zwart/wit in het verwoorden van zijn/haar mening.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:36

MarlindeRooz schreef:

Lekker kortzichtig

Dan moet je die behoefte maar uitschakelen middels medicatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:39

Relaxed schreef:
Wooww jij gaat wel heel ver :n

Mijn moeder had een tante met down, zij was gewoon aan de pil (kreeg ze met haar dagelijkse medicijnen) en zij had gewoon vriendjes.. Waarom zou zij geen seks mogen hebben? :n

Ik zeg toch dat als ze in een gemengde instelling zitten waar seks met het andere geslacht mogelijk is, dat er dan permanente bescherming tegen zwangerschap geregeld zou moeten zijn vóór het kind 18 jaar is. Dan kunnen er geen ongelukjes van komen. Als een geestelijk gezond persoon het met iemand met down zou doen zou ik dat zeer pervers vinden en vergelijkbaar met pedoseks.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:42

Het was bij mijn nichtje ook voor de zekerheid.Ze had wel een vriendje met Down en ze mochten ook samen op haar kamer en zijn ouders vonden dat ook goed.Wel met de deur open en beperkt toezicht.Maar je weet nooit in een onbewaakt ogenblik.En natuurlijk kan het ook door misbruik komen.Sexuele gevoelens waren er wel.Misschien niet zoals bij ons.Maar zoenen en elkaar aanraken gebeurde wel en kan dan ook verder gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:44

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Lekker kortzichtig

Dan moet je die behoefte maar uitschakelen middels medicatie.

Leefde jij niet van overheidsgeld? De overheid moet voor haar burgers zorgen. Zeker voor de allerzwaksten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 06:42

Ik vraag me eigenlijk af hoe normaal het is om je genetisch te laten testen voordat je aan kinderen begint?

Bij mijn vriend lopen dus langs beide kanten genetisxhe ziektes. Voorlopig geen kinderwens maar er is dus wel uitgesproken dat we eerst willen weten hoe groot de kans is dat er 1 van beide ziektes voor kan komen zodat er rationeel besloten Jan worden. Beetje zoals je bij honden HD/ED en langhaargen ofzo test

Maar ik heb daar dus eigenlijk nooit van gehoord hoe of waar je dat kan laten doen? Bij de gynaecoloog denk ik dan? Of kan de huisarts ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:25

Nee dat is absoluut niet de standaard, zou een hoop ellende schelen als dat het wel was.

Vrienden van ons hebben het kindje heel bewust laten testen. Omdat ze hun kind niet dezelfde ziekte als haar aan willen doen. Gelukkig was de eerste gelijk gezond, anders hadden ze het moeten laten weghalen. Lijkt me een erg heftig traject als je een kinderwens hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:33

Schuur, dat gebeurt bij een klinische genetica, afdelingen in meestal academische ziekenhuizen (Erasmus bijvoorbeeld). Maar daar kom je doorgaans enkel voor in aanmerking als je al weet dat je een genetich overdraagbare aandoening hebt/draagt of als er sterke vermoedens zijn na bijv. een eerste kind of afgebroken zwangerschap.
In jouw geval, als je het al weet dan kun je dat via je huisarts bespreken. Maar doorverwijzen gebeurd dan uiteraard pas bij een kinderwens. Als het een direct te screenen ziekte is kom je dan evtl. embryoselectie in aanmerking.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:14

De partner van een collega van mij is zwanger, zij hebben wel voor de nipt-test gekozen. Omdat ze toch de diverse ziektes die daarmee opgespoord konden worden, wilden uitsluiten. Maar genoeg aanstaande ouders die hier natuurlijk niet voor kiezen.

Bij een familielid is er al heel vroeger een geslachtstest gedaan, omdat zij drager was van een ziekte die alleen bij jongens tot uiting kwam.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:33

Wij hebben een extra test gehad voor het Syndroom van Down.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:51

Een aantal chromosome afwijking tests zijn standaard of minimaal routine. Dat staat los van genetic counselling voor ergelijke aandoeningen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:21

Wij hebben er 20 jaar geleden speciaal naar moeten vragen.Normaal werd de echo ook niet gedaan,maar omdat wij 2 familieleden hebben met Down kon het bij ons wel.Hoe dat nu zit weet ik natuurlijk niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:54

Stille meelezer :)

De klinische term voor embryoselectie is PGD. Er is een lijst vastgesteld welke ziektes in aanmerking komen voor PGD: https://www.erfelijkheid.nl/kinderwens/ ... elijk%20is.

Als het om andere ziektes gaat is in sommige gevallen een NIPT of combinatietest een oplossing, maar een deel van de ziektes is ook gewoon niet voor de geboorte op te sporen. Ook bij mensen blijft fokken gokken ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:26

Schuur_ schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe normaal het is om je genetisch te laten testen voordat je aan kinderen begint?

Bij mijn vriend lopen dus langs beide kanten genetisxhe ziektes. Voorlopig geen kinderwens maar er is dus wel uitgesproken dat we eerst willen weten hoe groot de kans is dat er 1 van beide ziektes voor kan komen zodat er rationeel besloten Jan worden. Beetje zoals je bij honden HD/ED en langhaargen ofzo test

Maar ik heb daar dus eigenlijk nooit van gehoord hoe of waar je dat kan laten doen? Bij de gynaecoloog denk ik dan? Of kan de huisarts ook?

Ik breek even in hoor. Wij hebben testen laten doen op BRCA gezien de moeder van mijn man mogelijk drager was, dit zou via mijn man overgedragen kunnen worden naar onze kinderen. Gelukkig bleek hier geen sprake van te zijn anders zouden we dit mee kunnen nemen en zou ik eventueel via een traject zwanger "moeten" worden gezien ik niet de wens heb bewust een ziek kind op de wereld te zetten. In zwangerschap heb je natuurlijk nog de NIPT, combinatietest en 20 weken echo maar dat is wel als je al zwanger bent.

Overigens vind ik het ook vrij schrijnend om te lezen hoe moeilijk een sterilisatie is voor wie dat wil. Bizar gewoon dat je daarin niet gewoon over je eigen lijf mag bepalen als vrouw. Dieptriest.

Zo ik kruip weer onder mijn steen want ondanks dat ik (stief)moeder ben, nee geen lief of bonus moeder hou op hoor, mag ik hier graag meelezen. Kan ik mooi leren hoe het niet moet. :Y)