Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:11

Jeetje verhalen weer, ik werk zelf ook als huishoudelijke hulp en dit soort verhalen doen het beroep geen goed

Het wifi wachtwoord staat natuurlijk los van het niet werken, als ze niet willen werken hebben ze daar geen excuus voor nodig. WiFi is wel handig als je bijvoorbeeld muziek luistert dus om het niet meer te geven omdat je bang bent dat ze niks meer doen zou ook jammer zijn
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 02-02-22 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:12

Amber_anne schreef:
Jeetje verhalen weer, ik werk zelf ook als huishoudelijke hulp en dit soort verhalen doen het beroep geen goed

Zonder wifi wachtwoord kan je ook niet werken. WiFi is wel handig als je bijvoorbeeld muziek luistert

Waarom zou je dan niet kunnen werken als huishoudelijke hulp?
Ik luister ook graag muziek als ik de stallen doe en zet dan gewoon mijn playlist op mijn gsm op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:13

Amber_anne schreef:

Zonder wifi wachtwoord kan je ook niet werken. WiFi is wel handig als je bijvoorbeeld muziek luistert

Maar je kunt toch ook gewoon de radio aan zetten? Klinkt een beetje raar als je zegt dat je zonder WiFi niet kan werken.
Mijn schoonmoeder maakt ook schoon bij mensen en heeft voor haar werk geen wifi nodig hoor.

Amber_anne

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:17

Oh nee ik bedoel dat ze altijd gewoon kunnen gaan zitten en niks doen. Dat staat los van het geven van het wifi wachtwoord

Slecht omschreven zie ik nu

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:15

LWDaisy schreef:
fokfanaat schreef:
ik ben wel altijd voor de rekening delen door het aantal mensen, de ene keer betaal je dan misschien een paar euro meer en de andere keer wat minder, maar om daar zo'n rekenklus van te maken vind ik wel wat gedoe en heel eerlijk wat gierig, of je moet weten dat iemand echt weinig te besteden heeft, of echt veeel minder verbruikt heeft dan is het een ander verhaal.

In de rekenklus heb ik ook niet echt zin; ik vind het ook niet erg als het een paar euro scheelt, maar in de praktijk spreek ik over minstens 20 euro verschil, en dat is dan enkel drank.
Bij a la carte is het vaak nog veel meer - als ik een standaard gerecht neem (pakweg 20-25 euro), en mijn tafelgenoot een bord van 35 euro besteld + daar bovenop de duurdere alcohol, dan betaal ik echt véél meer dan wat ik besteld heb..
En dat élke keer he - want ik drink nooit alcohol. Ik zal 9/10 ook geen voorgerecht bestellen - dat is gewoon te veel eten voor mij. Ik hou liever plaats voor een dessert.
Maar als mijn tafelgenoot dan wel een hoofdgerecht besteld, het duurste hoofdgerecht van de kaart en heel veel (dure) alcohol + een dessert, dan kan ik eerlijk zeggen dat ik heel wat meer betaal dan wat ik besteld heb.
Het hoeft echt niet tot na de komma uitgerekend te worden, een schatting is voor mij al voldoende, en als ik dan een paar euro meer betaal omdat dat makkelijker uitgerekend is, vind ik dat echt niet erg - maar een schatting/afronding/delen door x personen waarbij ik 20-30 euro meer betaal dan mijn bestelling vind ik niet eerlijk.

Ben ik dan gierig omdat ik liefst gewoon enkel betaal wat ik heb besteld + een paar euro meer omdat dat makkelijker rekent?
Of is mijn tafelgenoot gierig omdat hij/zij mij voor zijn/haar bestelling laat mee betalen, omdat hij/zij meer/duurder besteld heeft?

In dit geval vind ik je tafelgenoot gewoon asociaal. Kijk: lopen de bedragen niet enorm uiteen, dan ben ik wel voor delen door aantal personen. Is dat niet zo, zoals in jouw geval, zou ik zeggen: rond jouw bedrag af (naar beneden van mijn part, als ik duur kan eten kan ik het lijden bij wijze van) en dan betaal ik de rest.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:52

-O-
opisop_shop schreef:
Maar als niet alcohol drinker ben je gewoon altijd de klos. Meestal maakt het mij ook niet uit, maar ik ben wel altijd teveel kwijt. En de andere altijd voordelig uit.

Idem. Wij drinken wel en ik start graag met champagne of desnoods cava, dat gaat gewoon over 5-15 euro per glas. Dan flesje wijn met 2 á 35-45 euro. Daar wil ik een ander echt niet voor laten opdraaien :n

Edit: met een grote groep eens meegemaakt. Iedereen zei heel aardig: gewoon splitten hoor! Juist de mensen waarvan ik wist dat ze krap bij kas zaten wilden splitten terwijl ze zelf 1 of 2 cola hadden gehad. Dus ik toch maar de rekening meegenomen en zo goed mogelijk nagerekend. Eindstand: de bedragen pp varieerden van 42 tot 105 euro! Ik heb iedereen lief gevraagd om hun eigen deel te betalen. Fooi hadden we ter plaatse al uitgelegd. Nog steeds blij mee!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:04

poes schreef:
opisop_shop schreef:
Maar als niet alcohol drinker ben je gewoon altijd de klos. Meestal maakt het mij ook niet uit, maar ik ben wel altijd teveel kwijt. En de andere altijd voordelig uit.

Idem. Wij drinken wel en ik start graag met champagne of desnoods cava, dat gaat gewoon over 5-15 euro per glas. Dan flesje wijn met 2 á 35-40 euro. Daar wil ik een ander echt niet voor laten opdraaien :n

Dat zou ik idd ook niet willen. Eens met een bevriend groepje collega's uit eten geweest in een zaak met fantastische cocktails. Een daarvan dronk geen alcohol dus die hoeft dan niet voor op te draaien.

Ik ben geen grote eter dus ik kies of een voor- en hoofdgerecht, of hoofd- en nagerecht. Maar wel 2 wijntjes of 2 biertjes bij het eten. Ooit een flinke discussie gehad met een kennis. Zij wilde niet betalen voor die alcohol consumpties (echt 2 huiswijntjes he) maar had zelf wel 3 gangen. Ik snap dat soort mensen niet...

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 07:44

Ik kan niet begrijpen waarom mensen het erg vinden als iemand alleen zijn eigen deel wilt betalen. Al heb je genoeg geld of zit je krap bij kas. Jij kiest voor wat jij neemt en de ander ook. Daar hoeft toch niemand aan mee te betalen omdat het zogenaamd makkelijker is?

Bij mijn vriendinnen groep schiet er altijd 1 iemand voor, word de foto van de rekening gedeeld in de app en maakt iedereen zijn eigen deel over. Dat is echt geen moeite en aan het eind van de avond of de volgende dag zo gepiept.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 07:56

thirteenn schreef:
Bij mijn vriendinnen groep schiet er altijd 1 iemand voor, word de foto van de rekening gedeeld in de app en maakt iedereen zijn eigen deel over. Dat is echt geen moeite en aan het eind van de avond of de volgende dag zo gepiept.

Helaas is mijn ervaring dat er dan altijd drankjes op staan die niemand heeft gedronken :roll:.
Waar dus de voorschieter voor opdraait.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:29

verootjoo schreef:
thirteenn schreef:

Helaas is mijn ervaring dat er dan altijd drankjes op staan die niemand heeft gedronken :roll:.

Wauw dat is dan wel triest.. bij ons gaat gelukkig alles eerlijk maar we weten ook altijd goed wat iedereen heeft gehad dus iets op een ander afschuiven zou al niet lukken. Zoveel eten en drinken we niet haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:51

verootjoo schreef:
thirteenn schreef:

Inderdaad. Of het wordt vergeten of het past nu even niet of er wordt een foutief bedrag over gemaakt etc. Vaak is het ook dezelfde die moet voorschieten en uittellen want niet iedereen kan dergelijk bedrag voorschieten en ga zo door.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:20

Het voorschieten doen wij ook met onze vaste vrienden (groepje van 4), in grotere groepen durf ik dat niet aan.

Met familiefeestje doen we meestal een all in menu en is enkel de drank apart. Ik ben ook altijd de niet-drinker, terwijl familie zware bieren en wijn drinkt.
Meestal neemt iemand de rekening, haalt de kindermenu's en de wijnen/dure bieren / dure coktails eruit en wordt de rest verdeeld per persoon.
De alcohol wordt dan meestal gewoon verdeeld onder de mensen die bier en wijn dronken of afgerekend per persoon. Vind ik wel zo eerlijk, de ganse familie zijn allemaal volwassen koppels, ikzelf ben alleen en zit er niet super breed bij, dus om maar eventjes 100 euro af te tikken voor een maaltijd dat ik zelf eigenlijk niet persé ging doen ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:23

In mijn vriendengroep schiet gewoon 1 iemand het voor, nooit gedoe mee. Maar tijdje terug was ik met wat andere kennissen op stap, ik vond het een vreselijk slecht restaurant dus ben na het eten bijna direct op de fiets naar huis gegaan maar zij zijn nog gebleven en dronken geworden. Kreeg ik een tikkie voor de taxi :') :') :')

Niet betaald.

Moestuin schreef:
Inderdaad. Of het wordt vergeten of het past nu even niet of er wordt een foutief bedrag over gemaakt etc. Vaak is het ook dezelfde die moet voorschieten en uittellen want niet iedereen kan dergelijk bedrag voorschieten en ga zo door.

Dit zou bij mij echt einde vriendschap zijn.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:35

Zo hebben wij een stel in de vriendengroep die altijd mega profiteert. Als we splitten dan bestellen ze allemaal speciaal biertjes en irish coffee, duurste gerechten etc. Als we per persoon betalen dan nemen ze 1 drankje en het goedkoopste van de kaart. We hebben 1 keer op wintersport na een maaltijd op de piste gezegd dat iedereen betaalde wat hij/zij had gegeten, er waren namelijk mensen met een kaal patatje en mensen met een uitgebreide maaltijd en dat vonden we niet eerlijk. Daar hebben ze de hele week nog over lopen zeuren, en de rest van de vakantie bij elke lunch/bar etc vroegen zij vooraf, gaan we splitten of ieder voor zich? :+ En steevast werd daar het gerecht op aangepast.
Ik moet zeggen dat ik echt met veel minder plezier uit eten ga als zij erbij zijn, altijd dat gezeur. Ik vind het echt niet erg om meer te betalen (ik drink meestal minder dan de rest), maar elke keer zo profiteren irriteert mij enorm. Als je er iets van zegt is het niet waar...

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:37

Pff, wat is dat ook gewoon. Neem waar je zin in hebt en betaal dat gewoon. Echt profiteren, supertriest :\

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:39

Nou dat is dus nog het erge.. Als je ze erop aanspreekt is het, we letten echt niet op het geld, we bestellen gewoon waar we op dat moment zin in hebben... Maar je kunt mij niet wijs maken dat je met splitten altijd zin hebt in dure dingen en bij zelf betalen zin hebt in de goedkoopste maaltijd met 1 drankje :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:43

Muppet mayo, wat een nare mensen zeg...

En tikkie voor de taxi die jij niet had genomen, wat brutaal :=

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:50

Dan laat je dat stel toch standaard zelf betalen , scheelt een bende gezeur.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:51

Dat zou ik gewoon eens omdraaien.. zeggen dat het splitten wordt en uiteindelijk toch ieder zelf betalen. Of andersom.. als het toch niet om het geld draait?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:52

Bij die zou ik idd standaard gaan splitten hoor.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:01

thirteenn schreef:
Ik kan niet begrijpen waarom mensen het erg vinden als iemand alleen zijn eigen deel wilt betalen. Al heb je genoeg geld of zit je krap bij kas. Jij kiest voor wat jij neemt en de ander ook. Daar hoeft toch niemand aan mee te betalen omdat het zogenaamd makkelijker is?

Maar hoe dan als je flessen wijn gedeeld hebt? En een heeft 1 glas gehad, de andere 2 en een beetje bijgeschonken en weer een andere heeft niet uit de 2de fles gedronken die duurder was dan de eerste fles.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:11

xxCYNNxx schreef:
oh ja, dat laatste is voor mijn zus ook een hele, hele dure les geweest jaren terug.
Vroeg een vriendin ( op dat moment dr beste vriendin ook nog) of ze wat mocht bestellen bij Wehkamp op haar naam, want zij had geen klantnummer en mijn zus wel. Mijn zus die vriendin haar gegevens mee gegeven en vervolgens heeft die vriendin op naam van mijn zus voor duizenden guldens ( toen nog) besteld en niks betaald. Wat uiteraard Wehkamp bij mijn zus kwam halen, want op haar naam.
Die allerleuke vriendin heeft dr zo in de oliebol gebracht dat ze uiteindelijk zelfs persoonlijk failliet heeft moeten aanvragen. En als je ook maar enigszins weet welke gevolgen dat heeft, dan weet je dat dit mijn zus voor jaren in de oliebol heeft gebracht, want ze heeft nooit kunnen bewijzen dat die vriendin alles besteld had en heeft dus 0,0 op die griet kunnen verhalen.

Hier krijgt dus niemand wachtwoorden of gegevens om van alles op te kunnen bestellen; al ben je de beste en meest heilige vriendin ever; just nope, maak zelf maar een account; is in 30 seconden gepiept.

Jezus wat een rotstreek.

In dit soort gevallen laat ik mijn vriendin doorgeven wat ze wilt en bestel ik het voor haar en stuur een tikkie met de kosten. Pakketje komt bij mij thuis en als ze betaald krijgt ze het pakketje :o
Misschien ook niet vriendelijk, maar wil ook niet voor zoiets gebruikt worden als bij je zus is gedaan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:12

Flessen wijn doen wij hier niet moeilijk over.
Ik drink meestal niet, drie vrienden wel eens, dus een fles wijn wordt dan gewoon door hun drie gedeeld. Ongeacht of iemand een glas meer of minder heeft. Maar dit zijn ook wel goede vrienden.
In kennisgroepen zou ik niet zo snel een fles wijn gaan delen eerlijk gezegd, zeker niet als er grote en uitbundige drinkers bijzitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:28

Bij niet te duren flessen wijn delen we. Is de wijn echter nogal duur en/of heeft 1 persoon echt maar 1 glas gedronken en de rest meer, trakteren we dat glas. Maar toen we jonger waren heb kben we ook wel eens echt naar ratio flessen wijn verrekend haha. Zo moeilijk is het allemaal niet als iedereen een beetje meedenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:40

Ik had ook zo'n 'vriendin' ze had mijn H en M wachtwoord gejat en heel veel besteld, wel even adres en e-mail aangepast zodat ik van niets wist. Uiteindelijk kreeg ik een dagvaarding en moest ik voorkomen.