Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:12

Je bent een oen als je geen vaccinatie laat doen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:15

Fitzroy schreef:

:D :D

Ik ben bang dat ze nog harder roepen dat het allemaal een vooropgezet plan is.
En de filmpjes van de IC nep enz.

Gewoon simpel, x bedden voor niet gevaccineerde coronazorg.
zijn ze op zijn ze op.
Niet meer de rest er onder laten lijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:17

Fitzroy schreef:

You made my day....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:17

DuoPenotti schreef:
Fitzroy schreef:

:D :D

Ik ben bang dat ze nog harder roepen dat het allemaal een vooropgezet plan is.
En de filmpjes van de IC nep enz.

Gewoon simpel, x bedden voor niet gevaccineerde coronazorg.
zijn ze op zijn ze op.
Niet meer de rest er onder laten lijden.

Of filmpjes van mensen die hun dierbaren zijn verloren omdat ze niet zijn gevaccineerd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:23

Ik denk dat elke campagne wordt gezien als vooropgezet plan....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:27

Winged schreef:

Idd. Maar het schoot me ineens binnen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:29

Als dat al een idee zou zijn, zou het zo neutraal mogelijk moeten inderdaad..
maar uitleg en toelichting is denk nog steeds erg belangrijk..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:30

Winged schreef:

Door een bepaalde groep misschien wel. Maar denk dat een goed opgezette campagne -dus ook het inzetten van experts en meer informatievoorziening op kanalen zoals TV, radio etc, niet alleen fear tactics (wetenschappelijk gezien werken die alleen op de korte termijn namelijk, niet voor gedragsverandering op de lange termijn)– zeker kan helpen bij het informeren van mensen die twijfelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:31

"Geen bed als je je vaccinatie niet zet?"

Nee joh dat is natuurlijk dikke onzin, dat kan je niet doen. Net zoals je die "nou nog eentje dan, voor de gezelligheid" die zichzelf om een boom vouwt, niet weg kan sturen :(:)

Maar als er nog maar 1 bed-met-personeel is en er komen 2 patiënten binnen...kan ik me wel voorstellen dat je liever degene dat bed geeft, die er zoveel mogelijk aan heeft gedaan om besmetting te voorkomen.

En dat je dan gaat denken aan persoon A is volledig gevaccineerd en persoon B heeft geen prik gehaald.
Dat je dat bed dan meer gunt aan persoon A.

Het probleem is alleen.... misschien heeft persoon A die prikken wel gehaald. Maar is voor de rest totáál niet voorzichtig bezig. Knuffelt met kuchende vrienden, ongezonde levensstijl, stad en land aflopen van feesten en weet ik wat. Bij verkoudheid en koorts geen zin hebben om te testen en gewoon neus aan neus met jan en alleman gaan feesten.

Terwijl persoon B misschien niet gevaccineerd is maar wel super voorzichtig is en enorm veel verantwoordelijkheid neemt. Maar net de pech had om 1 van die feestvrienden van persoon A te treffen die in de supermarkt bij hem / haar in de nek stond te hijgen en geen afstand wilde houden.

Hoe fair is het dan om persoon B als "minderwaardig" weg te sturen....?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 11:36

Triage word in sommige ziekenhuizen toegepast, niet in Nederland gelukkig want code zwart is hier nog niet aan de orde. In Amerika en Canada in ieder geval wel voorgaande weken.
En even inhaken op dat vraagstuk dat gevaccineerden net zo gemakkelijk besmet raken? Denk het niet en waarom? Omdat we dan weer aan de 10.000 positieven per dag zouden zitten aangezien maatregelen bijna allemaal zijn afgeschaald of weg. Dus zouden hoge besmettingen aanwezig moeten zijn indien dat zo was.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:16

Suzanne F. schreef:
veerledec schreef:
Mooi dat er weer nieuwe cijfers zijn. 67% ongevaccineerd in het ziekenhuis en 75% op de IC (de afronding zijn wel erg ruim genomen in het bericht).

En 40% van de positief getesten in gevaccineerd.

Die laatste vind ik best hoog eigenlijk.

Goed om te beseffen dat dat minder is dan het lijkt.

Als er honderd mensen zijn in Nederland

Dan zijn er 85 gevaccineerd en 15 niet
Als er dan tien zieken zijn. Zijn er 4 gevaccineerd en 6 niet

Van de 85 mensen zijn er dus 4 ziek en van de 15 zijn er 6 ziek.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:48

Oh ja, da's altijd wel fijn als iemand die cijfers even interpreteert, ik ben daar niet zo goed in. Hier nu in de fam. twee ouderen (80+)positief en redelijk ziek. Zijn er cijfers over de leeftijd van gevaccineerden die toch ziek worden? Ik denk vooral ouderen omdat hun immuunsysteem misschien ook minder reageert op de vaccinatie en ze daardoor minder antistoffen aanmaken?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:49

Niet helemaal want de besmettingen gaan over de gehele bevolking en dan is 70% gevaccineerd. Dus de cijfers zijn dan net iets anders.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:51

mysa schreef:
Oh ja, da's altijd wel fijn als iemand die cijfers even interpreteert, ik ben daar niet zo goed in. Hier nu in de fam. twee ouderen (80+)positief en redelijk ziek. Zijn er cijfers over de leeftijd van gevaccineerden die toch ziek worden? Ik denk vooral ouderen omdat hun immuunsysteem misschien ook minder reageert op de vaccinatie en ze daardoor minder antistoffen aanmaken?

Ja, de meeste gevaccineerden die 'doorbraakinfectie' krijgen zijn 75plus.
https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:18

De overheid heeft het in elk geval goed geregeld dat de gevaccineerde mensen de ongevaccineerde mensen de schuld geven.

Een bevolkingsgroei van 100.000 mensen per jaar en geen uitbreiding van je capaciteit is natuurlijk niet het probleem. Sterker je sluit ook nog eens de nodig plekken (ziekenhuizen failliet en gesloten) zodat de druk nog hoger is.

Bij een goede griepgolf lopen de ziekenhuizen al vol. Afgelopen jaar geen griep gezien in de statistieken. Iedereen had corona i.p.v griep gekregen.

Ben benieuwd wie de schuld zal krijgen als we straks wel een dermate hoog niveau van gevaccineerden hebben, vermoedelijk de mensen die de 3e prik nog niet gehaald hebben.

Er is nog steeds 0.0 aan plannen om de zorg te upgraden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:27

robert45 schreef:
De overheid heeft het in elk geval goed geregeld dat de gevaccineerde mensen de ongevaccineerde mensen de schuld geven.

Een bevolkingsgroei van 100.000 mensen per jaar en geen uitbreiding van je capaciteit is natuurlijk niet het probleem. Sterker je sluit ook nog eens de nodig plekken (ziekenhuizen failliet en gesloten) zodat de druk nog hoger is.

Bij een goede griepgolf lopen de ziekenhuizen al vol. Afgelopen jaar geen griep gezien in de statistieken. Iedereen had corona i.p.v griep gekregen.

Ben benieuwd wie de schuld zal krijgen als we straks wel een dermate hoog niveau van gevaccineerden hebben, vermoedelijk de mensen die de 3e prik nog niet gehaald hebben.

:+ Maar het is toch ook (grotendeels) de schuld van de ongevaccineerden?
Want het zijn nog altijd de ongevaccineerden die de meeste druk op de zorg geven, ten opzichte van gevaccineerden. Als we straks een hoog genoeg niveau van gevaccineerden hebben zal die druk afnemen, want gevaccineerden hebben een flink lager risico op ziekenhuisopname. Als er een mutatie komt waardoor dat verandert, verwacht ik dat er nieuwe vaccinaties komen die dat weer tegengaan.

En ja niemand had een geregistreerde griep (als in, geen griep erg genoeg voor test bij huisarts/opname). Dat komt omdat de Coronamaatregelen ook helpen tegen de verspreiding van de griep?

En je kan wel plannen om de zorg te upgraden, maar als je de resources niet hebt (aka, de mensen), dan wordt dat wat lastig he. Meer ziekenhuizen is leuk en aardig, maar als je die niet kan bemannen..
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-10-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:28

robert45 schreef:

Als je de topics goed zou lezen, had je niet zoveel onzin geplaatst.

In ieder topic, haal je de immigratie of vluchtelingen erbij.

Er is v ;) eel geïnvesteerd in met name apparatuur op de IC's, maar er is niet genoeg personeel.

Door de maatregelen, mondkapjes, 1,5 m afstand, thuis werken enz. hadden we inderdaad veel minder griep.
Kan je nagaan wat een beetje hygiëne en afstand houden doet ;)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:40

Wat ik me afvraag, hoe gaan jullie om nu met afstand houden. Ik hou persoonlijk nog graag afstand bij"vreemden". Nu was ik zaterdag op een feestje in een cafe, probeerde afstand te bewaren, gaf de feestvarkens hun kado en feliciteerde hun en de rest van de familie op een afstandje, geen gezoen of geknuffel. In de rij voor qr stonden de mensen bovenop elkaar, bij garderobe ,koffie/gebakbuffet, overal stond men bovenop elkaar. Ik heb me ter plekke voorgenomen om voorlopig zulke feestjes af te zeggen, voelde zo niet goed in deze tijd. De dag erna moest ik op een verjaardag, die heb ik afgezegd en ook andere sociale contacten vermeden afgelopen week, just in case. Maar ik vraag me dus af, of dit soort dingen niet een groot deel van de besmettingen in de hand werkt. Als iedereen met of zonder vaccin nu eens een beetje zijn gezonde verstand gebruikte.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:46

Ik denk dat je, gezien er op de QR code gecheckt werd, hier niet aan ontkomt. Wanneer je je daar nog niet prettig bij voelt dan gewoon dit soort feesten overslaan. Wij gaan gewoon uit eten, afgelopen weekend ook in buffet vorm, paar honderd man en ook wel dichter op elkaar met eten halen. Heb er als gevaccineerde niet zoveel problemen meer mee.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:52

Ja maar toch, gevaccineerd kun je het ook oplopen en verspreiden(in mindere mate) Dus dat is dan niet erg? Lijkt mij handiger als iedereen er nog rekening mee houdt zolang het risico er nog is dat de zorg overbelast raakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:54

Natuurlijk is het goed om rekening te houden met, ik neem ook wel afstand, in winkels, uit eten. Maar de korte momenten dat het niet te voorkomen is zullen redelijk veilig zijn zolang er gecontroleerd word.
Feesten of horeca waar van te voren al word aangegeven dat er niet gehandhaafd word, daar zien ze me niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:24

Ik probeer ook zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te bewaren en ga liever niet naar gelegenheden waarbij ze daar niet goed op letten. Daarom baal ik ook zo van die zwemles dat het daar veel te druk is....

Te veel mensen in een kleine, bedompte ruimte, te dicht op elkaar in de kleedruimtes en voor-tijdens-na de lessen, geen QR-codes en er wordt allerlei aanhang meegesleept van snotterige kinders enzo.... ik vind het echt onverantwoord dat ze de regels daar helemaal losgelaten hebben -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:27

Citaat:
RIVM: vaccins beschermen ook goed tegen overdracht deltavariant
Coronavaccins beschermen ook goed tegen overdracht van de deltavariant van het virus, schrijft het RIVM op basis van onderzoek met data uit augustus en september. Volledig gevaccineerde mensen die toch besmet raken, dragen het virus 63 procent minder vaak over aan ongevaccineerde huisgenoten dan besmette mensen die niet waren gevaccineerd.

Eerder concludeerde het RIVM al dat de vaccins beschermen tegen overdracht van de alfavariant. Dat onderzoek was gebaseerd op informatie uit bron- en contactonderzoek uit de maanden februari tot eind mei, toen die variant van het virus nog dominant was in Nederland.

De vaccins beschermden iets beter tegen overdracht van alfa dan tegen overdracht van delta, maar het RIVM noemt de bescherming tegen overdracht van de nu dominante variant toch "aanzienlijk".

Bron nos

Er zijn nu eindelijk cijfers over de besmettelijkheid van gevaccineerden. Het scheelt dus echt aanzienlijk in besmettelijkheid

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:45

Fitzroy schreef:

Je bent een egoïst als je over het lichaam van een ander beslist :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:52

pmarena schreef:
Ik probeer ook zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te bewaren en ga liever niet naar gelegenheden waarbij ze daar niet goed op letten. Daarom baal ik ook zo van die zwemles dat het daar veel te druk is....

Te veel mensen in een kleine, bedompte ruimte, te dicht op elkaar in de kleedruimtes en voor-tijdens-na de lessen, geen QR-codes en er wordt allerlei aanhang meegesleept van snotterige kinders enzo.... ik vind het echt onverantwoord dat ze de regels daar helemaal losgelaten hebben -O-

Ergens snap ik je, maar als daar enkel gezonde mensen komen die gevaccineerd zijn loop je toch weinig risico? Als vervolgens de mensen waarmee je in contact komt ook gevaccineerd zijn, is er toch ook weinig risico?
Natuurlijk snap ik dat mensen liever geen Corona krijgen dan wel, dat heb ik zelfs al met griep of een simpele flinke verkoudheid.

Met bovenstaande situaties hebben de meesten nooit zo gedacht op momenten dat veel mensen verkouden waren of er veel griep was. En nu vind ik dat we daar weer terug naar toe moeten, omdat we inmiddels allemaal gevaccineerd en beschermd kunnen zijn.

En natuurlijk zijn er kwetsbare mensen, maar die waren altijd al kwetsbaar en ik neem aan dat je dan dus ook niet in een vol zwembad zal gaan staan, hoe oneerlijk dat ook is dat je dat vanwege je gezondheid niet kan.

Ik vind het alleen maar goed dat maatregelen zijn losgelaten. Mensen zijn er altijd nog vrij in om zelf ervoor te kiezen dergelijke situaties te mijden. Ik vind het weer menselijk nu en geniet van de contacten die ik heb en niet steeds dat krampachtige afstand houden of mondkapjes op.

Het probleem ligt in mijn ogen voornamelijk aan de groep die niet gevaccineerd is en nu toch in het ziekenhuis belandt. En ook voor een deel aan de zorg die eens goed op de schop moet. Zorg moet weer aantrekkelijker worden om in te werken. Ik vraag me af wat er nu de afgelopen 1,5 jaar veranderd is? Want niets veranderen in de zorg en dan maar verwachten dat mensen sociaal contact vermijden om maar niet in aanraking te komen met virussen en maar niet in het ziekenhuis terecht te komen is niet de manier.

Sowieso zijn maatregelen zoals afstand houden, handen kapot wassen, mondkapjes op, bij ieder kuchje thuis blijven op lange termijn volgens mij echt schadelijk. Zo houdt je toch nooit je immuunsysteem op peil!? Zo maak je je uiteindelijk toch alleen maar kwetsbaarder en zwakker? We moeten toch ook weerstand opbouwen.

Suriname overweegt geloof ik vaccinatie verplicht te maken op het moment dat de vaccinatiegraad te laag blijft. Ik heb lang geroepen dat ik voor vaccinatie ben, maar wel voor eigen keuzevrijheid hierin. Maar ik merk dat ik toch enorm begin om te zwaaien.

Natuurlijk is het een belangrijk groot goed dat je zelf kunt beslissen wat je met je lichaam doet, wat voor medicatie je neemt of waartegen je je laat vaccineren. Maar als er dmv regels wordt besloten dat je in je eigen woning maar 1 persoon per dag mag ontvangen, dan gaat dat ook heel erg ver. Dan vind ik dat op termijn ook een soort van aantasting van de psychische integriteit.

En dan kun je zeggen dat het een advies is, maar er wordt wel enorm van je verlangd en verwacht dat je dat advies opvolgt. Mensen hielden elkaar in de gaten en er was een soort van druk. Daarnaast als vriendin zich daar wel aan houden met een dubbel gevoel, houdt het ook voor je op. Ik heb die tijd als enorm zwaar en eenzaam ervaren.
Eigenlijk vind ik het wanneer de hele bevolking terug moet naar dergelijke maatregelen ingrijpender dan het verplichten van een vaccinatie.

Ik zie alleen nog maar oplossingen in een noodplan voor de zorg zodat we het op zijn beloop kunnen laten maar gevaccineerden nooit de dupe er van kunnen worden of vaccinatie verplicht stellen. Niet meer in het aanscherpen van maatregelen voor de gehele bevolking waarvan het grootste deel zich gewoon heeft laten vaccineren. Ik denk inderdaad dat er flinke opstanden gaan komen als er aangescherpte maatregelen gaan komen en dat begrijp ik helemaal.

Dat de QR-codes wellicht blijven tot mei vind ik helemaal prima. Alleen gaat dat alleen niet de oplossing zijn.