Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:49

Testen of quarantaine.

Je zou toch verdorie per ongeluk een halve klas aansteken, terwijl je wéét dat je contact hebt gehad met iemand die positief is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:58

Sheran schreef:
Ik zou kunnen testen als ik dat zou willen, maar ben er niet zeker van of het moet. Ik geloof het niet, wat zouden jullie doen? Heb een mail gehad dat een collega positief getest is. Heb afgelopen woensdag zijn lokaal overgenomen en 3 minuten op afstand met mondkapje met hem gepraat. Heb nergens last van verder. Nu even aan het afwegen of ik een extreem goed burger ga zijn of een keer relaxed elke omga net als veel anderen...

Je hoeft niet in quarantaine en je hoeft ook niet te testen toch omdat je geen nauw contact bent!? Tenzij je klachten hebt. Je hoeft pas in quarantaine en te testen (vanaf dag 5) als je een nauw contact bent geweest. Dus kort zeer intensief contact (knuffel bijv.) of 15 min. of langer binnen 1.5 meter afstand. Je bent kort met hem in contact geweest, op voldoende afstand en een mondkapje op. Als je geen klachten hebt, zou ik niet weten waarom je zou testen. Dan kun je idd in principe wel na ieder winkelbezoek of iedere werkdag gaan testen.

Toevallig hier pas in quarantaine gezeten (althans mijn kinderen, dus als ouder ben je dan automatisch ook veel thuis). Zij hebben een vriendin een knuffel gegeven op 2 verschillende dagen en achteraf was zij op deze dagen positief + besmettelijk.
Ook heeft zij in die dagen een hele nacht naast haar vader en een nacht naast haar zusje geslapen. Dus zeer intensief contact. Ze wisten toen uiteraard nog niet dat ze positief was. Pas een dag later kreeg ze klachten. Ze is direct in isolatie gegaan. Vader en zusje direct en op dag 5 getest en mijn kinderen op dag 5. Ik heb mezelf ook laten testen, omdat ik toch met de meiden moest rijden (gewoon voor de zekerheid). Gelukkig heeft zij niemand besmet en bleek iedereen, ook vader en zusje, negatief. Dit was dus wel echt geluk. Bij mijn kinderen was ik er wel vanuit gegaan (natuurlijk tot de uitslag wel aan de regels gehouden), maar ik had echt verwacht dat haar vader en zusje positief zouden zijn.

Als je twijfelt kun je vragen preventief laten testen, al deden ze daar bij mij wel moeilijk om. Wat jij met de keeltest hebt, had ik met de neustest. Ik vond hem verschrikkelijk. Dit heeft wel gezorgd voor een drempel. Ik zou nu echt wel bang zijn om weer te moeten laten testen, terwijl ik voor naalden/infusen/bloed geven e.d. mijn hand niet omdraai. Ik hoop dus echt dat er minder vervelende testen gaan komen.
Ik heb 2 keer uit reflex mijn hoofd terug getrokken. Ze gaf aan dat het eigenlijk nog niet goed genoeg was, maar dat ze hem zo op gingen sturen. In het begin gaf ze aan dat enkel een keeltest ook zou kunnen, omdat ik eigenlijk geen klachten/reden had om te laten testen. Wie weet kun jij alleen een neusswap laten doen als je daar om vraagt!?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:01

Sheran, is het lokaal gelucht? Heb je het bureau even afgenomen ? Zo niet, testen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:19

Lokaal had een raam open en ik maak altijd mijn bureau schoon.

Ja wat jullie omschrijven is inderdaad een beetje mijn afweging. Ben in de verste verte geen nauw contact en ik heb denk ik met hem evenveel contact gehad als ik zou kunnen hebben gehad met een praatje in de supermarkt, maar ben wel erg voorzichtig en verantwoordelijk van aard. Ik heb het mezelf daarmee de laatste maanden alleen heel erg lastig gemaakt.
Ik word sowieso niet verplicht om te testen, maar mág het wel na vijf dagen. Vandaag is dag vijf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:57

Volg je gevoel zou ik zeggen. Zelf heb ik de laatste keer ook getest voor de zekerheid, maar persoonlijk zou ik bij geen klachten en geen nauw contact zijn voortaan niet meer testen.

Als je de richtlijnen en adviezen van de GGD volgt vind ik je al zeer verantwoordelijk hoor. En ik denk dat zij aan zullen geven dat testen niet nodig is. Tenzij je klachten hebt of gaat krijgen.

Het risico lijkt me echt enorm laag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:42

Ik zou niet testen. Richtlijn van ggd en rivm is een contact van langer dan 15 minuten. En wbt de keel, cliënt van ons wil dat ook echt niet. Bij haar heeft de ggd alleen een neusswab gedaan. Dat kun je aangeven aan degene die je de test afneemt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:16

Ik vond het echt schokkend dat Kluitman gisteren zei dat als er een ramp zou gebeuren de slachtoffers eigenlijk niet meer opgevangen kunnen worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:35

Over onze vermiste persoon met de indische variant, hij is terecht !
Gezond en wel !
Zijn vrouw en kindje zijn ook ziek geweest, bleek dat zij besmet waren met de britse variant.
Een mutatie van een mutatie misschien ? :+

Citaat:
De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie was pas sinds vorige week donderdag op de hoogte dat de persoon met de Indiase variant besmet bleek. Sindsdien bleek de man spoorloos, maar maandag is de contactopsporing erin geslaagd hem te bereiken. De patiënt is intussen genezen.

“Hij was geïsoleerd en hoeft dus geen quarantaine meer te ondergaan. Ook zijn contacten, zijn vrouw en kind, zijn al ziek geweest. Zelf zou hij door zijn gezin besmet zijn geraakt, geen verdere contacten hebben gehad en dus heeft hij de variant niet verder doorgegeven”, vertelt Inge Neven.

Hoe de man dan de Indiase variant opgelopen heeft, is nog een groot vraagteken. Uit de tests van zijn vrouw en kind blijkt dat zij besmet waren met de Britse variant. De contactopsporing gaat nu op zoek waar zij geïnfecteerd raakten om zo de mogelijke patient zero te vinden.

“Ik heb experts gevraagd of het mogelijk is dat de Britse variant een mutatie kan ondergaan en een Indiase variant wordt”, geeft Neven nog mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:49

Dit kwam ik net nog tegen. Een 19 jarige jongen liep corona op en aanvankelijk viel het allemaal goed mee. Beetje vermoeid en keelpijn.
Maar pas achteraf kwamen dus hele zware maagproblemen.

Citaat:
MOL - Geen problemen met de luchtwegen, maar zware maagklachten: dat hield de 19-jarige Matthias Vansaet uit Mol over aan zijn coronabesmetting. Vier maanden lang deed hij niets dan overgeven, hij lag twee keer in het ziekenhuis en moest zelfs astronautenvoeding proberen om toch iets binnen te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:49

raket schreef:
Ik vond het echt schokkend dat Kluitman gisteren zei dat als er een ramp zou gebeuren de slachtoffers eigenlijk niet meer opgevangen kunnen worden.

Nee idd, dat ging al een tijdje door m’n hoofd. :( IC’s vol, hoogstens nog wat noodhospitaals die opgebouwd kunnen worden. Die van het UMCU is nog niet open geloof ik. Hopelijk heeft defensie dan nog wat personeel over :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:53

Sheran schreef:
Ik zou kunnen testen als ik dat zou willen, maar ben er niet zeker van of het moet. Ik geloof het niet, wat zouden jullie doen? Heb een mail gehad dat een collega positief getest is. Heb afgelopen woensdag zijn lokaal overgenomen en 3 minuten op afstand met mondkapje met hem gepraat. Heb nergens last van verder. Nu even aan het afwegen of ik een extreem goed burger ga zijn of een keer relaxed elke omga net als veel anderen...

Je kan toch gewoon eerst een zelf test doen!?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:12

Pandora2 schreef:
Dit kwam ik net nog tegen. Een 19 jarige jongen liep corona op en aanvankelijk viel het allemaal goed mee. Beetje vermoeid en keelpijn.

Citaat:
MOL - Geen problemen met de luchtwegen, maar zware maagklachten: dat hield de 19-jarige Matthias Vansaet uit Mol over aan zijn coronabesmetting. Vier maanden lang deed hij niets dan overgeven, hij lag twee keer in het ziekenhuis en moest zelfs astronautenvoeding proberen om toch iets binnen te krijgen.

Wij zien als dietist ook veel mensen met blijvende maag-darmklachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:14

Collega van mij idd ook, eerst helemaal verstopt en nu meerdere dingen die meteen problemen geven als ze dat heeft gegeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:29

Pandora2 schreef:

Citaat:

Ik ben toen de koorts en het hoesten weg was ook 2 weken zo misselijk geweest. Niet normaal. Ik kon niks anders bedenken als restklachten van corona. Maar kon er nergens iets over terugvinden. Gelukkig had ik het niet zo extreem als deze jongeman.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:35

Hier was ik toch wel van geschrokken: een kennis van me had gisteren een zware operatie, die met spoed vastgelegd was (hersentumor). De operatie werd echter uren uitgesteld omdat er blijkbaar geen enkel bed meer vrij was op de IC :oo Gelukkig na veel schuiven toch in orde gekomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:40

Schemerdier schreef:
Hier was ik toch wel van geschrokken: een kennis van me had gisteren een zware operatie, die met spoed vastgelegd was (hersentumor). De operatie werd echter uren uitgesteld omdat er blijkbaar geen enkel bed meer vrij was op de IC :oo Gelukkig na veel schuiven toch in orde gekomen.

Akelig is zoiets hé.

Gelukkig kunnen ze hem / haar toch nog opereren want bij sommige mensen wordt de operatie wel tot 3 weken uitgesteld. Ook dringende hartoperaties bijv.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:44

Schemerdier schreef:

Heel erg voor de patient. Maar ook heel veel stress voor de mensen die die beslissingen moeten nemen.
En blijkbaar staan de behandelende artsen juridisch ook in de vuurlijn als het slecht afloopt. Terwijl zij ook geen kant uitkunnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:45

Ook gehoord inderdaad. Was dat niet Dr Noppen van UZ Brussel in Terzake die hierover sprak ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:54

Dr Noppen heb ik maar met een half oor gehoord. Vrijdag in de afspraak was het Geert Meyfroidt. De discussie ging over de versoepelingen. Hij vroeg of de overheid/politiek dan ook de (juridische) verantwoordelijkheid nam als als gevolg van de versoepelingen de IC zou overlopen er er traige zou moeten gebeuren. Georges-Louis Bouchez zat daar ook en gaf een antwoord compleet naast de vraag :(
Maw. ze laten de artsen ervoor opdraaien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:54

Ja klopt, eigenlijk heeft hij dan nog geluk dat het is kunnen doorgaan. Volgens de chirurg was het toch wel grote spoed (al zou het normaal gezien goedaardig zijn).

Moet inderdaad ook heel lastig zijn voor de artsen, die hun patiënten willen helpen maar geen plaats hebben. De operatie was toevallig ook in Jette (dat is het UZ Brussel toch?)

Als je maar de kleine knik in de daling van besmettingen ziet, en de minuscule daling qua IC bezetting en ziekenhuisopnames, dan snap ik de versoepelingen echt niet :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:57

Mijn hemel dames; of jullie een jaar terug in de tijd stappen; plakken en knippen :roll:

Verschil is een jaar behandelervaring en dat er nu miljoenen mensen in de EU gevaccineerd zouden moeten zijn. Degenen met de grootste risicos eerst = de druk zou nu veel minder moeten zijn toch?!

Kortom een jáár verder, vier maanden vaccineren verder en .... >;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:00

Maar blijkbaar is de druk toch niet minder nu. Er zouden veel meer (relatief) jongere mensen in het ziekenhuis liggen, die weliswaar overleven meestal, maar wel ernstig ziek zijn en bedden innemen voor niet-covid patiënten.

Natuurlijk wil ik graag versoepelingen, en persoonlijk denk ik dat met een beetje opletten in de buitenlucht, je daar niet besmet gaat worden. Maar blijkbaar zijn de minste versoepelingen steeds een aanzet voor veel mensen om corona plots te vergeten en te gaan samenhokken en feesten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:08

Juist. Het was Meyfroidt in de Afspraak :)*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:13

secricible schreef:

Wij zien als dietist ook veel mensen met blijvende maag-darmklachten.[/quote]
En gal problemen?
Kennisje van me sprak ik en die kende 3 mensen die corona gehad in hetzelfde tijdvlak en nu ook enkele maanden later de gal moesten gaan verwijderen.
Toeval, of niet?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:07

Op Brussels Airport vorige week 58 mensen onderschept met een vals covidcertificaat.
Reisverbod is nog maar een week opgeheven en het begint al :roll: